Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4011
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Er is geen kerk een 'besmettingshaard' geweest in deze crisis.
Hier in de regio zéér zeker twee.
Kun je er iets meer over vertellen? Het gaat mij niet om plaats enzo. Maar bijvoorbeeld:
- heeft de GGD gezegd dat de besmettingen terug te leiden waren naar de kerkdiensten?
- hoeveel besmettingen waren er vóór geconstateerd werd dat de kerkdienst(en) een oorzaak van deze besmetting waren?
- wat is er daarna gedaan? En als men gewoon doorgegaan is met diensten, werden deze dan nog bezocht? Zo ja, heeft dit een groot aantal besmettingen tot gevolg gehad?
- heeft de burgerlijke gemeente hier een rol in gespeeld?
Ik meen te weten op welke kerkelijke gemeenten Herman doelt. En omdat ik misschien iets beter ben ingevoerd in deze casus kan en wil ik wel antwoord geven:

- ja, de GGD is op de hoogte, na de betreffende diensten zijn de cijfers fors opgelopen. Ook de kerkenraad en gastpredikant zijn ziek geworden. De huisartsen ter plaatse hebben ook alarm geslagen. Complete familie's zijn ziek geworden of besmet. Exacte cijfers ken ik niet.
- diensten zijn iets afgeschaald, maar gewoon doorgaan. De afschaling was meer een gevolg van de grote aantallen besmetting en quarantaine dan initiatief van de kerkenraad. Een gemeente is drie maal dienst gaan houden om de aantallen te spreiden. De aantallen zaten en zitten ruim boven de 50.
- de burgelijke overheid heeft dringend de dialoog verzocht, maar dat is niet vanzelf gegaan (details laat ik verder achterwege).
- het dorp is klein, veel familieverbanden, veel lokale werkgelegenheid, het is niet makkelijk om de kerkdiensten als schuldige aan te wijzen, maar de bijdrage aan de besmetting is aantoonbaar groot.

Mijn bronnen: mijn ter plaatse kerkende (en besmette) familie, de huisarts die ook mijn huisarts is en de burgelijke overheid met wie ik een nauw contact heb.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Het is inderdaad een zorgelijke ontwikkeling. Het gevaar is een glijdende schaal.
Er is geen kerk een 'besmettingshaard' geweest in deze crisis. Daarom is dit hele gebeuren alleen symbool- en machtspolitiek.
Ondertussen wordt dan wel een grondrecht een klein beetje ingeperkt. Het begin is gezet en dat kan t.z.t. tot meer leiden.
Wat nu 10 dagen is kan over een jaar enkele maanden zijn, enzovoort.
Jawel, die zijn er wel. Een gemeente op de Veluwe helemaal aan het begin van de coronacrisis, waar vooral de mensen die hadden deelgenomen aan het Avondmaal ziek geworden zijn. Een paar maanden geleden in een klein kerkje in een stad, waar een klein groepje mensen aanwezig was, maar waar bleek dat de voorganger besmet was. Daar is iedereen ziek geworden m.u.v. de koster. Sommigen zijn op de IC terecht gekomen maar zijn inmiddels weer thuis.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Als kerkgang echt zo gevaarlijk was, zouden er dus veel meer voorbeelden moeten zijn. Enige nuchterheid is wel op z'n plaats.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Waren er na een Avondmaalsviering vorig jaar maart in GG Oud- of Nieuw-Beijerland ook niet verschillende sterfgevallen?


Edit...dat was nog voor alle maatregelen
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4011
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:Als kerkgang echt zo gevaarlijk was, zouden er dus veel meer voorbeelden moeten zijn. Enige nuchterheid is wel op z'n plaats.
Geheel eens. Daar waar de kerkgang met besmetting te maken heeft zijn op 1 hand te tellen en lijken incidenten. Wel is het zo dat kerk-catechisatie-school en gezin (en soms ook werk) veel verbanden hebben. We weten dat er dergelijke ‘bubbels’ zijn. De GGD houd daarvan zover ik weet geen cijfers bij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

eilander schreef:Als kerkgang echt zo gevaarlijk was, zouden er dus veel meer voorbeelden moeten zijn. Enige nuchterheid is wel op z'n plaats.
Nuchterheid is prima. Maar dat sluit ook in dat kerken wel degelijk een besmettingshaard kunnen zijn en ook zijn gebleken. Ik vind het niet van gezond verstand getuigen dat zulke zaken ontkend worden.
Aanvullend op de casus; achter de besmettingen zat ook een fluistercampagne: wij hebben het, maar niet doorvertellen. Men houdt dergelijke zaken dus graag onder de pet.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

eilander schreef:Als kerkgang echt zo gevaarlijk was, zouden er dus veel meer voorbeelden moeten zijn. Enige nuchterheid is wel op z'n plaats.
Denk dat het je tegenvalt, veel besmettingen blijven onder de radar. Ik begrijp de wet wel, het is een reactie op het feit dat de meeste kerken in onze kring de adviezen in meer of mindere mate naast zich neer leggen. En dat is moeilijk uit te leggen naar seculieren toe, vergeleken bij theaters etc. Maar ik heb ook zo mijn bedenkingen hierbij, bij een verkeerde burgemeester kan er maar zo buitenproportioneel gehandeld worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:Aanvullend op de casus; achter de besmettingen zat ook een fluistercampagne: wij hebben het, maar niet doorvertellen. Men houdt dergelijke zaken dus graag onder de pet.
Misschien ligt zoiets ook aan de cultuur van een bepaalde gemeenschap of dorp? Zou dat niet kunnen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Of de cultuur binnen bepaalde kerk genootschappen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Herman schreef:
eilander schreef:Als kerkgang echt zo gevaarlijk was, zouden er dus veel meer voorbeelden moeten zijn. Enige nuchterheid is wel op z'n plaats.
Nuchterheid is prima. Maar dat sluit ook in dat kerken wel degelijk een besmettingshaard kunnen zijn en ook zijn gebleken. Ik vind het niet van gezond verstand getuigen dat zulke zaken ontkend worden.
Aanvullend op de casus; achter de besmettingen zat ook een fluistercampagne: wij hebben het, maar niet doorvertellen. Men houdt dergelijke zaken dus graag onder de pet.
Ik ben het met Herman eens. Weet ook van een kerk waar veel ernstig zieke corona patiënten zijn geweest, alleen was het in het begin, vorig jaar februari/maart. Het woord corona mochten we toen niet noemen....een heel vreemde situatie. Er werd toen ook amper tot niet getest, dus ja, je kon met weliswaar ernstige klachten toch vol blijven houden dat het waarschijnlijk gewoon een ernstige vorm van griep was. Ik heb dit 'verstoppertje' spelen nooit begrepen. Gelukkig zijn ze voor zover ik weet allemaal hersteld en wordt het nu wel toegegeven. Maar om steevast te blijven ontkennen dat een kerk nooit een 'brandhaard' is geweest, vind ik geen eerlijke weergave van de werkelijkheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Ik ontken niets, en ik vind het ook onverstandig (voorzichtig gezegd) als mensen wél ziek zijn, maar niet testen. Ik spreek gewoon uit mijn eigen ervaring en met de besmettingen die ik ken als referentie. Geen enkele daarvan is door de GGD herleid naar een kerkdienst. In mijn omgeving hoor ik soms dat de GGD contact opneemt, maar in die gevallen ging het om een misverstand: niet te herleiden tot een kerkdienst.

Ik weet ook wel dat dit op andere plaatsen anders is. Maar mijn eigen ervaring leidt dus tot die gedachte: als het écht zo gevaarlijk was, hadden we veel meer besmettingen gehad.

Misschien dat het in een andere omgeving of met een andere GGD (?) anders is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Over het traceren. Dat is heel lastig. Mijn vrouw is op een vrijdag ziek geworden. Er zijn buitenshuis 3 mogelijkheden van besmetting: de dienst op zondag, bezoek aan het consultatiebureau en aan het ziekenhuis. voor de rest is ze niet buiten de deur geweest. Maar we weten niet van andere besmettingen op zondag. Dus dan houdt het al snel op of je het kunt herleiden naar een dienst.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Maanenschijn schreef:
eilander schreef:Als kerkgang echt zo gevaarlijk was, zouden er dus veel meer voorbeelden moeten zijn. Enige nuchterheid is wel op z'n plaats.
Geheel eens. Daar waar de kerkgang met besmetting te maken heeft zijn op 1 hand te tellen en lijken incidenten. Wel is het zo dat kerk-catechisatie-school en gezin (en soms ook werk) veel verbanden hebben. We weten dat er dergelijke ‘bubbels’ zijn. De GGD houd daarvan zover ik weet geen cijfers bij.
Dit is wat ik ook bedoelde. Dan is de typering van kerken als potentiële 'brandhaarden' buiten iedere proportie.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Als een kerkgebouw in brand staat, zal de brandweer toch ook niet toelaten dat er mensen naar binnen gaan?
Of denk ik nu te seculier?
Nee hoor. Als een kerkgebouw niet aan alle veiligheidseisen voldoet, zoals vluchtweg, brandblussers e.d., wordt het ook gesloten op last van de burgemeester.
En het gaat niet alleen over de kerken, maar geldt dan voor alle gebedshuizen, dus ook een zaaltje, een moskee, een synagoge, een tempel.
Ik heb nog geen commentaar gelezen van een imam of een priester.
Dat was ook de reden dat de GG in Enter in de zomermaanden de oude Gereformeerde kerk huurt. Er komen in de zomermaanden zoveel kerkgangers in Enter, ik heb dat zelf meermalen gezien, dat de gangpaden vol stonden met stoelen. het podium voor de preekstoel was helemaal vol. en tenslotte was dan de consistoriekamer gevuld, waar de mensen niets konden zien, alleen horen. Dit was echt een situatie die niet houdbaar was. En als dan echt alles vol was, dan moest de koster de mensen naar huis sturen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Uit een interview met dr. Theo Pleizier in het RD van vandaag. Wel een nadenkertje.
Kan dat wel, thuis kerk-zijn?

„Het kan, maar het is gemankeerd. Door niet samen te komen, doen wij tekort aan de roeping van de gemeente, al zeg ik niet dat we met een paar honderd man in het kerkgebouw moeten zijn. Als je besluit om mensen naar de kerk te laten komen, moet je wel je argumentatie op orde hebben. Dus niet beginnen over de geestelijke nood van de gemeente, want dan gaat het uiteindelijk om jezelf. Het argument moet zijn dat het de roeping van de gemeente is om voor Gods aangezicht bijeen te komen en Gods lof aan te heffen. Die roeping kan maken dat je veel op het spel zet.”
Plaats reactie