Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

eilander schreef:Volstrekt verkeerd signaal om te gaan zeggen: ja maar die journalist...
Volgens mij moet je het optreden van journalisten binnen kerkelijke context zeer zeker ter discussie stellen. Niet in vergoelijkende context uiteraard. Je ziet hier namelijk dat de maatschappij langzaamaan gaat vinden dat hun mening over binnenkerkelijke zaken belangrijker wordt terwijl dat toch echt een vrijheid is die ik wil koesteren. Zolang dat ons gegeven is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Herman schreef:
eilander schreef:Volstrekt verkeerd signaal om te gaan zeggen: ja maar die journalist...
Volgens mij moet je het optreden van journalisten binnen kerkelijke context zeer zeker ter discussie stellen. Niet in vergoelijkende context uiteraard. Je ziet hier namelijk dat de maatschappij langzaamaan gaat vinden dat hun mening over binnenkerkelijke zaken belangrijker wordt terwijl dat toch echt een vrijheid is die ik wil koesteren. Zolang dat ons gegeven is.
Dat recht van spreken, recht van ter discussie stellen van de werkwijze van de journalisten verspeel je compleet als kerkgangers verbaal en fysiek hebben gereageerd, zoals ze hier hebben gereageerd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Luther schreef:Dat recht van spreken, recht van ter discussie stellen van de werkwijze van de journalisten verspeel je compleet als kerkgangers verbaal en fysiek hebben gereageerd, zoals ze hier hebben gereageerd.
Dus een individuele kerkganger verstiert het voor de rest? Volgens mij kruipen we te collectief in een slachtofferrol en dat is helemaal niet nodig.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Volgens mij moet je het optreden van journalisten binnen kerkelijke context zeer zeker ter discussie stellen. Niet in vergoelijkende context uiteraard. Je ziet hier namelijk dat de maatschappij langzaamaan gaat vinden dat hun mening over binnenkerkelijke zaken belangrijker wordt terwijl dat toch echt een vrijheid is die ik wil koesteren. Zolang dat ons gegeven is.
Dus je pleit enerzijds voor inperking van grondrechten voor anderen, maar voor jezelf wil je wel het grondrecht behouden. Dat is verbazingwekkend.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef:Dat recht van spreken, recht van ter discussie stellen van de werkwijze van de journalisten verspeel je compleet als kerkgangers verbaal en fysiek hebben gereageerd, zoals ze hier hebben gereageerd.
Dus een individuele kerkganger verstiert het voor de rest? Volgens mij kruipen we te collectief in een slachtofferrol en dat is helemaal niet nodig.
Nee, ik kruip niet in de slachtofferrol. Bovendien gaat het niet om een individuele kerkganger, maar tientallen die ook verbaal hebben laten weten dat ze niet in gesprek wilden, of de microfoon wegduwden, enz. Ik miste een christelijke houding.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
eilander schreef:Volstrekt verkeerd signaal om te gaan zeggen: ja maar die journalist...
Volgens mij moet je het optreden van journalisten binnen kerkelijke context zeer zeker ter discussie stellen. Niet in vergoelijkende context uiteraard. Je ziet hier namelijk dat de maatschappij langzaamaan gaat vinden dat hun mening over binnenkerkelijke zaken belangrijker wordt terwijl dat toch echt een vrijheid is die ik wil koesteren. Zolang dat ons gegeven is.
Dat zeker. Daarom ook ruitelijk erkennen wat fout was wat een enkele kerkganger deed. En dan de discussie aangaan.
En al blijft journalistiek dan over grenzen gaan. Ga er dan nog niet zo mee om. Dat valt vanuit een christen nl nooit goed te praten.

Gergem hier...
Al geruime tijd diensten waardoor iedereen bijna iedereen 1 keer kan. Toch staat er geen journalist op de stoep.
Het kan gewoon anders...
Keurig verder gehouden aan de coronamaatregelen...
Urk en Krimpen lijken het ook echt opgezocht te hebben. De toonzetting maakte dat je voor zaterdag al wist dat het voer was voor journalisten. En al kan je bepaalde wijze van reageren sociologisch verklaren of verwachten... maakt nog niet dat die (ontstane) cultuur goed is.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Tiberius schreef:@Windorgel, ik lees het ook zoals jij, hoor.
Maar je kan het anders lezen, vandaar steeds mijn kanttekeningen tussen haakjes erachter. En geloof maar gerust dat er mensen zijn die het anders lezen.
Wellicht kunnen ze er iemand die verstand heeft van communicatie, er naar laten kijken. Je hoeft maar een paar woorden te veranderen of het komt anders over.
Het is inmiddels aangepast op de website van OGG Krimpen:
Mededeling kerkenraad n.a.v. incident op zondag 28 maart.

Na wekenlange oplopende spanningen stond zondagmorgen de pers opnieuw voor de ingang van de kerk en ontstond de u welbekende commotie.
Als kerkenraad betreuren we het incident wat buiten het kerkgebouw heeft plaatsgevonden.
We bieden onze verontschuldigingen aan, aan een ieder die hierdoor is gekwetst. In het bijzonder de reporter welke is belaagd.
Dit had niet mogen gebeuren, dit was niet wat u van ons mag verwachten, of dit nu fysiek of verbaal is. Wel het tegenovergestelde: zachtmoedigheid en lijdzaamheid.
Wij vragen iedereen, waaronder ook onze gemeenteleden, zich respectvol te gedragen.

Kerkenraad
Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland
Krimpen aan den IJssel
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Volgens mij moet je het optreden van journalisten binnen kerkelijke context zeer zeker ter discussie stellen. Niet in vergoelijkende context uiteraard. Je ziet hier namelijk dat de maatschappij langzaamaan gaat vinden dat hun mening over binnenkerkelijke zaken belangrijker wordt terwijl dat toch echt een vrijheid is die ik wil koesteren. Zolang dat ons gegeven is.
Dus je pleit enerzijds voor inperking van grondrechten voor anderen, maar voor jezelf wil je wel het grondrecht behouden. Dat is verbazingwekkend.
Dat is helemaal niet verbazingwekkend. Je hebt het over twee grondrechten die blijkbaar met elkaar conflicteren. Ik hamer derhalve op dat recht en ik benadruk die kant van de zaak die mij het meest aangelegen is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Luther schreef:Nee, ik kruip niet in de slachtofferrol. Bovendien gaat het niet om een individuele kerkganger, maar tientallen die ook verbaal hebben laten weten dat ze niet in gesprek wilden, of de microfoon wegduwden, enz. Ik miste een christelijke houding.
Nederigheid is een groot goed. Maar je mag als christen ook je persoonlijke grenzen, zeker met het woord, verdedigen.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

eilander schreef:Ik voel ook de neiging om op één of andere manier een reden te vinden om van uitlokking te spreken enzovoorts. Volgens mij moeten we die neiging direct en stevig onderdrukken. Gewoon radicaal afkeuren. Volstrekt verkeerd signaal om te gaan zeggen: ja maar die journalist...
Dat ben ik niet met je eens.

Ik ben helemaal niet terughoudend in het kritisch kijken naar de eigen achterban en eigen kerk. Maar ik zie in beide gevallen duidelijk disfunctioneel gedrag bij de pers, en dat mag óók aan de orde komen.

Geen afstand houden, irritant en opdringerig gedrag terwijl dat voor de inhoudelijke beoordeling helemaal niet nodig is.

De media zijn hier de boeven. Overigens vind ik jouw opmerking in relatie tot jouw mening over de wél netjes functionerende Tim Hofman bij dezelfde kerk nogal merkwaardig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Ik voel ook de neiging om op één of andere manier een reden te vinden om van uitlokking te spreken enzovoorts. Volgens mij moeten we die neiging direct en stevig onderdrukken. Gewoon radicaal afkeuren. Volstrekt verkeerd signaal om te gaan zeggen: ja maar die journalist...
Dat ben ik niet met je eens.

Ik ben helemaal niet terughoudend in het kritisch kijken naar de eigen achterban en eigen kerk. Maar ik zie in beide gevallen duidelijk disfunctioneel gedrag bij de pers, en dat mag óók aan de orde komen.

Geen afstand houden, irritant en opdringerig gedrag terwijl dat voor de inhoudelijke beoordeling helemaal niet nodig is.

De media zijn hier de boeven. Overigens vind ik jouw opmerking in relatie tot jouw mening over de wél netjes functionerende Tim Hofman bij dezelfde kerk nogal merkwaardig.
Help me even.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Je vond -als ik het goed onthield- dat ds. Kort geen recht werd gedaan in het programma #BOOS. Dat kan ik niet rijmen met je bovenstaande opmerkingen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Luther schreef:Dat recht van spreken, recht van ter discussie stellen van de werkwijze van de journalisten verspeel je compleet als kerkgangers verbaal en fysiek hebben gereageerd, zoals ze hier hebben gereageerd.
Zeker als je weet dat van Giessen een aantal keren telefonisch heeft geprobeerd iemand te spreken te krijgen. Geen antwoord, hoorn er op zelfs, dus logisch dat hij dan op zondagochtend gaat posten om te horen wat de kerkgangers er dan zelf van vinden.
Hij had zich zelfs heel netjes aangekleed, in zwart. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Eens. Het mediabeleid van deze kerkgemeenschap is nogal dom en ergerlijk, afgezien van de koster, die dat netjes doet. Maar dat hoeft geen reden te zijn om individuele kerkgangers lastig te vallen.

Ik praat de schop zeker niet goed, maar het blijft een verhaal dat twee kanten heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

DDD schreef:Je vond -als ik het goed onthield- dat ds. Kort geen recht werd gedaan in het programma #BOOS. Dat kan ik niet rijmen met je bovenstaande opmerkingen.
Ik weet niet precies meer wat ik daarover gezegd heb. Maar het gaat in elk geval over twee totaal verschillende dingen.
Plaats reactie