Maatregelen kerk ivm coronavirus

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Thuisvrouw »

Mara schreef:Wat een blamage. Is dit nu de houding van een reformatorische christen?
Met een patserbak vlak vóór de kerk parkeren, met een peuk in je mond.
Bij de kerk van Krimpen knetterden de vloeken, net als in Urk.
De naam van God werd onteerd, mede door het gedrag van de kerkgangers.
Ik zag slechts 1 man die zei: joh, ga mee.
De rest gaf duwen, zetten, als een man iets wilde zeggen werd hij door zijn vrouw meegetrokken.

Gistermiddag preekte de dominee over het zwaard van Petrus.
Hij had ook zo'n zelfde houding.
Maar daarna verloochende hij zijn Meester wel driemaal!!
Dat mag ons wel wat nederig en stiller maken. Als Petrus het al overkwam, en daarna de discipelen.. Hij bleef alleen over..

Dat moet ons stil maken en de vinger naar ons zelf.

De heilige toorn statementen van uit onze gezindte geven mij ook een bepaald gevoel.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe de andere discipelen gereageerd hebben op deze daad van Petrus. Ik weet in ieder geval wel hoe Jezus reageerde.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

FlyingEagle schreef:Ik las dit draadje op twitter. Dit is niet om het goed te praten maar om het meer in perspectief te plaatsen.

https://twitter.com/JolynvdGarde/status ... 9334942722
Mijn zoon zei ook: ik zou die gast van Powned ook zijn micro op laten eten. :haha
Maar Jacco van Giessen is niet van Powned, maar van een regionale nieuwsdienst, Rijnmond.

https://twitter.com/jaccovangiessen?ref ... r%5Eauthor

Luister hier maar naar!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Weet ik maar dat draadje gaat meer over het algemeen. Het gevoel wat kerkgangers gekregen hebben en hoe de media daaraan meewerken.
Nogmaals niet om het goed te praten maar voor meer duiding. Dat zou toch ook de taak van een journalist zijn lijkt me.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Het is triest wat er gebeurd is. Als kerk weet je dat de pers voor de deur staat, als bekend is dat er bij jou vele mensen naar de kerk gaan.
Gisteren hoorde ik bij onze kerk over Jezus Christus die alle slagen over Zichzelf heen liet komen, al waren ze allemaal onterecht. Wat maken wij er hier op aarde dan vaak een potje van.......
Het gedrag van sommige journalisten kan je soms het bloed onder de nagels vandaan halen, begrijpelijk. Maar laten we dan de andere wang toekeren.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
Erskinees schreef:Heb me er gisteren erg naar over gevoeld. In één weekend twee berichten uit onze gezindte in de media. Van beiden is de oorzaak niet van af te schuiven op de media, de wereld of de duivel. De oorzaak bij deze berichten ligt bij onze gezindte zelf. Zo werken we zelf mee aan de afbraak van godsdienstvrijheid en vrijheid van onderwijs.
Helemaal mee eens. Verschikkelijk dit.

Wel respect voor de man in pak in krimpen, die de boosdoeners naar binnen stuurt en zijn excuses maakt.
Dat klopt. Uit de berichtgeving vernam ik dat dat de koster was. Ik denk dat ik wel vragen hierover krijg op mijn werk :bobo
Dat is idd één van de kosters.
Héél vriendelijke kosters hebben ze daar.
Altijd gehad.

Dat het negeren van adviezen van de overheid voortkomt uit geestelijke nood betwijfel ik wél.
De meeste ogg' ers die ik ken ( dat zijn er nogal wat) gaan niet allemaal voor hun geestelijke nood naar een kerkdienst, het is meer een " principekwestie":
Laatst gewijzigd door Orchidee op 29 mar 2021, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Thuisvrouw schreef: De heilige toorn statementen van uit onze gezindte geven mij ook een bepaald gevoel.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe de andere discipelen gereageerd hebben op deze daad van Petrus. Ik weet in ieder geval wel hoe Jezus reageerde.
Ik herinner me een voorval in een vrije gemeente in Den Haag.
Daar kwamen 2 verslaafden - duidelijk onder invloed - naar binnen, omdat het buiten zo regende.
Ze schoven op de achterste bank, maakten wel herrie. Maar niemand die hen wegstuurde.
Voordat de dienst helemaal afgelopen was, gingen ze weer weg.
Weken later kwam een van hen terug, hij zei tegen de dominee dat hij het niet meer kon loslaten. Hij had niks van de preek gehoord, hij was te stoned, maar de Heere had hem wel in de kraag gegrepen.
In onze kerk kwam wekenlang een zwerver, met een grote tas van de Dirk, daar zat alles in wat hij bezat.
Hij zat meestal met zijn hoofd voorover op de bank.
De ene keer zat hij een uur, de andere keer hield hij het nog geen 10 minuten uit.
Vlak voor de ingang is een halte, daar staan vaak reizigers.
Je kunt je er doorheen duwen, maar je kunt ook even om hen heen lopen, hen vriendelijk groeten. Soms kwam het tot een kort gesprekje.

Wij kunnen niemand bekeren, noch iemand overtuigen. Maar er wordt wel op je houding gelet!
En dan kun je een hoed als een ijsbreker op hebben, diep in het zwart lopen, maar dat is niet de gestalte die we moeten aannemen, dacht ik.

Maar we gaan het afwachten, hoe hoog het aantal besmettingen wordt, n.a.v. deze zondag. Ik zag nl. niemand met een mondkapje, wel hoog-risico mensen. (roken, overgewicht, zeer gestresst en boos)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

FlyingEagle schreef:Weet ik maar dat draadje gaat meer over het algemeen. Het gevoel wat kerkgangers gekregen hebben en hoe de media daaraan meewerken. Nogmaals niet om het goed te praten maar voor meer duiding. Dat zou toch ook de taak van een journalist zijn lijkt me.
Ongeacht de situatie en de gevoelens, je blijft gewoon met je vingers van journalisten af.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vond het heel treurig, maar ik ben het ook met Jantje eens dat de rol van de kerk hier ook niet moet worden overdreven. Als je op de vroege zondagmorgen (nota bene na de tijdswissel) maar lang genoeg irritant doet, is er vanzelf iemand die zich niet gedraagt. Dat is zondig, en ik wil het niet goedpraten.

Maar laten we eerst maar eens zien of de betrokkenen wel toerekeningsvatbaar zijn. De journalisten hielden duidelijk geen 1,5 meter afstand. Ze stonden op een plaats waar ze niet hoorden. Je mag als automobilist erop vertrouwen dat ze aan de kant gaan. Je weet ook helemaal niet of de betrokken Urker een slechte jeugd heeft gehad of dat er andere bijzondere omstandigheden zijn.

Verder weet je niet wat er de afgelopen weken is gebeurd.

En wat betreft de kamerleden: zolang ze zich om dit soort onbenullige incidenten zo druk maken, heb ik er weinig vertrouwen in dat zoiets als de toeslagenaffaire niet meer voor zal komen. Laten ze liever hun werk doen in plaats van zich te bemoeien met de uitvoering.
Ds. De Waard had het over steun uit 'onverwachte hoek', begreep ik. Nou, dat wil ik ook zeggen na het lezen van deze post! :super :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Piet Puk »

Laat voorop staan dat ik geweld tegen journalisten afkeur.

Maar als ze bij mij 10x belletje trekken sta ik er niet voor in dat ik met diegenen die dat doen nog rustig in gesprek ga.

Hetzelfde gevoel heb ik bij Krimpen aan den IJssel. Al enkele maanden staat de media daar op de stoep vanwege van alles en nog wat. Dat dan 1 van de 700 dat een keer zat is en zijn zelfbeheersing verliest, ik kan het snappen. Helaas was Jacco van der Giessen de pineut.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Ongeacht de situatie en de gevoelens, je blijft gewoon met je vingers van journalisten af.
Dit mag wat mij betreft een belangrijk onderdeel van de boodschap van kerken op dit moment zijn.
En verder: verwijs naar een woordvoerder, reageer verder vriendelijk en open. En een woordvoerder kan frank en vrij vertellen waarom de gemeente deze keuze gemaakt heeft. En natuurlijk, dat wordt niet begrepen en kan al zeker niet op bijval rekenen tegenwoordig, ook niet onder christenen. Maar respect mag wel verwacht worden; kerken mogen gewoon een eigen afweging maken.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tom »

Het is onjuist dat bij alle gehouden kerkdiensten de afgelopen maanden er in Krimpen aan de IJssel altijd kuddes journalisten voor de kerkdeuren hebben gestaan.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Piet Puk »

Tom schreef:Het is onjuist dat bij alle gehouden kerkdiensten de afgelopen maanden er in Krimpen aan de IJssel altijd kuddes journalisten voor de kerkdeuren hebben gestaan.
Volgens mij reageer je op mijn posting. Nergens heb ik dat geschreven.
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
FlyingEagle schreef:Weet ik maar dat draadje gaat meer over het algemeen. Het gevoel wat kerkgangers gekregen hebben en hoe de media daaraan meewerken. Nogmaals niet om het goed te praten maar voor meer duiding. Dat zou toch ook de taak van een journalist zijn lijkt me.
Ongeacht de situatie en de gevoelens, je blijft gewoon met je vingers van journalisten af.
Zeker. Maar als je je beroep maakt van vervelend doen, moet je niet als een klein kind huilen als je een keer een paar klappen krijgt. Niet iedereen is zo geciviliseerd dat hij met zulke groot uitgevallen kleuters kan omgaan. Dit soort mensen kan alleen bestaan omdat wij in Nederland in een hoogbeschaafd land wonen, waar zelfs zulke journalisten van Powned maar zelden hun hersens worden ingeslagen. Gelukkig maar, ik wens hem het allerbeste, daar gaat het niet om.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

FlyingEagle schreef:Ik las dit draadje op twitter. Dit is niet om het goed te praten maar om het meer in perspectief te plaatsen.
https://twitter.com/JolynvdGarde/status ... 9334942722
Een mooi draadje daar op Twitter. Zij voelt goed aan hoe de emoties kunnen ontstaan, opborrelen en uitbarsten.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Zeker. Maar als je je beroep maakt van vervelend doen, moet je niet als een klein kind huilen als je een keer een paar klappen krijgt.
En datzelfde vind je van de verslaggever van RTV Rijnmond?
Plaats reactie