Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

eilander schreef:'De kerkenraad heeft niet gekeken naar...' Dat kun je alleen weten als je erin zit (en dan hoef je dat hier niet te vertellen). Ik weet toevallig wel een beetje hoeveel er wordt geworsteld wordt in een kerkenraad. Dus om ze nu te verwijten dat ze een smoes gebruiken, vind ik heel onterecht.
De verwoording 'heeft niet gekeken naar' is inderdaad niet juist. Maar als de de kerkenraad ondanks alle afwegingen niet overgaat tot het beleggen van een derde dienst terwijl dat wel een zeer reële optie is, dan mag je zeker terechte vragen stellen bij de gemaakte afwegingen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Eens dat afhaken niet sec door corona komt, maar corona is wel een katalysator daarvoor.
Het sociale aspect van kerkgang houdt mensen/jongeren soms bij de kerk, waardoor ze later ingroeien. Dat gebeurt nu dus niet.
Dit ja.
En zelfs bij betrokken kerkgangers zie je soms een vervlakking.
Een gemakzucht. Een geestelijke luiheid.
Als mensen een jaar vanuit hun bed voor het scherm gerold zijn, valt het niet meer mee om wekelijks de structuur van twee diensten weer op te pakken.
Ik zie gelukkig ook wel weer een andere ontwikkeling: mensen krijgen steeds meer moeite met het thuis moeten zitten en missen de gemeente. Van sommigen weet ik dat ze het voorheen wel makkelijk vonden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

eilander schreef:Ik zie gelukkig ook wel weer een andere ontwikkeling: mensen krijgen steeds meer moeite met het thuis moeten zitten en missen de gemeente. Van sommigen weet ik dat ze het voorheen wel makkelijk vonden.
Heel herkenbaar deze beweging. Ik zie mensen die echt heel graag weer bij elkaar willen komen op zondag. Bij voorkeur in de kerk en anders in ieder geval in een kleine groep om samen de dienst(en) te beluisteren, bekijken en bespreken. Ik vind dat een goede ontwikkeling.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:
eilander schreef:Ik zie gelukkig ook wel weer een andere ontwikkeling: mensen krijgen steeds meer moeite met het thuis moeten zitten en missen de gemeente. Van sommigen weet ik dat ze het voorheen wel makkelijk vonden.
Heel herkenbaar deze beweging. Ik zie mensen die echt heel graag weer bij elkaar willen komen op zondag. Bij voorkeur in de kerk en anders in ieder geval in een kleine groep om samen de dienst(en) te beluisteren, bekijken en bespreken. Ik vind dat een goede ontwikkeling.
Natuurlijk heb je deze groep ook.
Maar er is helaas ook een andere, hele grote groep. En niet in het minst maak ik me zorgen over onze opgroeiende jeugd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Over hen ook, maar meer over de jonge gezinnen, die soms omwille van hun ouders kerkelijk zijn gebleven, en nu afhaken.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

Tiberius schreef:Eens dat afhaken niet sec door corona komt, maar corona is wel een katalysator daarvoor.
Het sociale aspect van kerkgang houdt mensen/jongeren soms bij de kerk, waardoor ze later ingroeien. Dat gebeurt nu dus niet.
Ons zoontje ging elke zondag met plezier naar de kinderoppas.
Vorig jaar met biddag was hij net 4 jaar geworden en nam ik hem mee naar de kerk.
Ik had de hoop hem aan de kerkgang te kunnen laten wennen en hem structuur bij te brengen.

Inmiddels zijn we een jaar verder en is hier natuurlijk niets van terechtgekomen. Ik maak me daar zorgen om. Het is een belangrijke leeftijd. We kunnen eens in de zoveel weken naar de kerk en als het dan een avonddienst is kan hij nog niet mee.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Bourdon16 schreef: Ons zoontje ging elke zondag met plezier naar de kinderoppas.
Vorig jaar met biddag was hij net 4 jaar geworden en nam ik hem mee naar de kerk.
Ik had de hoop hem aan de kerkgang te kunnen laten wennen en hem structuur bij te brengen.
Ja, daar had ik toevallig ook een gesprek over, met een nichtje van me.
Haar dochtertje vond het zo spannend leuk om mee naar de kerk te mogen, ook op biddag.
Daarna was het afgelopen.
De zondagsschool is nu weer opgestart, en ze hoopt dat dit een beetje helpt voor de struktuur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

Mara schreef:
Bourdon16 schreef: Ons zoontje ging elke zondag met plezier naar de kinderoppas.
Vorig jaar met biddag was hij net 4 jaar geworden en nam ik hem mee naar de kerk.
Ik had de hoop hem aan de kerkgang te kunnen laten wennen en hem structuur bij te brengen.
Ja, daar had ik toevallig ook een gesprek over, met een nichtje van me.
Haar dochtertje vond het zo spannend leuk om mee naar de kerk te mogen, ook op biddag.
Daarna was het afgelopen.
De zondagsschool is nu weer opgestart, en ze hoopt dat dit een beetje helpt voor de struktuur.
Ja klopt, daar zijn we heel blij mee. Er is ook besloten om de zondagsschool langer door te laten gaan. Normaal gesproken stopte die na de Pasen.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

De andere kant kan ook. Ik ging altijd met de oudste twee naar de avonddienst. Nu luisteren we met zn allen naar de avonddienst thuis
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
Hier ben ik het geheel mee eens.
-
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef:De andere kant kan ook. Ik ging altijd met de oudste twee naar de avonddienst. Nu luisteren we met zn allen naar de avonddienst thuis
Dat is fijn als dat goed gaat. Het zal ook aan de leeftijd liggen en het ene kind is ook het andere niet.

Bij ons komt er van online kijken/luisteren niet veel terecht. In de praktijk proberen we te luisteren via mijn telefoon. Deze leg ik buiten handbereik en ondertussen spelen of knutselen we wat.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef:
merel schreef:De andere kant kan ook. Ik ging altijd met de oudste twee naar de avonddienst. Nu luisteren we met zn allen naar de avonddienst thuis
Dat is fijn als dat goed gaat. Het zal ook aan de leeftijd liggen en het ene kind is ook het andere niet.

Bij ons komt er van online kijken/luisteren niet veel terecht. In de praktijk proberen we te luisteren via mijn telefoon. Deze leg ik buiten handbereik en ondertussen spelen of knutselen we wat.
Dat kan ik mij voorstellen. Wij hebben rondom de verhuizing het 1 zondag met de telefoon gedaan en dat was ook geen succes. Wij kijken altijd via chromecast via de tv en dan is bijna alsof je in de kerk zit. Al wordt er meer gelegen en gehangen, maar dat vind ik prima. Onderwijl staat er cake, koek of taart in de oven en daar verkneukelen zij zich dan op.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Bourdon16 schreef:
merel schreef:De andere kant kan ook. Ik ging altijd met de oudste twee naar de avonddienst. Nu luisteren we met zn allen naar de avonddienst thuis
Dat is fijn als dat goed gaat. Het zal ook aan de leeftijd liggen en het ene kind is ook het andere niet.

Bij ons komt er van online kijken/luisteren niet veel terecht. In de praktijk proberen we te luisteren via mijn telefoon. Deze leg ik buiten handbereik en ondertussen spelen of knutselen we wat.
Mag ik vragen of je bezwaar hebt tegen het bekijken van een dienst?
Ik moest over een hele hoge drempel stappen, maar inmiddels ervaar ik ook dat je je veel beter concentreert dan.
Wij allemaal. En je kunt ook de handgebaren en gezichtsuitdrukking zien. Een dominee praat niet alleen met zijn stem. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Mannetje schreef:
eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
Hier ben ik het geheel mee eens.
Is kritisch zijn op wat de Sionkerk in Urk doet hetzelfde als elkaar afvallen?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

Mara schreef:
Bourdon16 schreef:
merel schreef:De andere kant kan ook. Ik ging altijd met de oudste twee naar de avonddienst. Nu luisteren we met zn allen naar de avonddienst thuis
Dat is fijn als dat goed gaat. Het zal ook aan de leeftijd liggen en het ene kind is ook het andere niet.

Bij ons komt er van online kijken/luisteren niet veel terecht. In de praktijk proberen we te luisteren via mijn telefoon. Deze leg ik buiten handbereik en ondertussen spelen of knutselen we wat.
Mag ik vragen of je bezwaar hebt tegen het bekijken van een dienst?
Ik moest over een hele hoge drempel stappen, maar inmiddels ervaar ik ook dat je je veel beter concentreert dan.
Wij allemaal. En je kunt ook de handgebaren en gezichtsuitdrukking zien. Een dominee praat niet alleen met zijn stem. ;)
Dat mag je zeker vragen hoor. Ik heb daar helemaal geen bezwaar tegen. We proberen schermtijd zo beperkt mogelijk te houden maar voor de kerkdiensten zouden we een uitzondering maken.

Op een telefoon kijkt alleen niet fijn en dan zitten ook de kinderen nog regelmatig aan het scherm zodat of het beeld wegvalt, of dat we overschakelen naar een heel ander filmpje :). Toch pikken ze met het luisteren toch nog weleens wat op, al is het soms maar een bepaald woord waar je dan toch even een gesprekje over kan hebben.
Plaats reactie