Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Nounou, Urk weer in het nieuws...
Als we binnenkort horen van een uitbraak op Urk, weten we waar het van komt.
Rutte zag geen mogelijkheden voor versoepelingen, maar Urk laat iedereen weer komen en anderhalve meter of een mondkapje hoeft ook niet.
NRC schreef: Kerk op Urk laat coronamaatregelen los uit onvrede met overheidsbeleid

De Sionkerk op Urk heeft de afstandsregels en de mondkapjesplicht losgelaten en wil al haar leden weer verwelkomen, schrijft Trouw. De orthodoxe kerk keert zich tegen het overheidsbeleid om tegemoet te kunnen komen aan „de nood en het geestelijk welzijn” van de gemeente.

„Het is niet dat we het op Urk beter weten, of dat we niet luisteren naar de overheid. We willen gehoorzaam zijn aan de overheid, maar wel in samenhang met Gods geboden”, zegt ouderling en voorlichter H. Snoek tegen de krant. „Het contact lijkt weg. En op de psychische nood van de gemeente wordt niet gelet.”

De Sionkerk heeft plek voor bijna vijfhonderd mensen en stroomde afgelopen zondag toen het beleid werd veranderd behoorlijk vol. Volgens Snoek zaten er tijdens zowel de ochtenddienst als de middagdienst 350 tot 400 mensen, zoveel mogelijk op hun vaste plek. Iedereen die geen gezondheidsklachten heeft is welkom.

Burgemeester Cees van den Bos (SGP) zegt niet te kunnen ingrijpen omdat hij daar geen bevoegdheid voor heeft, maar stelt dat de gemeente inwoners, maatschappelijke organisaties en kerken wel stimuleert om zich aan de regels van het RIVM te houden.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Nounou, Urk weer in het nieuws...
Als we binnenkort horen van een uitbraak op Urk, weten we waar het van komt.
Rutte zag geen mogelijkheden voor versoepelingen, maar Urk laat iedereen weer komen en anderhalve meter of een mondkapje hoeft ook niet.
Ik zeg niet dat we onvoorzichtig moeten zijn, en daar lijkt het hier wel op.
Maar ik vind dat we ons eens goed moeten bezinnen op waar we mee bezig zijn als kerken. Deze gemeente wijst op een hoger belang dan de gezondheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Hendrikus schreef:(...) Als we binnenkort horen van een uitbraak op Urk, weten we waar het van komt.(...)
Werk jij op het GGD-callcenter voor bron- en contactonderzoek? De conclusie is bij voorbaat al getrokken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Ik begrijp het ergens wel. Al vraag ik met wel af of er geen andere oplossingen zijn, als meer diensten bv.
De gevolgen van zo lang op deze afgeschaalde wijze gemeente zijn, zijn niet te overzien. Maar ik ben soms wel eens bang dat er heel veel af gaan haken of randkerkelijk worden.
Als leden heb je elkaar nodig, de kerk is niet te vervangen door online. Het duurt al veel te lang.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
We hebben gisteren allemaal de persconferentie gehoord. Het gaat niet goed met de coronacijfers, integendeel. Versoepelingen zitten er niet in, voor niemand.
Dan is het toch wel erg bizar om de volgende ochtend in de krant te lezen dat Urk de boel gewoon weer open gooit. "... dat Uw Naam om onzentwil niet gelasterd, maar geëerd en geprezen worde": reken maar dat Urk nu weer over de tong gaat. En dan wordt niet alleen de naam van Urk gelasterd.
~~Soli Deo Gloria~~
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Dit valt niet te verdedigen. Prima dat je afwijkt van de 30-grens in grotere gebouwen. Ik vind het niet verstandiger, maar het is gewoon toegestaan. Alle regels laten varen is natuurlijk gewoon onverstandig. Er is sprake van een besmettelijke ziekte, dan laat je de 1,5 meter toch niet los? En bovendien staat dit nu overal in de media. Oliedom.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Hendrikus, je geeft een Bijbeltekst een andere betekenis dan die heeft. Overigens staat er ook dit in de Bijbel: 'Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.' Breng dat nu maar eens in overeenstemming met elkaar...
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:Dit valt niet te verdedigen. Prima dat je afwijkt van de 30-grens in grotere gebouwen. Ik vind het niet verstandiger, maar het is gewoon toegestaan. Alle regels laten varen is natuurlijk gewoon onverstandig. Er is sprake van een besmettelijke ziekte, dan laat je de 1,5 meter toch niet los? En bovendien staat dit nu overal in de media. Oliedom.
En hoe zie je dan het geestelijke effect?
Ik ben bang dat die veel erger is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
Geheel eens, en daarbij de boodschap die H. Snoek meegeeft is aanwijzend duidelijk. Ook duidelijk dat Hendrikus daar ook geen boodschap meer aan heeft. Aangrijpend!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:Dit valt niet te verdedigen. Prima dat je afwijkt van de 30-grens in grotere gebouwen. Ik vind het niet verstandiger, maar het is gewoon toegestaan. Alle regels laten varen is natuurlijk gewoon onverstandig. Er is sprake van een besmettelijke ziekte, dan laat je de 1,5 meter toch niet los? En bovendien staat dit nu overal in de media. Oliedom.
En hoe zie je dan het geestelijke effect?
Ik ben bang dat die veel erger is.
Absoluut eens Bezorgd!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
We hebben gisteren allemaal de persconferentie gehoord. Het gaat niet goed met de coronacijfers, integendeel. Versoepelingen zitten er niet in, voor niemand.
Dan is het toch wel erg bizar om de volgende ochtend in de krant te lezen dat Urk de boel gewoon weer open gooit. "... dat Uw Naam om onzentwil niet gelasterd, maar geëerd en geprezen worde": reken maar dat Urk nu weer over de tong gaat. En dan wordt niet alleen de naam van Urk gelasterd.
Er wordt heel makkelijk naar deze tekst gegrepen tegenwoordig. Ik begrijp dat deels, ik deel ook de mogelijke onvoorzichtigheid niet. Maar er is ook een andere kant, en daarop moeten we ons bezinnen. Daarom houd ik niet van zulke grote woorden naar medechristenen.

Even kort door de bocht gezegd: als Urk over de tong gaat, omdat er een corona-uitbraak komt, en er overlijden gemeenteleden... is dát het allerergste? Of is het erger dat we de geestelijke nood van een gemeente verwaarlozen? Ik vind de eenzijdige focus op gezondheid, die in mijn optiek ten koste gaat van de focus op het 'in Christus zijn', echt niet goed.

En nee, ik ga hier niet zeggen dat er bij onlinediensten geen zegen kan vallen. Zo bedoel ik het niet. Maar ik schrik van die eenzijdigheid. Nogmaals kort door de bocht: sterven zullen wij allen, als de Heere nog niet terugkomt. Als we weten geborgen te zijn achter het bloed van de Heere Jezus, is het in het licht van de eeuwigheid echt niet van belang of dat gebeurt als ik 40 ben of 95.
Ik zeg het met schroom, want het zou over mij kunnen gaan, of over mijn vader. En ik wil niet het grote verdriet over het verlies van dierbaren in deze tijd even onder het tapijt schuiven, zo bedoel ik het niet.
Maar ik wil met deze kort-door-de-bocht-opmerking wel aandacht vragen voor een andere kijk op deze zaken.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
eilander schreef:En het elkaar afvallen als christenen onderling, daar heb ik inmiddels ook wel genoeg van. Zelfs het respecteren van elkaars keuzes is er niet meer bij.
Geheel eens, en daarbij de boodschap die H. Snoek meegeeft is aanwijzend duidelijk. Ook duidelijk dat Hendrikus daar ook geen boodschap meer aan heeft. Aangrijpend!
Opzich doe je met je laatste 2 zinnen we behoorlijk hetzelfde als wat Eilander een ander verwijt.
Ik begrijp de keuze van deze gemeente, maar vraag me wel af of het niet wat beperkter had gekund.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Eens met bezorgd. Ik snap het ergens wel alleen gaat deze stap te ver.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door mulder »

Dat geestelijk welzijn is een smoes want de kerkenraad heeft helemaal niet gekeken naar alternatieven om het geestelijk welzijn te bevorderen. ds. Waard heeft in zijn vorige gemeente altijd drie preekbeurten gehad. Op Urk mag hij geen derde beurt vervullen maar er is ook nooit een extra kerkdienst op Urk zelf georganiseerd om meer mensen te huisvesten. dat had het probleem al deels kunnen oplossen. En beelduitzendingen zijn ook nooit geprobeerd
Plaats reactie