Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Jantje, loop niet zo te zeuren, zowel hier bij DDD als bij Mistig in ander draadje. Als ze het genoeg vinden of er niet over willen doorgaan dan is dat hun goed recht.
Ik ben wel geen mod maar ik irriteer me enorm om je gedrang.
Zelf heb je ook voor de zomer nog wat diepgaand onderzoek belooft en daar loopt toch ook niemand om te jengelen ::bye
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Ik praat het graag openbaar uit via het forum.
En toch, als mensen dat niet willen, dan wil je wel graag een PB.
:mad
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Bertiel schreef:Jantje, loop niet zo te zeuren, zowel hier bij DDD als bij Mistig in ander draadje. Als ze het genoeg vinden of er niet over willen doorgaan dan is dat hun goed recht.
Ik ben wel geen mod maar ik irriteer me enorm om je gedrang.
Zelf heb je ook voor de zomer nog wat diepgaand onderzoek belooft en daar loopt toch ook niemand om te jengelen ::bye
En ik wacht nog op een Saambinder artikel (week of 8 geleden).

Correctie: 11 weken (sinds 10 juli jl.)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Luther schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
Zolang het geen besmettingshaarden zijn? Dan niet groot.

(Wat is eigenlijk WA 101? Die bestaat niet. WA 10I bedoel je waarschijnlijk. Maar daar zie ik het óók niet)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
Vrij groot - althans tot 30 personen zoals in het voorjaar (6 is nooit officieel geweest). Niet nu, maar wel over enkele weken of wellicht een, twee maanden. Zeker voor de regio’s die over enige tijd naar ‘ernstig’ gaan. De overheid wil alles bestrijden met maatregelen en de politieke druk om voor kerken geen uitzondering te maken, is groot.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Luther schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
Vrij groot - althans tot 30 personen zoals in het voorjaar (6 is nooit officieel geweest). Niet nu, maar wel over enkele weken of wellicht een, twee maanden. Zeker voor de regio’s die over enige tijd naar ‘ernstig’ gaan. De overheid wil alles bestrijden met maatregelen en de politieke druk om voor kerken geen uitzondering te maken, is groot.
En acht je dat ook onrechtmatig als de besmettingen, ziekenhuisopnames, IC-opnames en sterftecijfers zo sterk blijven stijgen als nu het geval is?
(Je hebt gelijk dat 6 nooit officieel is geweest, maar wel heel dringend is gevraagd. Maar daar hoeven we het nu niet over te hebben.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Luther schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
Ik vermoed dat mensen vanzelf gaan wegblijven.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
Vrij groot - althans tot 30 personen zoals in het voorjaar (6 is nooit officieel geweest). Niet nu, maar wel over enkele weken of wellicht een, twee maanden. Zeker voor de regio’s die over enige tijd naar ‘ernstig’ gaan. De overheid wil alles bestrijden met maatregelen en de politieke druk om voor kerken geen uitzondering te maken, is groot.
En acht je dat ook onrechtmatig als de besmettingen, ziekenhuisopnames, IC-opnames en sterftecijfers zo sterk blijven stijgen als nu het geval is?
(Je hebt gelijk dat 6 nooit officieel is geweest, maar wel heel dringend is gevraagd. Maar daar hoeven we het nu niet over te hebben.)
Natuurlijk acht ik dat onrechtmatig. Nog los van het feit dat je op dit moment niet kunt spreken van een epidemie volgens gangbare definities en er volgens het CBS nog geen sprake is van oversterfte. Plaatselijk gaat het vaak om een handjevol besmettingen in een hele gemeente. Ook is het natuurlijk schandelijk dat kerkdiensten wat betreft de regels worden vergeleken met bioscopen en dergelijke. Bovendien is de kans op besmetting in kerkdiensten (met 1,5 meter) minimaal. Een lager aantal kerkgangers dient dan alleen de ijdelheid van de politici, want voor de verspreiding van de ziekte is het effect nihil.

Maar wat belangrijker is, dat is hier al diverse malen aan bod geweest. In de 19e eeuw (cholera) en zelfs tijdens de Spaanse griep (1918) had men hier nog besef van: kerkdiensten gingen gewoon door. Juist in de nood zou daar toch een groot verlangen naar moeten zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Natuurlijk acht ik dat onrechtmatig. Nog los van het feit dat je op dit moment niet kunt spreken van een epidemie volgens gangbare definities en er volgens het CBS nog geen sprake is van oversterfte. Plaatselijk gaat het vaak om een handjevol besmettingen in een hele gemeente. Ook is het natuurlijk schandelijk dat kerkdiensten wat betreft de regels worden vergeleken met bioscopen en dergelijke. Bovendien is de kans op besmetting in kerkdiensten (met 1,5 meter) minimaal. Een lager aantal kerkgangers dient dan alleen de ijdelheid van de politici, want voor de verspreiding van de ziekte is het effect nihil.

Maar wat belangrijker is, dat is hier al diverse malen aan bod geweest. In de 19e eeuw (cholera) en zelfs tijdens de Spaanse griep (1918) had men hier nog besef van: kerkdiensten gingen gewoon door. Juist in de nood zou daar toch een groot verlangen naar moeten zijn.
Je plaat blijft hangen. En de kerkdiensten zouden zomaar kunnen hebben bijgedragen aan het grote aantal doden in de 19e en 20e eeuw.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

Valcke schreef:
Luther schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
Vrij groot - althans tot 30 personen zoals in het voorjaar (6 is nooit officieel geweest). Niet nu, maar wel over enkele weken of wellicht een, twee maanden. Zeker voor de regio’s die over enige tijd naar ‘ernstig’ gaan. De overheid wil alles bestrijden met maatregelen en de politieke druk om voor kerken geen uitzondering te maken, is groot.
En acht je dat ook onrechtmatig als de besmettingen, ziekenhuisopnames, IC-opnames en sterftecijfers zo sterk blijven stijgen als nu het geval is?
(Je hebt gelijk dat 6 nooit officieel is geweest, maar wel heel dringend is gevraagd. Maar daar hoeven we het nu niet over te hebben.)
Natuurlijk acht ik dat onrechtmatig. Nog los van het feit dat je op dit moment niet kunt spreken van een epidemie volgens gangbare definities en er volgens het CBS nog geen sprake is van oversterfte. Plaatselijk gaat het vaak om een handjevol besmettingen in een hele gemeente. Ook is het natuurlijk schandelijk dat kerkdiensten wat betreft de regels worden vergeleken met bioscopen en dergelijke. Bovendien is de kans op besmetting in kerkdiensten (met 1,5 meter) minimaal. Een lager aantal kerkgangers dient dan alleen de ijdelheid van de politici, want voor de verspreiding van de ziekte is het effect nihil.

Maar wat belangrijker is, dat is hier al diverse malen aan bod geweest. In de 19e eeuw (cholera) en zelfs tijdens de Spaanse griep (1918) had men hier nog besef van: kerkdiensten gingen gewoon door. Juist in de nood zou daar toch een groot verlangen naar moeten zijn.
Ik heb wel het idee dat de grondrechtelijke positie van de kerken wel scherper op het netvlies van het kabinet staat als in Maart en April. Dus zullen ze niet zo heel snel meer verregaande beperkingen opleggen vermoed ik. En zolang niet is aangetoond dat kerkdiensten brandhaarden van besmetting zijn, lijkt me dat de kerken dit ook niet zouden moeten tolereren.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik vind het niet vanzelfsprekend dat voor bioscopen andere regels gelden van voor kerkdiensten, mits deze voldoende geventileerd kunnen worden. Dat is nogal eens een probleem.

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat kerkdiensten onmisbaar zijn, en dat is ook zo, maar voor de overheid moet iedere burger gelijk zijn.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik vind het niet vanzelfsprekend dat voor bioscopen andere regels gelden van voor kerkdiensten, mits deze voldoende geventileerd kunnen worden. Dat is nogal eens een probleem.

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat kerkdiensten onmisbaar zijn, en dat is ook zo, maar voor de overheid moet iedere burger gelijk zijn.
Heb jij nu een juridische achtergrond of mag ik dat niet vragen? Hoe is het mogelijk; zo'n reactie... Vanzelfsprekend gelden voor iedere burger dezelfde regels... Maar daarom kent de wet wel onderscheid tussen typen samenkomsten, dat is in de grondwet al het geval en in vele andere wetten hetzelfde. Zolang iedere burger samenkomsten wel of niet bezoeken kan, is er volstrekt gelijke behandeling van iedere burger.
Plaats reactie