Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Niettemin betekent het niet dat we als mensen geen verantwoordelijkheid moeten nemen. En over de aard van de maatregelen en de betekenis daarvan kun je van mening verschillen, maar geen reden om elkaar daarover te maat te nemen.
Je kunt alleen verantwoordelijkheid nemen voor zaken waar je invloed kan uitoefenen. Dat is op het niveau van het volk nog maar te bezien, of jij verantwoordelijkheid hebt. Hooguit voor de individuele naaste, maar niet voor de effecten van het geheel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Het werkt wel mee voor de 'effecten van het geheel'. Dus dat is onzin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Dit is de dooddoener waar je telkens mee komt, waaraan ik mij stoor. Natuurlijk moet een mens verantwoordelijkheid nemen! Maar daar gaat het helemáál niet over.
Waar gaat het dan wel over?

Het treffen van maatregelen schaar ik onder het kopje verantwoordelijkheid nemen. Dus concreet: beperkte toegankelijkheid van het kerkgebouw en kerkdiensten uitzenden via media, alternatieve wijzen van bijv. Avondmaalviering. Met betrekking tot dit laatste spreek jij over wezenlijke zaken, in de zin van dat het niet toelaatbaar is om de vorm te veranderen omdat je dan het wezen van het sacrament verandert.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Verder heb ik geen goed zicht op de problematiek van wel of geen camera, want die gebruiken wij niet.
Waarom niet, als ik vragen mag?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Je kunt alleen verantwoordelijkheid nemen voor zaken waar je invloed kan uitoefenen. Dat is op het niveau van het volk nog maar te bezien, of jij verantwoordelijkheid hebt. Hooguit voor de individuele naaste, maar niet voor de effecten van het geheel.
Volgens mij gaat het hier over maatregelen in de kerk. Dus kerkelijke bestuurders nemen hun verantwoordelijkheid door maatregelen te nemen waardoor gemeenteleden niet onnodig risico lopen.

De discussie over beelduitzendingen hebben we al gehad, dus die hoeven we niet over te doen. Punt van discussie is, als ik het goed begrijp (wat ik volgens @Valcke niet doe), of je de vorm van een sacrament mag aanpassen om het risico op besmetting te voorkomen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Volgens mij gaat het hier over maatregelen in de kerk. Dus kerkelijke bestuurders nemen hun verantwoordelijkheid door maatregelen te nemen waardoor gemeenteleden niet onnodig risico lopen.
Volgens mij moet je als kerk precies de overheid na-apen. Dus de risico's inzichtelijk maken en de gemeenteleden zelf de keuze laten. Daarbij maak je een belangenafweging van de covid-19 dreiging en de wens om samen als gemeente te blijven functioneren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Herman schreef:Verder heb ik geen goed zicht op de problematiek van wel of geen camera, want die gebruiken wij niet.
Waarom niet, als ik vragen mag?
Dat zijn persoonlijke afwegingen van de kerkenraad. Ik heb dus geen idee.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Er is natuurlijk niets mis mee dat Ambtenaar en Valcke het niet eens zijn, maar ik begrijp niet waarom het nodig is om zo'n spraakverwarring te creëren.

Ik kan de teksten ook niet anders interpreteren dan Ambtenaar. Kennelijk voelt Valcke zich daarmee geen recht gedaan, en dat zal vast zo zijn, maar dan is het voor de hand liggend om wat beter uit te leggen wat de ander verkeerd zou zien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Er is natuurlijk niets mis mee dat Ambtenaar en Valcke het niet eens zijn, maar ik begrijp niet waarom het nodig is om zo'n spraakverwarring te creëren.

Ik kan de teksten ook niet anders interpreteren dan Ambtenaar. Kennelijk voelt Valcke zich daarmee geen recht gedaan, en dat zal vast zo zijn, maar dan is het voor de hand liggend om wat beter uit te leggen wat de ander verkeerd zou zien.
Ik wil niet onaardig doen, maar ik wacht ook nog steeds op nadere uitleg van jou in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Volgens mij moet je als kerk precies de overheid na-apen. Dus de risico's inzichtelijk maken en de gemeenteleden zelf de keuze laten. Daarbij maak je een belangenafweging van de covid-19 dreiging en de wens om samen als gemeente te blijven functioneren.
De overheid heeft helemaal niet overal de keuze gelaten, dus ik begrijp je opmerking niet.

Je wilt toch als kerkenraad niet een volle kerk hebben in tijden van een pandemie? Dus kun je gemeenteleden niet zelf laten besluiten of ze naar de kerk komen of niet, althans niet als er geen sprake is van een beperkt aantal mensen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik kan de teksten ook niet anders interpreteren dan Ambtenaar. Kennelijk voelt Valcke zich daarmee geen recht gedaan, en dat zal vast zo zijn, maar dan is het voor de hand liggend om wat beter uit te leggen wat de ander verkeerd zou zien.
Het gesprek zou moeten gaan over onze verantwoordelijkheid in relatie tot Gods inzettingen. Daar heb ik Ambtenaar niets zinnigs over horen zeggen en daarom heb ik geen enkele behoefte aan een verder gesprek.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Het gesprek zou moeten gaan over onze verantwoordelijkheid in relatie tot Gods inzettingen. Daar heb ik Ambtenaar niets zinnigs over horen zeggen en daarom heb ik geen enkele behoefte aan een verder gesprek.
Ik ben simpelweg van mening dat de vorm van het sacrament er minder toe doet. Dus ik ben inderdaad voor aanpassing van de gebruikelijke vorm. Dus voorstander van allemaal kleine bekertjes, etc.

De essentie van de zinsnede "doe dit ter mijn gedachtenis" is het drinken van de wijn. Het gaat namelijk om het bloed van Christus dat gevloeid heeft voor onze zonden. De rest is voor mij slechts context. En dan heb ik het over iedereen uit één beker drinken, etc.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Ik kan de teksten ook niet anders interpreteren dan Ambtenaar. Kennelijk voelt Valcke zich daarmee geen recht gedaan, en dat zal vast zo zijn, maar dan is het voor de hand liggend om wat beter uit te leggen wat de ander verkeerd zou zien.
Het gesprek zou moeten gaan over onze verantwoordelijkheid in relatie tot Gods inzettingen. Daar heb ik Ambtenaar niets zinnigs over horen zeggen en daarom heb ik geen enkele behoefte aan een verder gesprek.
Dat kan natuurlijk. Dat is een drogreden, maar goed, wel een die in de rechterflank van dit forum tot de gevestigde zeden behoort.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Er is natuurlijk niets mis mee dat Ambtenaar en Valcke het niet eens zijn, maar ik begrijp niet waarom het nodig is om zo'n spraakverwarring te creëren.

Ik kan de teksten ook niet anders interpreteren dan Ambtenaar. Kennelijk voelt Valcke zich daarmee geen recht gedaan, en dat zal vast zo zijn, maar dan is het voor de hand liggend om wat beter uit te leggen wat de ander verkeerd zou zien.
Ik wil niet onaardig doen, maar ik wacht ook nog steeds op nadere uitleg van jou in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten.
Ik heb overal antwoord op gegeven, en gezegd dat je voor een nadere toelichting kunt bellen. Maar dit is erg off-topic.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Er is natuurlijk niets mis mee dat Ambtenaar en Valcke het niet eens zijn, maar ik begrijp niet waarom het nodig is om zo'n spraakverwarring te creëren.

Ik kan de teksten ook niet anders interpreteren dan Ambtenaar. Kennelijk voelt Valcke zich daarmee geen recht gedaan, en dat zal vast zo zijn, maar dan is het voor de hand liggend om wat beter uit te leggen wat de ander verkeerd zou zien.
Ik wil niet onaardig doen, maar ik wacht ook nog steeds op nadere uitleg van jou in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten.
Ik heb overal antwoord op gegeven, en gezegd dat je voor een nadere toelichting kunt bellen. Maar dit is erg off-topic.
Ik praat het graag openbaar uit via het forum.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie