Maatregelen kerk ivm coronavirus

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef:Maar wat is de mening van de voorstanders, H.A. wel of niet op camera uitzenden?
Graag met een argument.
Ik ben niet per definitie een voorstander, maar behoudens privacy redenen kan ik geen argumenten tegen bedenken.
Wat denk je van deze?
Jezus zat in de bovenzaal ALLEEN met zijn discipelen. Er waren niet eens andere gelovigen bij dus.
Het Heilig Avondmaal behoort temidden van de gemeente plaats te vinden.
M.i. hoort daar geen camera op te staan, zodat elke willekeurige voorbijganger kan meekijken en zo de beelden eventueel misbruiken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:Degenen die (nog) geen belijdenis van het geloof hebben gedaan, kunnen immers sowieso niet aangaan? Deze problematiek is er altijd geweest. Ook in de vroege kerk waren er catechumenen en kinderen die niet aangingen. Ik begrijp de opmerkingen van Lilian dus niet goed!?
Wat ik bedoel te zeggen is dat het feit dat er in de Bijbel niet gesproken wordt over open Avondmaal het geen bewijs is dat gesloten Avondmaal moet. We lezen alleen later in de Vroege Kerk dat catechumenen weggestuurd werden. Maar zelfs dat is geen bewijs dat gesloten Avonmaal moet. Er waren ook waar de catechumenen gewoon bleven. Mijn reactie was op Maaneschijn.
Ik zat net nog te denken. JEZUS wist van de plannen van Judas. Toch stuurde Hij hem niet weg toen Hij het Heilig Avondmaal instelde. Was dat omdat Hij het zo goed met Judas meende? Wat heeft ons dat dan te zeggen?
Verder dacht ik nog. Het lijkt me stug dat in de eerste christelijke gemeente waar ze dagelijks bijeen waren en het Avondmaal bedienden de kinderen er nooit bij waren. En de kinderen dus dagelijks alleen lieten. ( dat is niet hetzelfde alsof ze ook aangingen) of dat ze weggestuurd werden. Ik denk zelfs als dat zo belangrijk was dat het een besloten geheel moest zijn had daar vast aanwijzingen voor in de Schrift gestaan.
Bij mijn weten heeft niemand hier gezegd dat het avondmaal zonder anderen (die alleen toezien) móét plaatsvinden. Het was meer de vraag of dit mág.

(De termen open en gesloten zijn trouwens verwarrend. Onder ‘open’ avondmaal wordt meestal verstaan dat er ook communicanten kunnen aangaan van buiten de plaatselijke gemeente. Dat is dus een heel andere betekenis dan hoe het hier nu gebruikt wordt.)
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Mister schreef:
Jantje schreef:Wat mij betreft worden alle maatregelen in de zondagse erediensten opgeheven, ook m.b.t. het Heilig Avondmaal.
Ik begrijp je. Maar: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Houd in uw weg het oog op God gericht,
vertrouw op Hem, en d' uitkomst zal niet falen.
(Psalm 37: 3, berijmd)
In reactie op Mister: uit het dashboard haal ik niet dat er in grote delen van het land een epidemie heerst. In heel Zeeland bv gisteren 6 besmettingen. In de meeste gemeenten (in Zeeland) 0 besmettingen. En mensen die besmet zijn, zitten doorgaans thuis. Waar gaat het over? Moeten risico’s nul komma nul zijn?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef:Maar wat is de mening van de voorstanders, H.A. wel of niet op camera uitzenden?
Graag met een argument.
Ik ben niet per definitie een voorstander, maar behoudens privacy redenen kan ik geen argumenten tegen bedenken.
Wat denk je van deze?
Jezus zat in de bovenzaal ALLEEN met zijn discipelen. Er waren niet eens andere gelovigen bij dus.
Het Heilig Avondmaal behoort temidden van de gemeente plaats te vinden.
M.i. hoort daar geen camera op te staan, zodat elke willekeurige voorbijganger kan meekijken en zo de beelden eventueel misbruiken.
Voor zover ik weet wordt er in de (meeste) kerken geen camera gebruikt tijdens het avondmaal.
Net zoals tijdens het gebed, er komt dan een afbeelding te staan, bv gevouwen handen.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Wat denk je van deze?
Jezus zat in de bovenzaal ALLEEN met zijn discipelen. Er waren niet eens andere gelovigen bij dus.
Het Heilig Avondmaal behoort temidden van de gemeente plaats te vinden.
M.i. hoort daar geen camera op te staan, zodat elke willekeurige voorbijganger kan meekijken en zo de beelden eventueel misbruiken.
Je maakt je er erg druk om. In welke reformatorische kerken speelt dit probleem dan?

Overigens zijn avondmaalsdiensten ook publiekelijk toegankelijk voor gasten. Die mogen dan ook meekijken en geven we in de kerk ook geen geblindeerde zonnebril ofzo. Het argument dat de Heere Jezus alleen was met Zijn discipelen is voor mij dan ook niet sterk. In onze huidige avondmaalspraktijk zijn gasten als toeschouwers ook welkom. Dat zou dan online ook zo zijn. Het argument waarom ik het liefst niet zie dat een avondmaalsdienst gestreamd wordt is vanwege de heiligheid van dit sacrament. Er zouden immers schermopnamen of grappige plaatjes van gemaakt kunnen worden. Anderzijds is dat ook een gevoelskwestie, immers worden doopdiensten hier (gelukkig!) wel live uitgezonden. Fijn voor de familie en kerkleden die niet in het gebouw passen. En dat voelt niet als onheilig. Het avondmaal staat niet boven de doop. Toch zie ik het liefst dat tijdens het sacrament de camera even uitgeschakeld wordt. Maar principiële argumenten heb ik daar niet voor.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

AVG-technisch zal je aan alle deelnemers van beide sacramenten toestemming moeten vragen voor het in beeld komen bij een live-uitzending. Een andere grond is er namelijk niet voor.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Weet iemand of er nu onderzoek wordt gedaan naar zingen in de kerk in relatie tot covid? Als deze ''tweede golf" groter wordt, zal de druk op kerken ook weer groter worden. (Zoals nu de druk op voetbalsupporters ook wordt opgevoerd.) Het zou fijn zijn als er dan ook onderzoek is gedaan naar de zingen-kwestie, anders gaat iedereen maar weer wat doen zonder onderbouwing.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:
Mara schreef: Wat denk je van deze?
Jezus zat in de bovenzaal ALLEEN met zijn discipelen. Er waren niet eens andere gelovigen bij dus.
Het Heilig Avondmaal behoort temidden van de gemeente plaats te vinden.
M.i. hoort daar geen camera op te staan, zodat elke willekeurige voorbijganger kan meekijken en zo de beelden eventueel misbruiken.
Je maakt je er erg druk om. In welke reformatorische kerken speelt dit probleem dan?
Ik maak een kritische kanttekening, maak jij ervan dat ik me druk maak.
Het speelt, laten we het daarop houden. Een ieder kan het zien.
Erskinees schreef:Overigens zijn avondmaalsdiensten ook publiekelijk toegankelijk voor gasten. Die mogen dan ook meekijken en geven we in de kerk ook geen geblindeerde zonnebril ofzo.
Snap je nu echt niet het verschil tussen ergens aanwezig zijn, of dat het (voorgoed) op internet staat??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12046
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Mara schreef:Snap je nu echt niet het verschil tussen ergens aanwezig zijn, of dat het (voorgoed) op internet staat??
Ik zou dat dus niet openbaar aanbieden (dus een link alleen beschikbaar voor de gemeente) en het daarna weer van het net afhalen.
Verder heb ik geen goed zicht op de problematiek van wel of geen camera, want die gebruiken wij niet.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Wat denk je van deze?
Jezus zat in de bovenzaal ALLEEN met zijn discipelen. Er waren niet eens andere gelovigen bij dus.
Het Heilig Avondmaal behoort temidden van de gemeente plaats te vinden.
M.i. hoort daar geen camera op te staan, zodat elke willekeurige voorbijganger kan meekijken en zo de beelden eventueel misbruiken.
Ik vind dat een vreemd argument. Jezus zat met zijn twaalf discipelen, in sommige gemeentes neemt drie kwart of meer geen deel. Die mensen zijn dan in feite ballast.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adagio »

Herman schreef:Verder heb ik geen goed zicht op de problematiek van wel of geen camera
Goed bekeken
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Snap je nu echt niet het verschil tussen ergens aanwezig zijn, of dat het (voorgoed) op internet staat??
Er zijn prima mogelijkheden om de dienst bijv. alleen uit te zenden, maar daarna niet openbaar te laten staan. Je staat dan dus niet voorgoed op internet.
Mannetje
Berichten: 7758
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mannetje »

Erskinees schreef:
Mara schreef: Snap je nu echt niet het verschil tussen ergens aanwezig zijn, of dat het (voorgoed) op internet staat??
Er zijn prima mogelijkheden om de dienst bijv. alleen uit te zenden, maar daarna niet openbaar te laten staan. Je staat dan dus niet voorgoed op internet.
Er hoeft maar één meekijker op het knopje "opnemen" te klikken en het staat vast.

Van een gemeente waar het Heilig Avondmaal binnenkort wordt bediend weet ik dat de camera wordt weggedraaid/uitgezet tijdens de bediening.
-
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bruna »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Mister schreef:
Jantje schreef:Wat mij betreft worden alle maatregelen in de zondagse erediensten opgeheven, ook m.b.t. het Heilig Avondmaal.
Ik begrijp je. Maar: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Houd in uw weg het oog op God gericht,
vertrouw op Hem, en d' uitkomst zal niet falen.
(Psalm 37: 3, berijmd)
In reactie op Mister: uit het dashboard haal ik niet dat er in grote delen van het land een epidemie heerst. In heel Zeeland bv gisteren 6 besmettingen. In de meeste gemeenten (in Zeeland) 0 besmettingen. En mensen die besmet zijn, zitten doorgaans thuis. Waar gaat het over? Moeten risico’s nul komma nul zijn?
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/tweede ... ~a1173e43/
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mister »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Mister schreef:
Jantje schreef:Wat mij betreft worden alle maatregelen in de zondagse erediensten opgeheven, ook m.b.t. het Heilig Avondmaal.
Ik begrijp je. Maar: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Houd in uw weg het oog op God gericht,
vertrouw op Hem, en d' uitkomst zal niet falen.
(Psalm 37: 3, berijmd)
In reactie op Mister: uit het dashboard haal ik niet dat er in grote delen van het land een epidemie heerst. In heel Zeeland bv gisteren 6 besmettingen. In de meeste gemeenten (in Zeeland) 0 besmettingen. En mensen die besmet zijn, zitten doorgaans thuis. Waar gaat het over? Moeten risico’s nul komma nul zijn?
Het was ook geen uitpluizen van de waar de coronagevallen zich voordoen. Het gaat me om de uitroep van Jantjes dat wat hem betreft alle maatregelen worden opgeheven. Vrij kortzichtig en onverantwoordelijk, als je volgt hoe het virus aan een opmars bezig is.
Plaats reactie