Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

John Galt schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: De inhoud kan niet zonder de vorm.
DAT is wat ik zeg.
Dan zijn we het oneens.
Natuurlijk kan inhuod niet zonder vorm. Het Avondmaal is een uiterlijke weergave van iets innerlijks en heeft dus een vorm.
Dat betekent alleen niet dat er maar één vorm of een beperkt aantal vormen toegestaan is. In de Wereldkerk wordt op diverse vormen Avondmaal gevierd en "onze" vorm is echt niet de enig mogelijke of zelfs maar de allerbeste. En ik vind het onbegrijpelijk dat een opdracht van Jezus opzij wordt geschoven omdat wij niet bereid zijn creatief om te gaan met onze eigen traditie.
Alsof "erover preken" hetzelfde is als "het doen".
Vandaar dat mij een inhoudelijke bezinning bijzonder op z'n plaats lijkt. Dat vraagt allereerst en -meest gebed om wijsheid, kracht en leiding van de Heilige Geest in het nadenken en beslissen. Daarnaast zal nagedacht moeten worden over de Bijbelse voorschriften (in opdracht en vorm) die onopgeefbaar zijn. Andere aspecten kunnen belangrijk en waardevol zijn, maar kunnen eventueel in tijden van nood aangepast worden. Zelf pleit ik dan voor een Heilig Avondmaal die op geen enkele wijze tegen de Bijbelse voorschriften in gaat en tevens zo dicht als mogelijk blijft bij waardevolle tradities.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef:Als ik me niet vergis riep de GG op om het H.A. uit te stellen. En voorzover ik hoor in mijn familie (verschillende GGgemeenten) wordt dit in die kerken nog steeds niet gevierd.

Een gemeente kan er ook voor kiezen om een speciale bede- en boetedienst te beleggen i.p.v. het H.A.
Dus de essentie van het meest belangrijke sacrament is de vorm?
De inhoud kan niet zonder de vorm.
DAT is wat ik zeg.
Maar wat is de vorm dan? Die is in de loop van eeuwen ook gewijzigd.
Ik zou er geen moeite mee hebben om plastic bekertjes te gebruiken. Grote tafel in de kerk, stoelen op 1.5 meter en de viering verdelen over meerdere diensten als er meerdere tafels zijn waar niet iedereen tegelijk in het gebouw kan zijn.

Het sacrament is dermate belangrijk dat de vorm van ondergeschikt belang zou moeten zijn. Wel in alle eerbied uiteraard maar plastic bekertjes maakt het niet oneerbiedig denk ik.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:De onderlinge gemeenschap van de gelovigen - de avondmaalgangers - is een essentieel gegeven in de viering van het H. Avondmaal. Dat vraagt ook om een fysiek samenzijn zonder dat degenen die niet deelnemen (kinderen of volwassenen) daar tussen zitten. Ik geloof ook niet dat het ooit in de geschiedenis anders geweest is. Wel lees ik dat zieken afzonderlijk bediend werden of uit een andere beker dronken, maar altijd was er een viering van gelovigen onderling, waarbij de gelovigen fysiek bijeen waren; nooit zat men te midden van anderen die niet deelnamen. Dit lijkt mij onopgeefbaar.
Maar dat zou toch ook kunne met grote tafel, plastic bekertjes en meerdere gangen toch?
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jan Vogel »

"Tot Zijn gedachtenis". Christus nodigt zondaars.
Dat is de kern van het heilig Avondmaal.
Niet de plastic bekertjes of het brood of de wijze van vieren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Jan Vogel schreef:"Tot Zijn gedachtenis". Christus nodigt zondaars.
Dat is de kern van het heilig Avondmaal.
Niet de plastic bekertjes of het brood of de wijze van vieren.
Het gemeenschappelijk element is onlosmakelijk hiermee verbonden. Anders zou een open HA op afstand - zelfs via de livestream - ook verdedigbaar worden.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jan Vogel »

Klopt helemaal, ook het gemeenschappelijke element hoort erbij.
Alleen is het wel van belang dat we niet aan de 'nodigende Christus' voorbijgaan, door allerlei omstandigheden en redenen.
Dan "zijn alle dingen gereed" en komt er niemand?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jan Vogel schreef:"Tot Zijn gedachtenis". Christus nodigt zondaars.
Dat is de kern van het heilig Avondmaal.
Niet de plastic bekertjes of het brood of de wijze van vieren.

Eens. Een aangepaste vorm ivm een crisis is wel degelijk uit te leggen.
Net als het HA vieren in meerdere diensten, zodat alle groepen een keer in de kerk kunnen zijn tijdens het HA.

En natuurlijk. Zodra het weer anders kan, dan zsm weer terug naar de normale viering.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
Jan Vogel schreef:"Tot Zijn gedachtenis". Christus nodigt zondaars.
Dat is de kern van het heilig Avondmaal.
Niet de plastic bekertjes of het brood of de wijze van vieren.
Het gemeenschappelijk element is onlosmakelijk hiermee verbonden. Anders zou een open HA op afstand - zelfs via de livestream - ook verdedigbaar worden.
Toch lopen tafels door kerkmuren heen...
Ook zijn er meerdere tafels... allemaal tegelijk opdrinken is ook gemeenschappelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door alepha »

Een aangepaste viering was zeker even wennen. In die zin snap ik wel dat mensen daar moeite mee kunnen hebben.
Toch ben ik blij dat we het HA in onze gemeente wel weer hebben kunnen vieren. Staande in de bank, diakenen die brood en wijn langs brachten. Heel anders dan samen aan de tafel zitten, maar toch goed! En ook op deze manier werd er onderlinge gemeenschap ervaren. Het verliep heel rustig en waardig! Tegelijk ook bij velen het verlangen om het HA weer 'normaal' te kunnen vieren.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Uit de reacties blijkt wel dat in iedere gemeente de HA viering een beetje anders is. (Dat was natuurlijk voorheen ook al zo.)

Bij ons brak de dominee het brood en schonk de wijn in. Vervolgens kon men (om de beurt, 1.5 meter afstand) naar voren lopen, om brood en wijn te pakken en aldaar (dus vooraan, bij de predikant en ouderling) tot zich te nemen. Daarna weer via een looproute terug naar de plaats.
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

samanthi schreef:
Hollander schreef:
Jan Vogel schreef:"Tot Zijn gedachtenis". Christus nodigt zondaars.
Dat is de kern van het heilig Avondmaal.
Niet de plastic bekertjes of het brood of de wijze van vieren.
Het gemeenschappelijk element is onlosmakelijk hiermee verbonden. Anders zou een open HA op afstand - zelfs via de livestream - ook verdedigbaar worden.
Toch lopen tafels door kerkmuren heen...
Ook zijn er meerdere tafels... allemaal tegelijk opdrinken is ook gemeenschappelijk.
Bij ons is geen Heilig Avondmaal. Maar de dienst elders konden we online volgen. Zulke diensten vergeet je niet meer.
Laatst gewijzigd door Christen op 21 sep 2020, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Jan Vogel schreef:"Tot Zijn gedachtenis". Christus nodigt zondaars.
Dat is de kern van het heilig Avondmaal.
Niet de plastic bekertjes of het brood of de wijze van vieren.

Eens. Een aangepaste vorm ivm een crisis is wel degelijk uit te leggen.
Net als het HA vieren in meerdere diensten, zodat alle groepen een keer in de kerk kunnen zijn tijdens het HA.

En natuurlijk. Zodra het weer anders kan, dan zsm weer terug naar de normale viering.
Wij vieren aankomende week het HA in 4 diensten; vrijdagavond zonder zingen (voor de 65+), zaterdag avond en zondagmorgen en zondagmiddag.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adagio »

John Galt schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: De inhoud kan niet zonder de vorm.
DAT is wat ik zeg.
Dan zijn we het oneens.
Natuurlijk kan inhoud niet zonder vorm. Het Avondmaal is een uiterlijke weergave van iets innerlijks en heeft dus een vorm.
In de crisistijd (de nacht waarin Hij verraden werd), dus nadat Judas en de overpriesters het bloedgeld van Jezus' hoofd bepaald hadden, kwamen de Heere en Zijn discipelen bijeen. De vorm staat ook in de Bijbel: "En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het en gaf het den discipelen en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam. En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit. Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden."
En dan leert Hij hen aan tafel: "En Hij zeide tot hen: De koningen der volken heersen over hen, en die macht over hen hebben, worden weldadige heren genaamd. Doch gij niet alzo; maar de meeste onder u, die zij gelijk de minste; en die voorganger is, als een die dient. Want wie is meerder: die aanzit of die dient? Is het niet die aanzit? Maar Ik ben in het midden van u als een die dient. En gij zijt degenen die met Mij steeds gebleven zijt in Mijn verzoekingen."
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Jan Vogel schreef:Klopt helemaal, ook het gemeenschappelijke element hoort erbij.
Alleen is het wel van belang dat we niet aan de 'nodigende Christus' voorbijgaan, door allerlei omstandigheden en redenen.
Dan "zijn alle dingen gereed" en komt er niemand?
Het gemeenschappelijke element wordt door @Adagio Bijbels naar voren gebracht. Staan of zitten aan de tafel is een middelmatige zaak, maar aan een gemeenschappelijke tafel is wel degelijk een Bijbels voorschrift. Ik ben het helemaal met @Valcke eens dat het niet passend is om, als er andere mogelijkheden zijn, het Heilig Avondmaal in de kerkzaal te houden waar deelnemers van het Heilig Avondmaal vermengd worden met niet-deelnemers. De Heere Jezus sprak en leerde aan de tafel, dat is mijns inziens een wezenlijk element dat anno 2020 in de klassieke traditie nog steeds zo is: de predikant spreekt Gods Woord aan de tafel van het Heilig Avondmaal. Ik zie ook geen crisis-reden om de gezamenlijke tafel na te laten, op anderhalve meter lijkt mij dit een element dat door iedere gemeente toegepast kan worden.
Meest essentieel, vind ik, zijn juist in crisistijd de woorden geloof en vertrouwen in Christus als Hoofd van Zijn gemeente. Het Heilig Avondmaal is Zijn instelling, Zijn opdracht. Zijn onze woorden over geloof en vertrouwen ook in overeenstemming met onze daden in het rusten op Zijn Woord alleen?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Hollander schreef:
Jan Vogel schreef:Klopt helemaal, ook het gemeenschappelijke element hoort erbij.
Alleen is het wel van belang dat we niet aan de 'nodigende Christus' voorbijgaan, door allerlei omstandigheden en redenen.
Dan "zijn alle dingen gereed" en komt er niemand?
Het gemeenschappelijke element wordt door @Adagio Bijbels naar voren gebracht. Staan of zitten aan de tafel is een middelmatige zaak, maar aan een gemeenschappelijke tafel is wel degelijk een Bijbels voorschrift. Ik ben het helemaal met @Valcke eens dat het niet passend is om, als er andere mogelijkheden zijn, het Heilig Avondmaal in de kerkzaal te houden waar deelnemers van het Heilig Avondmaal vermengd worden met niet-deelnemers. De Heere Jezus sprak en leerde aan de tafel, dat is mijns inziens een wezenlijk element dat anno 2020 in de klassieke traditie nog steeds zo is: de predikant spreekt Gods Woord aan de tafel van het Heilig Avondmaal. Ik zie ook geen crisis-reden om de gezamenlijke tafel na te laten, op anderhalve meter lijkt mij dit een element dat door iedere gemeente toegepast kan worden.
Meest essentieel, vind ik, zijn juist in crisistijd de woorden geloof en vertrouwen in Christus als Hoofd van Zijn gemeente. Het Heilig Avondmaal is Zijn instelling, Zijn opdracht. Zijn onze woorden over geloof en vertrouwen ook in overeenstemming met onze daden in het rusten op Zijn Woord alleen?
Vindt u de kettingvorm wel passend? Daarbij zijn er dus telkens twee deelnemers bij de tafel. Als persoon 1 de wijn heeft gedronken, gaat die persoon weer terug naar de plaats, waarna persoon 2 (die eerst bij het brood stond) naar de wijn loopt, en persoon 3 naar het brood komt, etc. In kettingvorm zijn de deelnemers zo met elkaar en de tafel verbonden.
Plaats reactie