Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Nasrani schreef:Ik ben benieuwd hoe forummers Romeinen 13:1-7 lezen als het gaat om het wel of niet gehoorzamen van de overheid?
Volgens mij houden bijna alle kerken zich aan de richtlijnen van de overheid. In alle regionale noodverordeningen staat dat er ruimte is om te zingen tijdens religieuze bijeenkomsten .
https://cgk.nl/samen-zingen-kan-dat-nu- ... ieuwsbrief

Verder is het maximum aantal bezoekers losgelaten mits de anderhalve meter wordt gehandhaafd .

Waar wordt de overheid dan niet gehoorzaamd?

Nu jaagt de dood geen angst meer aan is blijkbaar makkelijker te zingen dan te beleven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

huisman schreef:Nu jaagt de dood geen angst meer aan is blijkbaar makkelijker te zingen dan te beleven.
Inderdaad. Het is overigens wel de vraag hoe je pastoraal omgaat met gemeenteleden die niet zonder schroom kunnen meezingen. Daar moet ook oog voor zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:Waar is God op Wien gij bouwdet, en aan Wie g' uw zaak vertrouwdet? Dat dacht ik ook wel, zondag. Het is een bijzondere situatie. Komen in landen waar vervolging heerst, christenen in het geheim samen (tegen het gebod van de overheid in!), in ons vrije land wordt de vrije toegang tot Gods huis door de overheid controleerbaar onvrij gemaakt, gedicteerd door het RIVM.

Het is een subtiele vorm van aantasting van de godsdienstvrijheid. Hopelijk komt die volledige vrijheid snel weer terug.

De vervolgde kerk komt met gevaar voor eigen leven samen. Ze doen het! Omdat de zaak het waard is. En wij? Wij houden ons keurig aan de regels, hebben bedacht dat dit onze christenplicht is. Omdat we niet willen dat er een uitbraak in een kerk komt, want, wat zal de wereld zeggen?

En zeker: wij hebben middelen om op afstand de eredienst mee te beleven. We zijn daarmee gezegend. De doopdienst zondagmorgen was doordat het live uitgezonden was echt ook een zichtbaar evangelie voor de gemeente thuis.

Maar toch, in mijn optiek wringt het wel met de belijdenis die we met elkaar hartelijk onderschrijven dat gezondheid en ziekte als uit Zijn Vaderlijke hand ons toekomt.
Ik was zondagavond ook sinds 3 maanden in de kerk. En als ik heel eerlijk ben.,Was er naast blijdschap een gevoel van groot onbehagen. Het klopte gewoon niet. En het is overheersend nu nog dat gevoel. Slecht misschien?
Er zaten overwegend jonge mensen tot een jaar of 60/65. De groep erboven ontbrak.
Mensen zaten op afstand. Er was geen begroeting. Mensen schuifelden naar binnen om op de aangewezen plek plaats te.nemen. Leek wel of niemand durfde te begroeten. We hebben elkaar NB maanden niet gezien. Beeld werd oom alleen predikant in beeld gebracht. Het werkte voor mij bevreemdend! Of er was daarvoor ook niets of er is iets stuk...Ook na afloop. Ieder zo snel mogelijk weg. Want napraten mocht niet. Afstand houden van iedereen.Eerlijk gezegd voelde het bevreemdend ipv verbindend. Zingen. Was voor behouden aan een paar kerkeraadsleden ( een deel zat er. De rest was thuis of zat in de kerk bij gezin) en mensen die vooraan een plaats hadden toegewezen gekregen. Onder het motto. We nemen het zekere voor het onzekere. Wachten onderzoek af. Eigen keus dus, had niet gehoeven. Het was ongemakkelijk om niet mee te zingen. Thuis kon het wel. De weken voor de lockdown is gewoon gezongen en geen uitbraak geweest. De kerk zat toen voller dan nu. Voordat we naar binnen gingen was het vragen beantwoorden anders mocht je niet. Er schoot een zinnetje door me heen. En uiteraard weet ik dat het geestelijk bedoeld is: zij die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig. Maar toch... Na afloop kon je je collectegave kwijt in de het rek met collectezakken. Stond zelfs geen diaken op anderhalve meter bij...
Het was zo onpersoonlijk.
Ik weet inschrijven werd gedaan om te oefenen als het onverhoopt drukker zou zijn. Er zouden nu ongeveer 100 mensen moeten zitten. Als we de 60% haalden was het veel. Zal allerlei oorzaken hebben. Wanneer je aan de beurt was en er was verkoudheid etc in je gezin moest je thuisblijven. Afmelden zodat een ander kon. Ik denk dat of de mensen zich niet afgemeld hebben. (Jammer want er had misschien graag ern ander willen gaan) of het is de 65 plus die ontbrak en niet afmelden. Of het waren er zoveel dat kerkeraad maar niet meer gebeld heeft. Maar het was allesbehalve een samenzijn waar de hartelijke verbondenheid afstraalde. Eerlijk gezegd had ik meer het gevoel dat die verbondenheid in stukken was. Scheiding gebracht is. Want wat er ook besloten wordt in een kerkeraad. Wij of de ander zijn het er niet mee eens... . Angst maakt scheiding. Maar inderdaad voor wie of wat is er de angst?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Lilian1975 schreef:Ook na afloop. Ieder zo snel mogelijk weg. Want napraten mocht niet.
Dat is erg jammer en vervreemdend inderdaad. Daarvoor kan je wel naar je kerkenraad toe gaan: sociale ontmoetingen mogen binnen en buiten het kerkgebouw gewoon plaatsvinden. Zo lang je maar 1,5 meter afstand houdt. Voor de doorstroming in de gangen is het wel handig dat er niet teveel mensen met elkaar gaan praten en stilstaan, maar napraten helemaal verbieden is niet afkomstig van de overheid of het RIVM.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef:
refo schreef:Er wordt ons helemaal niets in de weg gelegd.

Er staat ook geschreven: gij zult de Heere uw God niet verzoeken.
Eens, ik begrijp die wantrouwende gedachten richting overheid wat betreft de kerkdiensten ook echt niet.
We hebben gezien, en in andere landen zie je het nog, wat een besmettelijk virus het is.
Dit vond ik het lastige. Er zijn wereldwijd een paar diensten geweest waar besmetting plaats zou hebben gevonden. Waarvan het meerendeel waarschijnlijk niet tijdens kerkdiensten. De haarden wRen in de feestgangers van wintersport en carnaval. Maar continue wordt dit erbij gehaald. Hoe staat dit in verhouding tot andere haarden? Verplegend personeel in verpleverpleeghuizen ( dankzij onvoldoende bescherming) carnaval en wintersport. En waarom amper uitbraken in noord en oost nederland waar ook mensen naar de kerk gaan. En gehoirzaamheid kan alleen als de gezaghouder ook gezag kan uitoefenen. En volgens mij kom je dan met grondrechten in het geding. Verder dienen we God meer te gehoorzamen. En ergens gaat het hier voor mijn gevoel tussenin mis...

En dat zeg ik omdat zoals Erskines terecht zegt. Nu zaken voorkomen in gemeenten die niet hoeven volgens het RIVM. Maar uit voorzorg worden gedaan.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
huisman schreef:Nu jaagt de dood geen angst meer aan is blijkbaar makkelijker te zingen dan te beleven.
Inderdaad. Het is overigens wel de vraag hoe je pastoraal omgaat met gemeenteleden die niet zonder schroom kunnen meezingen. Daar moet ook oog voor zijn.
Tuurlijk. Zingen ze toch niet mee en of doen een kapje op? Of laat ze zitten op een plek waar meer mensen niet zingen als dat veiliger voelt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Arja »

huisman schreef:
Hendrien schreef:Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Eigenlijk kom ik er niet uit... @Huisman denkt dat we door de maatregelen van 1400 IC patienten naar 18 zijn gegaan. Maar zelfs dat weten we niet zeker.
Als de aerosolen de belangrijkste besmettingsroute zou zijn (wat Maurice de Hond zegt zonder bewijs ) waren wij nooit zo gedaald. Dan was elk supermarktbezoek een groot risico. Overdekte passages waar het in ons dorp op zaterdag erg druk is zouden dan besmettingshaarden zijn geweest. Maar niets van dit alles.
Wetenschappers hebben vandaag vastgesteld dat het inderdaad mogelijk is om blootgesteld te worden aan het coronavirus via kleine vochtdruppels die in slecht geventileerde ruimtes uren kunnen blijven hangen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Arja schreef:
huisman schreef:
Hendrien schreef:Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Eigenlijk kom ik er niet uit... @Huisman denkt dat we door de maatregelen van 1400 IC patienten naar 18 zijn gegaan. Maar zelfs dat weten we niet zeker.
Als de aerosolen de belangrijkste besmettingsroute zou zijn (wat Maurice de Hond zegt zonder bewijs ) waren wij nooit zo gedaald. Dan was elk supermarktbezoek een groot risico. Overdekte passages waar het in ons dorp op zaterdag erg druk is zouden dan besmettingshaarden zijn geweest. Maar niets van dit alles.
Wetenschappers hebben vandaag vastgesteld dat het inderdaad mogelijk is om blootgesteld te worden aan het coronavirus via kleine vochtdruppels die in slecht geventileerde ruimtes uren kunnen blijven hangen.
Hoe groot is die kans? En hoe is dat ivgl met gewone verkoudheden en griep?

Verder in het artikel staat minder dan 1% kans dat je daadwerkelijk in aanraking komt met het virus via deze weg.
En volgend citaat komt er ook uit;
In hoeverre het virus via aerosolen ook overgedragen wordt, blijft wel onduidelijk, benadrukken de onderzoekers. De besmettelijkheid van de virussen in de aerosolen is niet onderzocht.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 07 jul 2020, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Arja schreef:
huisman schreef:
Hendrien schreef:Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Eigenlijk kom ik er niet uit... @Huisman denkt dat we door de maatregelen van 1400 IC patienten naar 18 zijn gegaan. Maar zelfs dat weten we niet zeker.
Als de aerosolen de belangrijkste besmettingsroute zou zijn (wat Maurice de Hond zegt zonder bewijs ) waren wij nooit zo gedaald. Dan was elk supermarktbezoek een groot risico. Overdekte passages waar het in ons dorp op zaterdag erg druk is zouden dan besmettingshaarden zijn geweest. Maar niets van dit alles.
Wetenschappers hebben vandaag vastgesteld dat het inderdaad mogelijk is om blootgesteld te worden aan het coronavirus via kleine vochtdruppels die in slecht geventileerde ruimtes uren kunnen blijven hangen.
Moet je wel goed lezen. De kans is zeer gering maar niet helemaal uit te sluiten is de conclusie. Of er genoeg virus in aerosolen zit om je te besmetten is nog steeds onduidelijk maar het feit dat de anderhalve meter zo goed werkt lijkt te bewijzen dat aerosolen een zeer geringe rol spelen. Goed artikel in de NRC.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/06/ri ... e-a4005162
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Zeker. Dat doet iedere ouderwetse badkamerafzuiger/ventilator ook.
Niet per definitie. Een badkamerafzuiger/ventilator voert alleen lucht af (als ze dat al doen). Voor het toevoeren van verse lucht is meer nodig, bijv, ventilatieroosters.
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Klavart schreef:
DDD schreef:Zeker. Dat doet iedere ouderwetse badkamerafzuiger/ventilator ook.
Niet per definitie. Een badkamerafzuiger/ventilator voert alleen lucht af (als ze dat al doen). Voor het toevoeren van verse lucht is meer nodig, bijv, ventilatieroosters.
Voor alle duidelijkheid; als er lucht afgevoerd wordt, dan moet er ook lucht toegevoerd worden, anders zou de badkamer vacuüm zuigen, en dat is nooit de bedoeling.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Een hele kerkelijke gemeente uit Euskirchen in quarantaine, omdat een groot gezin uit die kerk positief is getest:
Ein Corona-Ausbruch beschäftigt aktuell die Behörden in Euskirchen. Nach der Infektion einer kompletten zwölfköpfigen Familie müssen rund 500 Mitglieder einer freikirchlichen Gemeinde in Quarantäne.
Bron: https://www.general-anzeiger-bonn.de/re ... d-52063509
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:Een hele kerkelijke gemeente uit Euskirchen in quarantaine, omdat een groot gezin uit die kerk positief is getest:
Ein Corona-Ausbruch beschäftigt aktuell die Behörden in Euskirchen. Nach der Infektion einer kompletten zwölfköpfigen Familie müssen rund 500 Mitglieder einer freikirchlichen Gemeinde in Quarantäne.
Bron: https://www.general-anzeiger-bonn.de/re ... d-52063509
Wat erg.
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

In ieder geval alle reden om als kerken voorzichtig te zijn. Een heel net artikel trouwens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

DDD schreef:In ieder geval alle reden om als kerken voorzichtig te zijn. Een heel net artikel trouwens.
Toch weer erg de vraag of dit van een kerkdienst komt. Dit is een sterk afgescheiden groep die elkaar intensief overal tegenkomt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie