Maatregelen kerk ivm coronavirus

-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

De kerken zijn heel trouw in het opvolgen van overheidsbesluiten. Andersom is de overheid minder genegen naar de kerken toe. Of de kerken werden niet genoemd, of als laatste. Cultuur en Sport is blijkbaar belangrijker voor onze Overheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Terri schreef:
coco schreef:Ik vind de gretigheid van veel kerken stuitend waarop ze zonder vragen stellen hun complete eredienst op de schop nemen.
Doopschelpen, neuriën in plaats van zingen, helemaal niet zingen maar voorzangers. Plakranden op de vloer.

En dit is dan voor een virus. Er wordt misbruik gemaakt van het gebod tot naastenliefde en alle refo's huppelen er vrolijk achteraan. En dat voor een 'veredelde' griep.

Cijfers en onderzoeken? Willen we niet van weten. Fakenieuws, complottheorieën. Wij volgen onze overheid, want dat is ons bijbelse gebod. Koste wat kost!
Paniekzaaien? Graag! Wij refo's doen daar graag aan mee.
Vaccinaties? O zo belangrijk! Want halfgod De Jonge ziet geen andere oplossing. En ja, wij indentificeren onze graag met gelikte mannetjes met een vlotte babbel en rare schoenen. Hij is protestant, dus dan is het goed.

Ja sorry voor alle tere zieltjes. Maar ik kots ervan. Ik kan het niet meer serieus nemen. En de mensen die het nog serieus nemen kan ik niet meer serieus nemen.
Ik vind dit een zeer onwaardige posting.
Sorry, ik kan het totaal niet serieus nemen en ervaar het als gebral.
Praat eens met de mensen van de zorg op de ic.
Stel je op de hoogte van de sterfgevallen en niet alleen in Nederland.
Leg al die dagbladen eens naast elkaar waar weken lang pagina's vol stonden met overlijdens advertenties.
Ja, er is een virus. Ja, er overlijden mensen aan en dat is treurig. Misschien ook niet gek als je dit leest www.stopworldcontrol.com
Ook niet gek dat het aantal sterfgevallen zo 'hoog' ligt. Je kunt een virus ook kunstmatig heftiger maken dan het van zichzelf is.
:hi
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

-DIA- schreef:De kerken zijn heel trouw in het opvolgen van overheidsbesluiten. Andersom is de overheid minder genegen naar de kerken toe. Of de kerken werden niet genoemd, of als laatste. Cultuur en Sport is blijkbaar belangrijker voor onze Overheid.
Blijkbaar denken ze punten te moeten scoren bij de overheid. Of het is gewoon naïviteit.
:hi
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

coco schreef:
-DIA- schreef:De kerken zijn heel trouw in het opvolgen van overheidsbesluiten. Andersom is de overheid minder genegen naar de kerken toe. Of de kerken werden niet genoemd, of als laatste. Cultuur en Sport is blijkbaar belangrijker voor onze Overheid.
Blijkbaar denken ze punten te moeten scoren bij de overheid. Of het is gewoon naïviteit.
Volgens mij zijn gehoorzaamheid en nederigheid hele Bijbelse bewoordingen, ook t.a.v. de overheid. Een christen leeft niet vanuit 'voor wat, hoort wat'.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

coco schreef: Misschien ook niet gek als je dit leest http://www.stopworldcontrol.com
Ook niet gek dat het aantal sterfgevallen zo 'hoog' ligt. Je kunt een virus ook kunstmatig heftiger maken dan het van zichzelf is.
Je gaat nu wel heel erg ver. Houd jezelf toch niet bezig met zulke websites, aan je reacties te zien hebben deze complotten jou ook helemaal in de greep. Pas daar mee op.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Erskinees schreef:
coco schreef: Misschien ook niet gek als je dit leest http://www.stopworldcontrol.com
Ook niet gek dat het aantal sterfgevallen zo 'hoog' ligt. Je kunt een virus ook kunstmatig heftiger maken dan het van zichzelf is.
Je gaat nu wel heel erg ver. Houd jezelf toch niet bezig met zulke websites, aan je reacties te zien hebben deze complotten jou ook helemaal in de greep. Pas daar mee op.
Te licht bevonden?
Jaja, ze hebben me helemaal in hun greep inderdaad. Knap dat je het in een paar minuten tijd helemaal gelezen hebt. Ik heb er geen complot in ontdekt.
Het standaard antwoord: hou je toch niet bezig met.. bla bla bla. Deze website is een prima samenvatting van wat je op veel meer plaatsen terug vindt. Juist een christen zou niet zo argeloos moeten zijn en op de tekenen van de tijd moeten letten.
:hi
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Hollander schreef:
coco schreef:
-DIA- schreef:De kerken zijn heel trouw in het opvolgen van overheidsbesluiten. Andersom is de overheid minder genegen naar de kerken toe. Of de kerken werden niet genoemd, of als laatste. Cultuur en Sport is blijkbaar belangrijker voor onze Overheid.
Blijkbaar denken ze punten te moeten scoren bij de overheid. Of het is gewoon naïviteit.
Volgens mij zijn gehoorzaamheid en nederigheid hele Bijbelse bewoordingen, ook t.a.v. de overheid. Een christen leeft niet vanuit 'voor wat, hoort wat'.
Ja. Je kunt het prachtig bijbels en vroom voorspiegelen. Maar nu de praktijk.
Gehoorzaamheid en nederigheid is iets anders dan slaafse volgzaamheid en naïviteit.
:hi
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:wat ik ontzettend mis bij coco is het volgende wat het commentaar in het RD afgelopen vrijdag schreef:
Maar vooral hebben we als christenen een Naam hoog te houden. Ons gedrag doet er toe. Het kan niet zo zijn dat, omdat wij lofzangen zingen, de Naam van God wordt gelasterd door de buitenwacht.
Het feit dat ik als christen besta, is voor de duivel al een aanstoot en reden genoeg om mij door andere mensen te lasteren. De redenering dat ik dus ook mijn gedrag moet aanpassen, klopt van geen enkele kant.
Absoluut, maar je hoeft geen aanstoot te geven
Het is uitermate vreemd wanneer christenen als reden voor niet te zingen opgeven dat zij geen aanstoot willen geven. Bijbellezen kan ook aanstoot geven, preken ook, bidden ook (zie de geschiedenis van Daniël). Mogen wij wezenlijke zaken nalaten omdat anderen op oneigenlijke gronden deze zaken niet fijn vinden?

Daarbij: zingen wordt zelfs voor de wereldlijke instanties - in NL het RIVM - niet gezien als specifiek risicovol. Het RIVM-advies geeft aan dat er bij 1,5 meter afstand en voldoende ventilatie geen probleem is met zingen. Wie kan er dan nog - zelfs vanuit een seculiere optiek - aanstoot aan nemen als er gezongen wordt? Niemand toch? Terwijl het andersom wél aanstootgevend is om het zingen na te laten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

coco schreef:
Hollander schreef:Volgens mij zijn gehoorzaamheid en nederigheid hele Bijbelse bewoordingen, ook t.a.v. de overheid. Een christen leeft niet vanuit 'voor wat, hoort wat'.
Ja. Je kunt het prachtig bijbels en vroom voorspiegelen. Maar nu de praktijk.
Gehoorzaamheid en nederigheid is iets anders dan slaafse volgzaamheid en naïviteit.
Gelukkig erken je zelf al dat het Bijbels is. ;)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
coco schreef:
-DIA- schreef:De kerken zijn heel trouw in het opvolgen van overheidsbesluiten. Andersom is de overheid minder genegen naar de kerken toe. Of de kerken werden niet genoemd, of als laatste. Cultuur en Sport is blijkbaar belangrijker voor onze Overheid.
Blijkbaar denken ze punten te moeten scoren bij de overheid. Of het is gewoon naïviteit.
Volgens mij zijn gehoorzaamheid en nederigheid hele Bijbelse bewoordingen, ook t.a.v. de overheid. Een christen leeft niet vanuit 'voor wat, hoort wat'.
Toch verwar je nu zaken. In de dienst van God inclusief de wijze waarop deze dienst vorm krijgt, hebben we ons niet te schikken naar de overheid. De overheid heeft niets (!) te zeggen over wel/niet zingen, veel zingen, hard zingen, bidden, preken, enzovoort. We hebben hier te maken met het tweede gebod, en dat kan nooit wijken voor het vijfde gebod.

Met andere woorden: het eren en gehoorzamen van de overheid betreft nooit de zaken aangaande de wijze waarop God gediend wordt.

Ik zie hier wel degelijk een groot probleem in de wijze waarop deze zaken nu benaderd worden tot en met het RD toe. In de kern is het een verloochening van de principes van de Reformatie, en erger: het is zonde tegen het tweede gebod.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Hollander schreef:
coco schreef:
-DIA- schreef:De kerken zijn heel trouw in het opvolgen van overheidsbesluiten. Andersom is de overheid minder genegen naar de kerken toe. Of de kerken werden niet genoemd, of als laatste. Cultuur en Sport is blijkbaar belangrijker voor onze Overheid.
Blijkbaar denken ze punten te moeten scoren bij de overheid. Of het is gewoon naïviteit.
Volgens mij zijn gehoorzaamheid en nederigheid hele Bijbelse bewoordingen, ook t.a.v. de overheid. Een christen leeft niet vanuit 'voor wat, hoort wat'.
Toch verwar je nu zaken. In de dienst van God inclusief de wijze waarop deze dienst vorm krijgt, hebben we ons niet te schikken naar de overheid. De overheid heeft niets (!) te zeggen over wel/niet zingen, veel zingen, hard zingen, bidden, preken, enzovoort. We hebben hier te maken met het tweede gebod, en dat kan nooit wijken voor het vijfde gebod.

Met andere woorden: het eren en gehoorzamen van de overheid betreft nooit de zaken aangaande de wijze waarop God gediend wordt.

Ik zie hier wel degelijk een groot probleem in de wijze waarop deze zaken nu benaderd worden tot en met het RD toe. In de kern is het een verloochening van de principes van de Reformatie, en erger: het is zonde tegen het tweede gebod.
Nee, nee, Valcke. Ik ben het helemaal met jou eens. Het ging mij om te posts van DIA en Coco. Enerzijds het sluimerende 'voor wat, hoort wat' en anderzijds een soort rebellerende houding. In dat kader noem ik de woorden gehoorzaamheid en nederigheid.

Wat betreft het overige, helemaal eens. De overheid formuleert gelukkig veel in dringende adviezen. En ik vind dat sommige kerken die dringende adviezen teveel omzetten in een soort absolute wetgeving. Dat doet de overheid niet, dat doet de kerk zelf. De uitspraken van Rutte over het zingen vond ik wel buiten-proportioneel.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ok sorry voor het misverstand! Gelukkig dat we het hierover eens zijn. Anderen zie ik echter wel deze kant op gaan, namelijk dat zij de overheid zelfs zeggenschap toekennen over de wijze waarop God gediend wordt (zoals het wel/niet zingen),
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Ok sorry voor het misverstand! Gelukkig dat we het hierover eens zijn. Anderen zie ik echter wel deze kant op gaan, namelijk dat zij de overheid zelfs zeggenschap toekennen over de wijze waarop God gediend wordt (zoals het wel/niet zingen),
Dat klopt. Ik vind het goed dat de overheid er wel adviezen in geeft. Zij beschikken, via allerlei kanalen, over nuttige en bruikbare informatie. Ik vind het te ver gaan als de overheid zich in kerkelijke zaken gaat mengen, dat raakt de grondwet. Tegelijkertijd zie je nu dat veel kerken zeer strikt de overheidsadviezen volgen. Ik vind daar ook wat van, maar één ding staat wel vast dat het dan een besluit is van de kerk en niet van de overheid. Soms hoor ik nu kerkelijke besluiten (die de godsdienstvrijheid raken) verdedigd worden met: "de overheid verplicht ons tot...". Volgens mij gaat er dan iets niet goed.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Hollander schreef:
Valcke schreef:Ok sorry voor het misverstand! Gelukkig dat we het hierover eens zijn. Anderen zie ik echter wel deze kant op gaan, namelijk dat zij de overheid zelfs zeggenschap toekennen over de wijze waarop God gediend wordt (zoals het wel/niet zingen),
Dat klopt. Ik vind het goed dat de overheid er wel adviezen in geeft. Zij beschikken, via allerlei kanalen, over nuttige en bruikbare informatie. Ik vind het te ver gaan als de overheid zich in kerkelijke zaken gaat mengen, dat raakt de grondwet. Tegelijkertijd zie je nu dat veel kerken zeer strikt de overheidsadviezen volgen. Ik vind daar ook wat van, maar één ding staat wel vast dat het dan een besluit is van de kerk en niet van de overheid. Soms hoor ik nu kerkelijke besluiten (die de godsdienstvrijheid raken) verdedigd worden met: "de overheid verplicht ons tot...". Volgens mij gaat er dan iets niet goed.
Kijk. Dus een overheidsadvies leidt tot slaafse volgzaamheid, maar jij noemt dat goede Bijbelse gehoorzaamheid. Zijn we er toch uit :)
:hi
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik zou het eerder gezond verstand noemen.
Plaats reactie