Maatregelen kerk ivm coronavirus

Online
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Herman schreef:
Bertiel schreef:wat ik ontzettend mis bij coco is het volgende wat het commentaar in het RD afgelopen vrijdag schreef:
Maar vooral hebben we als christenen een Naam hoog te houden. Ons gedrag doet er toe. Het kan niet zo zijn dat, omdat wij lofzangen zingen, de Naam van God wordt gelasterd door de buitenwacht.
Het feit dat ik als christen besta, is voor de duivel al een aanstoot en reden genoeg om mij door andere mensen te lasteren. De redenering dat ik dus ook mijn gedrag moet aanpassen, klopt van geen enkele kant.
Absoluut, maar je hoeft geen aanstoot te geven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

samanthi schreef:
coco schreef:Ik vind de gretigheid van veel kerken stuitend waarop ze zonder vragen stellen hun complete eredienst op de schop nemen.
Doopschelpen, neuriën in plaats van zingen, helemaal niet zingen maar voorzangers. Plakranden op de vloer.

En dit is dan voor een virus. Er wordt misbruik gemaakt van het gebod tot naastenliefde en alle refo's huppelen er vrolijk achteraan. En dat voor een 'veredelde' griep.

Cijfers en onderzoeken? Willen we niet van weten. Fakenieuws, complottheorieën. Wij volgen onze overheid, want dat is ons bijbelse gebod. Koste wat kost!
Paniekzaaien? Graag! Wij refo's doen daar graag aan mee.
Vaccinaties? O zo belangrijk! Want halfgod De Jonge ziet geen andere oplossing. En ja, wij indentificeren onze graag met gelikte mannetjes met een vlotte babbel en rare schoenen. Hij is protestant, dus dan is het goed.

Ja sorry voor alle tere zieltjes. Maar ik kots ervan. Ik kan het niet meer serieus nemen. En de mensen die het nog serieus nemen kan ik niet meer serieus nemen.
Hopelijk krijg jij het griepje niet.
Griep is nooit leuk. In geen enkele vorm
:hi
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Bertiel schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:wat ik ontzettend mis bij coco is het volgende wat het commentaar in het RD afgelopen vrijdag schreef:
Maar vooral hebben we als christenen een Naam hoog te houden. Ons gedrag doet er toe. Het kan niet zo zijn dat, omdat wij lofzangen zingen, de Naam van God wordt gelasterd door de buitenwacht.
Het feit dat ik als christen besta, is voor de duivel al een aanstoot en reden genoeg om mij door andere mensen te lasteren. De redenering dat ik dus ook mijn gedrag moet aanpassen, klopt van geen enkele kant.
Absoluut, maar je hoeft geen aanstoot te geven
Aanstoot geven doe je met wangedrag. Niet met psalmen zingen.
:hi
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

coco schreef:
Bertiel schreef:wat ik ontzettend mis bij coco is het volgende wat het commentaar in het RD afgelopen vrijdag schreef:
Maar vooral hebben we als christenen een Naam hoog te houden. Ons gedrag doet er toe. Het kan niet zo zijn dat, omdat wij lofzangen zingen, de Naam van God wordt gelasterd door de buitenwacht.
Ze zullen ONS lasteren, en dat is de angst bij het refodom.
En als wij niet zingen dan is dat een indirect lasteren van Zijn Naam, en vooral een kleinachten ervan.

"In de wereld zult gij verdrukking hebben.."
(Ja, maar liever niet. Doe dat maar bij christenen in Azië enzo. Niet bij ons)
Je kan die verschillende zaken niet op 1 hoop schuiven. We moeten inderdaad geen angst hebben om belasterd te worden. Dat zal toch gebeuren en gebeurt steeds meer. Gelukkig maar moeten we misschien wel zeggen.
Maar jij gaat nu helemaal aan de andere kant van de boot hangen. En dat is m.i. eveneens niet goed.

En refodom als term zou ik niet gebruiken. Dat riekt al teveel naar een bepaalde website.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Herman schreef:
coco schreef:Ja sorry voor alle tere zieltjes. Maar ik kots ervan. Ik kan het niet meer serieus nemen. En de mensen die het nog serieus nemen kan ik niet meer serieus nemen.
Waarde coco, je taalgebruik is ver onder het aanvaardbare niveau gedaald. Ik zou ook niet weten waarom je zo tekeer moet gaan tegen datgene wat momenteel onder ons gebruikelijk is.

Het leggen van een plakstrip op de vloer is van een geheel andere orde van niet zingen. Dus het eerste kan je prima doen, terwijl je het derde niet hoeft na te laten.

Wat is jou persoonlijke probleem? Ik kan het niet anders zien dan dat je zelf over verschillende zaken(hiervoor genoemd) niet meer als realiteit tegen elkaar kan afwegen, terwijl maatschappelijk gezien er gewoon consensus is over het feit dat we te maken hebben (gehad) met een ernstig virus. Heb je wel mensen in je omgeving (gehad) die besmet zijn geweest, of spreek je wel eens personen die een naast familielid hebben verloren?
Daarom zei ik, sorry voor de tere zieltjes.

Die consensus is volledig uit de lucht gegrepen en bestaat niet. Ik spreek nauwelijks mensen die het zien als een zeer ernstig virus. Ik spreek vooral mensen die zeggen: ja, maar de overheid zal die regels toch niet voor niks instellen? Het zal dus wel heel ernstig zijn.
:hi
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:Absoluut, maar je hoeft geen aanstoot te geven
De eredienst is bij uitstek een dienst aan God omdat we Hem daar door zang aanbidden. Dat nalaten, of je dat niet realiseren, betekent dat de christelijke godsdienst in haar kern geraakt wordt door dit negatieve advies.

Ik ga niet mee in de gedachte dat God uitsluitend het hart aanziet en ons lichaam niets te betekenen heeft. We loven Hem met hart en stem.

Het kan dus niet zo zijn dat een oprechte intentie om God te dienen, onder druk van een seculiere samenleving achterwege moet blijven. Schamen we ons het Evangelie van Jezus, soms? Hebben we geen getuigenis van een innerlijke hoop, die de wereld en alles wat er voorbij gaat met andere ogen beziet?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

coco schreef:
Herman schreef:
coco schreef:Ja sorry voor alle tere zieltjes. Maar ik kots ervan. Ik kan het niet meer serieus nemen. En de mensen die het nog serieus nemen kan ik niet meer serieus nemen.
Waarde coco, je taalgebruik is ver onder het aanvaardbare niveau gedaald. Ik zou ook niet weten waarom je zo tekeer moet gaan tegen datgene wat momenteel onder ons gebruikelijk is.

Het leggen van een plakstrip op de vloer is van een geheel andere orde van niet zingen. Dus het eerste kan je prima doen, terwijl je het derde niet hoeft na te laten.

Wat is jou persoonlijke probleem? Ik kan het niet anders zien dan dat je zelf over verschillende zaken(hiervoor genoemd) niet meer als realiteit tegen elkaar kan afwegen, terwijl maatschappelijk gezien er gewoon consensus is over het feit dat we te maken hebben (gehad) met een ernstig virus. Heb je wel mensen in je omgeving (gehad) die besmet zijn geweest, of spreek je wel eens personen die een naast familielid hebben verloren?
Daarom zei ik, sorry voor de tere zieltjes.

Die consensus is volledig uit de lucht gegrepen en bestaat niet. Ik spreek nauwelijks mensen die het zien als een zeer ernstig virus. Ik spreek vooral mensen die zeggen: ja, maar de overheid zal die regels toch niet voor niks instellen? Het zal dus wel heel ernstig zijn.
Dus jouw rechtvaardiging zijn de paar mensen die je spreekt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

coco schreef:Die consensus is volledig uit de lucht gegrepen en bestaat niet. Ik spreek nauwelijks mensen die het zien als een zeer ernstig virus. Ik spreek vooral mensen die zeggen: ja, maar de overheid zal die regels toch niet voor niks instellen? Het zal dus wel heel ernstig zijn.
Misschien moet je eens een rondje doen langs bepaalde mensen die je kent die het hebben gehad. Ik vind het niet normaal dat je 50 jaar bent, doorgaans heel gezond en nu van een 'griepje' aan de beademing moet. Ik vind het ook niet normaal dat deze persoon (besmet op 18 april) geen vier woorden achter elkaar door de telefoon kan zeggen, zonder hoorbaar naar adem te happen.
Ik vind het ook niet normaal dat een bekende van ons (rond de 60) door haar longarts wordt geadviseerd 24/7 binnen te blijven met de opmerking: 'als u het krijgt is het leven gewoon voorbij'.

Het is dus een zeer ernstig virus. De vraag hoe je dat maatschappelijk gezien kunt indammen, is van een andere orde. Maar de feiten ontkennen, dat gaat er bij mij niet in.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Ik vind het heel ingewikkeld allemaal. Eigenlijk kom ik er niet uit... @Huisman denkt dat we door de maatregelen van 1400 IC patienten naar 18 zijn gegaan. Maar zelfs dat weten we niet zeker.
Als de aerosolen de belangrijkste besmettingsroute zou zijn (wat Maurice de Hond zegt zonder bewijs ) waren wij nooit zo gedaald. Dan was elk supermarktbezoek een groot risico. Overdekte passages waar het in ons dorp op zaterdag erg druk is zouden dan besmettingshaarden zijn geweest. Maar niets van dit alles.

Wat de vakantie ons gaat brengen is wel ongewis. Europa had m.i. beter deze zomer op slot kunnen blijven. Nu dat niet zo is gaan wij toch naar Frankrijk. Zo inconsequent zijn de huismannetjes dan ook wel weer :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

coco schreef:Ik vind de gretigheid van veel kerken stuitend waarop ze zonder vragen stellen hun complete eredienst op de schop nemen.
Doopschelpen, neuriën in plaats van zingen, helemaal niet zingen maar voorzangers. Plakranden op de vloer.

En dit is dan voor een virus. Er wordt misbruik gemaakt van het gebod tot naastenliefde en alle refo's huppelen er vrolijk achteraan. En dat voor een 'veredelde' griep.

Cijfers en onderzoeken? Willen we niet van weten. Fakenieuws, complottheorieën. Wij volgen onze overheid, want dat is ons bijbelse gebod. Koste wat kost!
Paniekzaaien? Graag! Wij refo's doen daar graag aan mee.
Vaccinaties? O zo belangrijk! Want halfgod De Jonge ziet geen andere oplossing. En ja, wij indentificeren onze graag met gelikte mannetjes met een vlotte babbel en rare schoenen. Hij is protestant, dus dan is het goed.

Ja sorry voor alle tere zieltjes. Maar ik kots ervan. Ik kan het niet meer serieus nemen. En de mensen die het nog serieus nemen kan ik niet meer serieus nemen.
Ik vind dit een zeer onwaardige posting.
Sorry, ik kan het totaal niet serieus nemen en ervaar het als gebral.
Praat eens met de mensen van de zorg op de ic.
Stel je op de hoogte van de sterfgevallen en niet alleen in Nederland.
Leg al die dagbladen eens naast elkaar waar weken lang pagina's vol stonden met overlijdens advertenties.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Delftenaar »

Van virussen hebben wij geen verstand, uitgezonderd wellicht een epidemioloog die hier meeleest.
Daarom moeten we vertrouwen op wat de deskundigen zeggen. Zij weten immers op basis van onderzoek wat veilig is en wat niet.

Tot afgelopen maart geloofde ik dat God de kerk, in haar samenkomst, wel zou bewaren voor het virus. De samenkomst is immers om God groot te maken.
En toch: met name in christelijke plaatsen rondom Zwolle (Nunspeet, Heerde, Hasselt (Overijssel)) sloeg het virus toe.

Dan komen allerlei vragen in me op. In mijn eigen stad was de kerk in de laatste dienst voor de lockdown vol. En toch gebeurde er niets. En waarom rondom Zwolle dan wel?
En waarom ging tijdens eerdere pandemieen de kerkdiensten gewoon door (1918, 1957, 1968) en nu niet? Is dat een onchristelijk element of niet?

Bij al die vragen weten we geen antwoord. Iemand uit mijn vriendenkring schreef dat daar in de kerk gisteravond het laatste lied "Groot is uw trouw o Heer" was.
Het gaat me nu niet om de discussie tussen psalmen en gezangen. Maar toch heeft me dat lied bemoedigd. Gods trouw gaat door, zelfs als er een epidemie is. En dat blijkt simpelweg uit het feit dat wij nu nog leven, terwijl vele anderen aan het virus overleden zijn.
En dieper: Gods trouw draagt ons, zelfs als een virus ons naar de dood brengt. God heeft toch beloofd zelfs dan onze God te zijn (Psalm 68).
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

Herman schreef:
Misschien moet je eens een rondje doen langs bepaalde mensen die je kent die het hebben gehad. Ik vind het niet normaal dat je 50 jaar bent, doorgaans heel gezond en nu van een 'griepje' aan de beademing moet. Ik vind het ook niet normaal dat deze persoon (besmet op 18 april) geen vier woorden achter elkaar door de telefoon kan zeggen, zonder hoorbaar naar adem te happen.
Ik vind het ook niet normaal dat een bekende van ons (rond de 60) door haar longarts wordt geadviseerd 24/7 binnen te blijven met de opmerking: 'als u het krijgt is het leven gewoon voorbij'.

Het is dus een zeer ernstig virus. De vraag hoe je dat maatschappelijk gezien kunt indammen, is van een andere orde. Maar de feiten ontkennen, dat gaat er bij mij niet in.
Ik heb twee tantezeggers, een in mijn familie en in in de schoonfamilie. Begin veertig, kerngezond, sportief. Allebei bewezen corona gehad. De een loopt bij de longarts, want hij is bij vlagen heel benauwd. De ander zit thuis, want er is schade aan de longen, wat mogelijk maanden nodig heeft om te helen (als het al goed komt). Een half uur beeldvergaderen is al teveel.
Dat zegt mijns inziens wel dat het een geniepig virus is. Niet bepaald je jaarlijkse griepje.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

De afkeer van desinfectiemiddelen en mondkapjes is niet echt gemotiveerd denk ik. Zeker niet als het argument "overdreven" is. Dat er verder wordt nagedacht over mensen niet in de kerk laten, en niet zingen is een ander verhaal en daar moet men inderdaad ook geestelijk over denken (zonder het gezondheidsaspect uit het oog te verliezen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door alexv »

Jantje schreef:@alexv,

Ten eerste zou ik je willen vragen of je beter kunt citeren. En ten tweede: de website die je hier nu noemt, is een zeer duidelijk voorbeeld van een fake-site. Allemaal grote onzin.


Beste Jantje als jij niets anders kunt zeggen dan deze onzin reageer dan niet. Er staat een link onder van een krant.
En deze website citeert alleen maar uit nieuws.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Orchidee schreef:
windorgel schreef:
coco schreef:Bij ons zong iedereen uit volle borst mee. Ook werden er gewoon handen geschud door kerkenraad en predikant. Zoals het hoort.
Dat is nu dus niet zoals het hoort! Verkeerd voorbeeld... Zaten jullie wel op 1,5 meter afstand van anderen of dat ook niet meer?
Er zijn hier 2 plaatselijke kerken die ook weer "gewoon" met de hele gemeente samenkomen en uit volle borst zingen.
Ik zal nu géén namen en/of kerkverband en noemenAfbeelding
"wie de schoen past, trekken hem aan"
Orchidee, als het kerkgebouw groot genoeg is om de afstand te kunnen waarborgen, waarom zou je dan niet met de hele gemeente kunnen samenkomen? Wij hebben zelf bijv. 3x zoveel zitplaatsen als leden en kunnen nu ook met de hele gemeente weer naar de kerk. Keurig op 1,5 meter afstand.
En wat het zingen betreft, het wordt niet meer sterk ontraden als het gebouw maar groot genoeg is en goed geventileerd wordt. Ik verwacht dat daarin een afgewogen keuze is gemaakt.
Plaats reactie