Maatregelen kerk ivm coronavirus

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
coco schreef:Bij ons zong iedereen uit volle borst mee. Ook werden er gewoon handen geschud door kerkenraad en predikant. Zoals het hoort.
Ben ik even blij dat ik niet bij jullie gemeente hoor. Op veel plaatsen in Europa worden allerlei versoepelingsmaatregelen weer teruggedraaid, omdat het aantal besmettingen weer toeneemt en bij jullie doen ze net of er niets aan de hand is. Onverantwoord in mijn ogen.
Zoals het hoort? Nee, het hoort momenteel niet zo. Ik vind het tenenkrommend om er zo mee om te gaan. Ik ga voorlopig nog niet. Ik ga momenteel wel weer naar kantoor, maar daar houdt iedereen zich aan de richtlijnen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:De laatste is die complotdenker toch?

Daar zijn refo's niet gevoelig voor lijkt me.

Van bijzondere natuurgenezers etc moet men ook niets hebben :nonnon Of wel? :haha
Absoluut wel. Als ergens natuurgenezers een goede klantenkring kunnen scoren, is het wel in de refokring. Maar dat terzijde en off-topic.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Bij ons werd de normale hoeveelheid ingetogen gezongen.
Kom er maar in @Maanenschijn. Moest dat toontje verhoging nu zo nodig?
Zeker. De vraag was ingetogen te zingen. Het begeleiden heb ik daarin niet begrepen. Ook voor de thuisgemeente, toch twee derde, is begeleiding conform tekst van belang.

En als laatste, de vreugde van de organist in tekst en aanwezigheid van zangers heeft ook bijgedragen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

coco schreef:Bij ons zong iedereen uit volle borst mee. Ook werden er gewoon handen geschud door kerkenraad en predikant. Zoals het hoort.
Zoals het hoortAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

coco schreef:Bij ons zong iedereen uit volle borst mee. Ook werden er gewoon handen geschud door kerkenraad en predikant. Zoals het hoort.
Dat is nu dus niet zoals het hoort! Verkeerd voorbeeld... Zaten jullie wel op 1,5 meter afstand van anderen of dat ook niet meer?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Bij ons mocht er gisteren voor het eerst weer een vijfde deel van de gemeente samenkomen.
Wij hadden 2 voorzangers: 1 links en 1 rechts voorin.
Over 2 weken zijn wij aan de beurt en is mijn dochter aan de beurt met voorzingen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: Daar zijn refo's niet gevoelig voor lijkt me.

Van bijzondere natuurgenezers etc moet men ook niets hebben :nonnon Of wel? :haha
Gelukkig is dit cynisch bedoeld.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

windorgel schreef:
coco schreef:Bij ons zong iedereen uit volle borst mee. Ook werden er gewoon handen geschud door kerkenraad en predikant. Zoals het hoort.
Dat is nu dus niet zoals het hoort! Verkeerd voorbeeld... Zaten jullie wel op 1,5 meter afstand van anderen of dat ook niet meer?
Er zijn hier 2 plaatselijke kerken die ook weer "gewoon" met de hele gemeente samenkomen en uit volle borst zingen.
Ik zal nu géén namen en/of kerkverband en noemenAfbeelding
"wie de schoen past, trekken hem aan"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17327
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
coco schreef:Bij ons zong iedereen uit volle borst mee. Ook werden er gewoon handen geschud door kerkenraad en predikant. Zoals het hoort.
Ben ik even blij dat ik niet bij jullie gemeente hoor. Op veel plaatsen in Europa worden allerlei versoepelingsmaatregelen weer teruggedraaid, omdat het aantal besmettingen weer toeneemt en bij jullie doen ze net of er niets aan de hand is. Onverantwoord in mijn ogen.
Ik snap het ook echt niet, dat er in veel gemeenten weer gezongen wordt.
Ik denk dat daar de invloed van Maurice de Hond en Willem Engel zich laat gelden.
Die begrijp ik niet. Juist Maurice de Hond wil dat we niet zingen met zijn aerosolen onbewezen stellingen.
De RIVM (van Dissel) heeft tegen van de Staaij gezegd dat ingetogen zingen op anderhalve meter en ventileren het zingen geen probleem zal zijn.

Als koren mogen repeteren (Dus ongeveer 2 uur zingen) zou dan 5 momenten zang van 2 minuten in een kerk die voor 75% leeg is niet kunnen? Angst is en blijft een slechte raadgever.
Hopelijk zingen wij komende zondag in alle kerken Psalm 91:1 met een gelovig hart.
Hij die op Gods bescherming wacht, wordt door de hoogste Koning, beveiligd in de duistren nacht, beschaduwd in Gods woning
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Misschien komt er nog eens een overheidsadvies dat kerken een toontje lager gaan zingen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:Wij zijn gisterochtend weer voor het eerst geweest. De stoelen stonden ruim uit elkaar, 2 aan 2. Alleen de ouderling, dominee en diaken zongen. Rest soort van neuriën. Wel de normale hoeveelheid verzen om te zingen. Dat voelde toch wat dubbel voor me.
Je zuet inderdaad aan de mensen dat het dubbel is maar ook ongemakkelijk dat ze niet mogen meezingen. En aan het einde kost het sommigen echt moeite.
Mij zeker. Vooral als we dan psalm 68 zingen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Die begrijp ik niet. Juist Maurice de Hond wil dat we niet zingen met zijn aerosolen onbewezen stellingen.
De RIVM (van Dissel) heeft tegen van de Staaij gezegd dat ingetogen zingen op anderhalve meter en ventileren het zingen geen probleem zal zijn.

Als koren mogen repeteren (Dus ongeveer 2 uur zingen) zou dan 5 momenten zang van 2 minuten in een kerk die voor 75% leeg is niet kunnen? Angst is en blijft een slechte raadgever.
Hopelijk zingen wij komende zondag in alle kerken Psalm 91:1 met een gelovig hart.
Hij die op Gods bescherming wacht, wordt door de hoogste Koning, beveiligd in de duistren nacht, beschaduwd in Gods woning
Ik heb dit bij onze kerkenraad nagevraagd. Het standpunt, wat ik terug kreeg, is dat de landelijke overheid aangeeft dat in grote kerken, met moderne ventilatiesystemen etc kan worden gezongen.
In ons oude kerkje, met laag plafond, wordt het risico niet genomen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17327
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Die begrijp ik niet. Juist Maurice de Hond wil dat we niet zingen met zijn aerosolen onbewezen stellingen.
De RIVM (van Dissel) heeft tegen van de Staaij gezegd dat ingetogen zingen op anderhalve meter en ventileren het zingen geen probleem zal zijn.

Als koren mogen repeteren (Dus ongeveer 2 uur zingen) zou dan 5 momenten zang van 2 minuten in een kerk die voor 75% leeg is niet kunnen? Angst is en blijft een slechte raadgever.
Hopelijk zingen wij komende zondag in alle kerken Psalm 91:1 met een gelovig hart.
Hij die op Gods bescherming wacht, wordt door de hoogste Koning, beveiligd in de duistren nacht, beschaduwd in Gods woning
Ik heb dit bij onze kerkenraad nagevraagd. Het standpunt, wat ik terug kreeg, is dat de landelijke overheid aangeeft dat in grote kerken, met moderne ventilatiesystemen etc kan worden gezongen.
In ons oude kerkje, met laag plafond, wordt het risico niet genomen.
Dat kun je zeggen dat dit niet een overheidsadvies is maar een advies van een niet door de overheid ingestelde werkgroep. (Zingen in de kerk) De RIVM is genuanceerder en ziet meer mogelijkheden.
Neemt niet weg dat het wel afhankelijk is van je kerkgebouw.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Die begrijp ik niet. Juist Maurice de Hond wil dat we niet zingen met zijn aerosolen onbewezen stellingen.
De RIVM (van Dissel) heeft tegen van de Staaij gezegd dat ingetogen zingen op anderhalve meter en ventileren het zingen geen probleem zal zijn.

Als koren mogen repeteren (Dus ongeveer 2 uur zingen) zou dan 5 momenten zang van 2 minuten in een kerk die voor 75% leeg is niet kunnen? Angst is en blijft een slechte raadgever.
Hopelijk zingen wij komende zondag in alle kerken Psalm 91:1 met een gelovig hart.
Hij die op Gods bescherming wacht, wordt door de hoogste Koning, beveiligd in de duistren nacht, beschaduwd in Gods woning
Ik heb dit bij onze kerkenraad nagevraagd. Het standpunt, wat ik terug kreeg, is dat de landelijke overheid aangeeft dat in grote kerken, met moderne ventilatiesystemen etc kan worden gezongen.
In ons oude kerkje, met laag plafond, wordt het risico niet genomen.
Dat kun je zeggen dat dit niet een overheidsadvies is maar een advies van een niet door de overheid ingestelde werkgroep. (Zingen in de kerk) De RIVM is genuanceerder en ziet meer mogelijkheden.
Neemt niet weg dat het wel afhankelijk is van je kerkgebouw.
Dat laatste denk ik ook. Ik begrijp de voorzichtigheid wel op dit moment, al denk ik er zelf anders over.
Online
Bertiel
Berichten: 4588
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

ik zag dat het landelijke centrum van de CGK ook de aanwijzingen mbt het zingen heeft aangepast.
Hopelijk heeft dat ook impact voor onze trouwdienst, nu wordt er nog niet gezongen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie