Maatregelen kerk ivm coronavirus

JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door JvW »

Herman schreef:Zingen is een van de belangrijkse dingen om samen te komen en vind zijn grondslag in de Schrift zelf. Het gaat op het lofprijzen van God, en dat doe je in het midden van Zijn gemeente.

Zoiets kan je niet wegschuiven met een schunnige redenering in de trant van 'dat doe je maar lekker thuis'.
Schunnig vind ik nogal wat hoor, zo heb ik het niet gezegd en al zeker niet bedoeld.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Zingen is een van de belangrijkse dingen om samen te komen en vind zijn grondslag in de Schrift zelf. Het gaat op het lofprijzen van God, en dat doe je in het midden van Zijn gemeente.

Zoiets kan je niet wegschuiven met een schunnigeredenering in de trant van 'dat doe je maar lekker thuis'.
Daar ben ik het dan wel helemaal mee eens (behoudens het woord 'schunnige').
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Dan discussieer je maar verder.. succes. Ik bedoel het zeker niet goedkoop. Maar een offer brengen.. mag best.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Het is in elk geval een eerlijk antwoord van dhr Van Dissel:
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/van- ... -1.1674676
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Christen schreef:Dan discussieer je maar verder.. succes. Ik bedoel het zeker niet goedkoop. Maar een offer brengen.. mag best.
Het probleem met zo'n uitspraak is dat je dan zogenaamd een offer doet van iets wat helemaal niet van jou is... (en dat is helemaal geen offer, maar...)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Zingen is een van de belangrijkse dingen om samen te komen en vind zijn grondslag in de Schrift zelf. Het gaat op het lofprijzen van God, en dat doe je in het midden van Zijn gemeente.

Zoiets kan je niet wegschuiven met een schunnige redenering in de trant van 'dat doe je maar lekker thuis'.
Je wordt niet verboden te zingen, alleen in besloten ruimten, je kunt toch buiten zingen met de gemeente? Waarom vasthouden aan het gebouw?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:Het is in elk geval een eerlijk antwoord van dhr Van Dissel:
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/van- ... -1.1674676
Toch roept ook dit vragen op. Er is namelijk geen enkel advies door het OMT gegeven over gemeentezang en überhaupt niet over zingen. Het staat namelijk niet in het OMT-verslag met het advies aan de regering.

Wel staat in het OMT-verslag met het officiële advies vrij stellig: "Buiten aerosolvormende handelingen in de zorg lijkt aerogene verspreiding geen relevante rol te spelen in de verspreiding van het virus". Dat staat haaks op de stellingname van de premier gisteren.

Het blijft dus een raadsel waar de beslissing van het kabinet over gemeentezang op berust. In elk geval berust het niet op het officiële en bekendgemaakte advies van het OMT.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Zojuist heeft Kees van der Staaij in het debat van de Tweede Kamer aangegeven dat kerken zelf vrijheid gegeven dient te worden voor het invullen van maatregelen. Ook de vrijheid om te kunnen kiezen voor ingetogen gemeentezang. De overheid dient zich daarbij niet meer bevoegdheden aan te meten dan zij in werkelijkheid heeft. Daarbij heeft hij ook gevraagd of de kerken te vrezen hebben voor een nieuwe passage hierover in de noodverordening per 1 juli en een 'Psalmpolitie'. Goede vragen van de heer Van der Staaij!

De minister scheen 'nee' te schudden, maar van der Staaij vroeg hem om dat straks bij de beantwoording ook in woorden uit te drukken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Christen schreef:Dan discussieer je maar verder.. succes. Ik bedoel het zeker niet goedkoop. Maar een offer brengen.. mag best.
Helemaal eens.
En @ Herman ik vind dat je maar een raar woord gebruikt om je ongenoegen kenbaar te maken.
Laten we elkaar niet onnodig 'weg zetten' en kwetsen.
Want het wordt nu eenmaal bijna altijd gebruikt als;
schunnig bijv.naamw.Uitspraak: [ˈsxʏnəx] smerig en gemeen, vaak met seksuele bijbetekenis Voorbeeld: `schunnige taal uitslaan`Synoniemen: vies, vunzig
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Herman schreef:Zingen is een van de belangrijkse dingen om samen te komen en vind zijn grondslag in de Schrift zelf. Het gaat op het lofprijzen van God, en dat doe je in het midden van Zijn gemeente.
Ik vind het pleidooi van diverse kerken om het belang om samen te zingen te benadrukken mooi en indrukwekkend. Waar ik moeite mee heb is dat een aantal van diezelfde kerken die zoveel waarde hechten aan het zingen van Psalmen, dit bij rouwdiensten in hun gemeente ineens zijn vergeten. Dan mag er niet gezongen worden, (normaliter) wel van de overheid, maar niet van de kerkenraad. Terwijl juist bij zulke droeve bijeenkomsten psalmgezang zo belangrijk kan zijn als manier om je verdriet te uiten en troost aan God te vragen. Soms begrijp je dingen gewoon niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Gisteren stond er een artikel over de Gereformeerde Gemeente van Opheusden in het dagblad Trouw. Daar stond onder meer in dat er niet gezongen kon worden tijdens de erediensten en dat er ook geen koffie gedronken kon worden na de kerkdienst. Ik wist niet dat dat laatste daar een gewoonte was. Dat verwacht je toch niet van zo'n traditionele gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
river3990
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2015, 19:29

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door river3990 »

Koffie drinken na een gewone dienst heb ik nog nooit meegemaakt in Opheusden, is ook geen doen met bijna 2000 mensen.
'Koffiedrinken kon niet' lijkt me een interpretatieverschil van de journalist
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Gisteren stond er een artikel over de Gereformeerde Gemeente van Opheusden in het dagblad Trouw. Daar stond onder meer in dat er niet gezongen kon worden tijdens de erediensten en dat er ook geen koffie gedronken kon worden na de kerkdienst. Ik wist niet dat dat laatste daar een gewoonte was. Dat verwacht je toch niet van zo'n traditionele gemeente.
Ik vond het een mooi artikel en een nog mooiere foto van een ouderling van de GG Opheusden ín de kerk en gewoon in zijn blauwe pak. Heerlijk!
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Zeker.. de toon van die man is fijn. Geeft vertrouwen.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:Gisteren stond er een artikel over de Gereformeerde Gemeente van Opheusden in het dagblad Trouw. Daar stond onder meer in dat er niet gezongen kon worden tijdens de erediensten en dat er ook geen koffie gedronken kon worden na de kerkdienst. Ik wist niet dat dat laatste daar een gewoonte was. Dat verwacht je toch niet van zo'n traditionele gemeente.
Ik vond het een mooi artikel en een nog mooiere foto van een ouderling van de GG Opheusden ín de kerk en gewoon in zijn blauwe pak. Heerlijk!
Wel door een buitenstaander geschreven zo het lijkt, want ik geloof niet dat ze in Opheusden va onlinevieringen spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie