Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Ds van Nieuw Amerongen is opvallend genoeg van standpunt veranderd betreffende beelduitzendingen. Op/voor 7 juni heeft hij de kerkenraad in Nieuwerkerk nog te kennen gegeven dat hij niet in beeld wilde worden gebracht, maar op 21 juni werkt hij wel mee aan een beelduitzending in Nieuwdorp.
Dan is hij wel heel erg heen-en-weer gezwiept. Op 24 mei was hij ook voor beelduitzending. Ik heb hem twee diensten met beeld gadegeslagen. Al is het wel zo dat die achter slot en grendel staan.

Ds. G. Beens gaat van de zomer ook voor in Nieuwdorp. Ik ben benieuwd of hij ook in beeld te zien is.
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 jun 2020, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat zijn erg verstandige woorden.
Nee helemaal niet, dat is gewoon wat iedereen kan waarnemen, tot de domste toe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bijdrager »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Ik snap nog steeds niet dat er mensen zouden zijn die verkouden/koortsig/snotterig zijn niet uit zichzelf besluiten om thuis te blijven en/of uit de buurt van kwetsbaren en ouderen te blijven.
Ik blijf altijd al thuis als ik "half ziek" verkouden/snotterig en/of koortsig ben, ga dan ook niet bij mijn oude moeder op bezoek of naar mijn zwaar gehandicapte broer.
En ook niet naar de kerk of wat voor gelegenheid ook. Dan blijf ik gewoon thuis.
Waarom ga je in die omstandigheden er op uit?
Het is gewoon erg dat er een triage nodig is en dat mensen niet zelf hun gezond verstand gebruiken!
De verklaring zo heel eenvoudig. Niet iedereen is als jij. Dat is de oorzaak. Sommigen zijn roekeloos, anderen heel voorzichtig, anderen zitten er tussenin, en zo zijn er zoveel categorieën mensen te bedenken die allemaal een realiteit zijn. Niemand is als jij en niemand is als ik. Daar valt in feite niets aan te begrijpen, en teven is het onbegrijpelijk!
Ik denk dat ik de enige ben die je begrijptAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bijdrager »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Ik snap nog steeds niet dat er mensen zouden zijn die verkouden/koortsig/snotterig zijn niet uit zichzelf besluiten om thuis te blijven en/of uit de buurt van kwetsbaren en ouderen te blijven.
Ik blijf altijd al thuis als ik "half ziek" verkouden/snotterig en/of koortsig ben, ga dan ook niet bij mijn oude moeder op bezoek of naar mijn zwaar gehandicapte broer.
En ook niet naar de kerk of wat voor gelegenheid ook. Dan blijf ik gewoon thuis.
Waarom ga je in die omstandigheden er op uit?
Het is gewoon erg dat er een triage nodig is en dat mensen niet zelf hun gezond verstand gebruiken!
De verklaring zo heel eenvoudig. Niet iedereen is als jij. Dat is de oorzaak. Sommigen zijn roekeloos, anderen heel voorzichtig, anderen zitten er tussenin, en zo zijn er zoveel categorieën mensen te bedenken die allemaal een realiteit zijn. Niemand is als jij en niemand is als ik. Daar valt in feite niets aan te begrijpen, en teven is het onbegrijpelijk!
Ik denk dat ik de enige ben die je begrijptAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Het lijkt erop dat zingen nu vanuit de overheid ook wordt afgeraden of niet wordt toegestaan. De zang kan wel begeleid worden door een koor, als ik Rutte goed begreep.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Premier Rutte zegt op de persconferentie dat zingen in kerken niet is toegestaan, behalve mogelijk door een koor of op een podium. Verschrikkelijk dat hij zulke dingen zegt. Dat zou zelfs een verzwaring inhouden van het huidige regime, waarin zingen wél is toegestaan. Hopelijk vergist de premier zich, want zo'n verbod op zingen is volstrekt tegen de grondwet! De overheid kan helemaal geen gezondheidsmaatregelen opleggen binnen een kerkdienst.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Valcke schreef:Premier Rutte zegt op de persconferentie dat zingen in kerken niet is toegestaan, behalve mogelijk door een koor of op een podium. Verschrikkelijk dat hij zulke dingen zegt. Dat zou zelfs een verzwaring inhouden van het huidige regime, waarin zingen wél is toegestaan. Hopelijk vergist de premier zich, want zo'n verbod op zingen is volstrekt tegen de grondwet! De overheid kan helemaal geen gezondheidsmaatregelen opleggen binnen een kerkdienst.

Ik vond het juist positief dat hij regelmatig de verruiming noemde die er nu bij kerken is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12016
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Premier Rutte zegt op de persconferentie dat zingen in kerken niet is toegestaan, behalve mogelijk door een koor of op een podium. Verschrikkelijk dat hij zulke dingen zegt. Dat zou zelfs een verzwaring inhouden van het huidige regime, waarin zingen wél is toegestaan. Hopelijk vergist de premier zich, want zo'n verbod op zingen is volstrekt tegen de grondwet! De overheid kan helemaal geen gezondheidsmaatregelen opleggen binnen een kerkdienst.
Wat een onzin verhaal. Van de premier dan.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Bezorgd schreef:
Valcke schreef:Premier Rutte zegt op de persconferentie dat zingen in kerken niet is toegestaan, behalve mogelijk door een koor of op een podium. Verschrikkelijk dat hij zulke dingen zegt. Dat zou zelfs een verzwaring inhouden van het huidige regime, waarin zingen wél is toegestaan. Hopelijk vergist de premier zich, want zo'n verbod op zingen is volstrekt tegen de grondwet! De overheid kan helemaal geen gezondheidsmaatregelen opleggen binnen een kerkdienst.

Ik vond het juist positief dat hij regelmatig de verruiming noemde die er nu bij kerken is.
Leuke verruiming. Er zijn inderdaad grote kerkgebouwen die baat hebben bij deze opschaling, waarbij 100 geen maximum meer is. Er zijn echter ook veel kerkgebouwen waar met de 1,5 meter-maatregel toch al geen 100 mensen konden komen. Voor hen is er dus geen verruiming van de maatregelen, maar een nieuwe beperking.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12016
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:De zang kan wel begeleid worden door een koor.
Vanaf heden is de volledige gemeente onderdeel van het zojuist opgerichte koor 'Ps146v1'.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Premier Rutte zegt op de persconferentie dat zingen in kerken niet is toegestaan, behalve mogelijk door een koor of op een podium. Verschrikkelijk dat hij zulke dingen zegt. Dat zou zelfs een verzwaring inhouden van het huidige regime, waarin zingen wél is toegestaan. Hopelijk vergist de premier zich, want zo'n verbod op zingen is volstrekt tegen de grondwet! De overheid kan helemaal geen gezondheidsmaatregelen opleggen binnen een kerkdienst.
Koren mogen blijkbaar wel repeteren mer inachtneming van de anderhalve meter. Ik zie geen verschil tussen een koor van 75 leden of samenzeng in de eredienst met 75 leden met inachtneming van de anderhalve meter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Premier Rutte zegt op de persconferentie dat zingen in kerken niet is toegestaan, behalve mogelijk door een koor of op een podium. Verschrikkelijk dat hij zulke dingen zegt. Dat zou zelfs een verzwaring inhouden van het huidige regime, waarin zingen wél is toegestaan. Hopelijk vergist de premier zich, want zo'n verbod op zingen is volstrekt tegen de grondwet! De overheid kan helemaal geen gezondheidsmaatregelen opleggen binnen een kerkdienst.
Wat een onzin verhaal. Van de premier dan.
Zeker! Hij zegt nu naar aanleiding van een vraag dat zelfs zacht zingen in kerken niet is toegestaan. Absurd. Zo'n vrijheidsbeperking druist tegen alles in.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

De NOS meldt: In kerken en bij zanggroepen kan wel weer worden gezongen; het RIVM komt hierover met een richtlijn. Zie: https://nos.nl/l/2338409.

Echt duidelijker wordt dit er niet op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Premier Rutte zegt op de persconferentie dat zingen in kerken niet is toegestaan, behalve mogelijk door een koor of op een podium. Verschrikkelijk dat hij zulke dingen zegt. Dat zou zelfs een verzwaring inhouden van het huidige regime, waarin zingen wél is toegestaan. Hopelijk vergist de premier zich, want zo'n verbod op zingen is volstrekt tegen de grondwet! De overheid kan helemaal geen gezondheidsmaatregelen opleggen binnen een kerkdienst.
Wat een onzin verhaal. Van de premier dan.
Zeker! Hij zegt nu naar aanleiding van een vraag dat zelfs zacht zingen in kerken niet is toegestaan. Absurd. Zo'n vrijheidsbeperking druist tegen alles in.
Helemaal eens. Het probleem met Rutte is bij de persconferenties een beetje dat hij bij het beantwoorden van de vragen vaak veel strenger is dan in zijn verhaal van papier. Vaak blijkt dan achteraf dat het niet klopte wat hij zei.
Waarom noemt hij in dit geval, als hij van papier opleest, dat hard zingen en spreekkoren verboden zijn? Waarom daar expliciet ´hard zingen´ en bij het beantwoorden van de vragen is zacht zingen ineens ook verboden. Eerst de berichtgeving van het RIVM maar weer afwachten...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

● Spreekkoren, hard meezingen of schreeuwen in groepsverband is niet toegestaan.
  • ● Voor zangkoren en zangensembles wordt repeteren en optreden weer mogelijk. Onder welke voorwaarden, daarover komt het RIVM op zeer korte termijn met een advies.
Aldus: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lijft-norm
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie