Maatregelen kerk ivm coronavirus

Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:In het buitenland zijn kerken altijd al open.
De simplificatie van het jaar.
In sommige buitenlanden zijn bepaalde kerken bijna altijd open, ja. Behalve in coronatijd natuurlijk.
Nou, vanmiddag nog even een roomse kerk binnengelopen. Die was zomaar open. Wat fijn om daar dan gewoon even te zitten, stil te zijn voor God. :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Habitat schreef:Zojuist las ik in de Accent-katern van het RD dat veel protestantse kerken nu ook doordeweeks een aantal uren open zijn voor stil gebed. Helaas gebeurt dat in onze gemeente nog niet. Misschien moet zo'n idee nog een beetje groeien. Hopelijk wordt die mogelijkheid wel geboden in de zomermaanden.
Bij ons was de kerk vandaag wel open voor de leden. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er kwamen, want dit is ook een dag om andere dingen te doen. Ik was veel te ver weg, dus ben niet geweest.

Ik zou het wel prettig vinden als de kerk altijd open was, in ieder geval deels. Als ik in de stad ben en een kerk is open ga ik er graag even heen. Het biedt meestal een prettige, niet afleidende sfeer voor gebed en meditatie.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

https://www.nd.nl/geloof/geloof/975270/ ... onder-stok
De dominee kan weer gewoon dopen. Ik kan niet het hele artikel lezen maar ik verwacht dat dit binnenkort ook op RD-site zal staan. Verheugend nieuws.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Habitat schreef:https://www.nd.nl/geloof/geloof/975270/ ... onder-stok
De dominee kan weer gewoon dopen. Ik kan niet het hele artikel lezen maar ik verwacht dat dit binnenkort ook op RD-site zal staan. Verheugend nieuws.
Dat mocht altijd al.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Hollander schreef:
Habitat schreef:https://www.nd.nl/geloof/geloof/975270/ ... onder-stok
De dominee kan weer gewoon dopen. Ik kan niet het hele artikel lezen maar ik verwacht dat dit binnenkort ook op RD-site zal staan. Verheugend nieuws.
Dat mocht altijd al.
Zoals u weet lag het iets genuanceerder. Door de 1,5 meter regel was er onduidelijkheid ontstaan over dopen, en ook zegenen. Die onduidelijkheid lijkt nu weggenomen te zijn. Hopelijk snel meer details op RD-site.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Habitat schreef:
Hollander schreef:
Habitat schreef:https://www.nd.nl/geloof/geloof/975270/ ... onder-stok
De dominee kan weer gewoon dopen. Ik kan niet het hele artikel lezen maar ik verwacht dat dit binnenkort ook op RD-site zal staan. Verheugend nieuws.
Dat mocht altijd al.
Zoals u weet lag het iets genuanceerder. Door de 1,5 meter regel was er onduidelijkheid ontstaan over dopen, en ook zegenen. Die onduidelijkheid lijkt nu weggenomen te zijn. Hopelijk snel meer details op RD-site.
Die onduidelijkheid was niet van Ferd Grapperhaus afkomstig. Zoals gezegd: dopen mocht altijd al doorgaan. Het zijn de kerken geweest die bijna massaal gekozen hebben niet te dopen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Grapperhaus heeft inderdaad gezegd dat dopen mocht. Maar voor Rutte was de 1,5 meter regel ononderhandelbaar. Aangezien predikanten niet onder de contactberoepen vielen, zorgden de twee regels voor onduidelijkheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Habitat schreef:Grapperhaus heeft inderdaad gezegd dat dopen mocht. Maar voor Rutte was de 1,5 meter regel ononderhandelbaar. Aangezien predikanten niet onder de contactberoepen vielen, zorgden de twee regels voor onduidelijkheid.
We zullen het voortaan netjes aan de heer Grapperhaus vragen. :nonnon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Habitat schreef:Grapperhaus heeft inderdaad gezegd dat dopen mocht. Maar voor Rutte was de 1,5 meter regel ononderhandelbaar. Aangezien predikanten niet onder de contactberoepen vielen, zorgden de twee regels voor onduidelijkheid.
Uitgangspunt hoort dan ook de vrijheid van godsdienst te zijn. Dopen was en is toegestaan, ook binnen een cirkel van anderhalve meter. Grapperhaus heeft dat in een vroeg stadium ook erkend en bood ruimte. Voor zover ik mij kan herinneren heeft ook Rutte geen verbiedende uitspraak gedaan.
Het artikel van het ND geeft dan ook alleen duidelijkheid voor hen die zelf onduidelijkheid hebben gecreëerd.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Silo »

Onze kerkenraad heeft een lijstje met maatregelen en regels opgesteld wanneer we weer met 100 personen de kerkdienst bij kunnen wonen. Een van die maatregelen is dat het niet de bedoeling is dat er in en rondom het kerkgebouw sociale ontmoetingen mogen plaatsvinden en praatjes worden gemaakt. Er zou daarop ook gecontroleerd worden vanuit de overheid. Is dat zo?

Ik kan me voorstellen dat de kerkenraad in de hal geen uitgebreide gesprekken wil (i.v.m. aerosolen) maar buiten op het kerkplein op 1,5 meter afstand moet dat toch gewoon mogelijk zijn, lijkt me. Ik zie online ook geen regel dat dit van de overheid niet zou mogen. Iemand enig idee? Ik heb eigenlijk weinig zin om in doodse stilte op te gaan naar de kerk. Zonder ontmoeting geen gemeenteleven.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1668078
Info over dopen (en andere onderdelen van de eredienst) binnen 1,5 meter, voor voorgangers. Nu van RD-site.
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1668078
Info over dopen (en andere onderdelen van de eredienst) binnen 1,5 meter, voor voorgangers. Nu van RD-site.
Ik protesteer ertegen dat kerken in een protocol zouden moeten aangeven dat sprake is van een contactberoep. Op die manier wordt aangegeven dat de overheid hierin gezag toekomt en regels kan stellen. Grondwettelijk heeft de overheid deze bevoegdheid c.q. dit gezag niet, en Bijbels gezien is het onderwerpen aan de overheid in deze verwerpelijk!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Habitat schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1668078
Info over dopen (en andere onderdelen van de eredienst) binnen 1,5 meter, voor voorgangers. Nu van RD-site.
Ik protesteer ertegen dat kerken in een protocol zouden moeten aangeven dat sprake is van een contactberoep. Op die manier wordt aangegeven dat de overheid hierin gezag toekomt en regels kan stellen. Grondwettelijk heeft de overheid deze bevoegdheid c.q. dit gezag niet, en Bijbels gezien is het onderwerpen aan de overheid in deze verwerpelijk!
Inderdaad. Overigens wat betreft dat laatste een vraag: vind je het verwerpelijk als kerken er vrijwillig voor kiezen om hun predikant onder de categorie 'contactberoep' te beschrijven?
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Silo schreef:Onze kerkenraad heeft een lijstje met maatregelen en regels opgesteld wanneer we weer met 100 personen de kerkdienst bij kunnen wonen. Een van die maatregelen is dat het niet de bedoeling is dat er in en rondom het kerkgebouw sociale ontmoetingen mogen plaatsvinden en praatjes worden gemaakt. Er zou daarop ook gecontroleerd worden vanuit de overheid. Is dat zo?

Ik kan me voorstellen dat de kerkenraad in de hal geen uitgebreide gesprekken wil (i.v.m. aerosolen) maar buiten op het kerkplein op 1,5 meter afstand moet dat toch gewoon mogelijk zijn, lijkt me. Ik zie online ook geen regel dat dit van de overheid niet zou mogen. Iemand enig idee? Ik heb eigenlijk weinig zin om in doodse stilte op te gaan naar de kerk. Zonder ontmoeting geen gemeenteleven.
Overheid zegt alleen dat je buiten 1,5 meter afstand moet houden. Sinds 1 juni mag dat met zoveel personen als je maar wilt. De overheid gaat hier dus ook niet op controleren (behalve op 1,5 meter).
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 jun 2020, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Valcke schreef:
Habitat schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1668078
Info over dopen (en andere onderdelen van de eredienst) binnen 1,5 meter, voor voorgangers. Nu van RD-site.
Ik protesteer ertegen dat kerken in een protocol zouden moeten aangeven dat sprake is van een contactberoep. Op die manier wordt aangegeven dat de overheid hierin gezag toekomt en regels kan stellen. Grondwettelijk heeft de overheid deze bevoegdheid c.q. dit gezag niet, en Bijbels gezien is het onderwerpen aan de overheid in deze verwerpelijk!
Inderdaad. Overigens wat betreft dat laatste een vraag: vind je het verwerpelijk als kerken er vrijwillig voor kiezen om hun predikant onder de categorie 'contactberoep' te beschrijven?
Als dat gepaard gaat met de verplichting voor een protocol voor bv het dopen (en dat zit er mi wel aan vast): Ja, dat vind ik volstrekt verwerpelijk.
Plaats reactie