Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Valcke schreef:De postings van Vervolgde voegen werkelijk wat toe! Ik ben er blij mee.
Nou, dat lijkt er niet op. Op opmerkingen van ambtenaar komen geen antwoorden, maar onderhuidse verdachtmakingen.
Dat wordt al snel een tu quoque. "Remonstranten zeiden dat ook, ik ga je als Remonstrant bestrijden"
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrien schreef:Een zanger(es) met mondkapje achter een microfoon en de gemeente zingt mee in hun hart...
Tja is ook weer zo wat
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bonny »

refo schreef:
Valcke schreef:De postings van Vervolgde voegen werkelijk wat toe! Ik ben er blij mee.
Nou, dat lijkt er niet op. Op opmerkingen van ambtenaar komen geen antwoorden, maar onderhuidse verdachtmakingen.
Dat wordt al snel een tu quoque. "Remonstranten zeiden dat ook, ik ga je als Remonstrant bestrijden"
Ik kan ook niet zien in hoeverre de postings van Vervolgde hierover wat toevoegen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Roos2018 »

parsifal schreef:Ik vind het ook zorgelijk als de overheid veel te zeggen heeft over hoe religie tot uiting komt (ook als het om andere godsdiensten gaat). Juist nu lijkt het heel duidelijk dat het ook nergens voor nodig is, vrijwel alle kerken handelen verantwoord volgen adviezen op etc.
De grondwet moet niet te makkelijk te negeren zijn. Natuurlijk kan in het huidige geval, het bijwonen van een dienst wel gevolgen hebben voor het functioneren in de rest van de maatschappij (bijvoorbeeld verplichte quarantaine na afloop, misschien pas nadat er besmettingen van anderen in de samenkomst zijn vastgesteld).
De wind kan ook uit een andere hoek waaien, zoals vandaag in De Telegraaf te lezen is:

Moskeeën in Almere willen versterkte gebedsoproep vanwege corona
...
Drie Almeerse moskeeën hebben aangekondigd deze vrijdag via luidsprekers de oproep tot gebed te laten horen. Door de coronacrisis zitten moslims tijdens de ramadan thuis, door de oproep door de wijken te laten schallen zorgt er volgens de gebedshuizen voor dat moslims alsnog hun geloofsbelijdenis vanuit huis kunnen doen. De versterkte oproep is tegen het zere been van de lokale fracties van de PVV en VVD.
...
In de raadsvergadering speelde vooral de vraag of het verbieden van de versterkte oproep wel strookt met de grondwet. „Ik woon naast een kerk, dus ik hoor ook een paar keer per week de klokken”, aldus PvdA’er Erik Theunissen. „De vrijheid van godsdienst staat wat ons betreft als een huis. Het verbieden is ongrondwettelijk.”
...
Hassan Buyatui: De vrijheden van moslims komen steeds meer onder druk te staan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Jantje schreef:
Jantje schreef:Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. A. Vergunst over Psalm 61: 2, uit het boekje 'Rots der eeuwen'. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.
Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. R.M. MacCheyne over Johannes 14: 16. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.
Zojuist las een ouderling van onze gemeente een meditatie van ds. J. Mijnders over Openbaring 1: 7 met als titel: 'Een ernstige roepstem in de tekenen des tijds' en afkomstig uit het boek 'De blinkende Morgenster'.

Vanaf heden is er, tot mijn grote vreugde, ook in onze gemeente een beeldverbinding gerealiseerd.
Ook deze avond las er een ouderling een ernstvolle meditatie, dit keer van ds. J.J. Tanis, over Openbaring 14: 6, met als titel: 'De engel met het eeuwige Evangelie'.

Volgende week donderdagavond zal er geen meditatie zijn. Ds. J. IJsselstein hoopt dan in een weekdienst voor te gaan in de gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

De SGP wil van het kabinet weten wat het perspectief is voor verlichting van de strenge beperkingen voor kerkdiensten en begrafenisdiensten.
https://www.sgp.nl/actueel/weer-naar-de-kerk/11990
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

In Duitsland worden kerkdiensten weer mogelijk.
Die Welt schreef:Bund und Länder einigten sich, unter bestimmten Abstands- und Hygieneregeln wieder Gottesdienstbesuche zu erlauben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:In Duitsland worden kerkdiensten weer mogelijk.
Die Welt schreef:Bund und Länder einigten sich, unter bestimmten Abstands- und Hygieneregeln wieder Gottesdienstbesuche zu erlauben.
Klopt... zonder zang. Alleen ben ik nog nooit in een volle duitse kerkdienst geweest. Maar was het altijd een zeer kleine schare. Dus je zou zeggen. Genoeg afstand is mogelijk.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
De SGP wil van het kabinet weten wat het perspectief is voor verlichting van de strenge beperkingen voor kerkdiensten en begrafenisdiensten.
https://www.sgp.nl/actueel/weer-naar-de-kerk/11990
Ik verbaas mij over deze vraag:
4. Aan welke voorwaarden moet worden voldaan, wil tot versoepeling worden gekomen van de strikte richtlijnen voor begrafenissen en kerkdiensten waar maximaal dertig mensen tegelijk aanwezig mogen zijn, zelfs in grote (kerk)gebouwen waar normaal gesproken honderden of duizenden mensen samenkomen die het grootste deel van de tijd op één plaats blijven? Bent u bereid deze vraag voor te leggen aan het Outbreak Management Team?
Moeten de medici van het OMT nu gaan bedenken wat de voorwaarden zijn voor kerkdiensten?

In vraag 6 staat overigens wel dat de kerken reeds plannen hebben uitgewerkt. Het was m.i. veel handiger en ook principiëler geweest om het kabinet te vragen of de hoofdlijnen van deze plannen op korte termijn konden worden besproken met als doel om hervatting van de kerkdiensten binnen afzienbare termijn mogelijk te maken. Met zo'n vraag houd je principieel vast aan je eigen verantwoordelijkheden en rechten.

In Duitsland hebben de kerken zelf hun plannen gemaakt en aan de overheid voorgelegd, en de overheid heeft daarmee ingestemd. Waarom kan het niet op die manier? Zeker nu minister Grapperhaus zelf m.i. voor zo'n route openingen gegeven heeft (zijn boodschap was: ik wil in overleg met de kerken gaan en liever niets opleggen).
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Verwar je nu niet zelf de rol van de staat met de rol van de kerken? Dit is een vraag van de SGP, niet van de kerken.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Verwar je nu niet zelf de rol van de staat met de rol van de kerken? Dit is een vraag van de SGP, niet van de kerken.
Juist in een vraag van de SGP zou ik verwachten dat de juiste en grondwettelijke verhouding van kerk en staat doorklinkt.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
DDD schreef:Verwar je nu niet zelf de rol van de staat met de rol van de kerken? Dit is een vraag van de SGP, niet van de kerken.
Juist in een vraag van de SGP zou ik verwachten dat de juiste en grondwettelijke verhouding van kerk en staat doorklinkt.
Wellicht speelt het mee dat de Bijbelse gehoorzaamheid een andere gehoorzaamheid is aan de overheid als het niet perse hoeft ?|
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Ik las in een kerkbode het volgende:

Beelduitzendingen van de kerkdienst
Er zijn bij de kerkenraad een paar vragen binnengekomen over het gebruik van videoverbinding tijdens de kerkdiensten. Dat is heel begrijpelijk. We leven immers in een beeldcultuur. De huidige noodsituatie dwingt ons tot bezinning. Ineens zitten we met kleine kinderen en tieners thuis, rondom de kerktelefoon, scanner of computer. Minstens 10 weken lang. Dat vraagt veel van ons. Het geeft ons tegelijk de gelegenheid om hier in de gezinnen met onze kinderen over te spreken. En dan vooral hoe de weg is waarin de Heere werkt, en wat Gods woord hierover zegt. "Die oren heeft die hore". Dat zegt de Zaligmaker in wel 15 bijbelteksten.
Er zijn gemeenten die een andere keuze maken, maar onze kerkenraad heeft besloten om tijdens de eredienst geen gebruik te maken van beelduitzendingen.
Hoewel we het prettige en aangename van beeld inzien, mogen we toch stellen dat er meer rust en concentratie bij het luisteren zonder beeld kan zijn. Zo kan het gebruik van moderne media op de dag des Heeren tot een minimum beperkt blijven. We hopen dat het genomen besluit mag bijdragen tot de heiliging van Gods dag.


Op zich heel netjes verwoord en ik veroordeel de kerkenraad niet om hun keuze. Ik vind alleen het argument een beetje zwak.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

crossmountain schreef:Ik las in een kerkbode het volgende:

Beelduitzendingen van de kerkdienst
Er zijn bij de kerkenraad een paar vragen binnengekomen over het gebruik van videoverbinding tijdens de kerkdiensten. Dat is heel begrijpelijk. We leven immers in een beeldcultuur. De huidige noodsituatie dwingt ons tot bezinning. Ineens zitten we met kleine kinderen en tieners thuis, rondom de kerktelefoon, scanner of computer. Minstens 10 weken lang. Dat vraagt veel van ons. Het geeft ons tegelijk de gelegenheid om hier in de gezinnen met onze kinderen over te spreken. En dan vooral hoe de weg is waarin de Heere werkt, en wat Gods woord hierover zegt. "Die oren heeft die hore". Dat zegt de Zaligmaker in wel 15 bijbelteksten.
Er zijn gemeenten die een andere keuze maken, maar onze kerkenraad heeft besloten om tijdens de eredienst geen gebruik te maken van beelduitzendingen.
Hoewel we het prettige en aangename van beeld inzien, mogen we toch stellen dat er meer rust en concentratie bij het luisteren zonder beeld kan zijn. Zo kan het gebruik van moderne media op de dag des Heeren tot een minimum beperkt blijven. We hopen dat het genomen besluit mag bijdragen tot de heiliging van Gods dag.


Op zich heel netjes verwoord en ik veroordeel de kerkenraad niet om hun keuze. Ik vind alleen het argument een beetje zwak.
Ik heb het idee dat mensen het toch fijn vinden om te kijken enzo.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Wat zou precies de toegevoegde concentratie zonder beeld zijn? Wil de kerkenraad ook overgaan tot een gordijn voor de preekstoel, of trek ik het argument dan te ver door?
Plaats reactie