Maatregelen kerk ivm coronavirus

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Mistig schreef:
Erskinees schreef:Moet wel zeggen dat ik het opvallend vind dat er gemeenten zijn die uit principiële overwegingen nooit een eigen website wilden hebben, ook niet voor evangelisatiedoeleinden, nu wel in no-time een website optuigen met allerlei streamfunctionaliteiten.
Maar wat is het alternatief dan? Ze kunnen toch ook niet anders?

Ik trek me dit ook wel zelf aan. Binnen ons gezin op een ander principe. Wij hadden uit principe geen wifi open op zondag. Om rust te bewaren. Nu om kerkdienst te volgen wel. Wel hebben we gezegd ook naar de kinderen het is alleen daarom. Straks gaat alles weer terug. Maar pubers kunnen het heerlijk aangrijpen om je principe daarin ter vraag te stellen. M.a.w nood doet soms principes (tijdelijk) wijzigen. Waar het principe op zich wel blijft bestaan.
De livestream in onze gemeente is bijv ook alleen tijdens deze periode is al gezegd...
Ik ben niet zo streng met wifi op zondag. Maar ik denk dat jouw standpunt zeer te verdedigen is.
De laatste zin, ach, zo beginnen veranderingen vaak he. Alleen nu..nog even...ach...het is toch wel handig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:Ik trek me dit ook wel zelf aan. Binnen ons gezin op een ander principe. Wij hadden uit principe geen wifi open op zondag. Om rust te bewaren. Nu om kerkdienst te volgen wel. Wel hebben we gezegd ook naar de kinderen het is alleen daarom. Straks gaat alles weer terug. Maar pubers kunnen het heerlijk aangrijpen om je principe daarin ter vraag te stellen. M.a.w nood doet soms principes (tijdelijk) wijzigen. Waar het principe op zich wel blijft bestaan.
De livestream in onze gemeente is bijv ook alleen tijdens deze periode is al gezegd...
Ik ben niet zo streng met wifi op zondag. Maar ik denk dat jouw standpunt zeer te verdedigen is.
De laatste zin, ach, zo beginnen veranderingen vaak he. Alleen nu..nog even...ach...het is toch wel handig.
Bij ons staat wifi wel aan op zondag, maar telefoons zijn uit.
Op zich is het toch vrij simpel om wifi aan te zetten vóór kerkdienst, en erna weer uit te zetten?
Het principe zit 'm niet in de techniek van wifi, maar in het gebruik. Nu gebruiken voor kerkdienst is goed te verdedigen, denk ik. Terwijl het principe (we gebruiken wifi niet voor andere dingen) kan blijven bestaan.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:Moet wel zeggen dat ik het opvallend vind dat er gemeenten zijn die uit principiële overwegingen nooit een eigen website wilden hebben, ook niet voor evangelisatiedoeleinden, nu wel in no-time een website optuigen met allerlei streamfunctionaliteiten.
Dat vind ik helemaal niet vreemd. Het is het verzorgen van een online kerkdienst, of het is helemaal niets. Dan lijkt de keuze me niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

SecorDabar schreef:Zijn er ook (Oud-) Gereformeerde Gemeenten die geen internet gebruiken voor het uitzenden van kerkdiensten?
Van bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeente te De Valk en de Oud Gereformeerde Gemeente te Wekerom kan ik geen gebruik van internet vinden voor het beluisteren van kerkdiensten.
In het lokale krantje stond een paasboodschap van de gezamenlijke kerken in Werkendam. Van evangelisch tot oud gergem en alles wat er tussen zit. Alleen van de oud gergem stond er geen website vermeld.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:Ik trek me dit ook wel zelf aan. Binnen ons gezin op een ander principe. Wij hadden uit principe geen wifi open op zondag. Om rust te bewaren. Nu om kerkdienst te volgen wel. Wel hebben we gezegd ook naar de kinderen het is alleen daarom. Straks gaat alles weer terug. Maar pubers kunnen het heerlijk aangrijpen om je principe daarin ter vraag te stellen. M.a.w nood doet soms principes (tijdelijk) wijzigen. Waar het principe op zich wel blijft bestaan.
De livestream in onze gemeente is bijv ook alleen tijdens deze periode is al gezegd...
Ik ben niet zo streng met wifi op zondag. Maar ik denk dat jouw standpunt zeer te verdedigen is.
De laatste zin, ach, zo beginnen veranderingen vaak he. Alleen nu..nog even...ach...het is toch wel handig.
Bij ons staat wifi wel aan op zondag, maar telefoons zijn uit.
Op zich is het toch vrij simpel om wifi aan te zetten vóór kerkdienst, en erna weer uit te zetten?
Het principe zit 'm niet in de techniek van wifi, maar in het gebruik. Nu gebruiken voor kerkdienst is goed te verdedigen, denk ik. Terwijl het principe (we gebruiken wifi niet voor andere dingen) kan blijven bestaan.
Ha ha. Niet voor ic digibeten... nu weet ik hoe het kan. En ja we hadden de Wifi uit omdat de verleiding erg groot was bij een paar... maar ook sat zij wisten ( kon alleen via wifi op internet) wij ook aan de afspraak hielden. Verder niets zwaarwichtigs hoor...en ja zoals he zegt zeggen wij het ook naar de kinderen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Mistig schreef:
Erskinees schreef:Moet wel zeggen dat ik het opvallend vind dat er gemeenten zijn die uit principiële overwegingen nooit een eigen website wilden hebben, ook niet voor evangelisatiedoeleinden, nu wel in no-time een website optuigen met allerlei streamfunctionaliteiten.
Maar wat is het alternatief dan? Ze kunnen toch ook niet anders?

Ik trek me dit ook wel zelf aan. Binnen ons gezin op een ander principe. Wij hadden uit principe geen wifi open op zondag. Om rust te bewaren. Nu om kerkdienst te volgen wel. Wel hebben we gezegd ook naar de kinderen het is alleen daarom. Straks gaat alles weer terug. Maar pubers kunnen het heerlijk aangrijpen om je principe daarin ter vraag te stellen. M.a.w nood doet soms principes (tijdelijk) wijzigen. Waar het principe op zich wel blijft bestaan.
De livestream in onze gemeente is bijv ook alleen tijdens deze periode is al gezegd...
Ik ben niet zo streng met wifi op zondag. Maar ik denk dat jouw standpunt zeer te verdedigen is.
De laatste zin, ach, zo beginnen veranderingen vaak he. Alleen nu..nog even...ach...het is toch wel handig.
Dat dacht ik ook. En dan ben ik weer bang dat het gemakkelijker een vervanging wordt voor lijfelijk aanwezig zijn in een kerkdienst als het eigenlijk wel mogelijk is.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Ik trek me dit ook wel zelf aan. Binnen ons gezin op een ander principe. Wij hadden uit principe geen wifi open op zondag. Om rust te bewaren. Nu om kerkdienst te volgen wel. Wel hebben we gezegd ook naar de kinderen het is alleen daarom. Straks gaat alles weer terug. Maar pubers kunnen het heerlijk aangrijpen om je principe daarin ter vraag te stellen. M.a.w nood doet soms principes (tijdelijk) wijzigen. Waar het principe op zich wel blijft bestaan.
De livestream in onze gemeente is bijv ook alleen tijdens deze periode is al gezegd...
Ik ben niet zo streng met wifi op zondag. Maar ik denk dat jouw standpunt zeer te verdedigen is.
De laatste zin, ach, zo beginnen veranderingen vaak he. Alleen nu..nog even...ach...het is toch wel handig.
Dat dacht ik ook. En dan ben ik weer bang dat het gemakkelijker een vervanging wordt voor lijfelijk aanwezig zijn in een kerkdienst als het eigenlijk wel mogelijk is.
Ik vind dat nog wel een lastige. Het probleem zit dan namelijk niet in de beelduitzending, maar in het hart.
Als we mensen in de kerk moeten houden door geen beelduitzending te doen, is er echt iets niet in orde ;-)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef: Ik heb zojuist dit draadje wat terug zitten lezen en kan met veel van je argumenten meekomen. Maar vind dat je hier uit de bocht vliegt door het oprechte vrezen van de Heere God te verbinden aan de wens/noodzaak van de kerkelijke bevestiging.
Bovendien ga je dan voorbij aan de echtparen die pas na hun huwelijk tot God bekeerd worden.
Zouden die dan opnieuw moeten trouwen?
En hoeveel echtparen zijn er niet die het slechts een mooie traditie vinden en na hun huwelijk de kerk de rug toekeren.

In dergelijke discussies wordt alleen maar uitgegaan van het beperkte reformatorische Nederlandse gedachtengoed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Nathanaël schreef:
Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Ik trek me dit ook wel zelf aan. Binnen ons gezin op een ander principe. Wij hadden uit principe geen wifi open op zondag. Om rust te bewaren. Nu om kerkdienst te volgen wel. Wel hebben we gezegd ook naar de kinderen het is alleen daarom. Straks gaat alles weer terug. Maar pubers kunnen het heerlijk aangrijpen om je principe daarin ter vraag te stellen. M.a.w nood doet soms principes (tijdelijk) wijzigen. Waar het principe op zich wel blijft bestaan.
De livestream in onze gemeente is bijv ook alleen tijdens deze periode is al gezegd...
Ik ben niet zo streng met wifi op zondag. Maar ik denk dat jouw standpunt zeer te verdedigen is.
De laatste zin, ach, zo beginnen veranderingen vaak he. Alleen nu..nog even...ach...het is toch wel handig.
Dat dacht ik ook. En dan ben ik weer bang dat het gemakkelijker een vervanging wordt voor lijfelijk aanwezig zijn in een kerkdienst als het eigenlijk wel mogelijk is.
Ik vind dat nog wel een lastige. Het probleem zit dan namelijk niet in de beelduitzending, maar in het hart.
Als we mensen in de kerk moeten houden door geen beelduitzending te doen, is er echt iets niet in orde ;-)
mee eens hoor... maar je moet de e verleiding misschien ook niet te groot maken. Maar ik geef toe. Het is een gevoelskwestie.
Laten we vooral maar bidden dat er niet teveel mensen afhaken of afgehaakt zijn na deze periode en dat er groei is omdat "toevallige " luisteraars zijn blijven hangen. En honger hebben gekregen naar het Woord.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef: Dat dacht ik ook. En dan ben ik weer bang dat het gemakkelijker een vervanging wordt voor lijfelijk aanwezig zijn in een kerkdienst als het eigenlijk wel mogelijk is.
Nou, wij hadden altijd de mogelijkheid om mee te luisteren al. Maar het kan inderdaad een vervanging zijn, maar dat is toch echt ieders persoonlijke verantwoordelijkheid. Nu hebben wij overigens een vrij kleine gemeente, waar, op een positieve manier, op elkaar gelet wordt. Ik heb ooit 2 zondagen vanwege omstandigheden niet naar kerk kunnen gaan en heb veel vragen gekregen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Dat dacht ik ook. En dan ben ik weer bang dat het gemakkelijker een vervanging wordt voor lijfelijk aanwezig zijn in een kerkdienst als het eigenlijk wel mogelijk is.
Nou, wij hadden altijd de mogelijkheid om mee te luisteren al. Maar het kan inderdaad een vervanging zijn, maar dat is toch echt ieders persoonlijke verantwoordelijkheid. Nu hebben wij overigens een vrij kleine gemeente, waar, op een positieve manier, op elkaar gelet wordt. Ik heb ooit 2 zondagen vanwege omstandigheden niet naar kerk kunnen gaan en heb veel vragen gekregen.
ja klopt meeluisteren kon. Maar wij luisterden altijd achteraf. En luisterde naar oudere preken. Niet live. Ook in de vakanties. Gewoon een gewoonte. Geen wifi. Ook omdat het iedere keer gezeur was dat ze toch van alles gingen doen. Zo Want ja tegen kerktelefoon luisteren hadden we ook nooit moeite. Een nens zit soms vreemd in elkaar.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door SecorDabar »

Jantje schreef:
SecorDabar schreef:Zijn er ook (Oud-) Gereformeerde Gemeenten die geen internet gebruiken voor het uitzenden van kerkdiensten?
Van bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeente te De Valk en de Oud Gereformeerde Gemeente te Wekerom kan ik geen gebruik van internet vinden voor het beluisteren van kerkdiensten.
De Gereformeerde Gemeente heeft alles keurig achter slot en grendel: https://www.ggdvw.nl. Je kan wel meeluisteren op woensdagavond met de meditaties.
Dank voor deze informatie.
k vroeg me af hoe kerkelijke gemeenten zonder internet, in deze coronacrisis met het meeluisteren van hun gemeenteleden omgingen
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef:
Jantje schreef:
SecorDabar schreef:Zijn er ook (Oud-) Gereformeerde Gemeenten die geen internet gebruiken voor het uitzenden van kerkdiensten?
Van bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeente te De Valk en de Oud Gereformeerde Gemeente te Wekerom kan ik geen gebruik van internet vinden voor het beluisteren van kerkdiensten.
De Gereformeerde Gemeente heeft alles keurig achter slot en grendel: https://www.ggdvw.nl. Je kan wel meeluisteren op woensdagavond met de meditaties.
Dank voor deze informatie.
k vroeg me af hoe kerkelijke gemeenten zonder internet, in deze coronacrisis met het meeluisteren van hun gemeenteleden omgingen
Dmv inbellen via de telefoon dus.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Gisteren nog uitgebreid besproken.
Als de maatregelen nog net zo scherp zijn als nu op onze trouwdag (eind augustus), wat wij niet verwachten, dan gaan we en naar het stadhuis met select gezelschap en laten we (als daar medewerking aan verleend wordt, maar dat lijkt me geen probleem) ook de kerkdienst doorgaan.
Receptie en diner is echt minder belangrijk dan die twee.
Kerk waar we trouwen heeft ook uitzendingen op youtube, dus verwacht daar eigenlijk niet zo'n heel groot probleem mee.

Maar laten we hopen dat het dan allemaal wat soepelder is. 1,5m regel zou zowel op stadhuis en in de kerk geen issues moeten opleveren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef:Moet wel zeggen dat ik het opvallend vind dat er gemeenten zijn die uit principiële overwegingen nooit een eigen website wilden hebben, ook niet voor evangelisatiedoeleinden, nu wel in no-time een website optuigen met allerlei streamfunctionaliteiten.
Dat vind ik helemaal niet vreemd. Het is het verzorgen van een online kerkdienst, of het is helemaal niets. Dan lijkt de keuze me niet moeilijk.
Dan waren de bezwaren toch minder principieel dat zij eerst voordeden ;)
Plaats reactie