Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef: Als we ons daar zo van bewust zijn dat het moeilijk is als er een camera op ons gericht staat. Moet je helemaal voorzichtig zijn. M.i.
Gods boodschap is niet geschikt om gehalveerd gebracht te worden.
Het lijkt bij jou of zwart of wit te moeten zijn, is dat zo?
Eindelijk komen predikanten eens van hun voetstuk af, wat al heel knap is, omdat ze daar niet zelf zijn op gaan staan. Is het weer niet goed.
Aangezien ik opgegroeid ben in een zwartekousenkerk in een volstrekt seculiere omgeving, weet ik hoe mensen kunnen reageren.
Sprak Jezus altijd met een veelheid van woorden?
Mensen die ds Verschuure hadden gezien tijdens prinsjesdag, was een interview van amper een minuut en wat hoorde ik? Wat is dat een leuke man zeg. Nooit gedacht dat een refodominee zo kon zijn. Hij stond gewoon gezellig tussen de kinderen.
Of die ds Visscher hadden gezien op het filmpje. Nou, als alle dominees zo waren..... tjonge, wat een lieve man is dat zeg. Hij staat midden in het leven, doet zelf zijn boodschappen.
Verwacht het toch niet van die uur durende preken joh. Dat blijft echt niet hangen bij de gemiddelde Nederlander. (kijker Jinek)


Ik heb al meerdere keren proberen aan te geven dat je met aardig zijn of overkomen nog niet getuigt. Maar dat getuigen via het Woord gaat. Dat dat onlosmakelijk met elkaar verbonden is. En En wees eerlijk. Als ds Hendrikse precies hetzelfde gezegd had in zi'n interview waten we dan ook zo onderste boven geweest en blij en weet ik nog wat? Hadden we het dan ook over getuigen gehad? Ik weet zeker van niet. Aantallen noemen is geen getuigen. Jeezelf verantwoorden is geen getuigen. (Dat je biddagdienst hield voor de maatregelen) en zwgfen dat je graag op de kansel staat is ook geen getuigen. En een stukje uit de Bijbel voorlezen zonder uitleg of verband is dat getuigen? Niet als ds Hendrikse het had gedaan. Maar omdat het een van ons is ineens wel...

Weet je ik ben opgegroeid in een bijna seculiere omgeving. Weet je wat mij nieuwsgierig maakte als kind en jongere? Het Woord. Niet de wereld die niet de mijne was. De meester die in zijn vertellingen getuigde van Wie Christus is. En de ds die op een zangavond uitlegde wat we zongen. En getuigde van Wie God is en wie wij zijn.

Sorry eilander. Maar dit typte ik terwijl jij plaatste. Ik zeg niets meer. ::please
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

eilander schreef:Hierover is nu wel genoeg van gedachten gewisseld. Graag on-topic verder.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

On-topic: Zou de GG van Nunspeet extra maatregelen in de kerk hebben genomen i.v.m. het coronavirus?
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

Hollander schreef:On-topic: Zou de GG van Nunspeet extra maatregelen in de kerk hebben genomen i.v.m. het coronavirus?
Extra ten opzichte van?
Ten opzichte van een jaar geleden wel. Er staat bijvoorbeeld nu een camera in de kerk..
Ten opzichte van de biddag ook want toen mocht iedereen nog naar de kerk.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ze extra schoongemaakt hebben omdat er per ongeluk een cameraploeg langs komt
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Hoopvol schreef:
Hollander schreef:On-topic: Zou de GG van Nunspeet extra maatregelen in de kerk hebben genomen i.v.m. het coronavirus?
Extra ten opzichte van?
Ten opzichte van een jaar geleden wel. Er staat bijvoorbeeld nu een camera in de kerk..
Ten opzichte van de biddag ook want toen mocht iedereen nog naar de kerk.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ze extra schoongemaakt hebben omdat er per ongeluk een cameraploeg langs komt
Was een geintje, Hoopvol. Zie afgelopen 5/6/7 pagina's. :langue
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Las dat Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia Ziekenhuis in Breda er van uit gaat dat de 1,5m samenleving in het meest realistische geval 2jaar zal duren.

2 jaar lang niet kerken zoals we dat gewend waren.. Heftig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:Las dat Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia Ziekenhuis in Breda er van uit gaat dat de 1,5m samenleving in het meest realistische geval 2jaar zal duren.

2 jaar lang niet kerken zoals we dat gewend waren.. Heftig.
We lazen al eerder op een engelse site, dat we moesten rekenen op anderhalf jaar zonder festivals, bioscopen en theaters.
Dus dan zal dit voor de kerken ook wel gelden en dat is inderdaad heel heftig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Las dat Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia Ziekenhuis in Breda er van uit gaat dat de 1,5m samenleving in het meest realistische geval 2jaar zal duren.

2 jaar lang niet kerken zoals we dat gewend waren.. Heftig.
Ik opteer voor hagepreken.

We zullen dan serieus naar betere alternatieven moeten zoeken dan kerkomroep.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:Las dat Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia Ziekenhuis in Breda er van uit gaat dat de 1,5m samenleving in het meest realistische geval 2jaar zal duren.

2 jaar lang niet kerken zoals we dat gewend waren.. Heftig.
En jij denkt dat die microbioloog het beter weet dan God? Zou Hij niet bij machte zijn om er voor te zorgen dat ondanks alles het dít jaar nog mogelijk is om weer échte kerkdiensten te houden, ongeacht hoeveel mensen?

Ik las op NOS dat de kans groter is dat je door een winkelwagentje besmet wordt dan in een volle kerk...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Jeremiah schreef:Las dat Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia Ziekenhuis in Breda er van uit gaat dat de 1,5m samenleving in het meest realistische geval 2jaar zal duren.

2 jaar lang niet kerken zoals we dat gewend waren.. Heftig.
En jij denkt dat die microbioloog het beter weet dan God? Zou Hij niet bij machte zijn om er voor te zorgen dat ondanks alles het dít jaar nog mogelijk is om weer échte kerkdiensten te houden, ongeacht hoeveel mensen?

Ik las op NOS dat de kans groter is dat je door een winkelwagentje besmet wordt dan in een volle kerk...
Het probleem is dat de regels niet alleen maar worden gebaseerd op reële besmettingscijfers, maar ook op maatschappelijke onrust. De scholen werden gesloten omdat het openlaten maatschappelijke onrust opleverde, niet omdat scholen nu zo heel gevaarlijk waren. Als er corona-verschijnselen optreden in je gezin, moet je thuisblijven. Tenzij je werkt in de zorg. Dan word je niet getest, en moet je wel doorwerken.
Binnenkort gaan we bij mij op school de laatste toetsen laten maken door examenleerlingen. Als ik met vijf leerlingen in een lokaal zit, zitten we dichter op elkaar dan wanneer we met 75 man in de kerk zouden zitten. Toch is het één wel toegestaan en het ander niet.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Zita schreef:
Jantje schreef:
Jeremiah schreef:Las dat Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia Ziekenhuis in Breda er van uit gaat dat de 1,5m samenleving in het meest realistische geval 2jaar zal duren.

2 jaar lang niet kerken zoals we dat gewend waren.. Heftig.
En jij denkt dat die microbioloog het beter weet dan God? Zou Hij niet bij machte zijn om er voor te zorgen dat ondanks alles het dít jaar nog mogelijk is om weer échte kerkdiensten te houden, ongeacht hoeveel mensen?

Ik las op NOS dat de kans groter is dat je door een winkelwagentje besmet wordt dan in een volle kerk...
Het probleem is dat de regels niet alleen maar worden gebaseerd op reële besmettingscijfers, maar ook op maatschappelijke onrust. De scholen werden gesloten omdat het openlaten maatschappelijke onrust opleverde, niet omdat scholen nu zo heel gevaarlijk waren. Als er corona-verschijnselen optreden in je gezin, moet je thuisblijven. Tenzij je werkt in de zorg. Dan word je niet getest, en moet je wel doorwerken.
Binnenkort gaan we bij mij op school de laatste toetsen laten maken door examenleerlingen. Als ik met vijf leerlingen in een lokaal zit, zitten we dichter op elkaar dan wanneer we met 75 man in de kerk zouden zitten. Toch is het één wel toegestaan en het ander niet.
Wat je zegt over de zorg klopt niet meer, die worden wel getest inmiddels.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Ook onze kerkenraad heeft besloten over te gaan op beelduitzendingen en hoopt dit zo snel mogelijk geregeld te hebben. Mogelijk aanstaande vrijdag al.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Mistig schreef:Ook onze kerkenraad heeft besloten over te gaan op beelduitzendingen en hoopt dit zo snel mogelijk geregeld te hebben. Mogelijk aanstaande vrijdag al.
Die omslag in zeer korte tijd van streng afwijzen van beeldcultuur, naar accepteren, vind ik echt wonderlijk.
Ik kon nooit meeluisteren zelfs, omdat veel GG gemeenten de boel achter de inlogcode hielden.
Ik vraag me echt af of dit later nog terug te draaien is.
Wat is dan nog het verschil van een kerkdienst op tv?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Mara schreef:
Mistig schreef:Ook onze kerkenraad heeft besloten over te gaan op beelduitzendingen en hoopt dit zo snel mogelijk geregeld te hebben. Mogelijk aanstaande vrijdag al.
Die omslag in zeer korte tijd van streng afwijzen van beeldcultuur, naar accepteren, vind ik echt wonderlijk.
Ik kon nooit meeluisteren zelfs, omdat veel GG gemeenten de boel achter de inlogcode hielden.
Ik vraag me echt af of dit later nog terug te draaien is.
Wat is dan nog het verschil van een kerkdienst op tv?
Er wordt hier aangegeven dat het alleen voor de corona-periode is.
Overigens heeft onze kerk al zeker 5 jaar beeldverbinding, voor o.a. zendingsechtpaar.
Het probleem de afgelopen week was, dat deze zo amateuristisch is, dat dit niet bruikbaar is voor veel kijkers.
Dus hier wordt nu aan gewerkt.

Daarnaast is het natuurlijk logisch dat er veel verschil is tussen een normale kerkdienst van een plaatselijke gemeente die via beeld kan worden meegekeken en een kerkdienst op TV.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie