Maatregelen kerk ivm coronavirus

merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Dat snap ik, maar je hebt ook te maken met beeldvorming. Waarom zou je het zo op spits drijven als kerk door samen te komen, als je in een bv een restaurant ook niet met 30 p ver uit elkaar mag samenkomen. Het is heel jammer en ik mis de kerkgang ook, maar ik ben enorm blij dat het tegenwoordig allemaal digitaal kan.
Waarom blijf je dit nu zeggen?! Het gaat over een zeer minimaal aantal kerken. Daar zit het probleem niet, al is dat enkele weken geleden vast wel zo geweest, voor het grootste deel onbewust denk ik.
Ook een zeer minimaal aantal kerken geeft hierin het verkeerde voorbeeld. Een zeer minimale hoeveelheid restaurants mag ook niet open.
Dat snap ik wel, maar het gaat erom waar de publieke opinie (ook hier op RF) zich op richt. En dan ben je met een kanon op een mug aan het schieten.
Ik begrijp je reactie hieromtrent en het zal inderdaad minimaal zijn, maar mijn visie hierin is niet specifiek op kerken gericht. Hetzelfde reageer ik ook op mensen die met z'n allen overdag gezellig gaan wandelen buiten of naar het strand gaan of naar een park of met kinderen boodschappen gaan doen.
Op dit moment is ons standpunt thuis dat iedereen thuis blijft en thuis werkt, de kinderen niet buiten het hek spelen en alleen 's morgens heel vroeg buiten mogen/kunnen bewegen zodat we zo min mogelijk mensen tegen komen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

eilander schreef: Nogmaals, de GGD zegt bij ons dat ze geen relatie kunnen vinden met kerkgang.
Kerken met terugwerkende kracht sluiten is overigens niet mogelijk. En nu is het niet meer nodig omdat ze geen gevaar meer vormen, naar mijn overtuiging.
In Sommelsdijk bv. toch wel? De uitbraak van het coronavirus in een verzorgingstehuis heeft plaats gevonden na een avondmaalsdienst op zondag 8 maart of na een samenkomst op biddag 11 maart. Op de RIVM kaart is terug te zien dat de regio Goeree Overflakkee diep rood kleurt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

merel schreef:Op dit moment is ons standpunt thuis dat iedereen thuis blijft en thuis werkt, de kinderen niet buiten het hek spelen en alleen 's morgens heel vroeg buiten mogen/kunnen bewegen zodat we zo min mogelijk mensen tegen komen.
Dat laatste vind ik dan wat overdreven, hoewel ik besef dat ik een zeer rustig dorpje woon. Als ik een rondje wandel hier, kom ik niet veel mensen tegen en je merkt dat ze minimaal twee meter afstand houden bij het passeren. Probleem is dus 0.
De kinderen spelen hier ook wel op straat, en beperkt ook met andere kinderen waarvan de ouders dat goed vinden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Adje schreef:
eilander schreef: Nogmaals, de GGD zegt bij ons dat ze geen relatie kunnen vinden met kerkgang.
Kerken met terugwerkende kracht sluiten is overigens niet mogelijk. En nu is het niet meer nodig omdat ze geen gevaar meer vormen, naar mijn overtuiging.
In Sommelsdijk bv. toch wel? De uitbraak van het coronavirus in een verzorgingstehuis heeft plaats gevonden na een avondmaalsdienst op zondag 8 maart of na een samenkomst op biddag 11 maart. Op de RIVM kaart is terug te zien dat de regio Goeree Overflakkee diep rood kleurt.
Nu vormen de kerkdiensten echt geen gevaar meer, ook in Sommelsdijk niet. En wat de GGD daar zegt, weet ik niet.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Op dit moment is ons standpunt thuis dat iedereen thuis blijft en thuis werkt, de kinderen niet buiten het hek spelen en alleen 's morgens heel vroeg buiten mogen/kunnen bewegen zodat we zo min mogelijk mensen tegen komen.
Dat laatste vind ik dan wat overdreven, hoewel ik besef dat ik een zeer rustig dorpje woon. Als ik een rondje wandel hier, kom ik niet veel mensen tegen en je merkt dat ze minimaal twee meter afstand houden bij het passeren. Probleem is dus 0.
De kinderen spelen hier ook wel op straat, en beperkt ook met andere kinderen waarvan de ouders dat goed vinden.
Ik woon in de stad en moet bij het boodschappen doen echt moeite doen om de afstand te houden, omdat het best druk is in de winkels en mensen zich weinig van de regels aantrekken. Als je hier 's middags een rondje doet, loop je bijna in ganzenpas.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Ja, zo kan ik je moeilijk serieus nemen. Je hebt toch wel eens vaker een commentaar gelezen?
Zeker.
Hij schetst een uiterst standpunt en noemt dat het "korte antwoord". Alleen al die uitdrukking moet een belletje laten rinkelen dat De Bruijn dit zelf blijkbaar geen afdoende antwoord vindt.
Een kort antwoord kan inhoudelijk niet afwijkend zijn van een lang antwoord en dat is bij hem wel het geval.
Jij vindt die hoofdlijn van zijn verhaal bewust niet relevant en wilt hem graag verwijten uit zijn nek te kletsen op basis van zijn eerste alinea. Dat moet je verder zelf weten, maar dan reageer je wel op de karikatuur van zijn standpunt dat je zelf gemaakt hebt.
Ik zie een andere hoofdlijn. Zijn stelling is dat kerkdiensten geen bijdrage hebben geleverd aan verder besmetting. Later nuanceert hij dat enigszins.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Adje schreef:
eilander schreef: Nogmaals, de GGD zegt bij ons dat ze geen relatie kunnen vinden met kerkgang.
Kerken met terugwerkende kracht sluiten is overigens niet mogelijk. En nu is het niet meer nodig omdat ze geen gevaar meer vormen, naar mijn overtuiging.
In Sommelsdijk bv. toch wel? De uitbraak van het coronavirus in een verzorgingstehuis heeft plaats gevonden na een avondmaalsdienst op zondag 8 maart of na een samenkomst op biddag 11 maart. Op de RIVM kaart is terug te zien dat de regio Goeree Overflakkee diep rood kleurt.
Nu vormen de kerkdiensten echt geen gevaar meer, ook in Sommelsdijk niet. En wat de GGD daar zegt, weet ik niet.
Volgens mij heeft de GGD dat naar buiten gebracht!
In het verzorgingstehuis komt niemand van buiten nog naar binnen. Niemand mag bezoek ontvangen. Kerkdiensten zullen daar geen gevaar meer vormen, dat klopt!
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Omdat je dan een contactmoment hebt met een bezorger, die al 100 mensen voor jou ook al een pakketje heeft bezorgd.
Onjuist. Ik ben net verhuisd. Heb tientallen dingen laten bezorgen, omdat ik niet naar een winkel wil. De bezorgers zetten de pakjes in de tuin neer of voor de deur. Je hoeft niets aan te nemen of te ondertekenen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Omdat je dan een contactmoment hebt met een bezorger, die al 100 mensen voor jou ook al een pakketje heeft bezorgd.
Onjuist. Ik ben net verhuisd. Heb tientallen dingen laten bezorgen, omdat ik niet naar een winkel wil. De bezorgers zetten de pakjes in de tuin neer of voor de deur. Je hoeft niets aan te nemen of te ondertekenen.
Een nies kan tot zes meter ver reiken. Dan helpt een beetje afstand houden niet.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Een nies kan tot zes meter ver reiken. Dan helpt een beetje afstand houden niet.
Zou kunnen. Ze zetten de spullen neer, bellen dan aan en je opent de deur pas als hij weer in zijn wagen zit.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Een nies kan tot zes meter ver reiken. Dan helpt een beetje afstand houden niet.
Zou kunnen. Ze zetten de spullen neer, bellen dan aan en je opent de deur pas als hij weer in zijn wagen zit.
Zo gaat het bij ons niet in elk geval. Bezorger houdt iets meer afstand, maar geeft nog steeds het pakket gewoon in je handen.
Ben je nu vóór een totaalverbod op het bezorgen van pakketjes?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Een nies kan tot zes meter ver reiken. Dan helpt een beetje afstand houden niet.
Zou kunnen. Ze zetten de spullen neer, bellen dan aan en je opent de deur pas als hij weer in zijn wagen zit.
Wil je graag meewerken aan een veilige samenleving, dan zou je óók geen pakketjes kunnen laten bezorgen. Gewoon een suggestie. Wat mij betreft kan je niet vaststellen dat er géén risico is, dus kappen ermee. Dat is - dacht ik - wel de chinese methode.

@eilander Het gaat mij niet om het verbieden van bezorgen an sich. Het gaat mij erom dat iedereen binnen de maatregelen zijn eigen risicocriterium hanteert en zo'n casus maakt dat goed duidelijk.

Een kerkenraad hoeft dat recht dus niet ontzegt te worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Een nies kan tot zes meter ver reiken. Dan helpt een beetje afstand houden niet.
Zou kunnen. Ze zetten de spullen neer, bellen dan aan en je opent de deur pas als hij weer in zijn wagen zit.
Wil je graag meewerken aan een veilige samenleving, dan zou je óók geen pakketjes kunnen laten bezorgen. Gewoon een suggestie. Wat mij betreft kan je niet vaststellen dat er géén risico is, dus kappen ermee. Dat is - dacht ik - wel de chinese methode.

@eilander Het gaat mij niet om het verbieden van bezorgen an sich. Het gaat mij erom dat iedereen binnen de maatregelen zijn eigen risicocriterium hanteert en zo'n casus maakt dat goed duidelijk.

Een kerkenraad hoeft dat recht dus niet ontzegt te worden.
Ik zei het vooral tegen @Ambtenaar eigenlijk. Als een klein deel zich niet aan de afgekondigde maatregels houdt, moet dan iedereen daarvoor aangepakt worden? Dat lijkt nu soms voor kerken wel voorgesteld te worden.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Een nies kan tot zes meter ver reiken. Dan helpt een beetje afstand houden niet.
Zou kunnen. Ze zetten de spullen neer, bellen dan aan en je opent de deur pas als hij weer in zijn wagen zit.
Inderdaad, zo werkt het hier ook. Ze zetten het neer, bellen aan, en voor je de deur opent zitten ze alweer in de bus.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Hier ook inderdaad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie