Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Jantje snapt het nog steeds niet zo.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Inmiddels is de GG van Ridderkerk weer negatief in het nieuws. De kerk werkte volgens de website tot gisteren met wijkindeling en inschrijven, na 30 mensen is het steeds vol. De ziekte heeft ook daar in de gemeente toegeslagen, logisch dat de media hier op duikt:
De Ridderkerkse Bethelkerk heeft zes gemeenteleden die met het coronavirus in het ziekenhuis liggen. Toch houdt de gereformeerde gemeente ook in deze tijd nog kerkdiensten, met maximaal dertig mensen, zoals het volgens de regels mag. De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb heeft kritiek op het kabinet dat dit mogelijk maakt.
Bron: AD

Op de website die de gemeente sinds de coronasituatie opeens heeft is vandaag wel een bericht geplaatst dat de diensten niet meer bijgewoond mogen worden. Hopelijk leest de media dat ook.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

refo schreef:Jantje snapt het nog steeds niet zo.
Ik bedoelde het sarcastisch.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bertiel schreef:Motie van de pvv isverworpen
Wat voor motie was dat ?
Lock-down ?
De motie om alle samenkomsten, ook van kerken te verbieden. Gelukkig verworpen.
Een motie van de PVV... We wisten al dat het roepen van de PVV over joods-christelijke wortels helaas niet geworteld is in bijbelse noties.
Er zijn ook (reformatorische) christenen die hun stem uitbrengen op de partij van Geert Wilders.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:Inmiddels is de GG van Ridderkerk weer negatief in het nieuws. De kerk werkte volgens de website tot gisteren met wijkindeling en inschrijven, na 30 mensen is het steeds vol. De ziekte heeft ook daar in de gemeente toegeslagen, logisch dat de media hier op duikt:
De Ridderkerkse Bethelkerk heeft zes gemeenteleden die met het coronavirus in het ziekenhuis liggen. Toch houdt de gereformeerde gemeente ook in deze tijd nog kerkdiensten, met maximaal dertig mensen, zoals het volgens de regels mag. De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb heeft kritiek op het kabinet dat dit mogelijk maakt.
Bron: AD

Op de website die de gemeente sinds de coronasituatie opeens heeft is vandaag wel een bericht geplaatst dat de diensten niet meer bijgewoond mogen worden. Hopelijk leest de media dat ook.
Waardeloos zo'n bericht.
Ik heb een aantal kennissen in die gemeente en in de kerkenraad; en ik weet dat ze voortdurend een zorgvuldige afweging maken, waarbij enerzijds de maatregelen van de overheid een rol spelen en anderzijds de behoefte van de gemeente om samen te zijn.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Inderdaad wat waardeloos. Anderzijds vraag ik me wel af: hoe zorgvuldig is die afweging dan wanneer er al zes leden besmet zijn? Ik zou wensen dat mijn kerkenraad ook iedere zondag alsnog 30 leden zou uitnodigen, maar niet als er al meerdere besmettingen in de gemeente zijn.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bauke »

Erskinees schreef:Inmiddels is de GG van Ridderkerk weer negatief in het nieuws. De kerk werkte volgens de website tot gisteren met wijkindeling en inschrijven, na 30 mensen is het steeds vol. De ziekte heeft ook daar in de gemeente toegeslagen, logisch dat de media hier op duikt:
De Ridderkerkse Bethelkerk heeft zes gemeenteleden die met het coronavirus in het ziekenhuis liggen. Toch houdt de gereformeerde gemeente ook in deze tijd nog kerkdiensten, met maximaal dertig mensen, zoals het volgens de regels mag. De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb heeft kritiek op het kabinet dat dit mogelijk maakt.
Bron: AD

Op de website die de gemeente sinds de coronasituatie opeens heeft is vandaag wel een bericht geplaatst dat de diensten niet meer bijgewoond mogen worden. Hopelijk leest de media dat ook.
Wie zijn die 30 personen dan?
Kerkenraad met de gezinnen?
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
Erskinees schreef:Inmiddels is de GG van Ridderkerk weer negatief in het nieuws. De kerk werkte volgens de website tot gisteren met wijkindeling en inschrijven, na 30 mensen is het steeds vol. De ziekte heeft ook daar in de gemeente toegeslagen, logisch dat de media hier op duikt:
De Ridderkerkse Bethelkerk heeft zes gemeenteleden die met het coronavirus in het ziekenhuis liggen. Toch houdt de gereformeerde gemeente ook in deze tijd nog kerkdiensten, met maximaal dertig mensen, zoals het volgens de regels mag. De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb heeft kritiek op het kabinet dat dit mogelijk maakt.
Bron: AD

Op de website die de gemeente sinds de coronasituatie opeens heeft is vandaag wel een bericht geplaatst dat de diensten niet meer bijgewoond mogen worden. Hopelijk leest de media dat ook.
Waardeloos zo'n bericht.
Ik heb een aantal kennissen in die gemeente en in de kerkenraad; en ik weet dat ze voortdurend een zorgvuldige afweging maken, waarbij enerzijds de maatregelen van de overheid een rol spelen en anderzijds de behoefte van de gemeente om samen te zijn.
Maar is het verstandig om tegen de eigen berichtgeving van gergeminfo.nl in te gaan? Daar riepen ze op om met zo weinig mogelijk samen te komen. Ook in de Saambinder riep ds Visscher op om geen grenzen op te zoeken.
Het gaat nog geeneens om de kans van besmetting, die is vrij nihil denk ik. Maar het gaat om het signaal wat je uitstraalt naar 1. Je eigen kerkverband 2. Je gemeente 3.de buitenwereld
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Bauke schreef:Wie zijn die 30 personen dan?
Kerkenraad met de gezinnen?
Gemeenteleden konden zich inschrijven.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Van der Staaij is vrij helder. Beperk het aantal mensen in de kerk tot het absolute minimum.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Van der Staaij is vrij helder. Beperk het aantal mensen in de kerk tot het absolute minimum.
Exact. Ik deel het net in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten. https://www.rd.nl/kerk-religie/sgp-leid ... -1.1648420 Mijns inziens heel duidelijk. Ik ben het helemaal eens ook met deze oproep. Hopelijk komt het deputaatschap van de Gereformeerde Gemeenten ook met dit advies op de website van www.gergeminfo.nl.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Inmiddels is de GG van Ridderkerk weer negatief in het nieuws. De kerk werkte volgens de website tot gisteren met wijkindeling en inschrijven, na 30 mensen is het steeds vol.
Wij bleven al thuis voordat er toe opgeroepen werd. Bij het zingen herkende ik enkele stemmen van mensen waarvan ik weet dat zij tot de risicogroep behoren.
Maar ze zijn zo gezagsgetrouw, ook aan Gods Woord, dat zij tot het allerlaatste in de kerk zullen komen.
Dus alsjeblieft kerkenraden, doe het niet! Stop er mee en laat alleen de predikant, een ouderling en een diaken plus eventueel de organist bij elkaar komen. Meer niet! Zo is het kerkrechtelijk juist en je blijft aan de meest veilige kant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Van der Staaij is vrij helder. Beperk het aantal mensen in de kerk tot het absolute minimum.
Exact. Ik deel het net in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten. https://www.rd.nl/kerk-religie/sgp-leid ... -1.1648420 Mijns inziens heel duidelijk. Ik ben het helemaal eens ook met deze oproep. Hopelijk komt het deputaatschap van de Gereformeerde Gemeenten ook met dit advies op de website van http://www.gergeminfo.nl.
Feitelijk staat dat advies toch al op gergeminfo sinds 27 maart?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Van der Staaij is vrij helder. Beperk het aantal mensen in de kerk tot het absolute minimum.
Exact. Ik deel het net in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten. https://www.rd.nl/kerk-religie/sgp-leid ... -1.1648420 Mijns inziens heel duidelijk. Ik ben het helemaal eens ook met deze oproep. Hopelijk komt het deputaatschap van de Gereformeerde Gemeenten ook met dit advies op de website van http://www.gergeminfo.nl.
Feitelijk staat dat advies toch al op gergeminfo sinds 27 maart?
Klopt inderdaad. Ik was het ook net weer aan het nalezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1648059

Hier dus een rd artikel van de hoofdredacteur waar de hoofdvraag wel behandeld wordt.
Net zomin als je kunt zeggen dat kerkdiensten geen bijdrage hebben geleverd aan verdere verspreiding van het virus, kun je het omgekeerde beweren. We weten het niet, het is niet onderzocht. De hoofdredacteur kletst dus een beetje uit zijn nek.
Als je het artikel eerst zou hebben gelezen voordat je reageerde, had je jezelf (en ons) deze vreemde uitschieter kunnen besparen. De hoofdredacteur gaat hier namelijk gewoon op in.
Wat mij betreft een overtuigend verhaal. Hij heeft het ook gebracht op Radio 1 in het "oog op morgen", gisterenavond.
Het is hard nodig dat dit geluid klinkt, tegenover de tendentieuze berichtgeving van bijvoorbeeld het AD. Daar wordt een verband gesuggereerd tussen kerkdiensten van max. 30 mensen en de besmettingspieken in de Biblebelt. Dat is echt aantoonbare onzin.
Plaats reactie