Maatregelen kerk ivm coronavirus

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Ik denk dat je dat wel kan stellen. In Nunspeet zijn in de Ger Gem deze week 5 mensen overleden door corona die waarschijnlijk elkaar op biddag of de zondag erna besmet hebben. Ook het christelijke koor in Nunspeet telt veel besmettingen.
De burgemeester van Nunspeet kon dat gisteren niet verklaren. Die sprak over de sociale samenhang en de onderlinge betrokkenheid die onverminderd hoog is.

Met corona-ontkenners bedoel ik mensen die pas tot gedragsverandering zijn genegen als binnen hun naaste familie en vriendenkring besmettingen en overlijdens voorkomen. Maar dan is het te al te laat.

/quote]

Dat laatste klopt. Ik was recent in Nunspeet en zag anderhalve week geleden dat mensen zich niet aan de voorschriften hielden. Inmiddels wel.

Het klopt dat de burgemeester dat heeft verklaard, alleen is het wel toevallig dat de besmettingen vooral binnen de Ger Gem plaatstvindt die als enige kerk in Nunspeet dat weekend rondom biddag nog kerk had. Dat zal een SGP burgemeester natuurlijk nooit in de pers verklaren.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door KB_ »

Nieuw Zeeland zit in total lockdown. In de Gg in Nieuw Zeeland hebben ouderlingen de diensten daarom alleen vanuit huis moeten opnemen...

zag dat in Nederland de gemeenten elkaar opzoeken zo heb je minder leesdiensten. Onder andere Delft kerkt in Zoetermeer en Woerden kerkt in Utrecht.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

KB_ schreef:Nieuw Zeeland zit in total lockdown. In de Gg in Nieuw Zeeland hebben ouderlingen de diensten daarom alleen vanuit huis moeten opnemen...

zag dat in Nederland de gemeenten elkaar opzoeken zo heb je minder leesdiensten. Onder andere Delft kerkt in Zoetermeer en Woerden kerkt in Utrecht.
En Zwolle gisteren in Nunspeet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

HHG Voorschoten leeft mee met HHG Goedereede
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

KB_ schreef:Nieuw Zeeland zit in total lockdown. In de Gg in Nieuw Zeeland hebben ouderlingen de diensten daarom alleen vanuit huis moeten opnemen...

zag dat in Nederland de gemeenten elkaar opzoeken zo heb je minder leesdiensten. Onder andere Delft kerkt in Zoetermeer en Woerden kerkt in Utrecht.
Student Evers hield een erg toepasselijke preek:

TOTAL LOCKDOWN IN GOSHEN

1. The command to go into lockdown
2. The reason for this lockdown
3. The preparation for this lockdown
4. The safety through this lockdown

https://www.rcnz.org/sermons
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef:
KB_ schreef:Nieuw Zeeland zit in total lockdown. In de Gg in Nieuw Zeeland hebben ouderlingen de diensten daarom alleen vanuit huis moeten opnemen...

zag dat in Nederland de gemeenten elkaar opzoeken zo heb je minder leesdiensten. Onder andere Delft kerkt in Zoetermeer en Woerden kerkt in Utrecht.
Student Evers hield een erg toepasselijke preek:

TOTAL LOCKDOWN IN GOSHEN

1. The command to go into lockdown
2. The reason for this lockdown
3. The preparation for this lockdown
4. The safety through this lockdown

https://www.rcnz.org/sermons
Het valt me toch niet mee om de preek in het Engels goed te kunnen volgen. Er vallen stukken weg, en dan is het verband weer weg. Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik red met beter met Engels lezen dan met het spreken en beluisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Nieuwe nieuwsbrief van de kerk ontvangen:
---knip--- Geen persoonsgegevens aub
- Er wordt nog steeds meer hulp aangeboden dan gevraagd door en voor gemeenteleden.
- Live kinderprogramma via o.a. Instagram was een succes. Wordt ook komende zaterdag weer gedaan.
- Verder zijn er via de kerktelefoon/kerkdienstgemist/Instagram diverse meditaties, orgelconcerten en kinderuurtjes. Dit wordt gedaan in samenwerking met GG Capelle-West en GG Krimpen.
- Een oproep om ook weer stil te staan bij het Woord dat we gisteren mochten horen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:
crossmountain schreef:
KB_ schreef:Nieuw Zeeland zit in total lockdown. In de Gg in Nieuw Zeeland hebben ouderlingen de diensten daarom alleen vanuit huis moeten opnemen...

zag dat in Nederland de gemeenten elkaar opzoeken zo heb je minder leesdiensten. Onder andere Delft kerkt in Zoetermeer en Woerden kerkt in Utrecht.
Student Evers hield een erg toepasselijke preek:

TOTAL LOCKDOWN IN GOSHEN

1. The command to go into lockdown
2. The reason for this lockdown
3. The preparation for this lockdown
4. The safety through this lockdown

https://www.rcnz.org/sermons
Het valt me toch niet mee om de preek in het Engels goed te kunnen volgen. Er vallen stukken weg, en dan is het verband weer weg. Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik red met beter met Engels lezen dan met het spreken en beluisteren.
Deze preek is op zich goed te volgen en dat komt ook omdat Evers geen native Kiwi is. Echt Kiwi Engels is wat lastiger. Maar ik kan begrijpen @Dia dat lezen gemakkelijker is.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 30 mar 2020, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Evers is geen native kiwi. Dat we het maar weten. :)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door SecorDabar »

Er worden veel maatregelen genomen. Terecht.
Ook de kerkdiensten kunnen nog gehouden worden met de gemeente met de technische middelen.

Ik beluisterde de kerkdienst zondagmorgen 29 maart 2020 van de Hersteld Hervormde Kerk in Gameren, waarin Ds. H. Roelofsen met schroom het volgende sprak:

Wat zouden wij toch zeggen? God spreekt ons aan door de stilte en de leegte in de kerk.
En al wordt er ook thuis meegeluisterd door de technische middelen.
Het is een ongewone weg, en het moge ons iets van de smart ervan te ervaren,
maar ook van de schuld daarvan mogen ervaren, want het oordeel begint bij het huis Gods,
en wie had kunnen denken dat in zo'n korte tijd, er een lege kerk zou zijn.
En nu proberen we met al de middelen die er nog zijn, het alles wat te bedekken: we kunnen nog meeluisteren...
Maar als God er doorheen blaast? Dan zijn we helemaal niets meer....
Als er geen waarachtige bekering plaatsvind? Het oordeel begint bij het huis Gods...
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

https://www.rd.nl/opinie/column-kerkdie ... -1.1647491

Voor wat het waard is. Ik vind het een interessante uiteenzetting.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Herman schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-kerkdie ... -1.1647491

Voor wat het waard is. Ik vind het een interessante uiteenzetting.
Het is meer een advertorial.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ja dat zat ik ook te denken. Maar goed. Dat geeft verder niet. Best goed geschreven, afgezien van de opmerking dat het een godswonder is. Want mijns inziens is het gewoon een terechte uitzondering.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam, ook voorzitter van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, uit kritiek op het kabinet om religieuze bijeenkomsten tot dertig personen toe te staan. "Het kabinet zegt dat het in de grondwet staat, maar er staat zoveel in de grondwet", zegt hij woensdagochtend op Radio Rijnmond.

Goeree-Overflakkee kleurt donkerrood op de kaart van het RIVM met het aantal coronabesmettingen. In een verzorgingshuis in Sommelsdijk zijn inmiddels zeven mensen overleden. "Die zijn mogelijk allemaal terug te brengen tot een religieuze bijeenkomst van het instituut op 8 maart", zegt Aboutaleb. "Er worden veel maatregelen getroffen, de leiding en zorgverleners doen hun werk, maar voor mij is het eerlijk gezegd onbegrijpelijk."

De burgemeester heeft naar eigen zeggen vaak bij het kabinet aangeklopt om dergelijke religieuze bijeenkomsten ook te verbieden. "Het kabinet zegt dat het in de grondwet staat. Maar bij mijn inburgering heb ik geleerd dat nood breekt wet. Als er een kans bestaat dat op die manier het virus verspreid wordt en we niet uit onszelf besluiten om die diensten op nul te zetten, zouden we dat als overheid moeten doen ter bescherming van de volksgezondheid. Maar het kabinet denkt daar anders over."

Het kabinet heeft wel een verzoek gedaan aan religieuze instellingen om geen diensten te houden. Aboutaleb heeft het idee dat dat verzoek in de regio grotendeels wordt nageleefd. Maar dat geldt in lang niet alle gevallen voor de andere maatregelen van de overheid.
bron: Rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Volgens mij heeft hij de macht om dat verbod wel uit te vaardigen, als voorzitter van de veiligheidsregio. Dus waar heeft hij het over?
Een aantal weken geleden mochten kerkdiensten nog wel doorgaan, maar was er alleen een dringend advies om dat niet te doen. Toen hebben diverse veiligheidregio's toch een verbod uitgevaardigd.
Plaats reactie