Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Mochten geen bezoekers meer bij de kerkdiensten toegelaten worden, dan overweeg ik de dienst niet meer het karakter van een officiële kerkdienst te laten uitstralen en votum en groet en de zegen achterwege te laten. Een verkorting tot een psalm, gebed en meditatie vind ik ook tot de mogelijkheden behoren.

Het mag voor de kerk wel wat meer hoorbaar worden dat het zéér ingrijpend is dat je geen kerk meer mag houden.

Ik geef toe, het zijn emotionele argumenten, maar voor mezelf vind ik ze deugen.
Ik denk dat de overheid op dit moment andere zaken belangrijker vind dan een kerkdienst....
Dat klopt. En terecht. De overheid neemt globale maatregelen en het is aan de mensen/instellingen om daar iets concreet mee te doen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

De overheid vergeet toch een ding, en dat is een kardinaal punt: Er wordt niet opgeroepen tot verootmoediging en gebed. Denkt men dat men het in eigen hand kan houden? Dan zijn we niet veel beter, nee, erger dan bv. Noord-Korea of China.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 mar 2020, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
DDD schreef:Wat is het voordeel dat je geen kerkdienst meer houdt omdat je niet bij elkaar mag komen? Vind je een kerkdienst op afstand minder?
Ik zie geen voordelen, maar oordelen. Een kerkdienst op afstand is geen kerkdienst. Hier een lemma van wikipedia:
Het woord dat in de originele Griekse context van de Bijbel voor kerk gebruikt wordt is dan ook ecclesia, wat de apostel Paulus gebruikt voor "vergadering van gelovigen in Jezus Christus". Het woord ecclesia betekent dus het bijeenkomen (vergaderen) van mensen die Jezus Christus als Heer aannemen over hun leven.

Het samenkomen en vergaderen is de meeste elementaire betekenis die we vanuit de bijbel kunnen opmaken bij het begrip kerk. We kunnen dat audio(visueel) slechts beperkt oplossen.
Maar...destijds waren er minder middelen tot vergadering dan nu. Aan het bed gekluisterden tellen toch ook niet maar half mee als kerkgangers?
Overigens, ik begrijp je gevoel volledig. Ik mis mijn gemeenteleden.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:De overheid vergeet toch een ding, en dat is een kardinaal punt: Er wordt niet opgeroepen tot verootmoediging en gebed. Denkt men dat men het in eigen hand kan houden? Dan zijn we niet veel beter, nee, erger dan bv. Noord-Korea of China.
Dat is helaas de taak geworden voor de SGP.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:De overheid vergeet toch een ding, en dat is een kardinaal punt: Er wordt niet opgeroepen tot verootmoediging en gebed. Denkt men dat men het in eigen hand kan houden? Dan zijn we niet veel beter, nee, erger dan bv. Noord-Korea of China.
Dat is helaas de taak geworden voor de SGP.
Maar zouden we dan nog een wending ten goede kunnen verwachten? Hoe vaak is al gezegd: Gaan wij door, God gaat ook door. Denk ook aan andere rampen: Aardbeving op de Balkan en weer aardbevingen in Groningen, en we staan in feite ook machteloos als we met onszelf het klimaat proberen te 'redden'. Dit is geen fatalistisch denken, maar een realistisch denken, meen ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Herman schreef:Mochten geen bezoekers meer bij de kerkdiensten toegelaten worden, dan overweeg ik de dienst niet meer het karakter van een officiële kerkdienst te laten uitstralen en votum en groet en de zegen achterwege te laten. Een verkorting tot een psalm, gebed en meditatie vind ik ook tot de mogelijkheden behoren.

Het mag voor de kerk wel wat meer hoorbaar worden dat het zéér ingrijpend is dat je geen kerk meer mag houden.

Ik geef toe, het zijn emotionele argumenten, maar voor mezelf vind ik ze deugen.
Wat is het voordeel dat je geen kerkdienst meer houdt omdat je niet bij elkaar mag komen? Vind je een kerkdienst op afstand minder?
Een paar weken geleden was ik net zo emotioneel als Herman. En nog doet het me heel wat. En toe dacht ik nog om de zoveel tijd aan de beurt te zijn om fysiek aanwezig te zijn. Maar voordat het zover was. Was het alweer aangescherpt. Op dringend advies van onze BenW . Maar inmiddels durf ik echt te zeggen dat het een volledige kerkdienst is. En weet ook dat (kan je zien aan bezoekers tijdens de livestream) dat het meerendeel van de gemeente verbonden is. Meezingt en meeluistert. En hoe wonderlijk. De diensten tot nu toe als zeer zegenrjk ervaar. Waar ik normaal bij meeluisteren het erg op afstand vind. Nu net of je gewoon in de kerk bent. Zelfs de kinderen zijn goes betrokken

Verder hoe zie jij het volgen van kerkdiensten voor kerktelefoon luisteraars? @Herman?

Wel hoop ik dat als na 6 april eventueel horeca en scholen open mogen. De kerk ook weer fysiek diensten mag beleggen. Hetzij met minder mensen, maar gepaste afstand.

De verootmoediging en gebed ontbreekt zeker bij onze seculiere overheid. Laten we dan zelf op de knieën gaan!
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 23 mar 2020, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Wat is het voordeel dat je geen kerkdienst meer houdt omdat je niet bij elkaar mag komen? Vind je een kerkdienst op afstand minder?
Ik zie geen voordelen, maar oordelen. Een kerkdienst op afstand is geen kerkdienst. Hier een lemma van wikipedia:
Het woord dat in de originele Griekse context van de Bijbel voor kerk gebruikt wordt is dan ook ecclesia, wat de apostel Paulus gebruikt voor "vergadering van gelovigen in Jezus Christus". Het woord ecclesia betekent dus het bijeenkomen (vergaderen) van mensen die Jezus Christus als Heer aannemen over hun leven.

Het samenkomen en vergaderen is de meeste elementaire betekenis die we vanuit de bijbel kunnen opmaken bij het begrip kerk. We kunnen dat audio(visueel) slechts beperkt oplossen.
Hier kun je in ieder geval heel verschillend over denken.

Ik vind een kerkdienst op afstand nog steeds een kerkdienst. In de tijd van de Bijbel waren er geen mogelijkheden om te bellen of op afstand mee te kijken. Natuurlijk ontken ik het belang van daadwerkelijk samenkomen in een publieke vorm niet. Integendeel. Maar een eredienst in huis is ook daadwerkelijk een eredienst.

En om dan bij wijze van protest tegen de maatregelen van de overheid maar op eigen houtje de kerkdiensten over te slaan terwijl dat niet nodig is, komt op mij wat recalcitrant over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

DDD schreef:Hier kun je in ieder geval heel verschillend over denken.

Ik vind een kerkdienst op afstand nog steeds een kerkdienst. In de tijd van de Bijbel waren er geen mogelijkheden om te bellen of op afstand mee te kijken. Natuurlijk ontken ik het belang van daadwerkelijk samenkomen in een publieke vorm niet. Integendeel. Maar een eredienst in huis is ook daadwerkelijk een eredienst.

En om dan bij wijze van protest tegen de maatregelen van de overheid maar op eigen houtje de kerkdiensten over te slaan terwijl dat niet nodig is, komt op mij wat recalcitrant over.
Dat eerste ontken ik niet.

De tweede alinea gaat niet in op de aangedragen bronbetekenis van het woord kerk. Je neemt alleen stelling door aan te dragen dat een telefoonverbinding hetzelfde is als samenkomen. Dat ontken ik ook niet, maar dat noem je dan toch dat je 'in de geest aanwezig bent'. Dat heeft gewoon een ander karakter.

Mijn opvattingen zijn niet recalcitrant bedoeld. Ik vraag me gewoon af hoe deze maatregelen afsralen of in botsing komen met onze geformeerde principes.

Overigens ken ik geen enkele oudere/zieke die vanwege hun omstandigheden toegaven dat de audiomiddelen een goede vervanging zijn van de geregelde kerkgang. Die verzuchting moet je natuurlijk in hun contekst bezien, maar geven wel richting aan een bijbels verlangen zoals verwoord in Psalm 63 vers 2:

'k Heb U voorwaar in 't heiligdom
Voorheen beschouwd met vrolijk' ogen;
Hoe zag ik daar Uw alvermogen!
Hoe blonk Uw Godd'lijk' eer alom.
Want beter dan dit tijd'lijk leven
Is Uwe goedertierenheid.
Och, werd ik derwaarts weer geleid!
Dan zou mijn mond U d' ere geven.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
DDD schreef:Hier kun je in ieder geval heel verschillend over denken.

Ik vind een kerkdienst op afstand nog steeds een kerkdienst. In de tijd van de Bijbel waren er geen mogelijkheden om te bellen of op afstand mee te kijken. Natuurlijk ontken ik het belang van daadwerkelijk samenkomen in een publieke vorm niet. Integendeel. Maar een eredienst in huis is ook daadwerkelijk een eredienst.

En om dan bij wijze van protest tegen de maatregelen van de overheid maar op eigen houtje de kerkdiensten over te slaan terwijl dat niet nodig is, komt op mij wat recalcitrant over.
Dat eerste ontken ik niet.

De tweede alinea gaat niet in op de aangedragen bronbetekenis van het woord kerk. Je neemt alleen stelling door aan te dragen dat een telefoonverbinding hetzelfde is als samenkomen. Dat ontken ik ook niet, maar dat noem je dan toch dat je 'in de geest aanwezig bent'. Dat heeft gewoon een ander karakter.

Mijn opvattingen zijn niet recalcitrant bedoeld. Ik vraag me gewoon af hoe deze maatregelen afsralen of in botsing komen met onze geformeerde principes.

Overigens ken ik geen enkele oudere/zieke die vanwege hun omstandigheden toegaven dat de audiomiddelen een goede vervanging zijn van de geregelde kerkgang. Die verzuchting moet je natuurlijk in hun contekst bezien, maar geven wel richting aan een bijbels verlangen zoals verwoord in Psalm 63 vers 2:

'k Heb U voorwaar in 't heiligdom
Voorheen beschouwd met vrolijk' ogen;
Hoe zag ik daar Uw alvermogen!
Hoe blonk Uw Godd'lijk' eer alom.
Want beter dan dit tijd'lijk leven
Is Uwe goedertierenheid.
Och, werd ik derwaarts weer geleid!
Dan zou mijn mond U d' ere geven.
iedere oudere of zieke wil erbij zijn. Net zoals jij en ik erbij willen zijn. Toch bidt de predikant voor hen die met ons verbonden zijn met de kerktelefoon. En weet ik van onze buurvrouw die meezingt met de kerktelefoon. En meeleeft met de gemeente. En wat ze hoort geen surrogaat voor haar is. En ja dan blijft daarnaast staan dat ze het liefst opgegaan was met de schare. En ja ik blijf van mening dat het een noodsituatie is. Dat van haar en dat van nu.. En wanneer we in de gelegenheid zijn om te gaan, we moeten gaan. Maar nu door derden in de onmogelijkheid zijn om te gaan. En dit dus een middel is om toch onder her gehoor van het Woord te zijn.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Als je uit protest tegen jouws inziens overdreven inperkingen van de godsdienstvrijheid maar geen kerkdienst meer houdt, dan vind ik dat raar. Overigens zou ik als gemeentelid bij de kerkenraad melden dat ze die vervanging voor mij niet hoeven te regelen, maar dat ik wel met een andere kerkdienst mee zal doen.

Een kerkdienst zonder zegen vind ik toch al maar zo zo. En zeker als dat dan nog is omdat iemand als minister president een andere keuze zou maken. Niet dat ik geen kritiek heb. Ik vind het beleid nu redelijk, afgezien van het testbeleid zoals het RIVM uitdraagt, maar een maand geleden vond ik het beleid onnozel. Maar ik zou daar zeker niet dezelfde conclusies aan verbinden.
Laatst gewijzigd door DDD op 23 mar 2020, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Ik zie geen voordelen, maar oordelen. Een kerkdienst op afstand is geen kerkdienst.
Ik begrijp je echt niet. Het komt zo hard, zo kil, zo bitter, zo oordelend over. Misschien bedoel je het allemaal niet op deze manier, ik hoop dat je het dan wil en kan verduidelijken. Zeker omdat we zelf al twee zondagen 'op afstand' kerkdienst hebben mogen houden. En velen met ons. Ja, kerkdienst. Een volwaardige eredienst, met de gemeente. Daar waar de groet werd gegeven, het zingen vorm werd gegeven, de boete- en lofpsalmen klonken, Gods Woord mocht open gaan, de bediening der verzoening openbaar werd verkondigd, de gaven gegeven konden worden, de zegen werd opgelegd, enz.
En dat allemaal vanuit de kerk tot in de huiskamer.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Uit een preek van dr. H.F. Kolhbrugge tijdens de cholera-epidemie in Elberfeld:
De pest, ook wel cholera genoemd, heeft onze stad nog niet verlaten. Tot op heden heeft de slaande engel nog niet het bevel ontvangen om het zwaard in de schede te steken. Wel heeft het de barmhartige God behaagd, ons gebed boven bidden en denken te verhoren. Het is ons door Zijn onuitsprekelijke goedertierenheid vergund, Zijn heilige tempel weer te aanschouwen. We hebben allen overvloedig reden om onze Heere en God het dankoffer te brengen, omdat Hij ons tot op heden niet gedaan heeft naar onze zonden. Het is de goedertierenheid van de Heere, dat wij niet allen geheel vernield zijn. Met een dankbaar hart kunnen wij allen zeggen: "Zijn barmhartigheid heeft nog geen einde, maar zij is elke morgen nieuw, en Uw trouw, 0 mijn God! is groot". Psalm 91 is voor de meesten van u in vervulling gegaan. Velen van ons hebben niet tevergeefs hun bovendorpels en de beide deurposten met het bloed van Christus bestreken. Velen van ons hebben door geloof en gebed zich de plaag, of de vrees voor de plaag van het lijf gehouden, alsook de dood die hen bedreigde. Anderen mogen de Heere dankzeggen, dat het bij een paar inwendige of uitwendige slagen bleef. De Heere wierp wel neder, maar richtte ook weer op. Deze en gene ervaart het juist in deze dagen levendiger dan ooit, wat het zeggen wil, en welke troost het in zich heeft, te kunnen uitspreken: "De Heere is mijn deel, zegt mijn ziel, daarom wil ik op Hem hopen". Op anderen bleef, wat de slaande engel uitrichtte toch niet zonder uitwerking. Hier en daar keerde er toch een tot zichzelf in, en riep in verbrijzeling uit: "Ik ben verloren! wat moet ik doen om zalig te worden?" De troost die de Heere ons de vorige zondag gaf, opende ons de ogen om te zien op het Lam Gods, de Drager van de zonde der wereld. Welaan, weer zijn we een nieuwe week ingegaan, wij zoeken naar troost. Wij dorsten opnieuw naar een woord uit de mond van de Heere om met geloofsmoed in de nieuwe week aan te houden om nieuwe ontferming, beschutting, bescherming en bewaring. Welk woord hebben wij het meeste nodig? Ik denk wel een zodanig woord, waarbij wij van de plaag afzien, en naar de Heere opzien. Want wanneer we dat doen, vallen we de Heere in de armen, zó als we zijn. Dan laten we de plaag niet overheersen of scheiding maken tussen ons en de Heere, maar wij schuilen bij en in de Heere.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
Herman schreef:Ik zie geen voordelen, maar oordelen. Een kerkdienst op afstand is geen kerkdienst.
Ik begrijp je echt niet. Het komt zo hard, zo kil, zo bitter, zo oordelend over. Misschien bedoel je het allemaal niet op deze manier, ik hoop dat je het dan wil en kan verduidelijken. Zeker omdat we zelf al twee zondagen 'op afstand' kerkdienst hebben mogen houden. En velen met ons. Ja, kerkdienst. Een volwaardige eredienst, met de gemeente. Daar waar de groet werd gegeven, het zingen vorm werd gegeven, de boete- en lofpsalmen klonken, Gods Woord mocht open gaan, de bediening der verzoening openbaar werd verkondigd, de gaven gegeven konden worden, de zegen werd opgelegd, enz.
En dat allemaal vanuit de kerk tot in de huiskamer.
Ja, mijn kant van het verhaal is de sombere kant. Ik heb argumenten aangedragen waarom ik dat vind en dat is mijn particuliere mening. Dat anderen het vanuit de positieve verworvenheden benaderen, snap ik ook. Maar hoe kan je dan wegen dat het bijzondere van juist deze sprake Gods is dat ook de kerk geraakt wordt? En dat juist nu al onze andere verworvenheden en zekerheden (economie, gezondheid, onderwijs) wankelen.

Het is wat mij betreft dan ook niet kil, bitter of oordelend. Dit is toch van een heel ander niveau als de keuze tussen koffie en thee? Als het ene op is, neem je het andere, zo gaat dat van zaken van minder belang. Maar het gaat hier om de openbare kerkdienst.

@DDD. Ik maak duidelijk dat fysiek samenkomen iets heel anders is dan 'in de geest samenkomen' die tot stand komt door een kabel. In die tegenstelling zie ik dus geen ruimte voor het doorgaan van de volledige liturgie bij kerkdiensten waar geen bezoek meer is.
Je zou dat bijbels kunnen verwerpen door te wijzen op de tekst 'waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn etc'. Dat vind ik meer een argument om mee te wegen om tot een andere mening te komen.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik vind niet dat je dat duidelijk maakt. Maar goed. Daar denken wij dus kennelijk anders over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik vind niet dat je dat duidelijk maakt. Maar goed. Daar denken wij dus kennelijk anders over.
Als ik in Amsterdam zit en jij in Arnhem, is er dan sprake van een samenkomst?

Een kerkdienst is een vergadering/samenkomst van christenen. Ergo. het meeleven d.m.v. een audioverbinding is geen samenkomst in kerkelijke zin.
Plaats reactie