Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Floppy »

Pioenroosje schreef:
Floppy schreef: Onze gemeente zit precies in het midden: ze houden zich aan de regels van de overheid, niet alleen naar de letter, ook naar de geest. :super
En hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Er kúnnen 300 man zitten, maar omdat we zo sterk gespreid worden zal dat niet meer dan 50 man worden (we zijn in naamgroepen ingedeeld over drie diensten). Geen collectes door de kerk, direct de kerk uit en wegwezen na de dienst.

Ik denk serieus dat het heel lastig wordt om ziek te worden tijdens onze kerkdienst. En dat terwijl ik daar best wel een beetje gevoelig voor ben en winkels nu liever mijd.

Overigens heb ik er alle begrip voor als de overheid de lockdown nog verder doorvoert, en dan moeten kerkdiensten misschien wel helemaal online. Maar onze kerkdienst nu past in het plaatje van de andere maatregelen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Ik verwacht dat deze crisis het einde is van het audio-only-tijdperk van kerkdiensten meebeleven.
Ik denk het ook , opvallend dat niet alleen wat jongere (stads)gemeenten uit het westen, maar ook de wat orthodoxere gemeenten uit de biblebelt er toe overgaan.
Echt een principieel punt is het dus blijkbaar niet meer. Het gaat sneller dan de acceptatie van audiodiensten via internet ;)

Het zou wel aardig zijn een lijstje te hebben met gemeenten die er de afgelopen twee weken toe zijn overgegaan.
Dit weekend ook weer aantal gemeenten voor het eerst.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Ik verwacht dat deze crisis het einde is van het audio-only-tijdperk van kerkdiensten meebeleven.
Ik denk het ook , opvallend dat niet alleen wat jongere (stads)gemeenten uit het westen, maar ook de wat orthodoxere gemeenten uit de biblebelt er toe overgaan.
Echt een principieel punt is het dus blijkbaar niet meer. Het gaat sneller dan de acceptatie van audiodiensten via internet ;)

Het zou wel aardig zijn een lijstje te hebben met gemeenten die er de afgelopen twee weken toe zijn overgegaan.
Dit weekend ook weer aantal gemeenten voor het eerst.
Klopt, tegelijk maakt een heel deel van die gemeenten gebruik van een tijdelijk systeem. Daar kun je in ieder geval vanuit gaan bij het grootste deel van de gemeentes die nu uit (gaan) zenden via YouTube.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:De Reformatorische Omroep houdt de komende zondagen ook diensten, vanuit de studio:
Op 22 maart hoopt voor te gaan ds. M. Messemaker uit Nijkerk (PKN).
Op 29 maart hoopt voor te gaan ds. E. van den Noort uit Nijkerk (PKN).
Op 5 april hoopt voor te gaan ds. C.G. Vreugdenhil uit Houten (Ger. Gem.).
Waarom zenden ze niet gewoon een bestaande kerkdienst uit?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Nathanaël schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Ik verwacht dat deze crisis het einde is van het audio-only-tijdperk van kerkdiensten meebeleven.
Ik denk het ook , opvallend dat niet alleen wat jongere (stads)gemeenten uit het westen, maar ook de wat orthodoxere gemeenten uit de biblebelt er toe overgaan.
Echt een principieel punt is het dus blijkbaar niet meer. Het gaat sneller dan de acceptatie van audiodiensten via internet ;)

Het zou wel aardig zijn een lijstje te hebben met gemeenten die er de afgelopen twee weken toe zijn overgegaan.
Dit weekend ook weer aantal gemeenten voor het eerst.
Klopt, tegelijk maakt een heel deel van die gemeenten gebruik van een tijdelijk systeem. Daar kun je in ieder geval vanuit gaan bij het grootste deel van de gemeentes die nu uit (gaan) zenden via YouTube.
Dat kan, maar als dit een aantal weken duurt ziet men de voordelen. Dan kan men nu heel stevig zeggen dat het tijdelijk is. vaak ook om bezwaarden nog gerust te stellen. Maar over een aantal weken kan het standpunt dan toch heel anders zijn. Dat is wel mijn verwachting. Zeker omdat het niet om 2 weken gaat. Dit kan nog wel een 6 - 8 weken ? duren.

Je ziet hoe snel een mening kan veranderen. Dat gemeenten als GG Genemuiden, CGK Renswoude, GGin Gouda of GG Nunspeet zouden gaan streamen, hadden we een maand geleden nog voor onmogelijk gehouden.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mona Lisa »

Orchidee schreef:
Mona Lisa schreef:
Orchidee schreef:Ik heb weleens gehoord dat er nog maar 1/3 mensen in de kerk zit inmiddels.
De galerij is ook al jaren gesloten.
In de "glorietijd" onder ds Mieras waren de 12/1300 zitplaatsen meestal bezet.
Misschien dat er nu nog 400 man zit......
Ik weet niet van wie je dat gehoord hebt maar ik zou 'm maar niet meer vertrouwen. Die weet duidelijk niet hoe het zit, dit slaat nergens op. Er zijn inderdaad, een jaar of 15 terug, een aantal mensen vertrokken. Een aantal anderen zijn vanuit elders naar de gemeente gekomen. Wat voor vergelijking met ds. Mieras wil je maken? Hij is een jaar of veertig geleden overleden. Toen was er nog geen galerij en was het beneden meestal druk ja. De galerij is overigens nooit gesloten geweest in de zondagse diensten.
Ik vertel géén sprookje!
Een aantal mensen....klinkt andersAfbeelding
Honderden mensen....
Je wilt al die mensen niet op de koffie krijgen, zelfs een afgehuurde grote zaal is te klein voor de van oorsprong ogg'ers Afbeelding

15 jaar geleden was al de 3e leegloop...

25 jaar geleden de 2e...
33/34 jaar geleden was de eerste grote leegloop...
En 5/6/7 jaar geleden de 4e keer weer veel leegloop...

Mensen die nu 30/40 jaar zijn hebben géén idee hoe het was en hoe het werkelijk allemaal is gegaan en geweest...

Zéér trieste geschiedenis iigAfbeelding
Ik zit daar nu ruim 50 jaar in de kerk dus de geschiedenis ken ik. Bij onze huidige predikant kom ik erg graag, bij de vorige was ik ook bijna afgehaakt. Maar de spookverhalen die jij blijkbaar hoort gaan nergens over.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bruna »

Mona Lisa schreef:
Orchidee schreef:
Mona Lisa schreef:
Orchidee schreef:Ik heb weleens gehoord dat er nog maar 1/3 mensen in de kerk zit inmiddels.
De galerij is ook al jaren gesloten.
In de "glorietijd" onder ds Mieras waren de 12/1300 zitplaatsen meestal bezet.
Misschien dat er nu nog 400 man zit......
Ik weet niet van wie je dat gehoord hebt maar ik zou 'm maar niet meer vertrouwen. Die weet duidelijk niet hoe het zit, dit slaat nergens op. Er zijn inderdaad, een jaar of 15 terug, een aantal mensen vertrokken. Een aantal anderen zijn vanuit elders naar de gemeente gekomen. Wat voor vergelijking met ds. Mieras wil je maken? Hij is een jaar of veertig geleden overleden. Toen was er nog geen galerij en was het beneden meestal druk ja. De galerij is overigens nooit gesloten geweest in de zondagse diensten.
Ik vertel géén sprookje!
Een aantal mensen....klinkt andersAfbeelding
Honderden mensen....
Je wilt al die mensen niet op de koffie krijgen, zelfs een afgehuurde grote zaal is te klein voor de van oorsprong ogg'ers Afbeelding

15 jaar geleden was al de 3e leegloop...

25 jaar geleden de 2e...
33/34 jaar geleden was de eerste grote leegloop...
En 5/6/7 jaar geleden de 4e keer weer veel leegloop...

Mensen die nu 30/40 jaar zijn hebben géén idee hoe het was en hoe het werkelijk allemaal is gegaan en geweest...

Zéér trieste geschiedenis iigAfbeelding
Ik zit daar nu ruim 50 jaar in de kerk dus de geschiedenis ken ik. Bij onze huidige predikant kom ik erg graag, bij de vorige was ik ook bijna afgehaakt. Maar de spookverhalen die jij blijkbaar hoort gaan nergens over.
Hoeveel leden heeft de gemeente dan nu ongeveer?
Of is dat niet bekend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Mona Lisa schreef:
Orchidee schreef:
Mona Lisa schreef:
Orchidee schreef:Ik heb weleens gehoord dat er nog maar 1/3 mensen in de kerk zit inmiddels.
De galerij is ook al jaren gesloten.
In de "glorietijd" onder ds Mieras waren de 12/1300 zitplaatsen meestal bezet.
Misschien dat er nu nog 400 man zit......
Ik weet niet van wie je dat gehoord hebt maar ik zou 'm maar niet meer vertrouwen. Die weet duidelijk niet hoe het zit, dit slaat nergens op. Er zijn inderdaad, een jaar of 15 terug, een aantal mensen vertrokken. Een aantal anderen zijn vanuit elders naar de gemeente gekomen. Wat voor vergelijking met ds. Mieras wil je maken? Hij is een jaar of veertig geleden overleden. Toen was er nog geen galerij en was het beneden meestal druk ja. De galerij is overigens nooit gesloten geweest in de zondagse diensten.
Ik vertel géén sprookje!
Een aantal mensen....klinkt andersAfbeelding
Honderden mensen....
Je wilt al die mensen niet op de koffie krijgen, zelfs een afgehuurde grote zaal is te klein voor de van oorsprong ogg'ers Afbeelding

15 jaar geleden was al de 3e leegloop...

25 jaar geleden de 2e...
33/34 jaar geleden was de eerste grote leegloop...
En 5/6/7 jaar geleden de 4e keer weer veel leegloop...

Mensen die nu 30/40 jaar zijn hebben géén idee hoe het was en hoe het werkelijk allemaal is gegaan en geweest...

Zéér trieste geschiedenis iigAfbeelding
Ik zit daar nu ruim 50 jaar in de kerk dus de geschiedenis ken ik. Bij onze huidige predikant kom ik erg graag, bij de vorige was ik ook bijna afgehaakt. Maar de spookverhalen die jij blijkbaar hoort gaan nergens over.
Bovendien: op Wikipedia staat zelfs vermeld dat de gemeente binnen het kerkverband als 'modern' gezien kan worden. Dat klopt wel, gezien de verhalen die ergens elders op dit forum wel eens geschreven zijn. En in dat verband gaat de vergelijking die @DDD met de HHG van Staphorst maakte, toch absoluut niet op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Nathanaël schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Ik verwacht dat deze crisis het einde is van het audio-only-tijdperk van kerkdiensten meebeleven.
Ik denk het ook , opvallend dat niet alleen wat jongere (stads)gemeenten uit het westen, maar ook de wat orthodoxere gemeenten uit de biblebelt er toe overgaan.
Echt een principieel punt is het dus blijkbaar niet meer. Het gaat sneller dan de acceptatie van audiodiensten via internet ;)

Het zou wel aardig zijn een lijstje te hebben met gemeenten die er de afgelopen twee weken toe zijn overgegaan.
Dit weekend ook weer aantal gemeenten voor het eerst.
Klopt, tegelijk maakt een heel deel van die gemeenten gebruik van een tijdelijk systeem. Daar kun je in ieder geval vanuit gaan bij het grootste deel van de gemeentes die nu uit (gaan) zenden via YouTube.
Dat kan, maar als dit een aantal weken duurt ziet men de voordelen. Dan kan men nu heel stevig zeggen dat het tijdelijk is. vaak ook om bezwaarden nog gerust te stellen. Maar over een aantal weken kan het standpunt dan toch heel anders zijn. Dat is wel mijn verwachting. Zeker omdat het niet om 2 weken gaat. Dit kan nog wel een 6 - 8 weken ? duren.

Je ziet hoe snel een mening kan veranderen. Dat gemeenten als GG Genemuiden, CGK Renswoude, GGin Gouda of GG Nunspeet zouden gaan streamen, hadden we een maand geleden nog voor onmogelijk gehouden.
Om welke Goudse GGiN gaat het eigenlijk? Die aan het Stationsplein of die aan de Gerbrandyweg (waar ds. Geuze staat)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Stof »

Beste medeforummers,
Over een ruim uur is het weer zondag. Het wordt weer een bijzondere zondag voor ons allemaal, hoe dan ook. Normaal doe ik het niet maar het is me nu een behoefte iedereen van harte een gezegende zondag te wensen. Het is een uitgesleten begrip maar zo waar: God is niet aan tijd of plaats gebonden. Dat we temidden van alle zorg en verwarring Gods stem zouden mogen vernemen, ondanks ons.
Iedereen sterkte bij het missen van de opgang naar Gods huis, toch heel aangrijpend, en laten we elkaar als personen, als kerken, als land en als wereld biddend vasthouden.
Hartelijke groet.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Bovendien: op Wikipedia staat zelfs vermeld dat de gemeente binnen het kerkverband als 'modern' gezien kan worden. Dat klopt wel, gezien de verhalen die ergens elders op dit forum wel eens geschreven zijn. En in dat verband gaat de vergelijking die @DDD met de HHG van Staphorst maakte, toch absoluut niet op.
Tja. Dat is wel een punt. Ik focuste meer op de (vermeende) theologische overeenkomsten. Maar ik ben het bij nader inzien wel met je eens dat bijvoorbeeld een jv voor in de OGGiN al wel vrij vooruitstrevend is.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mona Lisa »

DDD schreef:
Jantje schreef:Bovendien: op Wikipedia staat zelfs vermeld dat de gemeente binnen het kerkverband als 'modern' gezien kan worden. Dat klopt wel, gezien de verhalen die ergens elders op dit forum wel eens geschreven zijn. En in dat verband gaat de vergelijking die @DDD met de HHG van Staphorst maakte, toch absoluut niet op.
Tja. Dat is wel een punt. Ik focuste meer op de (vermeende) theologische overeenkomsten. Maar ik ben het bij nader inzien wel met je eens dat bijvoorbeeld een jv voor in de OGGiN al wel vrij vooruitstrevend is.
De JV was 35 of 40 jaar geleden (toen ik er kwam) misschien vooruitstrevend maar inmiddels zijn er veel meer natuurlijk. Dat Krimpen aan den IJssel als 'modern' wordt gezien binnen het verband klopt nog wel waarschijnlijk. Maar dat is altijd al zo geweest.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

We stoppen de offtopic-discussie over een specifieke gemeente. Eventuele vervolgen worden geknipt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Orchidee schreef:Gergem hier ter plaatse last voorlopig ook alles af.
Ogg nog steeds niets.
Dan heb jij vast de berichten gemist die de OGG op 13, 16 en 20 maart gepubliceerd heeft op de website van de kerk...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Heb het inmiddels gezien en gelezen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie