Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Een begrafenis is een familie-aangelegenheid, dus ik vind het vreemd dat daar de kerkenraad over schijnt te beslissen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Tom schreef:Ongehoorzaam en uitermate onverstandig vam de kerkenraad om de begrafenis in Sliedrecht gewoon door te laten gaan voor de niet-familiekring. Wij wilden eerst ook gaan maar blijven thuis ivm verkoudheid. Zo denkt niet iedereen. T zal alsnog heel erg druk worden daar. De veiligheidsregio zal dan toch wel moeten ingrijpen.
Wat heeft een vreemde daar sowieso te zoeken?
Ik begrijp dat nooit.
Je kunt op zoveel andere manieren meeleven, ook later, dan is het nog meer nodig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ik sta ambivalent ten opzichte van het hebben van verantwoordelijkheid bij bestemmingsrisico. In de gemeente West-Betuwe zijn sinds 5 en 6 maart twee besmettingen geregistreerd en daarna is het in de officiële statistieken vrij rustig gebleven. Mijn afwegingen vinden dus o.a. plaats binnen de adviezen van de GGD Gelderland Zuid en niet die van Breda of Tilburg.
De GGD Gelderland zal niet afwijkend adviseren dan het RIVM.
De verhouding tussen een opgelegde moraal en de individuele keuzevrijheid is momenteel zoek en zal alleen maar erger worden bij aanscherping van maatregelen. Een dwingend advies moet je behandelen als een dwingend advies en dus niet als een verbod en ook niet als een volkomen vrijblijvendheid. Het geven van een kerkelijk thuis is vanuit mijn overtuiging ook een dwingend advies, dus dan heb je twee zaken voor jezelf af te wegen.
Een kerkdienst kan ook op alternatieve wijze georganiseerd worden. Een overledene aan Covid-19 kan niet opnieuw tot leven gewekt worden.
Het derde is dat ik al twee weken niet in contact staat met oudere mensen. Het negeren van de 100 mensen regel, staat dus los van allerlei andere voorzorgsmaatregelen die ik wel doeltreffend acht.
Binnen korte tijd zal ook die 100-regel verder worden aangescherpt. Het gaat er ook niet om dat jij in contact staat met oudere mensen. Als jij het virus bij je draagt, dan verspreid je dat en degenen die het oplopen verspreiden het verder. Dat is nu precies waar het om gaat.
Onze kerkelijke gemeente bestaat uit 250 bezoekers. Het is dus praktisch prima mogelijk om kerkdiensten te blijven leggen.
Klopt, de vraag is enkel of dat verstandig is.
We staan pas aan het begin van de maatregelen, dus je moet niet nu al de allerstrikste grenzen gaan opzoeken, als dat niet hoeft.
De meeste ervaring met dit virus hebben ze in China en daar lijkt het virus op zijn retour. Alle Chinese maatregelen zijn hier lastig om te implementeren, maar een situatie zoals in Italië zal er aan komen binnen nu en twee weken.
Op deze vraag heb ik geen nog geen antwoord voor mezelf:. Waar is de kerk voor de oudere leden? Welke zorg heb je juist nu voor hen? Juist zij die kwetsbaar zijn worden nu uitgesloten. Zie ook de brief van Missie Nederland achter deze link
Zij die kwetsbaar zijn, moeten beschermd worden.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Stof »

Mara schreef:
Tom schreef:Ongehoorzaam en uitermate onverstandig vam de kerkenraad om de begrafenis in Sliedrecht gewoon door te laten gaan voor de niet-familiekring. Wij wilden eerst ook gaan maar blijven thuis ivm verkoudheid. Zo denkt niet iedereen. T zal alsnog heel erg druk worden daar. De veiligheidsregio zal dan toch wel moeten ingrijpen.
Wat heeft een vreemde daar sowieso te zoeken?
Ik begrijp dat nooit.
Je kunt op zoveel andere manieren meeleven, ook later, dan is het nog meer nodig.
Misschien is Tom wel een bekende.

Maar los van hem: sowieso is er veel toerisme rond (iig Ger Gem)dominees. Ramptoerisme is daarvan misschien wel de kwalijkste.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ouddorp »

Ongehoorzaam en uitermate onverstandig vam de kerkenraad om de begrafenis in Sliedrecht gewoon door te laten gaan voor de niet-familiekring. Wij wilden eerst ook gaan maar blijven thuis ivm verkoudheid. Zo denkt niet iedereen. T zal alsnog heel erg druk worden daar. De veiligheidsregio zal dan toch wel moeten ingrijpen.
Ach middelbare scholen met duizenden leerlingen zijn ook gewoon open.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Stof schreef:
Mara schreef:
Tom schreef:Ongehoorzaam en uitermate onverstandig vam de kerkenraad om de begrafenis in Sliedrecht gewoon door te laten gaan voor de niet-familiekring. Wij wilden eerst ook gaan maar blijven thuis ivm verkoudheid. Zo denkt niet iedereen. T zal alsnog heel erg druk worden daar. De veiligheidsregio zal dan toch wel moeten ingrijpen.
Wat heeft een vreemde daar sowieso te zoeken?
Ik begrijp dat nooit.
Je kunt op zoveel andere manieren meeleven, ook later, dan is het nog meer nodig.
Misschien is Tom wel een bekende.
Ik zei dit niet tegen Tom, ik reageerde op het roodgemaakte! :)
Stof schreef:Maar los van hem: sowieso is er veel toerisme rond (iig Ger Gem)dominees. Ramptoerisme is daarvan misschien wel de kwalijkste.
Jij noemt het ramptoerisme, ik noem het meer ongepaste nieuwsgierigheid.
Als ik hoor dat bij een begrafenis 1.000 of 1.500 mensen aanwezig waren, kun je je afvragen waar deze mensen dan waren tijdens het leven van de overledene. Niemand heeft toch zo'n grote familie of vriendenrking?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Het gaat natuurlijk ook om de gemeente van Sliedrecht. Die willen ook meeleven.

Vanwege dat is het jammer dat de reformatorische gezindte zo ageert tegen het gebruik van beeld, ook met betrekking tot aanstaande zondag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Vanwege dat is het jammer dat de reformatorische gezindte zo ageert tegen het gebruik van beeld, ook met betrekking tot aanstaande zondag.
Eens. Zeker omdat beelduitzendingen via YouTube zover ik weet gratis uit te zenden zijn. De GG in Kampen maakt bijvoorbeeld gebruik van Kerkdienstluisteren.nl een amateuristischer en goedkoper alternatief op Kerkdienstgemist. Daardoor mogen de diensten daar nu maximaal een uur duren en moeten deze gehouden worden op andere tijden vanwege een toegewezen tijdsslot, anders lopen de servers van die website vast...
Men kan ook een webcam of camera voor de preekstoel zetten en gratis uitzenden via YouTube of een andere streamingsdienst. Dan heb je én geen capaciteitsproblemen én zijn de diensten niet alleen te volgen met de het gehoor maar ook met beeld.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1493
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

Bij ons wel twee diensten maar gesplitst in kerk en hervormd centrum. Advies om thuis te luisteren maar voor hen die gewetensnood hebben de mogelijkheid om de kerkdiensten bij te wonen.

https://www.hervormdveen.nl/nieuws/991- ... oronavirus
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef:Vanwege dat is het jammer dat de reformatorische gezindte zo ageert tegen het gebruik van beeld, ook met betrekking tot aanstaande zondag.
Eens. Zeker omdat beelduitzendingen via YouTube zover ik weet gratis uit te zenden zijn. De GG in Kampen maakt bijvoorbeeld gebruik van Kerkdienstluisteren.nl een amateuristischer en goedkoper alternatief op Kerkdienstgemist. Daardoor mogen de diensten daar nu maximaal een uur duren en moeten deze gehouden worden op andere tijden vanwege een toegewezen tijdsslot, anders lopen de servers van die website vast...
Men kan ook een webcam of camera voor de preekstoel zetten en gratis uitzenden via YouTube of een andere streamingsdienst. Dan heb je én geen capaciteitsproblemen én zijn de diensten niet alleen te volgen met de het gehoor maar ook met beeld.
Precies. 100% eens.

Hierover kan gesproken worden in de toekomst. Wie weet, ga ik het nog eens aandragen bij de kerkenraad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:
Jantje schreef:Vanwege dat is het jammer dat de reformatorische gezindte zo ageert tegen het gebruik van beeld, ook met betrekking tot aanstaande zondag.
Eens. Zeker omdat beelduitzendingen via YouTube zover ik weet gratis uit te zenden zijn. De GG in Kampen maakt bijvoorbeeld gebruik van Kerkdienstluisteren.nl een amateuristischer en goedkoper alternatief op Kerkdienstgemist. Daardoor mogen de diensten daar nu maximaal een uur duren en moeten deze gehouden worden op andere tijden vanwege een toegewezen tijdsslot, anders lopen de servers van die website vast...
Men kan ook een webcam of camera voor de preekstoel zetten en gratis uitzenden via YouTube of een andere streamingsdienst. Dan heb je én geen capaciteitsproblemen én zijn de diensten niet alleen te volgen met de het gehoor maar ook met beeld.
Precies. 100% eens.

Hierover kan gesproken worden in de toekomst. Wie weet, ga ik het nog eens aandragen bij de kerkenraad.
Ik ben het ook 100% eens, echter is er veel wantrouwen richting YouTube vooral bij de wat meer behoudende mensen. Zeker op zondag kan dat toch eigenlijk niet.
Alhoewel ik dat best begrijp is het voor nu wel zeker een goedl alternatief vind ik.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Bij ons mogen 's morgens de leden van A-J
In de middag worden dan K-Z verwacht.
De dienst waar je niet aan de beurt bent kan je meeluisteren.
Geen kinderoppas.

Ik ben blij dat er toch gelegenheid is om te gaan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

mcgk schreef:
Erskinees schreef:
refo schreef:Ongeveer nu krijgen de scriba's van de gergemmen advies over de zondagen.
In de GG van Sliedrecht staat een begrafenis gepland waarbij veel bezoekers verwacht worden. Deze vindt gewoon doorgang in open kring (dus niet besloten) al worden zieken gevraagd thuis te blijven. Daar gaat men dus bewust wel tegen het overheidsadvies in.
Onverantwoord
merel schreef:
Erasmiaan schreef:In Krimpen aan den IJssel (GG) vijf keer kerk; 100 in de kerkzaal en 100 in een andere zaal per keer. Je wordt per wijk verwacht.
Bij ons zijn er internetdiensten
In veel CGKs ook internetdiensten en alleen predikant en een klein aantal kerkenraadsleden in het gebouw zelf. Jammer want er mogen gewoon 100 man in de kerkzaal en nog eens 100 in een aparte zaal.
Grappig dat die 100 nu een magisch getal wordt. Het idee is: geen grote groepen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Bij ons mogen 's morgens de leden van A-J
In de middag worden dan K-Z verwacht.
De dienst waar je niet aan de beurt bent kan je meeluisteren.
Geen kinderoppas.

Ik ben blij dat er toch gelegenheid is om te gaan!
Ik hoop dat dat bij ons ook is
Plaats reactie