Maatregelen kerk ivm coronavirus

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:Misschien doordat het virus weer wat opleeft en wellicht in de betreffende gemeente veel mensen niet gevaccineerd zijn?
Die opleving stelt niets voor en 90% van de gemeente is gevaccineerd, schat ik in.
merel schreef:Dat is hooguit 1 avondmaalsviering geweest. Afgelopen maart golden nog maatregelen.
Onjuist. In februari werd, met afstandsregels en mondkapjes, het Heilig Avondmaal voor het eerst weer gevierd.

In juni was het niet meer op afstand en waren er alleen nog cupjes. Het brood werd uitgedeeld.

Zo zal het nu ook weer gaan.
Fijn dat ze rekening houden met de zwakkeren van gemoed (en gezondheid).

Toch heb ik ook wel ervaren dat het uit één beker drinken (hoewel wat mij betreft niet wenselijk) niet de zegen in de weg hoeft te staan.
Het zij zo. Ik wens je in elk geval een goede zondag.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
Erik1960 schreef:
merel schreef:Ik heb de beker zonder een slok te drinken doorgegeven.
Mag ik vragen wat dat met je deed?
Eigenlijk niet anders dan een 'normaal' HA. Het deelnemen zit m.i. niet alleen in de slok wijn, maar in het zitten aan de tafel, breken van het brood, schenken van de wijn etc.
Dat is mooi om te lezen. Een goed teken!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Mistig schreef:Wij hebben jarenlang iemand aan het avondmaal gehad die het brood negeerde, vanwege allergieën.
Het stond haar verder niet in de weg. Niet zo'n probleem toch?
Toen we hier nog niet gebruik maakten van glutenvrij brood, bracht iemand met een glutenallergie zelf brood mee.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Erik1960 schreef:
Mistig schreef:Wij hebben jarenlang iemand aan het avondmaal gehad die het brood negeerde, vanwege allergieën.
Het stond haar verder niet in de weg. Niet zo'n probleem toch?
Toen we hier nog niet gebruik maakten van glutenvrij brood, bracht iemand met een glutenallergie zelf brood mee.
Ook een idee inderdaad.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Chrisje72 »

Erik1960 schreef:
Mistig schreef:Wij hebben jarenlang iemand aan het avondmaal gehad die het brood negeerde, vanwege allergieën.
Het stond haar verder niet in de weg. Niet zo'n probleem toch?
Toen we hier nog niet gebruik maakten van glutenvrij brood, bracht iemand met een glutenallergie zelf brood mee.
En bij ons bakt iemand glutenvrij brood voor de hele viering. Wij houden dus eigenlijk best wel rekening met de 'zwakken' en de 'sterken' passen zich daarbij aan.
Bij ons ook nog cupjes, maar wel weer aan tafel met broodschalen die rondgaan en wijn cupjes die men zelf van tabel pakt. De dominee drinkt zelf uit de beker en de emerituspredikant die ook in onze gemeente zit deelde die met hem. ( hij heeft recent corona gehad dus sowieso imuun)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door aggieoudje »

Zondag gingen de collectezakjes voor het eerst dus weer door de banken en moeten lachen om mijn nichtje van net 4 jaar.
Ze kent het natuurlijk helemaal niet want voor de coronatijd ging ze nog niet mee naar de kerk.
Eerst keek ze al heel verbaasd toen ze van mijn broer, haar vader, 3 collectebonnen in haar handen kreeg ze dacht echt wat moet ik daarmee. Dus uitgelegd er komt zo een meneer met zakjes en dan moet je ze er in gooien. Toen wilde ze ze alle 3 tegelijk in het 1e zakje gooien en was ze niet van plan het zakje door te geven die wilde ze naast zich op de bank leggen. Maar met wat uitleg zijn de bonnen uiteindelijk dan toch in 3 zakjes terecht gekomen en zijn ze doorgegeven :haha
Organist moest ook nog ff wennen want die stopte na het laatste vers bijna gelijk met spelen, ipv op het lampje te wachten, terwijl er nog volop werd gecollecteerd. Ach het is voor iedereen weer even wennen zei de dominee toen maar snel. ;)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Bij ons zijn ze helemaal gestopt met collecteren.
Je hebt eventueel nog een mogelijkheid om bij de uitgang in een soort van offerblok wat te geven maar heb het nog niemand zien doen (en ik durf het dan niet)
Er word van je verwacht om met de qr code geld over te maken tijdens het voorspel en zingen voor de preek, dus zelfde tijd als toen er nog werd gecollecteerd (ligt op de kerkbanken) of overmaken.
Ik persoonlijk vind het niet prettig.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:Bij ons zijn ze helemaal gestopt met collecteren.
Je hebt eventueel nog een mogelijkheid om bij de uitgang in een soort van offerblok wat te geven maar heb het nog niemand zien doen (en ik durf het dan niet)
Er word van je verwacht om met de qr code geld over te maken tijdens het voorspel en zingen voor de preek, dus zelfde tijd als toen er nog werd gecollecteerd (ligt op de kerkbanken) of overmaken.
Ik persoonlijk vind het niet prettig.
Hebben ze ook aangegeven waarom ze niet collecteren? Ik denk ook wel dat geld overmaken meer opbrengt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Bij ons zijn ze helemaal gestopt met collecteren.
Je hebt eventueel nog een mogelijkheid om bij de uitgang in een soort van offerblok wat te geven maar heb het nog niemand zien doen (en ik durf het dan niet)
Er word van je verwacht om met de qr code geld over te maken tijdens het voorspel en zingen voor de preek, dus zelfde tijd als toen er nog werd gecollecteerd (ligt op de kerkbanken) of overmaken.
Ik persoonlijk vind het niet prettig.
Waarom vind je het niet prettig?

Bij ons collecteren ze ook niet meer. Ik vraag mij ook af of het nog terugkomt.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef:
Orchidee schreef:Bij ons zijn ze helemaal gestopt met collecteren.
Je hebt eventueel nog een mogelijkheid om bij de uitgang in een soort van offerblok wat te geven maar heb het nog niemand zien doen (en ik durf het dan niet)
Er word van je verwacht om met de qr code geld over te maken tijdens het voorspel en zingen voor de preek, dus zelfde tijd als toen er nog werd gecollecteerd (ligt op de kerkbanken) of overmaken.
Ik persoonlijk vind het niet prettig.
Waarom vind je het niet prettig?

Bij ons collecteren ze ook niet meer. Ik vraag mij ook af of het nog terugkomt.
Ik vind het een zichtbare uiting van de dienst der offeranden. Ook voor de kinderen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef:
merel schreef:
Orchidee schreef:Bij ons zijn ze helemaal gestopt met collecteren.
Je hebt eventueel nog een mogelijkheid om bij de uitgang in een soort van offerblok wat te geven maar heb het nog niemand zien doen (en ik durf het dan niet)
Er word van je verwacht om met de qr code geld over te maken tijdens het voorspel en zingen voor de preek, dus zelfde tijd als toen er nog werd gecollecteerd (ligt op de kerkbanken) of overmaken.
Ik persoonlijk vind het niet prettig.
Waarom vind je het niet prettig?

Bij ons collecteren ze ook niet meer. Ik vraag mij ook af of het nog terugkomt.
Ik vind het een zichtbare uiting van de dienst der offeranden. Ook voor de kinderen.
Deels mee eens. Alleen zijn kinderen tegenwoordig meer gewend aan digitaal geld dan aan blauwe collectemunten. Ik vraag mij af of zij doorhadden wat dat inhield. Nu wordt er nog wel een speciaal collectemoment gehouden tijdens het voorspel van het laatste lied/ psalm. Op dat moment komen op de beamer de bestemmingen te staan met soms wat meer info over de projecten van de zending of diaconie. Dat zien kinderen ook.
MGG
Berichten: 3466
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door MGG »

Ik vind het digitaal overmaken het nadeel hebben, dat je telefoon en internet aan moet. Je kan alle apps op dempen zetten, maar dan heb je nog steeds de verleiding om even snel bijvoorbeeld WhatsApp te checken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Je kan je mobiel in de vliegtuigstand zetten.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mannetje »

Het Afrikaanse en Papuaanse idee dat je gewoon wat van je eten of andere goederen meeneemt en dat deelt met hen die (nog) minder hebben vind ik een mooiere oplossing dan digitaal geven tijdens de dienst.
Als we bij ons moeten geven met een QR code, dan geef ik niet tijdens de dienst. Mobiel ligt thuis prima, die gaat echt niet mee naar de kerk.
-
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Het Afrikaanse en Papuaanse idee dat je gewoon wat van je eten of andere goederen meeneemt en dat deelt met hen die (nog) minder hebben vind ik een mooiere oplossing dan digitaal geven tijdens de dienst.
Als we bij ons moeten geven met een QR code, dan geef ik niet tijdens de dienst. Mobiel ligt thuis prima, die gaat echt niet mee naar de kerk.
In onze huidige gemeente worden elke zaterdag voedselpakketten uitgedeeld en in mijn vorige gemeente kon je elke eerste zondag van de maand houdbare producten afgeven voor de armen in de wijk.
Plaats reactie