Maatregelen kerk ivm coronavirus

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Jannah schreef: Met kleine kinderen erbij vind ik een rek ook wel een uitkomst, behalve als ze hardop uitroepen wat ze er allemaal in zien zitten :)
Het schijnt toch echt wel eens voor te komen dat er in de collectezak een knoop of een pepermuntje wordt gevonden...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
Jannah schreef: Met kleine kinderen erbij vind ik een rek ook wel een uitkomst, behalve als ze hardop uitroepen wat ze er allemaal in zien zitten :)
Het schijnt toch echt wel eens voor te komen dat er in de collectezak een knoop of een pepermuntje wordt gevonden...
Of anonieme briefjes met opmerkingen voor de kerkenraad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:
Jannah schreef: Met kleine kinderen erbij vind ik een rek ook wel een uitkomst, behalve als ze hardop uitroepen wat ze er allemaal in zien zitten :)
Het schijnt toch echt wel eens voor te komen dat er in de collectezak een knoop of een pepermuntje wordt gevonden...
Of anonieme briefjes met opmerkingen voor de kerkenraad.
Kunnen ze er dan niet beter briefjes van 100 in doen? Op anonieme briefjes kan niet gereageerd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door aggieoudje »

Bij ons kun je je collectebonnen gewoon online bestellen. Als je ze voor woensdag besteld en dan bij het betalen even vermeld in welke kerk je ze wilt hebben dan liggen ze zondag in de keuken van het gewenste kerkgebouw en kun je ze zo pakken. Ook is 2x per week het kerkelijk bureau open in de ochtend en daar kun je ze ook halen(wel contant betalen). Dus zonder zitten gebeurd niet vaak.

Moet zeggen dat nu we weer helemaal naar de kerk gaan ik helemaal geen gebruik meer maak van de app. Er wordt nog steeds gecollecteerd bij de uitgang en het zou me niks verbazen als het zo blijft. Soms zorgt het voor wat opstopping bij de uitgang(al staan er 3 rekken met zakken), maar volgens mij vinden ze het wel prima zo.

Zag inderdaad dat ze bijv. in Herv. Woudenberg weer collecteren.
Ook hoorde ik dat in Herv. Tholen per 1 mei het 1,5 meter vak wordt afgeschaft.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Henk J
Berichten: 2587
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Bij ons collecteren we ook nog via rekjes bij de uitgang, maar het is de bedoeling om weer terug te gaan naar de gebruikelijke wijze van collecteren. Recentelijk stelde iemand op de gemeenteavond voor om het zo te houden, maar dat wil de kerkenraad toch niet omdat de dienst der offerande, om het maar eens netjes te zeggen, een wezenlijk onderdeel is van de eredienst en dus plaats dient te vinden tussen votum en zegen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Henk J schreef:Bij ons collecteren we ook nog via rekjes bij de uitgang, maar het is de bedoeling om weer terug te gaan naar de gebruikelijke wijze van collecteren. Recentelijk stelde iemand op de gemeenteavond voor om het zo te houden, maar dat wil de kerkenraad toch niet omdat de dienst der offerande, om het maar eens netjes te zeggen, een wezenlijk onderdeel is van de eredienst en dus plaats dient te vinden tussen votum en zegen.
Dat heeft jouw kerkenraad goed gezien. Eens dus.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:
Henk J schreef:Bij ons collecteren we ook nog via rekjes bij de uitgang, maar het is de bedoeling om weer terug te gaan naar de gebruikelijke wijze van collecteren. Recentelijk stelde iemand op de gemeenteavond voor om het zo te houden, maar dat wil de kerkenraad toch niet omdat de dienst der offerande, om het maar eens netjes te zeggen, een wezenlijk onderdeel is van de eredienst en dus plaats dient te vinden tussen votum en zegen.
Dat heeft jouw kerkenraad goed gezien. Eens dus.
Dat wordt alleen nu al dus 2 jaar niet meer gedaan dus zo erg is het blijkbaar niet.
Henk J
Berichten: 2587
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

FlyingEagle schreef: Dat wordt alleen nu al dus 2 jaar niet meer gedaan dus zo erg is het blijkbaar niet.
Erg is het inderdaad niet direct, maar enigszins nadenken over de liturgie is mijns inziens niet verkeerd. In de kerk staat allereerst het Woord centraal, daarnaast zijn er ook andere elementen die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld het zingen, er is in onze kerk alleen ingetogen gezongen, men wilde liever niet met voorzangers werken. En zo zijn er wel meer dingen te noemen zoals de voorbede. Dat zijn, net als de collecte, zaken die in de eredienst hun plaats horen te hebben.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

-DIA- schreef:
Jannah schreef: Met kleine kinderen erbij vind ik een rek ook wel een uitkomst, behalve als ze hardop uitroepen wat ze er allemaal in zien zitten :)
Het schijnt toch echt wel eens voor te komen dat er in de collectezak een knoop of een pepermuntje wordt gevonden...
Ja klopt.. buitenlandse muntjes, je komt van alles tegen. Vroeger werd bij ons thuis weleens de dankdag en biddag collecte geteld. Wij als kinderen mochten dan mee sorteren.. wie als eerste een briefje van 1000 gulden vond had gewonnen..
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

FlyingEagle schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Henk J schreef:Bij ons collecteren we ook nog via rekjes bij de uitgang, maar het is de bedoeling om weer terug te gaan naar de gebruikelijke wijze van collecteren. Recentelijk stelde iemand op de gemeenteavond voor om het zo te houden, maar dat wil de kerkenraad toch niet omdat de dienst der offerande, om het maar eens netjes te zeggen, een wezenlijk onderdeel is van de eredienst en dus plaats dient te vinden tussen votum en zegen.
Dat heeft jouw kerkenraad goed gezien. Eens dus.
Dat wordt alleen nu al dus 2 jaar niet meer gedaan dus zo erg is het blijkbaar niet.
Als het tijdstip van geven zo'n wezenlijk onderdeel is, neemt iedereen z'n telefoon mee naar de kerk en kan het op hetzelfde ogenblik digitaal worden overgemaakt.
Henk J
Berichten: 2587
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

merel schreef: Als het tijdstip van geven zo'n wezenlijk onderdeel is, neemt iedereen z'n telefoon mee naar de kerk en kan het op hetzelfde ogenblik digitaal worden overgemaakt.
Het gaat er vooral om dat er een moment in de kerk is waarbij de offerande gedaan wordt, niet dat dit alleen maar afgekondigd wordt en de gemeente kijkt maar wanneer ze geven, even plat gezegd. En of je dan met een telefoon geld overmaakt via de pinautomaat die in de collectezak zit verwerkt of je gooit er een muntje van 50 cent in, in beide gevallen is er een moment van offerande. En daar wordt van gesproken in het Nieuwe Testament dat de eerste christenen dit deden tijdens de samenkomsten. Daarnaast is het ook goed voor de kinderen om zichtbaar geld weg te geven, wat ze al jong leert dat we niet alleen op de wereld zijn. Net zoals dat ik het zendingsgeld op maandag meenemen naar school een goede gewoonte vind.
Over de telefoon gesproken trouwens, ik heb nog meer dan genoeg andere redenen om tegen het meenemen van de telefoon naar de kerk te pleiten, maar dat is hier :offtopic .
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Henk J schreef:
merel schreef: Als het tijdstip van geven zo'n wezenlijk onderdeel is, neemt iedereen z'n telefoon mee naar de kerk en kan het op hetzelfde ogenblik digitaal worden overgemaakt.
Het gaat er vooral om dat er een moment in de kerk is waarbij de offerande gedaan wordt, niet dat dit alleen maar afgekondigd wordt en de gemeente kijkt maar wanneer ze geven, even plat gezegd. En of je dan met een telefoon geld overmaakt via de pinautomaat die in de collectezak zit verwerkt of je gooit er een muntje van 50 cent in, in beide gevallen is er een moment van offerande. En daar wordt van gesproken in het Nieuwe Testament dat de eerste christenen dit deden tijdens de samenkomsten. Daarnaast is het ook goed voor de kinderen om zichtbaar geld weg te geven, wat ze al jong leert dat we niet alleen op de wereld zijn. Net zoals dat ik het zendingsgeld op maandag meenemen naar school een goede gewoonte vind.
Over de telefoon gesproken trouwens, ik heb nog meer dan genoeg andere redenen om tegen het meenemen van de telefoon naar de kerk te pleiten, maar dat is hier :offtopic .
Ik nam nooit een telefoon mee. Inmiddels vind ik het voor de collecte wel handig. Ik bemerk eigenlijk dat de kinderen juist meer betrokken zijn bij de digitale collecte. Eerder deden ze een collectemunt het in een zak, maar zij vroegen nooit waar het voor was. Een blauwe, plastic munt geeft ook geen enkel gevoel van geld. Nu kijken ze digitaal mee en zien, echt des PKN's, 4 verschillende collecten staan. Ze hebben uitgesproken voorkeur voor de posten waaraan gegeven wordt en we beslissen dan samen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2951
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Job »

In hoeverre blijven beelduitzendingen gehandhaafd in jullie gemeenten sinds de kerkgang weer volledig mogelijk is? Blijft dat voorgoed of alleen zolang corona nog rondwaart? Ik heb het nu niet over gemeenten waar het voor corona al gewoonte was.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Louis2 »

Job schreef:In hoeverre blijven beelduitzendingen gehandhaafd in jullie gemeenten sinds de kerkgang weer volledig mogelijk is? Blijft dat voorgoed of alleen zolang corona nog rondwaart? Ik heb het nu niet over gemeenten waar het voor corona al gewoonte was.
De gereformeerde gemeente Groningen en Houten doen het nog. Daar maak ik dankbaar gebruik van.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door JvW »

Job schreef:In hoeverre blijven beelduitzendingen gehandhaafd in jullie gemeenten sinds de kerkgang weer volledig mogelijk is? Blijft dat voorgoed of alleen zolang corona nog rondwaart? Ik heb het nu niet over gemeenten waar het voor corona al gewoonte was.
Ik heb het idee dat het bij ons blijft. De camera’s zijn gekocht en vast gemonteerd in de kerk. Terugkijken met beeld is overigens niet mogelijk bij ons, terugluisteren wel.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie