Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Ik zou het wel goed vinden als bij ons eens een preek van ds. de Groot of van ds. Roos zou worden gelezen, of van ds. C. Smits, of van ds. F. Bakker... Dan zijn we goed interkerkelijk bezig. Nu hebben we morgen geen leesdiensten. Ds. E. Hakvoort gaat weer twee maal voor en ds S.W. Janse 1 maal... Maar van mij zou het best meer interkerkelijk mogen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Posthoorn »

Bij ons werd onlangs een preek van ds. F. Bakker gelezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Bij ons werd onlangs een preek van ds. F. Bakker gelezen.
Bij ons ook, kijk eens aan, dat bindt hè? :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:Bij ons werd onlangs een preek van ds. F. Bakker gelezen.
Bij ons ook, kijk eens aan, dat bindt hè? :)
Of had ik die preek nou in Gouda gehoord... :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door GGotK »

Mistig schreef:Ik heb nooit een hekel gehad aan ‘leespreken/preeklezen’.
Nu hebben wij ook goede lezers (en dat terwijl alle ouderlingen lezen) en wordt hier bijna nooit extra belegen overjarig koren gelezen.
Ik hoor wel eens mensen die op kijken tegen een zondag ‘lezen’, maar dat herken ik gelukkig niet.
Een goede lezer is vrij essentieel ja. Ik heb wel het gevoel dat er meer goede lezers zijn t.o.v. vroeger, maar ik kan ook niet uitsluiten dat ik wat milder geworden ben.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:Ik zou het wel goed vinden als bij ons eens een preek van ds. de Groot of van ds. Roos zou worden gelezen, of van ds. C. Smits, of van ds. F. Bakker... Dan zijn we goed interkerkelijk bezig. Nu hebben we morgen geen leesdiensten. Ds. E. Hakvoort gaat weer twee maal voor en ds S.W. Janse 1 maal... Maar van mij zou het best meer interkerkelijk mogen.
Ik denk dat GG's dat hooguit sporadisch doen en dan alleen van dominees die reeds overleden zijn. Ds Smits, ds Bakker, ds Wisse en ds Wijnmalen o.a. worden wel eens gelezen in een aantal GG's.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Delftenaar »

Of vrij hedendaagse predikanten als ds. Paul of ds. Diessen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:Bij ons werd onlangs een preek van ds. F. Bakker gelezen.
Dat heb ik ook wel meegemaakt, en ik heb er goede herinneringen aan.
Alleen "vergat" de dienstdoende ouderling toen te zeggen van wie de preek was, terwijl dat normaliter altijd werd vermeld aan het eind.
En toen ik hem er de volgende dag naar vroeg, draaide hij er een beetje omheen. "Jongen, het gaat er maar om dat de boodschap bij je aankomt, toch?" Uiteindelijk ben ik er zelf achter gekomen dat het een preek van ds. F. Bakker was, de ouderling wilde het niet zeggen. Zo krampachtig werd er toen mee omgegaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Simon0612 »

Hendrikus schreef:
Posthoorn schreef:Bij ons werd onlangs een preek van ds. F. Bakker gelezen.
Dat heb ik ook wel meegemaakt, en ik heb er goede herinneringen aan.
Alleen "vergat" de dienstdoende ouderling toen te zeggen van wie de preek was, terwijl dat normaliter altijd werd vermeld aan het eind.
En toen ik hem er de volgende dag naar vroeg, draaide hij er een beetje omheen. "Jongen, het gaat er maar om dat de boodschap bij je aankomt, toch?" Uiteindelijk ben ik er zelf achter gekomen dat het een preek van ds. F. Bakker was, de ouderling wilde het niet zeggen. Zo krampachtig werd er toen mee omgegaan.
En bij ons is het heel normaal dat die gelezen worden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Bertiel »

In onze linkse hhk is ook een keer een preek Bakker van gelezen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Herman »

Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Job »

Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Interessante vraag. Wanneer wordt iemand tot oudvader bevorderd? Wanneer wordt niet langer gesproken over "één van onze reeds lang ontslapen leraren" maar over "onze vaderen..."? Op dat moment mag ook de voornaam gevoerd worden of in elk geval: de titel dominee mag er dan vanaf.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door DDD »

In welk type kerk wordt gesproken over 'de reeds lang ontslapen leraren'? Het woordje leraren is typisch OGGiN. Maar het woordje ontslapen is toch wat meer klassiek gereformeerd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Herman »

Job schreef:
Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Interessante vraag. Wanneer wordt iemand tot oudvader bevorderd? Wanneer wordt niet langer gesproken over "één van onze reeds lang ontslapen leraren" maar over "onze vaderen..."? Op dat moment mag ook de voornaam gevoerd worden of in elk geval: de titel dominee mag er dan vanaf.
Ik vind het geen serieuze vraag of aanduiding. Het kan mij niet zoveel schelen. Ik reserveer de titel oudvaders voor de Nederlandse gereformeerde predikanten van voor ds. T. van der Groe. Alles wat daarna komt heeft weinig gezag of noemen we anders als neo-calvinistisch, vaders van de Afscheiding, oefenaars, etc.
Ds. F. Bakker wordt algemeen en breed gewaardeerd en internationaal in andere talen uitgegeven. Blijkbaar geven we met zijn allen iemand die status. Dat kan wat mij betreft wel een tandje minder.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door DDD »

Waarom? De apostel zegt juist dat wij de voorgangers moeten gedenken en hun geloof navolgen.

En er is verschil tussen de een en de ander.
Plaats reactie