Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Lieve man, ik ben in het geheel geen hartenkenner. Wij spreken slechts wat we waarnemen. Meer niet. Ziet u het dan niet? Ik vrees van niet, want anders zou u waarschijnlijk niet op deze manier reageren?
Nee, ik zie het niet. Ik kan het ook niet. Het geloof kent men uit de vruchten en zolang de vruchten niet in tegenspraak zijn, is het niet aan mij om vast te stellen of het om een historisch geloof gaat wanneer iemand belijdt Jezus Christus als zijn of haar Zaligmaker te kennen. Dan heb ik dat zonder enig wantrouwen te aanvaarden. Nergens staat in de Bijbel dat wij moeten oordelen of het geloof historisch of zaligmakend is. Wie dat wel doet is Gods werk aan het be(ver)oordelen.
Misschien is het ook wel goed om hierin ook Gods Woord te laten spreken. Een voorbeeld Jakobus 2 vanaf vers 14, daar gaat het over een dood geloof. Maar ook de realiteit van de woorden van de Heere Jezus zijn realiteit: denk aan de wijze en dwaze bouwer, denk aan de gelijkenis van de zaaier, of de 10 maagden. Is het u ook opgevallen dat deze leer wrevel veroorzaakt? Ja, dodelijk venijn. Dit is ook waardoor alles wat geschieden moest geschiedde: Het bracht de Zondenloze aan het kruis. De lijn is door te trekken. Denkt u dat de Waarheid door een mens geaccepteerd wordt? Ik zeg, met Gods Woord: Neen, we accepteren dat niet, en ontbranden als God dat niet verhoed in een dodelijke haat tegen de Waarheid. Denk aan hoe de Waarheid aan het licht kwam in de tijd van de Reformatie? Dat was een bedreiging voor de kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders, precies zo als in de tijd van Jezus' omwandeling op de aarde. Luther moest zwijgen. Maar ook Jezus moest zwijgen. Hun godsdienst wankelde, en dat mocht niet. Een mens doet wat als hun godsdienst wankelt! En nee, daar is niemand van uitgesloten, juist Gods volk leert die dodelijke vijandschap vanbinnen kennen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ad Anker »

DIA schreef:Luther moest zwijgen.
Gelukkig zweeg hij niet. Ik lees nu zijn boekje 'de vrijheid van een christenmens'. Wat zijn we dan weer Rooms aan het worden als je dat leest.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Lieve man, ik ben in het geheel geen hartenkenner. Wij spreken slechts wat we waarnemen. Meer niet. Ziet u het dan niet? Ik vrees van niet, want anders zou u waarschijnlijk niet op deze manier reageren?
Nee, ik zie het niet. Ik kan het ook niet. Het geloof kent men uit de vruchten en zolang de vruchten niet in tegenspraak zijn, is het niet aan mij om vast te stellen of het om een historisch geloof gaat wanneer iemand belijdt Jezus Christus als zijn of haar Zaligmaker te kennen. Dan heb ik dat zonder enig wantrouwen te aanvaarden. Nergens staat in de Bijbel dat wij moeten oordelen of het geloof historisch of zaligmakend is. Wie dat wel doet is Gods werk aan het be(ver)oordelen.
Misschien is het ook wel goed om hierin ook Gods Woord te laten spreken. Een voorbeeld Jakobus 2 vanaf vers 14, daar gaat het over een dood geloof. Maar ook de realiteit van de woorden van de Heere Jezus zijn realiteit: denk aan de wijze en dwaze bouwer, denk aan de gelijkenis van de zaaier, of de 10 maagden. Is het u ook opgevallen dat deze leer wrevel veroorzaakt? Ja, dodelijk venijn. Dit is ook waardoor alles wat geschieden moest geschiedde: Het bracht de Zondenloze aan het kruis. De lijn is door te trekken. Denkt u dat de Waarheid door een mens geaccepteerd wordt? Ik zeg, met Gods Woord: Neen, we accepteren dat niet, en ontbranden als God dat niet verhoed in een dodelijke haat tegen de Waarheid. Denk aan hoe de Waarheid aan het licht kwam in de tijd van de Reformatie? Dat was een bedreiging voor de kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders, precies zo als in de tijd van Jezus' omwandeling op de aarde. Luther moest zwijgen. Maar ook Jezus moest zwijgen. Hun godsdienst wankelde, en dat mocht niet. Een mens doet wat als hun godsdienst wankelt! En nee, daar is niemand van uitgesloten, juist Gods volk leert die dodelijke vijandschap vanbinnen kennen.
De Bijbelgedeelten die u noemt gaan over mij en uzelf. Niet over anderen. Wij worden gewaarschuwd om het onkruid niet uit te plukken omdat je daarmee het gevaar loopt ook te tarwe uit te rukken. Maar die boodschap roept vijandschap op merk ik....
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 15 jul 2022, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
DIA schreef:Luther moest zwijgen.
Gelukkig zweeg hij niet. Ik lees nu zijn boekje 'de vrijheid van een christenmens'. Wat zijn we dan weer Rooms aan het worden als je dat leest.
Als ik eens 2 eilanden naar boven rijd, wil ik dat wel eens komen lenen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
DIA schreef:Luther moest zwijgen.
Gelukkig zweeg hij niet. Ik lees nu zijn boekje 'de vrijheid van een christenmens'. Wat zijn we dan weer Rooms aan het worden als je dat leest.
Vroeger werd je bij zo'n constatering haast van het forum gegooid.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
DIA schreef:Luther moest zwijgen.
Gelukkig zweeg hij niet. Ik lees nu zijn boekje 'de vrijheid van een christenmens'. Wat zijn we dan weer Rooms aan het worden als je dat leest.
Als ik eens 2 eilanden naar boven rijd, wil ik dat wel eens komen lenen.
Die hoort in iedere huisbibliotheek, dus zet maar op je verlanglijstje.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
DIA schreef:Luther moest zwijgen.
Gelukkig zweeg hij niet. Ik lees nu zijn boekje 'de vrijheid van een christenmens'. Wat zijn we dan weer Rooms aan het worden als je dat leest.
Luther kende de paap in eigen hart. Dat is ook het kenmerk: We zoeken het niet bij een ander, maar leren van hoedanige aard wij zelf zijn. Godsdienst maakt grote mensen en Godsvreze maakt klein, en vernederd. Godsdienst is rijk in zichzelf, Godsvreze laat een arm en ellendig mens over. Alleen dat moeten we wel leren en niet uit een boekje napraten. Daar sluit ik ook mezelf niet buiten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
DIA schreef:Luther moest zwijgen.
Gelukkig zweeg hij niet. Ik lees nu zijn boekje 'de vrijheid van een christenmens'. Wat zijn we dan weer Rooms aan het worden als je dat leest.
Vroeger werd je bij zo'n constatering haast van het forum gegooid.
Ja, zou er toch meer bewustwording komen dat in bepaalde rechts reformatorische kringen het roomse zuurdesem vat heeft op de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
DIA schreef:Luther moest zwijgen.
Gelukkig zweeg hij niet. Ik lees nu zijn boekje 'de vrijheid van een christenmens'. Wat zijn we dan weer Rooms aan het worden als je dat leest.
Als ik eens 2 eilanden naar boven rijd, wil ik dat wel eens komen lenen.
Welkom!! Al is het een klein traktaatje, ik heb het voor bijna niks bij de kringloop gehaald.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
DIA schreef:Luther moest zwijgen.
Gelukkig zweeg hij niet. Ik lees nu zijn boekje 'de vrijheid van een christenmens'. Wat zijn we dan weer Rooms aan het worden als je dat leest.
Luther kende de paap in eigen hart. Dat is ook het kenmerk: We zoeken het niet bij een ander, maar leren van hoedanige aard wij zelf zijn. Godsdienst maakt grote mensen en Godsvreze maakt klein, en vernederd. Godsdienst is rijk in zichzelf, Godsvreze laat een arm en ellendig mens over. Alleen dat moeten we wel leren en niet uit een boekje napraten. Daar sluit ik ook mezelf niet buiten.
Laten we inderdaad maar niks vinden van de ander, maar het wel zoeken bij een Ander.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Niet meer dan tien pagina's. In hedendaags Nederlands. Goede lay-out en ook in groot letter uit te printen, zodat je het voordragen van de preek goed kunt oefenen.

Bij voorkeur nog met aanwijzingen voor de gebeden en te zingen psalmen en gezangen.
Ik vind dit wel een interessante optie. Zijn er leespreken van onder ons bekende predikanten, waarbij er aanwijzingen staan voor de gebeden? Leespreken zijn volgens mij toch altijd inclusief de te zingen psalmen, of bedoel je iets anders.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door DDD »

Nee. Ds. IJsselstein geeft geen of in ieder geval lang niet altijd liturgiesuggesties.

Ik heb geen idee of er leespreken van GG-predikanten zijn met gebedensuggesties. Vroeger deden GG-predikanten wel mee met postilles, maar ik geloof niet dat dat nog gebeurt en ik heb ook geen idee of daar ook suggesties in stonden voor de gebeden. In ieder geval ligt het voor de hand om het gebed aan te laten sluiten op de preek en het is wel zo makkelijk voor de ouderling om daar dan vooraf je eigen aantekeningen gelijk bij te delen, zou ik zeggen.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e62eeeb08c
Plaats reactie