Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Ligt dat niet aan het taalgebruik?
Dat speelt denk ik ook een rol, afgezien van het feit dat deze twee dominees in dezelfde tijd hebben geleefd. Ik denk dat bevindelijke preken vaak wat meer verhalend zijn t.o.v. dogmatische preken en daardoor beter in het gehoor liggen van de gemiddelde luisteraar.
Maar veel ligt ook aan de voorleestalenten van de ouderling.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door DDD »

Ik heb beide al in geen jaren gehoord. Dat scheelt.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Ik heb beide al in geen jaren gehoord. Dat scheelt.
Ik heb niet het gevoel dat je dat mist:-). Welke leespreken vindt jij persoonlijk geschikt? Aan welke criteria moeten leespreken voldoen?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door DDD »

Niet meer dan tien pagina's. In hedendaags Nederlands. Goede lay-out en ook in groot letter uit te printen, zodat je het voordragen van de preek goed kunt oefenen.

Bij voorkeur nog met aanwijzingen voor de gebeden en te zingen psalmen en gezangen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Thea »

Bevindelijk preken zijn volgens mij preken waarin geleerd wordt hoe de zondaar zalig wordt en langs welke weg dat gaat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Tiberius »

Vanaf de iPad lezen? Dan kan je hem net zo groot maken als je zelf wilt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Maanenschijn »

Bevinding kan niet worden gepreekt. Bevinding kan alleen worden ervaren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Posthoorn »

Maanenschijn schreef:Bevinding kan niet worden gepreekt. Bevinding kan alleen worden ervaren.
Dat is een beetje flauw. Er kan wel degelijk 'bevindelijk' gepreekt worden. Dat je kunt merken dat de prediker het zelf heeft doorleefd.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Bertiel »

Ik dacht dat die er van tussen moest vallen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Maanenschijn »

Posthoorn schreef:
Maanenschijn schreef:Bevinding kan niet worden gepreekt. Bevinding kan alleen worden ervaren.
Dat is een beetje flauw. Er kan wel degelijk 'bevindelijk' gepreekt worden. Dat je kunt merken dat de prediker het zelf heeft doorleefd.
Toch bedoel ik het niet flauw. Er kan inderdaad door de prediker bevinding worden ervaren, die te merken is voor de luisteraar.

Maar toch ben ik van mening dat bevindelijke preken niet bestaan. Wel bestaan er preken waarin de luisteraar door de Heilige Geest ervaart dat datgene wat in de preek naar voren komt weerklank of ervaren of herkend wordt in de ziel.

Mijn vermoeden is dat velen een bevindelijke preek verwarren met het uittekenen van een bekeringsweg en als dan alles is gehoord (in de goede volgorde liefst), is de preek als bevindelijk bevonden. Kan een dergelijke preek geen bevinding oproepen? Zeker wel. Hebben sommige predikers de gave om zo te preken dat er door de luisteraar herkenning is, soms meer dan een andere? Ook zeker waar.

Maar om reden dat ik misschien te vaak een ‘bevindelijke preek’ als maatlat heb horen gebruiken heb ik veel moeite gekregen met deze term.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door DDD »

Preken over bevinding is niet bevindelijk-gereformeerd. Preken vanuit bevinding wel, en dat is iets heel anders.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Nee, dat mogen we niet zeggen. Als je bevinding als oudvader ziet? Beslist niet, ds. Bakker preekte voluit bevindelijk. En is de bevinding van nu anders dan in 1985? Nee toch?
Dat verschilt echt wel een paar tandjes. Ds. F. Bakker was van de gemoedelijke bevindelijkheid. Dat is een heel andere type prediking dan wat tegenwoordig bevindelijk heet, waarin je weet ik niet wat moet beleven, maar waar het begrip genade ver weg gestopt is. Bovendien was hij een drieverbonder. Er zijn tijden geweest dat je op grond daarvan met een pennenstreek naar het land der ketters werd verwezen.
Ik weet dat in de CGK de zogenaamde drie-verbondenleer wordt aangehangen. Maar ik heb verschillende boeken van ds. F. Bakker, en kan niets vinden waaruit blijkt dat hij deze leer preekt.
Ook nog heel kort, maar kunnen we niet leren, en we zijn er vijandig van, iedereen, van nature, dus te begrijpen maar niet goed te keuren. Wat ik merk is dat de geloofsleer wordt ingewisseld voor een begripsleer, en dat een historisch geloof niet zelden wordt aangezien voor het ware zaligmakende geloof. Dit is juist het kardinale punt van de Bijbel en vertolkt in onze Geloofsbelijdenissen. Zolang een mens leeft strijdt die tegen de bevindelijke waarheid. Ik heb dat ook hier voor het oog van alle mede-forumers en meelezers zelf ook ervaren. In feite, en klinkt wellicht hard, maar het is de praktijk, is er geen plaats voor deze bevindelijke leer. We lijken ook over het algemeen ook niet meer te weten niet wat dit inhoudt. Dat is zeer duidelijk te lezen in alle strubbelingen op dit forum waar de bevinding der heiligen (om zo te noemen) aan de orde komt. Daar komt altijd het verzet van de mens tegenop. We kunnen heel kort zijn in wat het is: Dat iets wat in de mens gewrocht wordt, een nieuwe schepping in de wedergeboorte, wanneer de mens dan een tweemens wordt. Dat is omdat er dan in die mens een nieuw leven is geboren dat zich nooit verenigd met wat we wel de 'oude mens' noemden. We zullen ook wel niet aannemen, dat een mens van nature, zelfs de meest godsdienstige een vijand van God en Zijn Woord is. Maar toch leert elk mens die door God wordt bearbeidt dat hij de grootste vijand van God en daarmee van zichzelf is. Dat leert de natuur niet, hoewel we het kunnen aanvaarden met de mond kunnen we het historisch toestemmen. Maar juist omdat er geen of weinig (terwijl er een hemelsbreed verschil is) kennis is van het verschil tussen het historisch geloven, en het ware door Gods Geest verwekte nieuwe leven dat strijdt op leven en dood met de verdorven natuur. Wat uit God is zondigt niet. Maar de oude mens kan niet anders dan zondigen en vijandig zijn tegen God en Zijn volk. Ik hoop dat het nu historieel wat verstaan wordt, en ik weet dat er zijn die dit historieel wel weten, ook mensen die weten wat ze missen, en mensen die aan de weet komen tegen God te vechten en het toch moeten verliezen. Dit geldt ons allen. Ook mij en een ieder dit leest. Allen zijn we van God afgevallen en geworden wat we van nature zijn na de val: Vijanden van God, onze naaste en onszelf. Wat onszelf betreft, dat komen we er naar onze natuurlijke gedachten nog wel redelijk af, maar dan hebben toch geen kennis van wat de zondeval inhoudt. Ik neem aan dat de meesten hier dit wel kunnen weten... Of misschien zouden moeten weten. Want de kennis aangaande deze dingen is veel verder weg dan we beseffen. Ik moest dit even kwijt want we zijn echt geen lieve christenen die het zo goed menen. Ik niet en u, die dit leest ook niet, of u dat weet dan wel niet weet. Maar dit is de reformatorische leer, die we nu ook uitwendig aan het loslaten zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Nee, dat mogen we niet zeggen. Als je bevinding als oudvader ziet? Beslist niet, ds. Bakker preekte voluit bevindelijk. En is de bevinding van nu anders dan in 1985? Nee toch?
Dat verschilt echt wel een paar tandjes. Ds. F. Bakker was van de gemoedelijke bevindelijkheid. Dat is een heel andere type prediking dan wat tegenwoordig bevindelijk heet, waarin je weet ik niet wat moet beleven, maar waar het begrip genade ver weg gestopt is. Bovendien was hij een drieverbonder. Er zijn tijden geweest dat je op grond daarvan met een pennenstreek naar het land der ketters werd verwezen.
Ik weet dat in de CGK de zogenaamde drie-verbondenleer wordt aangehangen. Maar ik heb verschillende boeken van ds. F. Bakker, en kan niets vinden waaruit blijkt dat hij deze leer preekt.
Ook nog heel kort, maar kunnen we niet leren, en we zijn er vijandig van, iedereen, van nature, dus te begrijpen maar niet goed te keuren. Wat ik merk is dat de geloofsleer wordt ingewisseld voor een begripsleer, en dat een historisch geloof niet zelden wordt aangezien voor het ware zaligmakende geloof. Dit is juist het kardinale punt van de Bijbel en vertolkt in onze Geloofsbelijdenissen. Zolang een mens leeft strijdt die tegen de bevindelijke waarheid. Ik heb dat ook hier voor het oog van alle mede-forumers en meelezers zelf ook ervaren. In feite, en klinkt wellicht hard, maar het is de praktijk, is er geen plaats voor deze bevindelijke leer. We lijken ook over het algemeen ook niet meer te weten niet wat dit inhoudt. Dat is zeer duidelijk te lezen in alle strubbelingen op dit forum waar de bevinding der heiligen (om zo te noemen) aan de orde komt. Daar komt altijd het verzet van de mens tegenop. We kunnen heel kort zijn in wat het is: Dat iets wat in de mens gewrocht wordt, een nieuwe schepping in de wedergeboorte, wanneer de mens dan een tweemens wordt. Dat is omdat er dan in die mens een nieuw leven is geboren dat zich nooit verenigd met wat we wel de 'oude mens' noemden. We zullen ook wel niet aannemen, dat een mens van nature, zelfs de meest godsdienstige een vijand van God en Zijn Woord is. Maar toch leert elk mens die door God wordt bearbeidt dat hij de grootste vijand van God en daarmee van zichzelf is. Dat leert de natuur niet, hoewel we het kunnen aanvaarden met de mond kunnen we het historisch toestemmen. Maar juist omdat er geen of weinig (terwijl er een hemelsbreed verschil is) kennis is van het verschil tussen het historisch geloven, en het ware door Gods Geest verwekte nieuwe leven dat strijdt op leven en dood met de verdorven natuur. Wat uit God is zondigt niet. Maar de oude mens kan niet anders dan zondigen en vijandig zijn tegen God en Zijn volk. Ik hoop dat het nu historieel wat verstaan wordt, en ik weet dat er zijn die dit historieel wel weten, ook mensen die weten wat ze missen, en mensen die aan de weet komen tegen God te vechten en het toch moeten verliezen. Dit geldt ons allen. Ook mij en een ieder dit leest. Allen zijn we van God afgevallen en geworden wat we van nature zijn na de val: Vijanden van God, onze naaste en onszelf. Wat onszelf betreft, dat komen we er naar onze natuurlijke gedachten nog wel redelijk af, maar dan hebben toch geen kennis van wat de zondeval inhoudt. Ik neem aan dat de meesten hier dit wel kunnen weten... Of misschien zouden moeten weten. Want de kennis aangaande deze dingen is veel verder weg dan we beseffen. Ik moest dit even kwijt want we zijn echt geen lieve christenen die het zo goed menen. Ik niet en u, die dit leest ook niet, of u dat weet dan wel niet weet. Maar dit is de reformatorische leer, die we nu ook uitwendig aan het loslaten zijn.
Ik vind het zeer bijzonder dat jij zo'n geweldige hartenkenner bent dat je kunt zien dat het historisch geloof wordt aangezien voor het ware zaligmakende geloof. Ik kan het niet en moet het maar doen met wat mensen zelf belijden en het verder aan de Heere overlaten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Ik weet dat in de CGK de zogenaamde drie-verbondenleer wordt aangehangen. Maar ik heb verschillende boeken van ds. F. Bakker, en kan niets vinden waaruit blijkt dat hij deze leer preekt.
Ook nog heel kort, maar kunnen we niet leren, en we zijn er vijandig van, iedereen, van nature, dus te begrijpen maar niet goed te keuren. Wat ik merk is dat de geloofsleer wordt ingewisseld voor een begripsleer, en dat een historisch geloof niet zelden wordt aangezien voor het ware zaligmakende geloof. Dit is juist het kardinale punt van de Bijbel en vertolkt in onze Geloofsbelijdenissen. Zolang een mens leeft strijdt die tegen de bevindelijke waarheid. Ik heb dat ook hier voor het oog van alle mede-forumers en meelezers zelf ook ervaren. In feite, en klinkt wellicht hard, maar het is de praktijk, is er geen plaats voor deze bevindelijke leer. We lijken ook over het algemeen ook niet meer te weten niet wat dit inhoudt. Dat is zeer duidelijk te lezen in alle strubbelingen op dit forum waar de bevinding der heiligen (om zo te noemen) aan de orde komt. Daar komt altijd het verzet van de mens tegenop. We kunnen heel kort zijn in wat het is: Dat iets wat in de mens gewrocht wordt, een nieuwe schepping in de wedergeboorte, wanneer de mens dan een tweemens wordt. Dat is omdat er dan in die mens een nieuw leven is geboren dat zich nooit verenigd met wat we wel de 'oude mens' noemden. We zullen ook wel niet aannemen, dat een mens van nature, zelfs de meest godsdienstige een vijand van God en Zijn Woord is. Maar toch leert elk mens die door God wordt bearbeidt dat hij de grootste vijand van God en daarmee van zichzelf is. Dat leert de natuur niet, hoewel we het kunnen aanvaarden met de mond kunnen we het historisch toestemmen. Maar juist omdat er geen of weinig (terwijl er een hemelsbreed verschil is) kennis is van het verschil tussen het historisch geloven, en het ware door Gods Geest verwekte nieuwe leven dat strijdt op leven en dood met de verdorven natuur. Wat uit God is zondigt niet. Maar de oude mens kan niet anders dan zondigen en vijandig zijn tegen God en Zijn volk. Ik hoop dat het nu historieel wat verstaan wordt, en ik weet dat er zijn die dit historieel wel weten, ook mensen die weten wat ze missen, en mensen die aan de weet komen tegen God te vechten en het toch moeten verliezen. Dit geldt ons allen. Ook mij en een ieder dit leest. Allen zijn we van God afgevallen en geworden wat we van nature zijn na de val: Vijanden van God, onze naaste en onszelf. Wat onszelf betreft, dat komen we er naar onze natuurlijke gedachten nog wel redelijk af, maar dan hebben toch geen kennis van wat de zondeval inhoudt. Ik neem aan dat de meesten hier dit wel kunnen weten... Of misschien zouden moeten weten. Want de kennis aangaande deze dingen is veel verder weg dan we beseffen. Ik moest dit even kwijt want we zijn echt geen lieve christenen die het zo goed menen. Ik niet en u, die dit leest ook niet, of u dat weet dan wel niet weet. Maar dit is de reformatorische leer, die we nu ook uitwendig aan het loslaten zijn.
Ik vind het zeer bijzonder dat jij zo'n geweldige hartenkenner bent dat je kunt zien dat het historisch geloof wordt aangezien voor het ware zaligmakende geloof. Ik kan het niet en moet het maar doen met wat mensen zelf belijden en het verder aan de Heere overlaten.
Lieve man, ik ben in het geheel geen hartenkenner. Wij spreken slechts wat we waarnemen. Meer niet. Ziet u het dan niet? Ik vrees van niet, want anders zou u waarschijnlijk niet op deze manier reageren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Ik weet dat in de CGK de zogenaamde drie-verbondenleer wordt aangehangen. Maar ik heb verschillende boeken van ds. F. Bakker, en kan niets vinden waaruit blijkt dat hij deze leer preekt.
Ook nog heel kort, maar kunnen we niet leren, en we zijn er vijandig van, iedereen, van nature, dus te begrijpen maar niet goed te keuren. Wat ik merk is dat de geloofsleer wordt ingewisseld voor een begripsleer, en dat een historisch geloof niet zelden wordt aangezien voor het ware zaligmakende geloof. Dit is juist het kardinale punt van de Bijbel en vertolkt in onze Geloofsbelijdenissen. Zolang een mens leeft strijdt die tegen de bevindelijke waarheid. Ik heb dat ook hier voor het oog van alle mede-forumers en meelezers zelf ook ervaren. In feite, en klinkt wellicht hard, maar het is de praktijk, is er geen plaats voor deze bevindelijke leer. We lijken ook over het algemeen ook niet meer te weten niet wat dit inhoudt. Dat is zeer duidelijk te lezen in alle strubbelingen op dit forum waar de bevinding der heiligen (om zo te noemen) aan de orde komt. Daar komt altijd het verzet van de mens tegenop. We kunnen heel kort zijn in wat het is: Dat iets wat in de mens gewrocht wordt, een nieuwe schepping in de wedergeboorte, wanneer de mens dan een tweemens wordt. Dat is omdat er dan in die mens een nieuw leven is geboren dat zich nooit verenigd met wat we wel de 'oude mens' noemden. We zullen ook wel niet aannemen, dat een mens van nature, zelfs de meest godsdienstige een vijand van God en Zijn Woord is. Maar toch leert elk mens die door God wordt bearbeidt dat hij de grootste vijand van God en daarmee van zichzelf is. Dat leert de natuur niet, hoewel we het kunnen aanvaarden met de mond kunnen we het historisch toestemmen. Maar juist omdat er geen of weinig (terwijl er een hemelsbreed verschil is) kennis is van het verschil tussen het historisch geloven, en het ware door Gods Geest verwekte nieuwe leven dat strijdt op leven en dood met de verdorven natuur. Wat uit God is zondigt niet. Maar de oude mens kan niet anders dan zondigen en vijandig zijn tegen God en Zijn volk. Ik hoop dat het nu historieel wat verstaan wordt, en ik weet dat er zijn die dit historieel wel weten, ook mensen die weten wat ze missen, en mensen die aan de weet komen tegen God te vechten en het toch moeten verliezen. Dit geldt ons allen. Ook mij en een ieder dit leest. Allen zijn we van God afgevallen en geworden wat we van nature zijn na de val: Vijanden van God, onze naaste en onszelf. Wat onszelf betreft, dat komen we er naar onze natuurlijke gedachten nog wel redelijk af, maar dan hebben toch geen kennis van wat de zondeval inhoudt. Ik neem aan dat de meesten hier dit wel kunnen weten... Of misschien zouden moeten weten. Want de kennis aangaande deze dingen is veel verder weg dan we beseffen. Ik moest dit even kwijt want we zijn echt geen lieve christenen die het zo goed menen. Ik niet en u, die dit leest ook niet, of u dat weet dan wel niet weet. Maar dit is de reformatorische leer, die we nu ook uitwendig aan het loslaten zijn.
Ik vind het zeer bijzonder dat jij zo'n geweldige hartenkenner bent dat je kunt zien dat het historisch geloof wordt aangezien voor het ware zaligmakende geloof. Ik kan het niet en moet het maar doen met wat mensen zelf belijden en het verder aan de Heere overlaten.
Lieve man, ik ben in het geheel geen hartenkenner. Wij spreken slechts wat we waarnemen. Meer niet. Ziet u het dan niet? Ik vrees van niet, want anders zou u waarschijnlijk niet op deze manier reageren?
Nee, ik zie het niet. Ik kan het ook niet. Het geloof kent men uit de vruchten en zolang de vruchten niet in tegenspraak zijn, is het niet aan mij om vast te stellen of het om een historisch geloof gaat wanneer iemand belijdt Jezus Christus als zijn of haar Zaligmaker te kennen. Dan heb ik dat zonder enig wantrouwen te aanvaarden. Nergens staat in de Bijbel dat wij moeten oordelen of het geloof historisch of zaligmakend is. Wie dat wel doet is Gods werk aan het be(ver)oordelen.
Plaats reactie