Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Bezorgd »

Een aardig interview.
Ik geloof van harte dat die man het meent.

En toch, is dit waar?
Dhr Snoek schreef:Als er in de gemeenten meer geestelijk leven zou zijn, als er meer oefeningen in het geloof waren, zouden er ook meer dienaren des Woords zijn, zegt Snoek. „Helaas is er veel wereldgelijkvormigheid en minder geestelijk leven dan vroeger. Daarom moeten we op zondag zo vaak lezen.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/een-zege ... -1.1631828

Dit soort vragen komen bij mij op:
- Het aantal predikanten is afhankelijk van geestelijk leven in een gemeente - kerkverband ?
- Dus een gemeente kan een predikant 'verdienen' ?
- En hoe moet je dan al die gezonden knechten zien die ook in Ermelo staan, ook al zijn ze van een ander kerkverband?
(Dit geldt voor vele plaatsen. )
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Geytenbeekje »

Ja ik heb daar ook altijd wel moeite mee.
Dan zeggen ze de arbeiders zijn zo weinig, maar ze laten (bijna) niemand toe.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Terri »

Bezorgd schreef:Een aardig interview.
Ik geloof van harte dat die man het meent.

En toch, is dit waar?
Dhr Snoek schreef:Als er in de gemeenten meer geestelijk leven zou zijn, als er meer oefeningen in het geloof waren, zouden er ook meer dienaren des Woords zijn, zegt Snoek. „Helaas is er veel wereldgelijkvormigheid en minder geestelijk leven dan vroeger. Daarom moeten we op zondag zo vaak lezen.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/een-zege ... -1.1631828
Dat zijn wel uitspraken waarvan ik me afvraag of zo iemand de draagwijdte overziet.
Een gemeente met een predikant heeft meer 'geestelijk leven' ? Dat zou dan de conclusie kunnen zijn.
Ik durf dat te betwijfelen.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef: Dit soort vragen komen bij mij op:
- Het aantal predikanten is afhankelijk van geestelijk leven in een gemeente - kerkverband ? Zou het ook andersom kunnen zijn? Meer geestelijk leven door een levend(dig)e bediening? Deze vraag is niet retorisch bedoeld, ik vraag het me echt af.
- Dus een gemeente kan een predikant 'verdienen' ? Dat vind ik niet uit bovenstaande conclusie af te leiden. We belijden toch dat genade "genade" is? Dus deze conclusie lijkt me uitgesloten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door J.C. Philpot »

Nog steeds geldt de oproep van Jezus: „De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige; Bidt dan de Heere van de oogst, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.”

Dat de Heere Jezus ons deze opdracht geeft, betekend dat er wel dergelijk een relatie is tussen bidden en arbeiders. En niet bidden, en dus geen werkelijk geroepen arbeiders. Al is de Heere vrij om als dat Hem goed dunkt hiervan af te wijken.

Als er geen geestelijk leven is word er niet (echt) gebeden. Als algemene regel is het denk ik dus waar wat de betreffende ouderling zegt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Nog steeds geldt de oproep van Jezus: „De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige; Bidt dan de Heere van de oogst, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.”

Dat de Heere Jezus ons deze opdracht geeft, betekend dat er wel dergelijk een relatie is tussen bidden en arbeiders. En niet bidden, en dus geen werkelijk geroepen arbeiders. Al is de Heere vrij om als dat Hem goed dunkt hiervan af te wijken.

Als er geen geestelijk leven is word er niet (echt) gebeden. Als algemene regel is het denk ik dus waar wat de betreffende ouderling zegt.
De Heere is niet vrij, Hij roept op om ervoor te bidden, dan beloofd Hij verhoring. Hij kan niet van Zijn eigen Woord af.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:Nog steeds geldt de oproep van Jezus: „De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige; Bidt dan de Heere van de oogst, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.”

Dat de Heere Jezus ons deze opdracht geeft, betekend dat er wel dergelijk een relatie is tussen bidden en arbeiders. En niet bidden, en dus geen werkelijk geroepen arbeiders. Al is de Heere vrij om als dat Hem goed dunkt hiervan af te wijken.

Als er geen geestelijk leven is word er niet (echt) gebeden. Als algemene regel is het denk ik dus waar wat de betreffende ouderling zegt.
Inderdaad bidden om arbeiders, maar er is geen verband tussen gebed in een gemeente en het hebben van een predikant.
Juist ook in die bijbelse context: de oogst is groot, maar wel een oogst waar niet om arbeiders gebeden werd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Nog steeds geldt de oproep van Jezus: „De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige; Bidt dan de Heere van de oogst, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.”

Dat de Heere Jezus ons deze opdracht geeft, betekend dat er wel dergelijk een relatie is tussen bidden en arbeiders. En niet bidden, en dus geen werkelijk geroepen arbeiders. Al is de Heere vrij om als dat Hem goed dunkt hiervan af te wijken.

Als er geen geestelijk leven is word er niet (echt) gebeden. Als algemene regel is het denk ik dus waar wat de betreffende ouderling zegt.
De Heere is niet vrij, Hij roept op om ervoor te bidden, dan beloofd Hij verhoring. Hij kan niet van Zijn eigen Woord af.
De HEERE is wel vrij in al Zijn doen of laten. Wie zijt gij o mens, die tegen God antwoordt? En wat verstaat u anders onder het beeld dat de grote Pottenbakker, Zich vaten ter ere en ter onere mag bereiden?
En... dat merk ik meer: We geloven niet meer in vrije soevereine genade. Maar we denken genade te krijgen op ons geloof.
En Gods Woord: Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde. Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Nog steeds geldt de oproep van Jezus: „De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige; Bidt dan de Heere van de oogst, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.”

Dat de Heere Jezus ons deze opdracht geeft, betekend dat er wel dergelijk een relatie is tussen bidden en arbeiders. En niet bidden, en dus geen werkelijk geroepen arbeiders. Al is de Heere vrij om als dat Hem goed dunkt hiervan af te wijken.

Als er geen geestelijk leven is word er niet (echt) gebeden. Als algemene regel is het denk ik dus waar wat de betreffende ouderling zegt.
De Heere is niet vrij, Hij roept op om ervoor te bidden, dan beloofd Hij verhoring. Hij kan niet van Zijn eigen Woord af.
De HEERE is wel vrij in al Zijn doen of laten. Wie zijt gij o mens, die tegen God antwoordt? En wat verstaat u anders onder het beeld dat de grote Pottenbakker, Zich vaten ter ere en ter onere mag bereiden?
En... dat merk ik meer: We geloven niet meer in vrije soevereine genade. Maar we denken genade te krijgen op ons geloof.
En Gods Woord: Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde. Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Wie durft te zeggen dat God onbetrouwbaar is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Waarom vraagt u dat? En aan wie stelt u die vraag?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door eilander »

Het gaat hier over leesdiensten. Dat is m.i. inderdaad een noodoplossing.
Als de Heere zegt: "Bidt de Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in zijn oogst uitstote" is dat een bevel met een belofte. Dus we mogen met vrijmoedigheid een beroep doen op Zijn Woord.
Dat is natuurlijk nog geen belofte dat elke gemeente op elk moment een eigen dominee heeft. Daar is de Heere wel vrij in. Als je die opmerking al schaart onder de noemer 'de Heere onbetrouwbaar achten', weet ik het ook niet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Jongere »

Terri schreef:
Bezorgd schreef:Een aardig interview.
Ik geloof van harte dat die man het meent.

En toch, is dit waar?
Dhr Snoek schreef:Als er in de gemeenten meer geestelijk leven zou zijn, als er meer oefeningen in het geloof waren, zouden er ook meer dienaren des Woords zijn, zegt Snoek. „Helaas is er veel wereldgelijkvormigheid en minder geestelijk leven dan vroeger. Daarom moeten we op zondag zo vaak lezen.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/een-zege ... -1.1631828
Dat zijn wel uitspraken waarvan ik me afvraag of zo iemand de draagwijdte overziet.
Een gemeente met een predikant heeft meer 'geestelijk leven' ? Dat zou dan de conclusie kunnen zijn.
Ik durf dat te betwijfelen.
Ik vraag me af of je zo'n uitspraak zomaar om mag draaien.
Volgens mij zegt deze man niet iets heel uitzonderlijks. Als er veel geestelijk leven is in een gemeente, kan het niet anders of er zullen ook werkzaamheden zijn rond de ambten. Het hoort immers bij het geestelijk leven om iets van het beeld van Christus te gaan vertonen, Die het verlorene zocht.
En de keerzijde is denk ik ook waar: als er (te) weinig predikanten zijn, zegt dat iets over het geestelijk leven. Aan de Heere ligt het niet; aan onze kant kunnen er wel heel wat factoren zijn die een rol spelen.

Ik geloof dat dat geen heel opzienbarend standpunt is. En het is een wel heel onwelwillende verdraaiing van het standpunt van de man dat hij dan ook zou zeggen dat wél een predikant vervolgens een verdienste is/gevolg van geestelijk leven.
Die logica gaat toch in heel veel gevallen rond geestelijke zaken niet op? Waarom zouden we die conclusie hier dan wel perse zo moeten doortrekken? Bijvoorbeeld: iedereen zal herkennen dat een vrucht van waar geestelijk leven is dat mensen mededeelzaam worden richting anderen, dat de heiliging ook consequenties heeft voor de offervaardigheid. Maar als ik dat zeg, beweer ik toch niet per definitie dat volle collectezakken altijd op veel geestelijk leven duiden?

Het uitblijven van vruchten wijst op een gebrek aan geestelijk leven. Het aanwezig zijn van vruchten is verdienste van Gods genade.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door DDD »

Vooralsnog meen ik, dat God voor ieder kerkverband genoeg predikanten roept. De oproep van Jezus kun je niet zomaar overzetten naar nu.

Het probleem zit hem niet in het roepen, ook niet in het zenden, maar in de belemmeringen voordat het zover is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Het gaat hier over leesdiensten. Dat is m.i. inderdaad een noodoplossing.
Als de Heere zegt: "Bidt de Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in zijn oogst uitstote" is dat een bevel met een belofte. Dus we mogen met vrijmoedigheid een beroep doen op Zijn Woord.
Dat is natuurlijk nog geen belofte dat elke gemeente op elk moment een eigen dominee heeft. Daar is de Heere wel vrij in. Als je die opmerking al schaart onder de noemer 'de Heere onbetrouwbaar achten', weet ik het ook niet.
Dat lijkt me duidelijk: Verre zij God van goddeloosheid.
Elihu zegt hier (lees verband):
Want naar het werk des mensen vergeldt Hij hem, en naar eens ieders weg doet Hij het hem vinden.
Ook waarlijk, God handelt niet goddelooslijk, en de Almachtige verkeert het recht niet.
Wie heeft Hem gesteld over de aarde, en wie heeft de ganse wereld geschikt?
Indien Hij Zijn hart tegen hem zette, Zijn geest en Zijn adem zou Hij tot Zich vergaderen;
Alle vlees zou tegelijk den geest geven, en de mens zou tot stof wederkeren.

Laten er dit vasthouden, en niet halfslachtig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Vooralsnog meen ik, dat God voor ieder kerkverband genoeg predikanten roept. De oproep van Jezus kun je niet zomaar overzetten naar nu.

Het probleem zit hem niet in het roepen, ook niet in het zenden, maar in de belemmeringen voordat het zover is.
Genoeg hoeft niet te betekenen dat iedere gemeente een dominee dient te hebben.
Plaats reactie