Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Bertiel »

andere les uit de psalmen

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-p-d ... -1.1624718

Vind dit wel een opmerkelijk geluid, maar ben er sinds ik met regelmaat CGK BHP kerk, achter gekomen dat ik wel heel veel vergeestelijking in m'n Eigen gemeente hoor, waar mijn vraagtekens alleen maar groter bij worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:andere les uit de psalmen

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-p-d ... -1.1624718

Vind dit wel een opmerkelijk geluid, maar ben er sinds ik met regelmaat CGK BHP kerk, achter gekomen dat ik wel heel veel vergeestelijking in m'n Eigen gemeente hoor, waar mijn vraagtekens alleen maar groter bij worden.
Toch een korte reactie op dit artikel (interview ds. C.P. de Boer naar aanleiding van zijn promotie). Met één woord: zéér teleurstellend.

Natuurlijk mogen we niet te snel vergeestelijken, maar Psalm 110 is wel degelijk een psalm die rechtstreeks op Christus ziet.
Ds. De Boer beroept zich op Calvijn, maar hij heeft hier Calvijn zeer beslist tegen.
En zelfs diverse Joodse rabbijnen die eveneens erkennen dat de psalm zonder meer Messiaans is.
Verder buitengewoon oppervlakkig om 'Koning der gerechtigheid' te vertalen door 'Loyale koning'.
Daarnaast nog wat andere betreurenswaardige uitspraken in dit interview.
Ik ben er zeer teleurgesteld over.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Jantje »

Eens!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:andere les uit de psalmen

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-p-d ... -1.1624718

Vind dit wel een opmerkelijk geluid, maar ben er sinds ik met regelmaat CGK BHP kerk, achter gekomen dat ik wel heel veel vergeestelijking in m'n Eigen gemeente hoor, waar mijn vraagtekens alleen maar groter bij worden.
Toch een korte reactie op dit artikel (interview ds. C.P. de Boer naar aanleiding van zijn promotie). Met één woord: zéér teleurstellend.

Natuurlijk mogen we niet te snel vergeestelijken, maar Psalm 110 is wel degelijk een psalm die rechtstreeks op Christus ziet.
Ds. De Boer beroept zich op Calvijn, maar hij heeft hier Calvijn zeer beslist tegen.
En zelfs diverse Joodse rabbijnen die eveneens erkennen dat de psalm zonder meer Messiaans is.
Verder buitengewoon oppervlakkig om 'Koning der gerechtigheid' te vertalen door 'Loyale koning'.
Daarnaast nog wat andere betreurenswaardige uitspraken in dit interview.
Ik ben er zeer teleurgesteld over.
Het is mij ook opgevallen... Ds. vD heeft eens het kerkelijk jaar rond uit Psalm 110 gepreekt. Voor elk heilsfeit is er een tekst in deze psalm. Ik bezit een cd met al die preken over Psalm 110. Ik kan niet anders dan bedroefd deze ontwikkelingen volgen. Ik wil er verder ook niets over zegen want dat kan weer tot nieuwe (onnodige!) spanningen leiden op dit forum. Feit is dat kerken uit elkaar groeien en vervreemden van het beproefde door modern onderzoek en inzicht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Jantje »

In deze casus moet ik @DIA helaas gelijk geven. Ds. De Boer zakt bij mij wel enigszins in aanzien door dit interview, dat zeg ik heel eerlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Bertiel »

Ds Boer zegt dat psalm 110 Messiaans is omdat Christus de psalm als Messiaans heeft uitgelegd.
Tot die tijd kon deze link niet gelegd worden en daar heeft hij wel degelijk een punt.

Verder denk ik niet dat ds Boer door zijn promotie en dit interview niet langer een gereformeerde dominee is, in tegenstelling tot andere forumleden...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:Verder denk ik niet dat ds Boer door zijn promotie en dit interview niet langer een gereformeerde dominee is, in tegenstelling tot andere forumleden...
Wat bedoel je daar mee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Bertiel »

Wie de schoen past...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Mannetje »

Ik zou het erg jammer vinden als dit topic vervuild gaat worden met gesprekken over predikanten en dat het onderwerp "Lessen uit de Psalmen" daardoor naar de achtergrond verdwijnt.
Er is denk ik best wat te zeggen over het proefschrift van ds. C.P. de Boer, maar maak daar dan een nieuw topic over en ga niet over de betreffende predikant, maar over de inhoud van zijn proefschrift spreken.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Toch een korte reactie op dit artikel (interview ds. C.P. de Boer naar aanleiding van zijn promotie). Met één woord: zéér teleurstellend.

Natuurlijk mogen we niet te snel vergeestelijken, maar Psalm 110 is wel degelijk een psalm die rechtstreeks op Christus ziet.
Ds. De Boer beroept zich op Calvijn, maar hij heeft hier Calvijn zeer beslist tegen.
Ik deel je leeservaring niet. Volgens mij staat dit in het artikel:
Ik ben opgeleid in Apeldoorn vanuit de overtuiging dat je Psalmen net zo lang moet uitluisteren totdat je Christus in de Psalmen vindt. In de loop van de jaren heb ik steeds meer sympathie gekregen voor de terughoudendheid van Calvijn op dit punt
We weten allemaal dat Calvijn een tekst éérst in het licht van het ontstaan en de context leest, en daarna pas over de NT uitleg begint. Dat is heel wat anders dan per definitie niet messiaans lezen.

Ik zou je oordeel wat opschorten tot je de voetnoten hebt gezien.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Bertiel »

Mods, misschien wel goed gezien de opmerking van mannetje om dit topic op te splitsen.

Had er vanochtend niet aangedacht, het was niet de bedoeling om dit topic met deze discussie te vervullen, excusez moi
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020)

Bericht door Valcke »

(Uit: Lessen over de Psalmen)
Valcke schreef:Toch een korte reactie op dit artikel (interview ds. C.P. de Boer naar aanleiding van zijn promotie). Met één woord: zéér teleurstellend.

Natuurlijk mogen we niet te snel vergeestelijken, maar Psalm 110 is wel degelijk een psalm die rechtstreeks op Christus ziet.
Ds. De Boer beroept zich op Calvijn, maar hij heeft hier Calvijn zeer beslist tegen.
En zelfs diverse Joodse rabbijnen die eveneens erkennen dat de psalm zonder meer Messiaans is.
Verder buitengewoon oppervlakkig om 'Koning der gerechtigheid' te vertalen door 'Loyale koning'.
Daarnaast nog wat andere betreurenswaardige uitspraken in dit interview.
Ik ben er zeer teleurgesteld over."
Herman schreef:
Valcke schreef:Toch een korte reactie op dit artikel (interview ds. C.P. de Boer naar aanleiding van zijn promotie). Met één woord: zéér teleurstellend.

Natuurlijk mogen we niet te snel vergeestelijken, maar Psalm 110 is wel degelijk een psalm die rechtstreeks op Christus ziet.
Ds. De Boer beroept zich op Calvijn, maar hij heeft hier Calvijn zeer beslist tegen.
Ik deel je leeservaring niet. Volgens mij staat dit in het artikel:
Ik ben opgeleid in Apeldoorn vanuit de overtuiging dat je Psalmen net zo lang moet uitluisteren totdat je Christus in de Psalmen vindt. In de loop van de jaren heb ik steeds meer sympathie gekregen voor de terughoudendheid van Calvijn op dit punt
We weten allemaal dat Calvijn een tekst éérst in het licht van het ontstaan en de context leest, en daarna pas over de NT uitleg begint. Dat is heel wat anders dan per definitie niet messiaans lezen.
Ik zou je oordeel wat opschorten tot je de voetnoten hebt gezien.
Met de passage die je citeert heb ik geen moeite. Wel met andere passages. Ds. De Boer betoogt onder andere dat de Psalm van origine niet Messiaans was, maar dat pas geworden is door hetgeen Jezus geleerd heeft. Dat kan ik hem echt niet nazeggen. En daarvoor past ook zeker niet een beroep op Calvijn, want deze legt Psalm 110 van meet af aan Messiaans uit. David is wel een type en voorbeeld van Christus, maar de Psalm kan toch niet op David of een van zijn opvolgers geduid worden. Ook niet vóórdat Christus gekomen was.

Verder reageer ik op het uitgebreide interview, niet op het proefschrift.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020)

Bericht door ZWP »

Valcke schreef:
Verder reageer ik op het uitgebreide interview, niet op het proefschrift.
Dat laatste lijkt me wel wijzer :)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Arja »

Ik heb de krant nog niet gekregen (van onze buren) maar ik kan dit over het onderwerp zeggen:

De psalmen van David waren bij de Joden bedoeld om te worden gelezen 'in de wetenschap dat God Zich een Messias had verkozen.' David is voor altijd altijd gelinkt aan het profetische element in de psalmen. David is de koning, wiens troon een eeuwige toekomst had op basis van de belofte van God. De liederen die hij componeerde, werden altijd in de context van die belofte gelezen. (Preaching and teaching the Psalms, James Luther Mays)

Hoogleraar Bijbelstudie, Dr. Yair Zakovitch, legt uit: "De Bijbelse verteller doet zijn best om de lezer te inspireren en aandacht te schenken aan de spiegelende associaties tussen de verhalen, vooral degenen die ver uit elkaar staan qua tijd". [1] Evenzo schrijft Rabbi Amnon Dov Bazak, van het Herzog College: "Expliciete parallelliteit tussen verschillende gebeurtenissen is een algemene praktijk/gebruik van het Oude Testament zelf. Heel vaak zien we dat verschillende personages in het Oude Testament verwijzen naar een eerdere gebeurtenis om kracht en geldigheid aan hun boodschap toe te schrijven ". [2] De lezer leert sleutelfiguren te identificeren op basis van personages uit het verleden waarmee hij al bekend is. Daarom zal een Jood die goed thuis is in de Bijbelverhalen verwachten dat het beeld van de Messias zich weerspiegelt in bestaande Bijbelse personages. Twee sleutelpersonen die vaak worden gezien als prefiguratie (voorafschaduwing) van de Messias zijn Jozef en David. Ze dienen niet alleen als een voorafbeelding, verwijzend naar de komende Messias maar zij daarnaast ook elkaars echo. Zij resoneren elkaar.

[1] Zakovitch Yair, Through the Looking Glass - Reflection Stories in the Bible . Tel Aviv, Hakibbutz Hameuhad. Uit het Hebreeuws geparafraseerd. (Vrije vertaling)
[2] Amnon Bazak, When Parallels Meet: Linguistic Parallels in the Book of Samuel . Alon Shevut, 2005. P. 7.

De psalmen zijn niet los te koppelen van David zelf. Heel het leven van David wees heen naar de Messias.
Bron: One For Israel (Messianic Jews in Israel)
Laatst gewijzigd door Arja op 17 jan 2020, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Valcke »

Dat het Hebreeuws van Psalm 110 moeilijk te vertalen is, zal overigens niemand ontkennen.
Toch vind ik opmerkelijk dat een moderne Joodse (!) vertaling aanzienlijk dichter bij de SV staat dan de vertaling door ds. De Boer (waarbij ik alleen de passages ken die in het RD genoemd worden:

vs. 3a:
SV: "Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht"
Joodse vertaling (Tanakh 1999): "Your people come forward willingly on your day of battle"
Ds. De Boer: "Jouw volk is loyaal aan jou op dag van jouw aanstelling"

vs. 4b:
SV: "Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizédek."
Joodse vertaling (Tanakh 1999): "You are a priest forever, a rightful king by My decree"
met voetnoot bij de laatste passage: "Or: after the manner of Melchizedek."
Ds. De Boer: "Jij bent priester in eeuwigheid naar mijn woord, loyale koning."

O.a. 'rightful' heeft toch een andere en veel diepere dimensie dan 'loyaal'. Dat geldt ook voor de rest van de tekst.

Nogmaals: de Joodse vertaling staat duidelijk dichter bij de SV dan de vertaling van ds. De Boer.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 jan 2020, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie