Trouwen

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Trouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien is er al een topic hierover.
Maar mag je als christen naar een bruiloft gaan als men al van te voren samen gewoond heeft ?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Trouwen

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Misschien is er al een topic hierover.
Maar mag je als christen naar een bruiloft gaan als men al van te voren samen gewoond heeft ?
Ja.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Trouwen

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Maar mag je als christen naar een bruiloft gaan als men al van te voren samen gewoond heeft ?
Wat zouden redenen zijn om niet te gaan?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Trouwen

Bericht door SecorDabar »

Mag je naar een condoleance of begrafenis gaan van een samenwonend familielid?

Dat is voor mij net zo'n moeilijke vraag, als u stelt.

Gaan we ook feliciteren of naar een bruiloft van familie bij een gedwongen huwelijk bij zwangerschap voor het huwelijk?


Ik denk wel te gaan, tenzij je een bijbelse onderbouwing van bezwaar kunt geven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Trouwen

Bericht door -DIA- »

Een ander gevalletje. Ik had onderburen, en die gingen scheiden... Na de scheiding gaf die buurvrouw een 'Scheidingsfeestje' en nodigde de hele buurt uit... Iedereen ging (maar wel met gemengde gevoelens...). In een andere straat hier niet ver vandaan hoor ik dat er zo drie huwelijken stranden, en dan denk je: Is het nu echt anders als vroeger, of denk ik zo ouderwets... Maar hier mogen we toch niet aan wennen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Trouwen

Bericht door DDD »

Een feest van de scheiding maken is misschien wel wat vergaand, maar ik kan me wel voorstellen dat een ritueel om dat te markeren goed kan zijn.

Wat betreft de aanleiding van dit draadje: wat is precies het verschil met een verjaardag van een familielid dat de belasting ontduikt of regelmatig roddelt?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Trouwen

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een feest van de scheiding maken is misschien wel wat vergaand, maar ik kan me wel voorstellen dat een ritueel om dat te markeren goed kan zijn.
Misschien de scheiding kerkelijk inzegenen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Trouwen

Bericht door DDD »

Wel. Een schuldbelijdenis zou wellicht beter passen. Maar een inzegening is altijd nog beter dan niets.

Overigens zijn dit geen onderwerpen om onpastorale of cynische grappen over te maken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Trouwen

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wel. Een schuldbelijdenis zou wellicht beter passen. Maar een inzegening is altijd nog beter dan niets.

Overigens zijn dit geen onderwerpen om onpastorale of cynische grappen over te maken.
Idd geen grappen en geen rituelen. Eens met jouw suggestie van schuldbelijdenis en empathie voor de slachtoffers van de scheiding. Vaak de kinderen!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Trouwen

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Een ander gevalletje. Ik had onderburen, en die gingen scheiden... Na de scheiding gaf die buurvrouw een 'Scheidingsfeestje' en nodigde de hele buurt uit... Iedereen ging (maar wel met gemengde gevoelens...). In een andere straat hier niet ver vandaan hoor ik dat er zo drie huwelijken stranden, en dan denk je: Is het nu echt anders als vroeger, of denk ik zo ouderwets... Maar hier mogen we toch niet aan wennen!
Het is niet Bijbels om naar een scheidingsfeestje te gaan.
Ik zou aangeven dat ik dit moeilijk vindt, en afzonderlijk met haar erover spreken, of bezoeken, en een luisterend oor leggen, als zij erg opgelucht is dat ze de scheidings-affaire achter de rug heeft.
Trouwens, ga niet zomaar naar elk feestje: zijt nuchter, en waakt....
Beter is terughoudend te zijn, om precedenten te voorkomen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Trouwen

Bericht door Bonny »

Geytenbeekje schreef:Misschien is er al een topic hierover.
Maar mag je als christen naar een bruiloft gaan als men al van te voren samen gewoond heeft ?
Vanwaar deze vraag? Speelt dit op dit moment in jouw leven? Wat vindt je zelf? Wat zou het gevolg van jouw handelen kunnen zijn en wil je dat? Stel je zelf díe vraag eens.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Trouwen

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Een ander gevalletje. Ik had onderburen, en die gingen scheiden... Na de scheiding gaf die buurvrouw een 'Scheidingsfeestje' en nodigde de hele buurt uit... Iedereen ging (maar wel met gemengde gevoelens...). In een andere straat hier niet ver vandaan hoor ik dat er zo drie huwelijken stranden, en dan denk je: Is het nu echt anders als vroeger, of denk ik zo ouderwets... Maar hier mogen we toch niet aan wennen!
Het is niet Bijbels om naar een scheidingsfeestje te gaan.
Ik zou aangeven dat ik dit moeilijk vindt, en afzonderlijk met haar erover spreken, of bezoeken, en een luisterend oor leggen, als zij erg opgelucht is dat ze de scheidings-affaire achter de rug heeft.
Trouwens, ga niet zomaar naar elk feestje: zijt nuchter, en waakt....
Beter is terughoudend te zijn, om precedenten te voorkomen.
Zeker niet, maar we zijn in ons vanouds christelijke stadje zeer ver vervallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Trouwen

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:Misschien is er al een topic hierover.
Maar mag je als christen naar een bruiloft gaan als men al van te voren samen gewoond heeft ?
En als men op doktersadvies moet trouwen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Trouwen

Bericht door CvdW »

En als men op doktersadvies moet trouwen?

Is het mogelijk om dit nader toe te lichten?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Trouwen

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:En als men op doktersadvies moet trouwen?

Is het mogelijk om dit nader toe te lichten?
Als de toekomstig echtgenoot dokter is, bijvoorbeeld.
Plaats reactie