Trouwen

Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Trouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik wilde iets vragen, als het Bijbels niet verantwoord is wil ik het ook graag weten
Ik word een beetje moe van mag dit en mag dat vragen. Je kunt toch zelf een afweging maken of je iets verantwoord vindt? De Bijbel is niet een handboek waarin instructies staan geschreven hoe je met dergelijke zaken moet omgaan.
Je hebt ook de optie om in dit niet te reageren en te lezen.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Trouwen

Bericht door Ambtenaar »

Amstelodamense schreef:Die worden wellicht weer moe van het feit dat jij dat niet begrijpt.
Ik zal aan mijn interpersoonlijke sensitiviteit en empathisch vermogen werken.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Trouwen

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Je hebt ook de optie om in dit niet te reageren en te lezen.
Zeker, maar in al mijn zwakheid kan ik het niet nalaten om te reageren.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Trouwen

Bericht door ejvl »

Ik vind het wel een logisch vraag.
Als 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar gaan trouwen gaan er vast een hoop refo's niet naar toe.

Nu is een huwelijk tussen man en vrouw wel een Bijbelse instelling, gelovig of niet.

Evenals sommigen niet naar een crematie wensen te gaan maar wel naar een begrafenis, ook al is de overleden persoon ongelovig. Dit omdat een begrafenis een Bijbelse instelling is en een crematie niet.

Daarom zou ik er zelf geen moeite mee hebben om wel te gaan.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Trouwen

Bericht door Ambtenaar »

ejvl schreef:Ik vind het wel een logisch vraag.
Als 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar gaan trouwen gaan er vast een hoop refo's niet naar toe.

Nu is een huwelijk tussen man en vrouw wel een Bijbelse instelling, gelovig of niet.

Evenals sommigen niet naar een crematie wensen te gaan maar wel naar een begrafenis, ook al is de overleden persoon ongelovig. Dit omdat een begrafenis een Bijbelse instelling is en een crematie niet.

Daarom zou ik er zelf geen moeite mee hebben om wel te gaan.
Iets bijwonen vanwege een bepaalde persoonlijke verbondenheid zegt helemaal niets over jouw persoonlijke opvattingen over de ceremonie of de te verrichten handelingen.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Trouwen

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef:
ejvl schreef:Ik vind het wel een logisch vraag.
Als 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar gaan trouwen gaan er vast een hoop refo's niet naar toe.

Nu is een huwelijk tussen man en vrouw wel een Bijbelse instelling, gelovig of niet.

Evenals sommigen niet naar een crematie wensen te gaan maar wel naar een begrafenis, ook al is de overleden persoon ongelovig. Dit omdat een begrafenis een Bijbelse instelling is en een crematie niet.

Daarom zou ik er zelf geen moeite mee hebben om wel te gaan.
Iets bijwonen vanwege een bepaalde persoonlijke verbondenheid zegt helemaal niets over jouw persoonlijke opvattingen over de ceremonie of de te verrichten handelingen.
Dat ben ik helemaal met je eens, toch zijn er een hoop mensen, welke ik niet wil veroordelen, die niet naar een huwelijk tussen 2 mannen of vrouwen zullen gaan, ook al is het een familielid. Dan vind ik het logisch om je ook af te vragen wat dan het verschil is met samenwonende mensen die gaan trouwen.
Het verschil is in deze de Bijbelse instelling van het huwelijk tussen man en vrouw denk ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Trouwen

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Evenals sommigen niet naar een crematie wensen te gaan maar wel naar een begrafenis, ook al is de overleden persoon ongelovig. Dit omdat een begrafenis een Bijbelse instelling is en een crematie niet.
Ik heb ook christelijke begrafenissen bijgewoond, met dominee en al, waarvan ik toen dacht: wat doe ik hier?
Je weet soms echt niet wat je kunt verwachten.

Verder weet je ook niet van alle bruidsparen die in de kerk hun huwelijk laten inzegenen, hoe ze tegenover God staan. Hoe hun persoonlijk geloofsleven is.
Hoevelen haken niet af, na hun huwelijk, (en keren soms even terug om hun kind te laten dopen).
Een kerkelijk huwelijk wordt vaak gezien als een mooie stijlvolle ceremonie. Leuk voor in het trouwalbum.
Ik was onlangs bij een kerkelijke inzegening en ik vond het ronduit ergerlijk hoe de fotograaf de kerk doorging, foto's bleef knippen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Je hebt ook de optie om in dit niet te reageren en te lezen.
Zeker, maar in al mijn zwakheid kan ik het niet nalaten om te reageren.
Het zou leuk zijn als je ook eens wat inhoudelijker leert te reageren. Het is nl vaak een nietszeggende reactie over of op een persoon, die weinig toevoegt. Ik schat je hoger dan dat in eigenlijk.
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Amstelodamense schreef:Ik snap de vraag wel. Best een lastige vind ik. Zelfde geldt voor de vraag: feliciteer je mensen die samenwonen met het feit dat ze in verwachting zijn? Ik zou nooit naar een scheidingsfeestje gaan, aangezien het absurd is dat daar feestjes voor georganiseerd worden.

Toch zou ik in zo'n geval wel naar het huwelijksfeest gaan. Jezus hield toch ook de maaltijd met hoeren en tollenaars?
Dat is waar, en als er later de gelegenheid is kan ik zeggen dat ik deze vorm niet respecteer.
Dat kan. Daarnaast ben ik het wel wat eens met Merel, die eerder in dit topic schreef dat alles rond huwelijk en seksualiteit wel een erg grote plaats in onze gezindte krijgt. Ik hoor vrijwel dagelijks over zwartwerken, over commentaar op 'allen die over ons gesteld zijn'. Ik denk dat we allemaal zeker ook tot onszelf moeten inkeren. Wat niet wegneemt dat je gerust je mening mag geven, maar doe het wel uit liefde en zorgvuldig.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Trouwen

Bericht door Adagio »

Jantje schreef:
Adagio schreef:Een huwelijk kan in Gods gunst zijn, of niet.
Geldt dat ook voor mensen (uit onze gezindte) die niet hebben samengewoond, die wel van elkaar houden en die ook in het huwelijk treden?
De Heere Jezus waarschuwt de farizeeën: "Nu gij farizeeën, gij reinigt het buitenste des drinkbekers en des schotels; maar het binnenste van u is vol van roof en boosheid."
Wij zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd, en ik wil mijn beste kant laten zien en doen voorkomen dat het dan aan de binnenkant ook goed zit. Maar wie kan God narekenen, als een Simson met een Filistijnse trouwt? Richt. 14: "Zijn vader nu en zijn moeder wisten niet dat dit van den HEERE was, dat hij gelegenheid zocht van de Filistijnen; want de Filistijnen heersten te dien tijde over Israël."

Wat was God goed om Zich neer te buigen tot Mozes, en het bleek waar het Mozes om te doen was: "Hij dan zeide: Zou Mijn aangezicht moeten medegaan om u gerust te stellen? Toen zeide hij tot Hem: Indien Uw aangezicht niet medegaan zal, doe ons vanhier niet optrekken."
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Trouwen

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Het zou leuk zijn als je ook eens wat inhoudelijker leert te reageren. Het is nl vaak een nietszeggende reactie over of op een persoon, die weinig toevoegt. Ik schat je hoger dan dat in eigenlijk.
Op een serieuze vraag zal ik serieus antwoord geven. Al deze mag dit en mag dat vragen voegen totaal niets toe, zijn minstens al vierendertig keer op dit forum besproken en minstens 12 keer door een deskundige beantwoord op refoweb.
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Het zou leuk zijn als je ook eens wat inhoudelijker leert te reageren. Het is nl vaak een nietszeggende reactie over of op een persoon, die weinig toevoegt. Ik schat je hoger dan dat in eigenlijk.
Op een serieuze vraag zal ik serieus antwoord geven. Al deze mag dit en mag dat vragen voegen totaal niets toe, zijn minstens al vierendertig keer op dit forum besproken en minstens 12 keer door een deskundige beantwoord op refoweb.
Dat begrijp ik en daaraan stoor ik me ook wel eens. Maar dan kun je misschien beter niet reageren.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Trouwen

Bericht door DDD »

ejvl schreef:
Ambtenaar schreef:
ejvl schreef:Ik vind het wel een logisch vraag.
Als 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar gaan trouwen gaan er vast een hoop refo's niet naar toe.

Nu is een huwelijk tussen man en vrouw wel een Bijbelse instelling, gelovig of niet.

Evenals sommigen niet naar een crematie wensen te gaan maar wel naar een begrafenis, ook al is de overleden persoon ongelovig. Dit omdat een begrafenis een Bijbelse instelling is en een crematie niet.

Daarom zou ik er zelf geen moeite mee hebben om wel te gaan.
Iets bijwonen vanwege een bepaalde persoonlijke verbondenheid zegt helemaal niets over jouw persoonlijke opvattingen over de ceremonie of de te verrichten handelingen.
Dat ben ik helemaal met je eens, toch zijn er een hoop mensen, welke ik niet wil veroordelen, die niet naar een huwelijk tussen 2 mannen of vrouwen zullen gaan, ook al is het een familielid. Dan vind ik het logisch om je ook af te vragen wat dan het verschil is met samenwonende mensen die gaan trouwen.
Het verschil is in deze de Bijbelse instelling van het huwelijk tussen man en vrouw denk ik.
Wellicht zou een verschil kunnen zijn dat in de ogen van deze mensen een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht geen echt huwelijk is terwijl het huwelijk van twee mensen van verschillend geslacht na een periode van samenwonen wel een huwelijk is.

Ik zou overigens naar alle bijeenkomsten gaan, omdat die niet mijn persoonlijke goedkeuring over het huwelijk, de scheiding of de crematie veronderstellen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Trouwen

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Wellicht zou een verschil kunnen zijn dat in de ogen van deze mensen een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht geen echt huwelijk is terwijl het huwelijk van twee mensen van verschillend geslacht na een periode van samenwonen wel een huwelijk is.
Samenwonen is geheel vrijblijvend. Samen in 1 huis en in 1 bed, en je kunt ook makkelijk weer van elkaar af. Dat heeft niks met het bijbelse huwelijk te maken. Ook als je sex hebt met elkaar ben je nog steeds niet getrouwd.

Een huwelijk word gesloten tussen een man en een vrouw, voor altijd (tot de dood), en is een publieke beslissing ten overstaan van getuigen, waarbij we de procedures van de overheid volgen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Trouwen

Bericht door helma »

Geytenbeekje schreef:Misschien is er al een topic hierover.
Maar mag je als christen naar een bruiloft gaan als men al van te voren samen gewoond heeft ?
Ik zou het een verheugend feit vinden dat men gaat trouwen. Dat is tenslotte de Bijbelse weg.
Plaats reactie