Trouwen

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Trouwen

Bericht door Dodo »

Ik mag tegenwoordig af en toe de koster vervangen bij trouwdiensten. Dat is erg leuk om te doen, hoewel ook wel spannend. Zeker de eerste keer. Je wilt toch dat alles goed gaat, zover dat in je macht ligt.
Ik doe ook wat regelwerk vooraf, zoals het zorgen dat er een organist is, dat er een trouwbijbel klaarligt, en in coronatijd is er iemand nodig die de beamer en de live-uitzending verzorgt.
Ik merk ook weer hoeveel er komt kijken bij zo'n dienst. Er zijn allerlei kleine dingen. Zit de man rechts of de vrouw? Ik weet het nog steeds niet. Het is andersom als/dan in het gemeentehuis, maar hoe precies...? Geeft de ouderling de bijbel wel aan de man, zoals het hoort? Ik ben ook van huis uit gewend om over de kerkelijke bevestiging te spreken (en zo zet ik het ook in de kerkbode), en niet over inzegening. Inzegenen vind ik erg "Rooms" klinken.
Dan is er nog het weggeven van de bruid, door haar vader of soms door de ouders. Is dat een goede zaak? Of niet belangrijk?
Hebben jullie ideeën over hoe het wel en niet hoort?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Trouwen

Bericht door Orchidee »

Ik weet alleen dat ik in het gemeentehuis rechts van mijn man moest zitten en in de kerk idd links van mijn man.
Weggeven weet ik niet waar het vandaan komt, in mijn trouwtijd was dat niet zo de gewoonte bij "gewone" burgers, misschien vroeger wél? Ik heb iig géén idee wat hoort en wat niet.
Vind het bij veel mensen een beetje krom overkomen, wonen ze al jaren samen, hebben de dochter allang tot vrouw genomen en als er dan getrouwd word mag de vader van de bruid haar in eens "weggeven", er valt toch niets meer weg te geven dan?
Of ben ik nou zo naïef en/of ouderwets, conservatief, oubollig?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Trouwen

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Ik mag tegenwoordig af en toe de koster vervangen bij trouwdiensten. Dat is erg leuk om te doen, hoewel ook wel spannend. Zeker de eerste keer. Je wilt toch dat alles goed gaat, zover dat in je macht ligt.
Ik doe ook wat regelwerk vooraf, zoals het zorgen dat er een organist is, dat er een trouwbijbel klaarligt, en in coronatijd is er iemand nodig die de beamer en de live-uitzending verzorgt.
Ik merk ook weer hoeveel er komt kijken bij zo'n dienst. Er zijn allerlei kleine dingen. Zit de man rechts of de vrouw? Ik weet het nog steeds niet. Het is andersom als/dan in het gemeentehuis, maar hoe precies...? Geeft de ouderling de bijbel wel aan de man, zoals het hoort? Ik ben ook van huis uit gewend om over de kerkelijke bevestiging te spreken (en zo zet ik het ook in de kerkbode), en niet over inzegening. Inzegenen vind ik erg "Rooms" klinken.
Dan is er nog het weggeven van de bruid, door haar vader of soms door de ouders. Is dat een goede zaak? Of niet belangrijk?
Hebben jullie ideeën over hoe het wel en niet hoort?
Het weggeven van de bruid: ik ken predikanten die het grote onzin vinden, maar ik heb nog niet meegemaakt dat een predikant het dwarsboomde.
Een huwelijk wordt gesloten voor de burgerlijke overheid, daarna vraagt het bruidspaar een zegen over hun huwelijk tijdens de bijeenkomst in de kerk. Of je dat nu inzegenen of bevestigen noemt, is uiteindelijk een spel van woorden. Als plaatsvervangend koster zou ik me daar niet druk over maken.
Als plaatsvervangend koster zul je vooral dienstbaar moeten zijn - en soms dingen moeten faciliteren die je zelf niet zou kiezen.
Als een bruidspaar op muzikaal gebied wensen heeft waar ik niet blij van word, kan ik nog zeggen: zoek maar een andere organist. Als koster heb je die keuze meestal niet...
~~Soli Deo Gloria~~
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Trouwen

Bericht door HersteldHervormd »

Weggeven is toch alleen in het raadhuis?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Trouwen

Bericht door Dodo »

HersteldHervormd schreef:Weggeven is toch alleen in het raadhuis?
Dat is inderdaad wat "tegenstanders" zeggen. Als het stel in de kerk komt, zijn ze al getrouwd dus het weggeven is niet meer aan de orde. En dan kun je je ook nog afvragen of het nog wel van deze tijd is dat de vader zijn dochter plechtig overdraagt in de zorg van haar aanstaande man. Zo kijken we niet meer naar de verhoudingen in het huwelijk.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:
HersteldHervormd schreef:Weggeven is toch alleen in het raadhuis?
Dat is inderdaad wat "tegenstanders" zeggen. Als het stel in de kerk komt, zijn ze al getrouwd dus het weggeven is niet meer aan de orde. En dan kun je je ook nog afvragen of het nog wel van deze tijd is dat de vader zijn dochter plechtig overdraagt in de zorg van haar aanstaande man. Zo kijken we niet meer naar de verhoudingen in het huwelijk.
Of in liefde overdraagt aan een ander. Ik vind het wel iets hebben als ik mijn dochter zo het gemeentehuis in zou mogen brengen. Zo van 'nu mag jij voor haar zorgen kerel en zorg er maar voor dat je het goed doet, want anders....' :D
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Trouwen

Bericht door Bertiel »

Donderdag huwelijksgesprek gehad met de predikant.
Volgens hem op stadhuis bruid rechts van de bruidegom en in de kerk andersom
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Donderdag huwelijksgesprek gehad met de predikant.
Volgens hem op stadhuis bruid rechts van de bruidegom en in de kerk andersom
Als hij dat vindt en jullie het geen probleem vinden, lekker laten doen toch.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Trouwen

Bericht door Bertiel »

zo lang we maar trouwen...
maar het schijnt wel te kloppen:
https://www.theperfectwedding.nl/blog/1 ... wceremonie

het aantal nachtjes nog is onder de 40... we tellen af
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Trouwen

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Ik mag tegenwoordig af en toe de koster vervangen bij trouwdiensten. Dat is erg leuk om te doen, hoewel ook wel spannend. Zeker de eerste keer. Je wilt toch dat alles goed gaat, zover dat in je macht ligt.
Ik doe ook wat regelwerk vooraf, zoals het zorgen dat er een organist is, dat er een trouwbijbel klaarligt, en in coronatijd is er iemand nodig die de beamer en de live-uitzending verzorgt.
Ik merk ook weer hoeveel er komt kijken bij zo'n dienst. Er zijn allerlei kleine dingen. Zit de man rechts of de vrouw? Ik weet het nog steeds niet. Het is andersom als/dan in het gemeentehuis, maar hoe precies...? Geeft de ouderling de bijbel wel aan de man, zoals het hoort? Ik ben ook van huis uit gewend om over de kerkelijke bevestiging te spreken (en zo zet ik het ook in de kerkbode), en niet over inzegening. Inzegenen vind ik erg "Rooms" klinken.
Dan is er nog het weggeven van de bruid, door haar vader of soms door de ouders. Is dat een goede zaak? Of niet belangrijk?
Hebben jullie ideeën over hoe het wel en niet hoort?
Als koster ben je dienend.
Hoe het wel of niet hoort, bepaal jij niet, maar het bruidspaar en de ceremoniemeester in overleg met de voorganger.
Als je gewoon dienstbaar onopvallend faciliteert, is dat het beste. Niet de koster maar de bruidspaar staat in het middelpunt.

Als het gaat over de tekst in het kerkblad: sluit aan bij de tekst van het bruidspaar op hun kaart. Als zij spreken over inzegenen, kan je dat gewoon over nemen. Het kerkblad is niet de plaats om een kaart al dan niet subtiel te corrigeren.
Mocht je een beetje kunnen sturen, dan kan je de tekst 'Gods zegen vragen over hun huwelijk' gebruiken. Er wordt namelijk niets bevestigd en ook niets ingezegend.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Trouwen

Bericht door Dodo »

Wat ik in het kerkblad schrijf, is de formele aankondiging, bij de mutaties van de gemeenteleden. Dus: geboren, verhuisd, vertrokken, huwelijk, overleden.
Trouwkaarten is een verhaal apart. Niet iedereen stuurt een trouwkaart, en dan is de aankondiging ook nog vaak heel informeel. Ik volg zeker niet wat zij schrijven, dat doe ik bij geboortes ook niet. Dan is het ook gewoon: geboren: naam, datum, adres.
Natuurlijk ben je dienend als koster, maar je moet wel de gang van zaken weten. Als de vader de bruid weggeeft, moet hij in een andere ruimte aantreden. Dat moet wel geregeld worden. Ik moet weten op welk moment ik de organist een seintje moet geven, en of hij/zij speelt tijden het binnenwandelen of niet. Dat soort dingen moet je allemaal weten en er naar handelen. Ik heb wel gemerkt dat koster zijn meer is dan de lampen aan en de deuren open.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Trouwen

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:Ik mag tegenwoordig af en toe de koster vervangen bij trouwdiensten. Dat is erg leuk om te doen, hoewel ook wel spannend. Zeker de eerste keer. Je wilt toch dat alles goed gaat, zover dat in je macht ligt.
Ik doe ook wat regelwerk vooraf, zoals het zorgen dat er een organist is, dat er een trouwbijbel klaarligt, en in coronatijd is er iemand nodig die de beamer en de live-uitzending verzorgt.
Ik merk ook weer hoeveel er komt kijken bij zo'n dienst. Er zijn allerlei kleine dingen. Zit de man rechts of de vrouw? Ik weet het nog steeds niet. Het is andersom als/dan in het gemeentehuis, maar hoe precies...? Geeft de ouderling de bijbel wel aan de man, zoals het hoort? Ik ben ook van huis uit gewend om over de kerkelijke bevestiging te spreken (en zo zet ik het ook in de kerkbode), en niet over inzegening. Inzegenen vind ik erg "Rooms" klinken.
Dan is er nog het weggeven van de bruid, door haar vader of soms door de ouders. Is dat een goede zaak? Of niet belangrijk?
Hebben jullie ideeën over hoe het wel en niet hoort?
Als koster ben je dienend.
Hoe het wel of niet hoort, bepaal jij niet, maar het bruidspaar en de ceremoniemeester in overleg met de voorganger.
Als je gewoon dienstbaar onopvallend faciliteert, is dat het beste. Niet de koster maar de bruidspaar staat in het middelpunt.
Niet helemaal mee eens. Teveel bruidsparen vinden dat het hun dienst is, maar in tegenstelling tot een rouwdienst is een huwelijksdienst een eredienst die valt onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad. De kerkenraad bepaalt dus of een bruid weggegeven mag worden (persoonlijk vind ik dat dat niet kan omdat je inderdaad al getrouwd bent), of er wel of geen instrumenten/gezangen zijn, of er wel of geen foto's/video's gemaakt mogen worden, etc. Verder staat het Woord centraal en niet het bruidspaar al begrijp ik denk ik hoe jij het bedoelt. In de tijd van Calvijn trouwde een stel op zondag, gewoon in de kerkdienst. Het idee van 'in het midden van de gemeente' komt dan meer tot zijn recht dan 'in het midden van de familie'. Ik ken predikanten die om die reden de dienst het liefst in het kerkgebouw houden dan in een feesttent op locatie, hoe gezellig ook. Gemeenteleden voelen vaker een drempel om te komen op de feestlocatie, terwijl ze anders wel naar het kerkgebouw komen. Een bruidspaar moet hier mijns inziens over nadenken.
Fides Quaerens Intellectum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Trouwen

Bericht door Mara »

Het heeft mij in het afgelopen jaar toch wel verbaasd wat allemaal mocht in een kerk.(middenflank)
Alles versierd met bloemen, guirlandes, linten. Een fotograaf die gedurende de hele dienst foto's maakte.
Anselmus schreef:Teveel bruidsparen vinden dat het hun dienst is
Een weddingplanner is ook geen bijzonderheid meer. Alles lijkt wel perfect te moeten verlopen.
Opa en oma krijgen een kaartje: Save the Date. En dan staat er een datum op 12 maanden later.
Waarom stuur je zo'n kaartje naar je hoogbejaarde opa en oma, zou je toch denken?
De mensen zijn er vaak verlegen mee. "Alsof we van plan zijn ergens heen te gaan", zeggen ze dan soms.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Het heeft mij in het afgelopen jaar toch wel verbaasd wat allemaal mocht in een kerk.(middenflank)
Alles versierd met bloemen, guirlandes, linten. Een fotograaf die gedurende de hele dienst foto's maakte.
Anselmus schreef:Teveel bruidsparen vinden dat het hun dienst is
Een weddingplanner is ook geen bijzonderheid meer. Alles lijkt wel perfect te moeten verlopen.
Opa en oma krijgen een kaartje: Save the Date. En dan staat er een datum op 12 maanden later.
Waarom stuur je zo'n kaartje naar je hoogbejaarde opa en oma, zou je toch denken?
De mensen zijn er vaak verlegen mee. "Alsof we van plan zijn ergens heen te gaan", zeggen ze dan soms.
Waarom zou je daar verlegen mee zijn? Het is gewoon een kaartje wat iedere gast krijgt. 12 maanden is wat overdreven, maar ik hoorde onlangs dat ik in september een hele dag op een bruiloft mag komen. Dat is erg leuk, maar vraagt ook wel wat voorbereiding. Ook ivm werk.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Trouwen

Bericht door Erskinees »

Mara schreef:Het heeft mij in het afgelopen jaar toch wel verbaasd wat allemaal mocht in een kerk.(middenflank)
Alles versierd met bloemen, guirlandes, linten. Een fotograaf die gedurende de hele dienst foto's maakte.
Anselmus schreef:Teveel bruidsparen vinden dat het hun dienst is
Een weddingplanner is ook geen bijzonderheid meer. Alles lijkt wel perfect te moeten verlopen.
Opa en oma krijgen een kaartje: Save the Date. En dan staat er een datum op 12 maanden later.
Waarom stuur je zo'n kaartje naar je hoogbejaarde opa en oma, zou je toch denken?
De mensen zijn er vaak verlegen mee. "Alsof we van plan zijn ergens heen te gaan", zeggen ze dan soms.
Mooi toch? Het is toch ook niet helemaal uit te leggen dat je huwelijksdienst nu live gestreamd wordt met beeld, maar het ten strengste verboden is dat een fotograaf een paar mooie foto's maakt tijdens de dienst.
Plaats reactie