Soorten kerken

Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Soorten kerken

Bericht door Salomo »

Hallo allemaal dit is mijn allereerste bericht op het forum. Ik ben 18 jaar en ik zit al heel mijn leven in de CGK, mijn ouders waren net uit de GG gestapt. Ik heb niet zoveel verstand van alle verschillende kerken en ik zou er graag wat meer over willen weten.

Ik ben zelf niet echt blij met onze kerk en mijn ouders ook niet, dus ik vind het sowieso raar dat we er nog zitten. Onze kerk zit denk in het linkerrijtje van de soorten CGK, maar zeker doe ik het niet. Ik heb het gevoel dat het woord er heel anders word verteld dan op mijn basisschool en middelbare school (beiden reformatorisch). Daarom ben ik opzoek naar een andere kerk waar ik later naartoe zou kunnen gaan, maar ik zou graag de verschillen ervan willen weten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Soorten kerken

Bericht door Jantje »

Hoe ben je op dit forum terecht gekomen, als ik vragen mag?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Geytenbeekje »

Salomo schreef:Hallo allemaal dit is mijn allereerste bericht op het forum. Ik ben 18 jaar en ik zit al heel mijn leven in de CGK, mijn ouders waren net uit de GG gestapt. Ik heb niet zoveel verstand van alle verschillende kerken en ik zou er graag wat meer over willen weten.

Ik ben zelf niet echt blij met onze kerk en mijn ouders ook niet, dus ik vind het sowieso raar dat we er nog zitten. Onze kerk zit denk in het linkerrijtje van de soorten CGK, maar zeker doe ik het niet. Ik heb het gevoel dat het woord er heel anders word verteld dan op mijn basisschool en middelbare school (beiden reformatorisch). Daarom ben ik opzoek naar een andere kerk waar ik later naartoe zou kunnen gaan, maar ik zou graag de verschillen ervan willen weten.
Hoi, zo als je weet zitten er grote verschillen in de soorten CGK's.
Op kerktijden.nl kan je je woonplaats in typen en kijken welke (refo) kerken je in de buurt hebt.
Ook kan je verschillende kerken beluisteren,
Gods zegen toegewenst met het zoeken, waar de Kerk is is het Woord.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Soorten kerken

Bericht door DDD »

Het is wellicht beter om te letten op de overeenkomsten tussen de verschillende kerkelijke gemeenschappen. De kans lijkt mij groot dat die meer het werk van God zijn dan de verschillen.

Maar als God je heeft gedoopt in de CGK, dan zou ik je adviseren om daar in de kerk te blijven, tenzij er een moment zou komen waarin dwalingen in de CGK te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Soorten kerken

Bericht door Salomo »

Jantje schreef:Hoe ben je op dit forum terecht gekomen, als ik vragen mag?
Ik was benieuwd of er plek was om te kunnen discussiëren en praten over het geloof. Ik had eerst op Reddit gekeken, maar niks gevonden en toen zocht ik gewoon refo forum op en vond ik dit.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Soorten kerken

Bericht door Mara »

Salomo schreef: Ik ben zelf niet echt blij met onze kerk en mijn ouders ook niet, dus ik vind het sowieso raar dat we er nog zitten. Onze kerk zit denk in het linkerrijtje van de soorten CGK, maar zeker doe ik het niet.
Heel vaag dit.
Heb je dit met je ouders besproken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Soorten kerken

Bericht door Salomo »

DDD schreef:Het is wellicht beter om te letten op de overeenkomsten tussen de verschillende kerkelijke gemeenschappen. De kans lijkt mij groot dat die meer het werk van God zijn dan de verschillen.

Maar als God je heeft gedoopt in de CGK, dan zou ik je adviseren om daar in de kerk te blijven, tenzij er een moment zou komen waarin dwalingen in de CGK te vinden zijn.
Er kunnen toch wel dwalingen in een bepaalde kerk zijn, maar niet in een kerkverband? Ik heb het er vaak over met onze JV. In een groepje van 10 waren 9 mensen niet blij met hoe het er aan toe gaat in de kerk. Daar schrok ik wel van.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Het is wellicht beter om te letten op de overeenkomsten tussen de verschillende kerkelijke gemeenschappen. De kans lijkt mij groot dat die meer het werk van God zijn dan de verschillen.

Maar als God je heeft gedoopt in de CGK, dan zou ik je adviseren om daar in de kerk te blijven, tenzij er een moment zou komen waarin dwalingen in de CGK te vinden zijn.
Jij zei pas tegen mij dat ik zou moeten blijven ook al zou ik lid zijn van de remonstranten.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Soorten kerken

Bericht door Salomo »

Mara schreef:
Salomo schreef: Ik ben zelf niet echt blij met onze kerk en mijn ouders ook niet, dus ik vind het sowieso raar dat we er nog zitten. Onze kerk zit denk in het linkerrijtje van de soorten CGK, maar zeker doe ik het niet.
Heel vaag dit.
Heb je dit met je ouders besproken?
Ja en ik heb ook gezegd dat ik weg wil en daar zijn ze ook blij mee, maar zelf blijven ze in de kerk en ik denk dat ik nog te jong ben om zelfstandig naar een andere kerk te gaan.

Inderdaad erg vaag.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Geytenbeekje »

Salomo schreef:
Mara schreef:
Salomo schreef: Ik ben zelf niet echt blij met onze kerk en mijn ouders ook niet, dus ik vind het sowieso raar dat we er nog zitten. Onze kerk zit denk in het linkerrijtje van de soorten CGK, maar zeker doe ik het niet.
Heel vaag dit.
Heb je dit met je ouders besproken?
Ja en ik heb ook gezegd dat ik weg wil en daar zijn ze ook blij mee, maar zelf blijven ze in de kerk en ik denk dat ik nog te jong ben om zelfstandig naar een andere kerk te gaan.

Inderdaad erg vaag.
Als je het echt niet meer uithoud kan je altijd op zondag kerkdiensten online beluisteren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Soorten kerken

Bericht door Mara »

Salomo schreef:
Mara schreef:
Salomo schreef: Ik ben zelf niet echt blij met onze kerk en mijn ouders ook niet, dus ik vind het sowieso raar dat we er nog zitten. Onze kerk zit denk in het linkerrijtje van de soorten CGK, maar zeker doe ik het niet.
Heel vaag dit.
Heb je dit met je ouders besproken?
Ja en ik heb ook gezegd dat ik weg wil en daar zijn ze ook blij mee, maar zelf blijven ze in de kerk en ik denk dat ik nog te jong ben om zelfstandig naar een andere kerk te gaan.

Inderdaad erg vaag.
Ik ben ook CGKse en helaas glijdt de gemeente waar ik lid van ben ook af naar het linkerrijtje, zoals jij dat noemt.
Wat is de reden dat zij in de kerk willen blijven en wat is de reden dat jij naar een andere wil?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Soorten kerken

Bericht door Salomo »

Geytenbeekje schreef:
Salomo schreef:
Mara schreef:
Salomo schreef: Ik ben zelf niet echt blij met onze kerk en mijn ouders ook niet, dus ik vind het sowieso raar dat we er nog zitten. Onze kerk zit denk in het linkerrijtje van de soorten CGK, maar zeker doe ik het niet.
Heel vaag dit.
Heb je dit met je ouders besproken?
Ja en ik heb ook gezegd dat ik weg wil en daar zijn ze ook blij mee, maar zelf blijven ze in de kerk en ik denk dat ik nog te jong ben om zelfstandig naar een andere kerk te gaan.

Inderdaad erg vaag.
Als je het echt niet meer uithoud kan je altijd op zondag kerkdiensten online beluisteren.
Ik ga met een groepje vrienden van me naar Geloofstoerusting.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Geytenbeekje »

Mooi !
maar dat is toch niet op zondag ?
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Soorten kerken

Bericht door Salomo »

Mara schreef:
Salomo schreef:
Mara schreef:
Salomo schreef: Ik ben zelf niet echt blij met onze kerk en mijn ouders ook niet, dus ik vind het sowieso raar dat we er nog zitten. Onze kerk zit denk in het linkerrijtje van de soorten CGK, maar zeker doe ik het niet.
Heel vaag dit.
Heb je dit met je ouders besproken?
Ja en ik heb ook gezegd dat ik weg wil en daar zijn ze ook blij mee, maar zelf blijven ze in de kerk en ik denk dat ik nog te jong ben om zelfstandig naar een andere kerk te gaan.

Inderdaad erg vaag.
Ik ben ook CGKse en helaas glijdt de gemeente waar ik lid van ben ook af naar het linkerrijtje, zoals jij dat noemt.
Wat is de reden dat zij in de kerk willen blijven en wat is de reden dat jij naar een andere wil?
Ik denk voor mijn ouders de gewenning en de contacten, maar dat vind ik een apart argument, want hun hebben genoeg contacten in de Ger Gem en de hervormde kerken in de buurt. Dus echt een logische reden geven ze niet.

Ik wil graag weg, omdat ik het gevoel heb dat er bepaalde onderdelen van het evangelie missen in de preken. En met JV gebeuren er vaak aparte dingen. Heel veel dingen worden bij ons in de JV bestemdeld als normaal, terwijl de leer het afkeurd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Soorten kerken

Bericht door DDD »

Salomo schreef:
DDD schreef:Het is wellicht beter om te letten op de overeenkomsten tussen de verschillende kerkelijke gemeenschappen. De kans lijkt mij groot dat die meer het werk van God zijn dan de verschillen.

Maar als God je heeft gedoopt in de CGK, dan zou ik je adviseren om daar in de kerk te blijven, tenzij er een moment zou komen waarin dwalingen in de CGK te vinden zijn.
Er kunnen toch wel dwalingen in een bepaalde kerk zijn, maar niet in een kerkverband? Ik heb het er vaak over met onze JV. In een groepje van 10 waren 9 mensen niet blij met hoe het er aan toe gaat in de kerk. Daar schrok ik wel van.
Daar hoef je niet van te schrikken. Dat is typisch voor onze tijd. Iedereen weet het nog beter dan de ander. Dat heb ik zelf ook hoor, ik doe niet of ik op dat punt beter ben. Ik geef ook altijd graag mijn mening.

Maar God roept ook altijd mensen in een kerk die daar niet helemaal passen. Bijna iedereen weet wel een kerk die beter bevalt dan zijn eigen kerk. Dat komt deels omdat mensen altijd de nadelen van hun eigen kerk wat scherper in het oog hebben dan die van andere kerken. De uitdrukking zegt: het gras is altijd groener bij de buren. Maar het komt ook omdat God helemaal niet wil dat kerken verschillend zijn vanwege allerlei belangrijke of onbelangrijke zaken. Zo worden er in een rechtlijnig kerkgenootschap ook milde mensen geboren, en in een mild kerkgenootschap ook rechtlijnige mensen.

Als al die mensen nu deden wat God van hen vroeg, in plaats van zich een kerk naar eigen smaak uit te zoeken, dan zou de christelijke kerk een mooi voorbeeld van Gods veelvuldige genade zijn.

Nu is de christelijke kerk meer een lappendeken. Dat kan ook mooi zijn, op een afstand. Ik hoop maar dat God het zo ook ziet, maar ik vrees dat alle verschillende christelijke kerken Hem een doorn in het oog zijn.
Plaats reactie