Handhaving van het kerkelijk jaar

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Handhaving van het kerkelijk jaar

Bericht door Susan »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Sommige reacties begrijp ik niet.
Wel vind ik het een ingewikkelde leer geworden. Eerst advent beleven, dan kerst enz. en dan wordt er nog gezegd dat niet iedereen zo ver komt. Dit staat wel ver van de Bijbel af.
Dit moet je ook niet letterlijk nemen. Het gaat om de zaken te beleven. Dat is niet aan data gebonden. Maar wel zaken die gekend moeten worden. Wat hebben we er aan als we alleen met ons verstand weten dat Jezus geboren is? Niks, dan moet het toch eerst persoonlijk Kerst worden, willen we dat begrijpen? En wat heb ik er aan of ik geloof dat Jezus is opgestaan uit de doden, als ik dat alleen met mijn verstand weet?
Ik begrijp het wel maar het is niet de taal van de Schriften.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Handhaving van het kerkelijk jaar

Bericht door -DIA- »

Susan schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Sommige reacties begrijp ik niet.
Wel vind ik het een ingewikkelde leer geworden. Eerst advent beleven, dan kerst enz. en dan wordt er nog gezegd dat niet iedereen zo ver komt. Dit staat wel ver van de Bijbel af.
Dit moet je ook niet letterlijk nemen. Het gaat om de zaken te beleven. Dat is niet aan data gebonden. Maar wel zaken die gekend moeten worden. Wat hebben we er aan als we alleen met ons verstand weten dat Jezus geboren is? Niks, dan moet het toch eerst persoonlijk Kerst worden, willen we dat begrijpen? En wat heb ik er aan of ik geloof dat Jezus is opgestaan uit de doden, als ik dat alleen met mijn verstand weet?
Ik begrijp het wel maar het is niet de taal van de Schriften.
Dan benoem je het toch gewoon anders? Het gaat om de zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Handhaving van het kerkelijk jaar

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Dan benoem je het toch gewoon anders? Het gaat om de zaken.
Klopt. Dus in dit kader zou ik zeggen met Johannes: En hieraan kennen wij dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Handhaving van het kerkelijk jaar

Bericht door Susan »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Dan benoem je het toch gewoon anders? Het gaat om de zaken.
Klopt. Dus in dit kader zou ik zeggen met Johannes: En hieraan kennen wij dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
Ja, het bewijs dat iemand God kent en gemeenschap met Hem heeft, is dat hij zich aan Zijn geboden houdt. Een eenvoudige, liefdevolle gehoorzaamheid is een natuurlijk resultaat van gemeenschap met God.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Handhaving van het kerkelijk jaar

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:DIA zegt ook niet dat de aandacht voor liturgie de bijbel verdringt. Dat zou mijns inziens ook niet juist zijn. Wel brengt aandacht voor liturgie mee dat de persoon van de spreker minder belangrijk wordt. Hij wordt als het ware overkleed door zijn functie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor rechters. En in zoverre is een liturgische insteek minder bevindelijk. Ik denk dat dat wel klopt. De persoonlijke ervaringen van de spreker staan minder centraal. De mens wordt meer gezien als iemand die het Woord van God representeert of doorgeeft. In extreme gevallen gaat de liturgie zover dat de voorganger nauwelijks vrijheid heeft iets persoonlijks toe te voegen, zoals bijvoorbeeld in een Evensong.
1. Evensong is een gebedsdienst en geen dienst van woordverkondiging. De noodzaak van persoonlijke toevoegingen is dus ook minder aanwezig. Als je het Onze Vader bidt, heb je ook geen ruimte voor persoonlijke toevoegingen. Het gebed staat vast, en het is het allervolmaakste gebed. Wat zou je dan nog toevoegen?
2. In Engeland is het niet ongebruikelijk om tijdens de Evensong toch een kort Adress te houden. Dat is dan geen grote preek (al noemt men het bijvoorbeeld in York wel Sermon), maar een kortere meditatie of overweging. Ziedaar tóch nog ruimte voor persoonlijke toevoegingen. Bevinding niet uitgesloten ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handhaving van het kerkelijk jaar

Bericht door DDD »

Als ik het goed begrijp, ben je het met mij eens, met die kanttekening dat een korte overweging ook deel kan uitmaken van een avondzang.

Overigens staan in een evensong de gezongen psalmen en schriftlezingen centraal, met de cantica, waarmee ik het echt niet met je eens kan zijn dat een evensong geen woordverkondiging zou zijn. Wellicht klopt dat, als je de nadruk legt op het begrip 'verkondiging' als vorm. Maar de dienst van het Woord omvat zeker ook de schriftlezing(en). Een avondzang is één en al woordverkondiging, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Handhaving van het kerkelijk jaar

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Als ik het goed begrijp, ben je het met mij eens, met die kanttekening dat een korte overweging ook deel kan uitmaken van een avondzang.

Overigens staan in een evensong de gezongen psalmen en schriftlezingen centraal, met de cantica, waarmee ik het echt niet met je eens kan zijn dat een evensong geen woordverkondiging zou zijn. Wellicht klopt dat, als je de nadruk legt op het begrip 'verkondiging' als vorm. Maar de dienst van het Woord omvat zeker ook de schriftlezing(en). Een avondzang is één en al woordverkondiging, mijns inziens.
Eens, absoluut. Ik formuleerde meer voor mensen die vinden dat een dienst zonder preek geen dienst is. ;)

De term avondzang als vernederlandsing van Evensong vind ik overigens niet mooi en is ook volstrekt ongebruikelijk in liturgische zin. Noem het dan liever avondgebed.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handhaving van het kerkelijk jaar

Bericht door DDD »

Ik vind avondgebed ook mooi. Maar dat is minder specifiek. Wat is er mis met avondzang? Dat is toch exact hetzelfde als evensong?

Ik zal Hanna Rijken eens vragen of zij een goed alternatief weet.
Plaats reactie