Het collecteren tijdens de eredienst

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door DDD »

Dat kan heus ook wel in de stille modus hoor.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Het zijn twee meningen, waarvan ik de laatste ben toegedaan.
Sinds wanneer? Ja, dat weet ik eigenlijk niet. Waarschijnlijk sinds de komst van de mobiele telefoon of zo.
Is iedereen in jouw omgeving dat altijd met jou eens geweest? Want daar kan ik me niets bij voorstellen.
Ik heb het niet aan iedereen in mijn omgeving gevraagd, maar het zou me niet verbazen als er iemand is, die het er niet mee eens is. Dat is heel goed mogelijk, inderdaad.
Jantje schreef:Als er werkelijk op zo'n manier wordt gecollecteerd, dan hoor je tijdens de dienst de dominee niet meer, maar alleen nog ringtones van mobieltjes. Dus ik vind het een buitengewoon slecht idee.
Nee zo werkt dat niet. Je wordt niet opgebeld of zo.
Het is gewoon een app op je telefoon, die verder geen geluid maakt; alleen een trilling bij het geven. Het maakt minder geluid als een in de zak vallend muntje.
En nee, je hoort de dominee dan niet meer. Maar dat geldt ook bij contant geld. Of doen ze bij jullie de collecte tijdens de preek? Zo ja, dan overstemt de app de dominee minder als een vallend muntje.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef: En die kans geef je hem buiten de eredienst wel?
Daar probeer ik binnen mijn vermogen te doen wat nodig is. De eredienst is een heilige samenkomst in Gods huis. Daar past nog een hogere graad van alertheid bij. Net zoals ik mijn smartphone offline zet tijdens de stille tijd, het Bijbellezen aan tafel of andere gelegenheden waar ik gestoord zou kunnen worden in de tijd met God. Ik heb dan mijn smartphone niet nodig en vind het ook niet wenselijk.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Om eerlijk te zijn geloof ik er niet zo in, dat mensen onnodig met hun mobiel gaan zitten spelen in een kerkdienst.
Dat lijkt me een gezocht argument.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn geloof ik er niet zo in, dat mensen onnodig met hun mobiel gaan zitten spelen in een kerkdienst.
Dat lijkt me een gezocht argument.
Ik ken m'n eigen hart en daar vertrouw ik maar niet teveel op. Daarbij komt dat als het device aanwezig is, de gesprekken na de dienst nog snelle afgeleid kunnen worden naar andere onderwerpen. Afgelopen zondag nog: iemand wilde graag in de hal van de kerk een filmpje laten zien. Uit fatsoen ben ik blijven staan, maar het was wel schadelijk voor mijn rust na de prediking.
Dat kan ook met een 'gewoon' gesprek, maar de digitale middelen hebben zeker een aanvullende afleidende component in zich.

Het afdoen als een gezocht argument vind ik nu niet de meest prettige typering in een positieve gedachtewisseling.
Laatst gewijzigd door Hollander op 19 dec 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn geloof ik er niet zo in, dat mensen onnodig met hun mobiel gaan zitten spelen in een kerkdienst.
Dat lijkt me een gezocht argument.
Mensen zijn een breed begrip. Als ik jouw eens enkele woorden noem, praat je vast anders: grote galerij, stel pubers, collecteren met de GIVT-app, mobieltjes nodig, enzovoorts.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn geloof ik er niet zo in, dat mensen onnodig met hun mobiel gaan zitten spelen in een kerkdienst.
Dat lijkt me een gezocht argument.
Helaas zie ik dit regelmatig. Onze kinderen kijken graag mee als voor of naast hen in de kerk een spelletje met de mobiel gespeeld wordt. Zijn het geen kleurboeken, dan wel de mobiel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Dan raak je een dieper liggend probleem aan dan digitaal collecteren. Het lijkt me verstandiger om daar eerst wat aan te doen.
Dat geldt ook @Jantje met zijn galerij vol klierende pubers.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Dan raak je een dieper liggend probleem aan dan digitaal collecteren. Het lijkt me verstandiger om daar eerst wat aan te doen.
Dat geldt ook @Jantje met zijn galerij vol klierende pubers.
Dat kan maar dan alsnog, hoe je het wend of keert. Een smartphone is een grote bron van prikkels. Dus dat lijkt me echt zo onverstandig tijdens de eredienst.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn geloof ik er niet zo in, dat mensen onnodig met hun mobiel gaan zitten spelen in een kerkdienst.
Dat lijkt me een gezocht argument.
Mensen zijn een breed begrip. Als ik jouw eens enkele woorden noem, praat je vast anders: grote galerij, stel pubers, collecteren met de GIVT-app, mobieltjes nodig, enzovoorts.
Ik heb mijn mobieltje altijd op de bank liggen naast mijn bijbel, ik zoek dingen op en vergelijk soms dingen, ik zie dat er meerdere zijn die dan doen, ook jongeren, er zijn jongeren die niet luisteren en misschien klieren, maar er zijn óók ouderen als je iets verteld over de preek van afgelopen week dan kijken ze of je Chinees aan het praten bent... dus ja
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Ook zijn er jongeren (en ouderen!) die plaatjes zitten te kijken in de BMU.
Die ook maar thuis laten dan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Ook zijn er jongeren (en ouderen!) die plaatjes zitten te kijken in de BMU.
Die ook maar thuis laten dan?
Ja precies...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Ook zijn er jongeren (en ouderen!) die plaatjes zitten te kijken in de BMU.
Die ook maar thuis laten dan?
Misschien wel. Ik overweeg een Bijbel met kanttekeningen mee te gaan nemen naar de kerk, ter vervanging van de BMU.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Ook zijn er jongeren (en ouderen!) die plaatjes zitten te kijken in de BMU.
Die ook maar thuis laten dan?
Misschien wel. Ik overweeg een Bijbel met kanttekeningen mee te gaan nemen naar de kerk, ter vervanging van de BMU.
Weet je zeker dat die kanttekeningen niet teveel prikkels geven?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Ook zijn er jongeren (en ouderen!) die plaatjes zitten te kijken in de BMU.
Die ook maar thuis laten dan?
Misschien wel. Ik overweeg een Bijbel met kanttekeningen mee te gaan nemen naar de kerk, ter vervanging van de BMU.
Weet je zeker dat die kanttekeningen niet teveel prikkels geven?
De meeste dominees die bij ons voorgaan, citeren daar tenminste nog menigvuldig uit. Dus nee, het is juist een extra toevoeging aan de preek, omdat je ter plekke de kanttekening kunt meelezen.

;) ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie