Andere gemeenten bezoeken

-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Augustienus schreef:
HersteldHervormd schreef: Er zijn verschillen in ligging. We kunnen dat verzwijgen of ontkennen, maar dat zou niet eerlijk wezen.

Aan de andere, overal hoor je van vrije genade, voor de zondaar. Ik heb dus eigenlijk geen negatieve ervaringen. Alleen sommige gemeente zingen wel vlug, maar dat is puur een kwestie van gewenning :)
Dat laat wel zien uit welke gemeenten je iig niet komt ;-). Ik ben ooit eens in Vriezenveen geweest maar dat vond ik echt extreem langzaam.
Dit geval heeft ook te maken met de historie van een gemeente. In Vriezenveen is de HHK voor een groot deel de voortzetting van een Ned. Herv. Evangelisatie. Dit was een degelijke bevindelijke groep. Bekende voorganger was onder meer de weleerwaarde heer W. van Leeuwen, en ook een prediker als dhr. A. de Redelijkheid ging daar wel voor. Deze predikers zaten op dezelfde lijn van de bevindelijke kerken, en waren niet anders dan, zeg maar, de Ger. Gem. (in Ned.)
Nog altijd zijn de preken van dhr. W. van Leeuwen geliefd in bevindelijke kringen. Preken worden nog wel eens gelezen in Oud ger. gem. (in Ned.). Van hem zijn nog verschillende prekenbundels te koop. Bekend zijn de Bijbellezingen over het boek Jona.
Vanzelf, het ritme in zingen van de psalmen op zich is geen hoofdzaak, daar hebben we het meer over gehad, maar het zegt wel eens wat over de ligging van een gemeente, al gaat ook dit waar niet altijd op. Het gaat natuurlijk om het Woord dat gebracht word. Maar wel kunnen we opmerken dat heel langzaam zingen in meer modernere gemeenten veel minder voorkomt. Ik maak daar verder ook geen punt van.
Er was toch een evangelisatie die overging in de PKN toch ?
Helaas is er een groepje dat weer brak, en terug aansluiting zocht bij de PKN.
Heel jammer, want de Bethel-gemeente was altijd een getrouwe bevindelijke gemeente. Waarom weer breken? Ik kan dit niet volgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Adagio »

Maanenschijn schreef:Nu zijn de kerken natuurlijk meer in kadertjes te vatten, met onderlinge verschillen en toch ook vaak het idee dat de kerk waar je aansloten bent de juiste kerk is. Ik zou wel willen pleiten voor minder krampachtigheid met het onderling bezoeken van kerkdiensten.
In de aanhef boven het Bijbelboek Ruth lees ik dat "Ruth tot een spiegel van Gods onbegrijpelijke genade geworden is, en een voorbeeld van de beroeping der heidenen tot de gemeenschap van onzen Heere Christus, het beloofde Zaad". Als dat zo is, laat dan de tekst "Toen zeide Boaz tot Ruth: Hoort gij niet, mijn dochter? Ga niet om in een ander veld op te lezen, ook zult gij vanhier niet weggaan; maar hier zult gij u houden bij mijn maagden" ook voor ons betekenis hebben. Maar we leven nu in een andere tijd. De gemeenschap van het gemeenteleven mag geen afbreuk gedaan worden. Ik geef Maanenschijn gelijk, dat als dat zo te pas komt, ik in de week ook zeker ter kerke ga op verschillende andere plaatsen. En dan zit ik niet graag in een hokje met een groot bord boven de ingang, maar wel daar waar 'de belijdenis ook de mijne is'.

De richting van 'een waarheidsclaim is ongewenst' kan postmorderne trekken hebben, in dat verband vond ik het volgende stukje in het RD:
Het RD van 25 sept. 2006 schreef:In diverse opzichten waardeert men christenen. Maar ze moeten niet met een waarheidsclaim komen. Prof. Maris wijst erop dat belijden en beleven -het thema van de schooldag- samen moeten gaan. "Lange tijd is er in de kerk vooral op aangedrongen dat achter het belijden het hart zou zitten, uit vrees dat de rechtzinnigheid kan doodgaan in degelijke woorden. Ik ben bang dat de situatie vandaag anders is geworden. Onze situatie komt dichter bij de werkelijkheid van het Nieuwe Testament. Vroomheid, religieuze ervaring, verhalen over bijzondere krachten en openbaringen zijn ruim verkrijgbaar, evenals toen."
Onze belevingscultuur heeft volgens prof. Maris een zo gevarieerd aanbod ontwikkeld dat ook kerken er liturgisch, muzikaal en emotioneel mee uit de voeten kunnen. "Het is vooruitstrevend om daarop in te spelen. Om je heen hoor je zeggen dat de kerk wat te bieden moet hebben. Er is een belevingstraject vol aanbiedingen. Deze dingen plaatsen echter het belijden op de achtergrond."
Volgens de hoogleraar is er alle reden terug te vallen op Bijbelse woorden die spreken van "de gezonde leer." "Het gaat daarin om de leer die Bijbels is, naar Gods bedoeling, maar die ook in zijn uitwerking gezond is. Belijden en beleven", concludeert prof. Maris, "zijn niet twee trajecten: leer het eerst maar uit je hoofd, hopelijk komt het hart dan ook nog een keer. Nee, het belijden gáát over een nieuw leven en over het kennen van Christus. Het gaat over schuld en genade, over verzoening en verwachting, het gaat over jezelf."
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

@Dia
Volgens mij had het te maken met de kerkvisie van hen.
Op hun site staat ook de brochure die destijds Ds Budding heeft gemaakt waarom hij opging in de PKN.
Want diegene die voorgaan zijn allemaal rechtse Bond dominees
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef: Omdat ik je beter wil begrijpen op dit punt, enkele vragen:
- Hoe breed zou je dat "allen" willen trekken? Alles wat christelijk heet (inclusief vrijzinnig, RKK etcetera), of zou je hier de definitie van de Nederlandse Geloofsbelijdenis omtrent de ware kerk bij willen betrekken?
- Hoe voorkom je op deze manier het achternalopen van dominees die je goed liggen, ten nadele van dominees die wellicht te confronterende boodschap hebben naar onze zin (Timoteüs 4:3)?
- Als dit op grote schaal gebeurt, hoe verhoud dit zich tot de stabiliteit, opbouw en band met de eigen gemeente? En met de verantwoordelijkheid van de ouderlingen van de eigen gemeente, die verantwoordelijk zijn voor je geestelijke welzijn.

Ik heb wellicht op dit moment niet helemaal recht van spreken in verband met mijn persoonlijke situatie ;) Maar de bovenstaande vragen komen bij mij op bij een pleidooi voor over en weer kerkdiensten bezoeken.
1) Allen zou voor mij omvatten allen die belijden in zichzelf geheel verloren te zijn, en enkel door genade in Christus behouden worden. Zo mooi omschreven in de art. 27, 28 en 29 NGB. Dit is overigens ruimer dan onze kerken in de Gereformeerde traditie en theologie, maar omvat voor mij ook kerken (bijv. in het buitenland) die onze 3 formulieren niet kennen of onderschrijven.
2) wat ik zeker niet bedoel is het nalopen van predikanten, vooral niet om een prediking te horen die je zelf zou wensen. Wel meen ik dat het niet erg is om een predikant te gaan beluisteren, waarvan 'een goed gerucht' bekend is. Zolang het niet om de spreker maar wel om de boodschap gaat lijkt mij daar niet al te veel mis mee. In vroeger dagen liep men door de week soms uren of maakte men soms reizen om deze of gene te gaan beluisteren.
3) Ik denk dat het zeker goed is om vooral de eigen gemeente te bezoeken. Vooral voor de stabiliteit van het eigen gezin, om kinderen ook gewend te maken aan een vanzelfsprekende kerkgang. Zeker ook om het gemeente-zijn met elkaar te oefenen. De primaire plaats is in de eigen gemeente. In gemeentevorming en -zijn is best een verbetering (ik begin bij mijzelf) mogelijk. Dus inderdaad, als dit op grote schaal gebeurt, kan dit ongewenste effecten hebben. Overigens is de vraag: op grote schaal door enkele gezinnen/personen, of op grote schaal doordat velen af en toe elders kerken? De verantwoordelijkheid met betrekking tot geestelijk welzijn van de gemeenteleden die de ouderlingen hebben, heeft als eerste betrekking op het toezien op een goede prediking. Daarnaast op het persoonlijk en geestelijk leven. Een externe kerkgang kan invloed hebben op dat laatste, waarbij de kerkenraad in persoonlijke gesprekken dan ook navraag of bijsturing kan doen.

Waar ik mijn punt wil maken is het volgende: vanuit mijn omgeving merk ik dat men zeer negatief is op het bezoeken van andere diensten, nog meer van andere kerkverbanden. Want 'het hoort niet'. Daar bemerk ik vaak geen Bijbelse onderbouwing, maar een bepaalde mate van kerkisme. Terwijl voor het gaan naar andere kerken/predikanten ik zowel historisch als vanuit de Bijbel, met name het Nieuwe Testament, geen aanleiding zie om dat sterk af te wijzen, maar meer nog daar voorbeelden van zie. Met bovenstaande nuances vanzelf. Maar ik pleit voor meer ontspannenheid in deze, wetend dat kerkmuren door de Heere niet zo gewild zijn en Zijn Kerkvergaderend werk wereldwijd is. Zoals CdW als schreef: Ik ben een vriend en metgezel van allen die Zijn naam ootmoedig vrezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Zoals CdW als schreef: Ik ben een vriend en metgezel van allen die Zijn naam ootmoedig vrezen.
Dank voor je zeer uitgebreide reactie, Maanenschijn!

Ik denk dat trouw een groot goed is, maar kerkisme inderdaad niet. Ik luister in de auto ook graag allerlei preken, van allerlei kerkverbanden, mits ze een hoge schriftvisie hebben en de "doctrines of grace" onderschrijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Augustienus »

Geytenbeekje schreef:@Dia
Volgens mij had het te maken met de kerkvisie van hen.
Op hun site staat ook de brochure die destijds Ds Budding heeft gemaakt waarom hij opging in de PKN.
Want diegene die voorgaan zijn allemaal rechtse Bond dominees
Ik begrijp het wel, hoewel ik een kerkscheuring nooit toejuich. -knip- Graag respect voor ambtsdragers. In die zin werden we in Rijssen beter opgevangen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door J.C. Philpot »

Augustienus schreef:Ik begrijp het wel, hoewel ik een kerkscheuring nooit toejuich. -knip-In die zin werden we in Rijssen beter opgevangen.
Het zou mij verbazen als dit feitelijke informatie is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Augustienus schreef:Ik begrijp het wel, hoewel ik een kerkscheuring nooit toejuich. -knip- In die zin werden we in Rijssen beter opgevangen.
Het zou mij verbazen als dit feitelijke informatie is.
En wat dan nog. Het is nu eenmaal een probleem voor fysiek hardwerkende mensen om op zondag het lijf te laten rusten. Het lichaam zelf wil dat namelijk ook en de slaap neemt dan de overhand over de geest. Dat is best te begrijpen, hoewel niet goed te keuren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Augustienus schreef:Ik begrijp het wel, hoewel ik een kerkscheuring nooit toejuich. -knip-In die zin werden we in Rijssen beter opgevangen.
Het zou mij verbazen als dit feitelijke informatie is.
En wat dan nog. Het is nu eenmaal een probleem voor fysiek hardwerkende mensen om op zondag het lijf te laten rusten. Het lichaam zelf wil dat namelijk ook en de slaap neemt dan de overhand over de geest. Dat is best te begrijpen, hoewel niet goed te keuren.
In dit geval is er geen excuus, en heeft de kerkenraadsbank de hele week uit kunnen rusten ;)

Wat de personen die er op zitten betreft (voor zover dit waar is) , weten we hun omstandigheden zoals medicijngebruik met bijwerkingen inderdaad niet.

Ik vind het ook niet echt een irenische posting van Augustienus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Augustienus »

Ik had de zin weg kunnen laten, maar het was iets wat me opviel (overigens in meer zware gemeenten).
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:@Dia
Volgens mij had het te maken met de kerkvisie van hen.
Op hun site staat ook de brochure die destijds Ds Budding heeft gemaakt waarom hij opging in de PKN.
Want diegene die voorgaan zijn allemaal rechtse Bond dominees
Zit je dan bij de Bethel gemeente? Of bij degenen die terug gingen naar de PKN? In Vriezenveen staat nu ds. IJ. R. Bijl.
Dat is eigenlijk de gemeente die ik bedoel. Eigenlijk ook de voortzetting van de Hervormde Evangelisatie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:@Dia
Volgens mij had het te maken met de kerkvisie van hen.
Op hun site staat ook de brochure die destijds Ds Budding heeft gemaakt waarom hij opging in de PKN.
Want diegene die voorgaan zijn allemaal rechtse Bond dominees
Zit je dan bij de Bethel gemeente? Of bij degenen die terug gingen naar de PKN? In Vriezenveen staat nu ds. IJ. R. Bijl.
Dat is eigenlijk de gemeente die ik bedoel. Eigenlijk ook de voortzetting van de Hervormde Evangelisatie.
Je hebt 2 hervormde gemeentes, in vriezenveen een vrijzinnige en een rechtse Bond gemeente (hwba)
die laatste bedoel ik.
Nee ik woon meer dan een uur van Vriezenveen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Je hebt 2 hervormde gemeentes, in vriezenveen een vrijzinnige en een rechtse Bond gemeente (hwba)
die laatste bedoel ik.
Nee ik woon meer dan een uur van Vriezenveen
Een confessionele, en een "rechtse Bond gemeente (hwba)".

De HHG en de HWBA komen beiden voort uit de Evangelisatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:@Dia
Volgens mij had het te maken met de kerkvisie van hen.
Op hun site staat ook de brochure die destijds Ds Budding heeft gemaakt waarom hij opging in de PKN.
Want diegene die voorgaan zijn allemaal rechtse Bond dominees
Zit je dan bij de Bethel gemeente? Of bij degenen die terug gingen naar de PKN? In Vriezenveen staat nu ds. IJ. R. Bijl.
Dat is eigenlijk de gemeente die ik bedoel. Eigenlijk ook de voortzetting van de Hervormde Evangelisatie.
Je hebt 2 hervormde gemeentes, in vriezenveen een vrijzinnige en een rechtse Bond gemeente (hwba)
die laatste bedoel ik.
Nee ik woon meer dan een uur van Vriezenveen
Ik bedoel dus de HHK Bethel kerk.
Ik weet dat een deel terug wilde naar de PKN, maar wat er van die groep is geworden weet ik niet. Ik meen dat die een bijzonder wijkgemeente wilden stichten binnen de PKN.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:@Dia
Volgens mij had het te maken met de kerkvisie van hen.
Op hun site staat ook de brochure die destijds Ds Budding heeft gemaakt waarom hij opging in de PKN.
Want diegene die voorgaan zijn allemaal rechtse Bond dominees
Zit je dan bij de Bethel gemeente? Of bij degenen die terug gingen naar de PKN? In Vriezenveen staat nu ds. IJ. R. Bijl.
Dat is eigenlijk de gemeente die ik bedoel. Eigenlijk ook de voortzetting van de Hervormde Evangelisatie.
Je hebt 2 hervormde gemeentes, in vriezenveen een vrijzinnige en een rechtse Bond gemeente (hwba)
die laatste bedoel ik.
Nee ik woon meer dan een uur van Vriezenveen
Ik bedoel dus de HHK Bethel kerk.
Ik weet dat een deel terug wilde naar de PKN, maar wat er van die groep is geworden weet ik niet. Ik meen dat die een bijzonder wijkgemeente wilden stichten binnen de PKN.
Ja, dat is dus die HWBA
Plaats reactie