Er niet omheen kunnen.

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Klavart »

Hendrikus schreef:Zo jammer dat het archief van NCRV-radioprogramma's niet meer online staat! De improvisaties over Sinterklaasliedjes van Bernard Winsemius waren in dat genre absoluut de beste. In de stijl van Bach, Krebs, Daquin: geniaal!
Bedoel je dezen?
https://www.youtube.com/watch?v=ENEfyB6PDhc
https://www.youtube.com/watch?v=HFeAm36h4fM
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:Het is een gezellig kinderfeest (…)
Meen je dit echt? Of bedoel je dit alleen in privé-sferen?
Ja dat meen ik.
Ik snap die krampachtigheid nooit zo, vaak uit dezelfde hoek als de mensen die de sprookjes afwijzen.
Mijn ouders waren hierin duidelijk: Het boek van Sinterklaas' alwetendheid, de angst die kinderen kon worden ingeboezemd (vooral vroeger....?) voor dhr. Z. Piet enz. Het paste niet in een christelijk gezin.

Desondanks... Mijn jongste tante was in mijn kindertijd nog niet getrouwd, had verkering, en die man speelde wel graag voor Sinterklaas. Zodoende kan ik me een sinterklaasavond herinneren dat er gezegd werd dat Sinterklaas vanavond kwam. En ja hoor, de deur ging opeens open, en er stond ineens een mand vol cadeautjes.... Dat Sinterklaas mijn (toen) toekomstige oom was, was snel ontraadseld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:Het is een gezellig kinderfeest (…)
Meen je dit echt? Of bedoel je dit alleen in privé-sferen?
Ja dat meen ik.
Ik snap die krampachtigheid nooit zo, vaak uit dezelfde hoek als de mensen die de sprookjes afwijzen.
Maar ik bedoel meer dat je het nog typeert als kinderfeest. Als ik de laatste jaren de Sinterklaas 'feesten' zie, dan zie ik ook: politie, schreeuwende ouders, jengelende kinderen, keiharde muziek, hossende massa's mensen, protesten tegen zwarte piet, etc. etc.
Waar zie jij een kinderfeest?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Mara »

Hollander schreef:Maar ik bedoel meer dat je het nog typeert als kinderfeest. Als ik de laatste jaren de Sinterklaas 'feesten' zie, dan zie ik ook: politie, schreeuwende ouders, jengelende kinderen, keiharde muziek, hossende massa's mensen, protesten tegen zwarte piet, etc. etc.
Waar zie jij een kinderfeest?
Daar erger ik - en vele anderen met mij, ik schat 95% van de Nederlandse bevolking - me werkelijk groen en geel aan.
Een heel klein percentage is bezig om van dit kinderfeest een discriminatie-discussiepunt te maken. :banghead
Het slaat werkelijk nergens op!
Proberen te negeren en lukt dat niet, afkappen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door -DIA- »

Het staat al op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=CM2OPB5H4ug
Let vooral op het angstig kijkende meisje dat eveneens voorbij moest, met de vingers in haar oren!
Overigens komt de harde muziek op het filmpje niet tot zijn recht... (om zo te zeggen dan).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:Maar ik bedoel meer dat je het nog typeert als kinderfeest. Als ik de laatste jaren de Sinterklaas 'feesten' zie, dan zie ik ook: politie, schreeuwende ouders, jengelende kinderen, keiharde muziek, hossende massa's mensen, protesten tegen zwarte piet, etc. etc.
Waar zie jij een kinderfeest?
Daar erger ik - en vele anderen met mij, ik schat 95% van de Nederlandse bevolking - me werkelijk groen en geel aan.
Een heel klein percentage is bezig om van dit kinderfeest een discriminatie-discussiepunt te maken. :banghead
Het slaat werkelijk nergens op!
Proberen te negeren en lukt dat niet, afkappen.
Ik heb het niet alleen over het discriminatie-discussiepunt. Ook over de andere aspecten. Ik zie echt maar weinig elementen van een gezellig kinderfeest.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Mara »

Hollander schreef:Ik heb het niet alleen over het discriminatie-discussiepunt. Ook over de andere aspecten. Ik zie echt maar weinig elementen van een gezellig kinderfeest.
Dat is nooit zo geweest. Dat is pas de laatste jaren sinds dat er over gezanikt wordt.
-DIA- schreef:Het staat al op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=CM2OPB5H4ug
Let vooral op het angstig kijkende meisje dat eveneens voorbij moest, met de vingers in haar oren!
Overigens komt de harde muziek op het filmpje niet tot zijn recht... (om zo te zeggen dan).
Wat een vrolijke en gezellige boel daor in Riessn :)
En geen roetveegflauwekul. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:Ik heb het niet alleen over het discriminatie-discussiepunt. Ook over de andere aspecten. Ik zie echt maar weinig elementen van een gezellig kinderfeest.
Dat is nooit zo geweest. Dat is pas de laatste jaren sinds dat er over gezanikt wordt.
Dat was vroeger net zo min. En dan spreek ik over een jaar of twintig geleden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
Mara schreef:
Hollander schreef:Ik heb het niet alleen over het discriminatie-discussiepunt. Ook over de andere aspecten. Ik zie echt maar weinig elementen van een gezellig kinderfeest.
Dat is nooit zo geweest. Dat is pas de laatste jaren sinds dat er over gezanikt wordt.
Dat was vroeger net zo min. En dan spreek ik over een jaar of twintig geleden.
Dan sta jij bij de verkeerde intochten denk ik. Of je leest de verkeerde berichten.
Afgezien van een handvol sneuneuzen, zie ik lachende en zwaaiende kindjes, enthousiaste ouders, leuke klazen en pieten.

En de trieste berichten over genderneutraal speelgoed, kick out zwarte piet en zogenaamd gekwetste landgenoten, sla ik tegenwoordig over.

Vind je het ook zo lekker? Warme chocomel, met een grote klodder slagroom en speculaas erbij. :langue
Of roomborstplaat, of chocoladeletter, of kruidnootjes, hoort allemaal bij sinterklaas.
Je moet er toch niet aan denken dat we dat niet meer zouden hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Hollander »

Mara schreef:Dan sta jij bij de verkeerde intochten denk ik. Of je leest de verkeerde berichten.
Dat laatste zou goed kunnen. :OO3
Afgezien van een handvol sneuneuzen, zie ik lachende en zwaaiende kindjes, enthousiaste ouders, leuke klazen en pieten.
Ik zie vooral lege ogen, zonder glans.
En de trieste berichten over genderneutraal speelgoed, kick out zwarte piet en zogenaamd gekwetste landgenoten, sla ik tegenwoordig over.
Daar doe je zeer verstandig aan, alles is tegenwoordig discriminatie. Zo moe van.
Vind je het ook zo lekker? Warme chocomel, met een grote klodder slagroom en speculaas erbij. :langue
Of roomborstplaat, of chocoladeletter, of kruidnootjes, hoort allemaal bij sinterklaas.
Je moet er toch niet aan denken dat we dat niet meer zouden hebben?
Ik vind het allemaal even lekker. En het meeste eet of drink ik ieder jaar opnieuw. Alleen zonder Sinterklaas. Uberhaupt heb ik nog maar één keer in mijn leven pakjes-dag gehouden. Wat mij betreft blijft het de rest van mijn leven bij die ene keer. :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
Mara schreef:Dan sta jij bij de verkeerde intochten denk ik. Of je leest de verkeerde berichten.
Dat laatste zou goed kunnen. :OO3
Afgezien van een handvol sneuneuzen, zie ik lachende en zwaaiende kindjes, enthousiaste ouders, leuke klazen en pieten.
Ik zie vooral lege ogen, zonder glans.
En de trieste berichten over genderneutraal speelgoed, kick out zwarte piet en zogenaamd gekwetste landgenoten, sla ik tegenwoordig over.
Daar doe je zeer verstandig aan, alles is tegenwoordig discriminatie. Zo moe van.
Vind je het ook zo lekker? Warme chocomel, met een grote klodder slagroom en speculaas erbij. :langue
Of roomborstplaat, of chocoladeletter, of kruidnootjes, hoort allemaal bij sinterklaas.
Je moet er toch niet aan denken dat we dat niet meer zouden hebben?
Ik vind het allemaal even lekker. En het meeste eet of drink ik ieder jaar opnieuw. Alleen zonder Sinterklaas. Uberhaupt heb ik nog maar één keer in mijn leven pakjes-dag gehouden. Wat mij betreft blijft het de rest van mijn leven bij die ene keer. :)
Ik wil je niet bekeren tot sinterklaasliefhebber hoor. Maar ik heb van mijn prilste kindertijd de leukste en fijnste herinneringen.
Maar er zitten ook een paar verdrietige tussen.
Een keer in de file gestaan, iedereen leek op weg te zijn naar een gezellige pakjesavond, wij naar het ziekenhuis, waar een kind acuut moest worden opgenomen. We hadden de zak met kadootjes meegenomen, dus toen hij geinstalleerd was in bed, hebben we er nog iets leuks van gemaakt. Met hulp van de zuster die chocomel en spekulaas kwam brengen.

We zijn het altijd blijven vieren, met surprises, gedichtjes, en praktische en verrassende, maar ook nuttige kado's.
Onze kinderen zijn volwassen en nog steeds vragen ze in oktober: we gaan het toch wel weer vieren he?
Zo wordt onze spellen- en puzzelkast weer aangevuld (trouwens, er zitten elk jaar ook kringloopkadootjes tussen) ik hoef meestal die winter geen warme pyjama meer te kopen, of warme sloffen. Sint weet dat ik een koukleum ben. :haha
Leuk toch? Ik kijk er echt weer naar uit. Heb net 5 rollen kadopapier gekocht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:Dan sta jij bij de verkeerde intochten denk ik. Of je leest de verkeerde berichten.
Dat laatste zou goed kunnen. :OO3
Afgezien van een handvol sneuneuzen, zie ik lachende en zwaaiende kindjes, enthousiaste ouders, leuke klazen en pieten.
Ik zie vooral lege ogen, zonder glans.
En de trieste berichten over genderneutraal speelgoed, kick out zwarte piet en zogenaamd gekwetste landgenoten, sla ik tegenwoordig over.
Daar doe je zeer verstandig aan, alles is tegenwoordig discriminatie. Zo moe van.
Vind je het ook zo lekker? Warme chocomel, met een grote klodder slagroom en speculaas erbij. :langue
Of roomborstplaat, of chocoladeletter, of kruidnootjes, hoort allemaal bij sinterklaas.
Je moet er toch niet aan denken dat we dat niet meer zouden hebben?
Ik vind het allemaal even lekker. En het meeste eet of drink ik ieder jaar opnieuw. Alleen zonder Sinterklaas. Uberhaupt heb ik nog maar één keer in mijn leven pakjes-dag gehouden. Wat mij betreft blijft het de rest van mijn leven bij die ene keer. :)
Ik wil je niet bekeren tot sinterklaasliefhebber hoor. Maar ik heb van mijn prilste kindertijd de leukste en fijnste herinneringen.
Maar er zitten ook een paar verdrietige tussen.
Een keer in de file gestaan, iedereen leek op weg te zijn naar een gezellige pakjesavond, wij naar het ziekenhuis, waar een kind acuut moest worden opgenomen. We hadden de zak met kadootjes meegenomen, dus toen hij geinstalleerd was in bed, hebben we er nog iets leuks van gemaakt. Met hulp van de zuster die chocomel en spekulaas kwam brengen.

We zijn het altijd blijven vieren, met surprises, gedichtjes, en praktische en verrassende, maar ook nuttige kado's.
Onze kinderen zijn volwassen en nog steeds vragen ze in oktober: we gaan het toch wel weer vieren he?
Zo wordt onze spellen- en puzzelkast weer aangevuld (trouwens, er zitten elk jaar ook kringloopkadootjes tussen) ik hoef meestal die winter geen warme pyjama meer te kopen, of warme sloffen. Sint weet dat ik een koukleum ben. :haha
Leuk toch? Ik kijk er echt weer naar uit. Heb net 5 rollen kadopapier gekocht.
Volledig herkenbaar, hier net zo.
Maar geen intochten en schoen zetten en een verkleedpartij o.i.d. We noemen het ook altijd pakjesavond, gewoon, is zo gegroeid. Het is bij ons een gezinsfeestje.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Er niet omheen kunnen.

Bericht door Hendrikus »

Klavart schreef:
Hendrikus schreef:Zo jammer dat het archief van NCRV-radioprogramma's niet meer online staat! De improvisaties over Sinterklaasliedjes van Bernard Winsemius waren in dat genre absoluut de beste. In de stijl van Bach, Krebs, Daquin: geniaal!
Bedoel je dezen?
https://www.youtube.com/watch?v=ENEfyB6PDhc
https://www.youtube.com/watch?v=HFeAm36h4fM
Jazeker! Wat leuk dat ze op Youtube bewaard zijn gebleven. Dank voor de link!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie