Kind en kerk

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Ik vind het overigens ook niet wenselijk om kinderen halverwege de dienst naar de crèche te brengen. Zeker in kinderrijke gemeenten zorgt dat voor geloop tijdens de collectezang, en dat is niet eerbiedig en leidt af van waar het in de dienst daadwerkelijk om gaat.
Zijn er ook zaken waar jij je niet aan stoort :jongle ?

We brengen onze kids regelmatig na het gemeenschappelijk gebed naar de crèche. Hele goede manier om ze te laten wennen.
Ja ik vraag me oprecht af wat er oneerbiedig aan is...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:Zijn er ook zaken waar jij je niet aan stoort :jongle ?
Ik stoor me niet aan een preekstem, of aan dominees die 'ouderwets' praten, in de tale Kanaäns. Maar goed, ik denk dat we daar elkaar wel de hand in kunnen geven, toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11592
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Ik vind het overigens ook niet wenselijk om kinderen halverwege de dienst naar de crèche te brengen. Zeker in kinderrijke gemeenten zorgt dat voor geloop tijdens de collectezang, en dat is niet eerbiedig en leidt af van waar het in de dienst daadwerkelijk om gaat.
Zijn er ook zaken waar jij je niet aan stoort :jongle ?

We brengen onze kids regelmatig na het gemeenschappelijk gebed naar de crèche. Hele goede manier om ze te laten wennen.
Ja ik vraag me oprecht af wat er oneerbiedig aan is...
Ik zou de kinderen overigens dan wegbrengen tijdens het orgelspel en pas zingen als de ouders weer terug zijn. Ik vind geloop tijdens de zang ook niet zo fijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8946
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kind en kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zit altijd bewust met mijn gezin op 1 van de voorste banken. Dan worden de kinderen minder afgeleid, en heb ik zelf ook van niemand last. :OO3

Het nadeel is dat de hele kerk last heeft van mijn kinderen, maar gelukkig gedragen die zich redelijk netjes :haha
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9194
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kind en kerk

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:Ik vind het overigens ook niet wenselijk om kinderen halverwege de dienst naar de crèche te brengen. Zeker in kinderrijke gemeenten zorgt dat voor geloop tijdens de collectezang, en dat is niet eerbiedig en leidt af van waar het in de dienst daadwerkelijk om gaat.
Liturgisch gezien is het hebben van een collectezang trouwens een veel groter probleem. Dan leidtvof de collecte af van wat gezongen wordt, of het zingen van de collecte of allebei.

Bij ons in de kerk is er trouwens een aparte zaal met videoverbinding met de kerkzaal waar ouders met hun kinderen tot 2jaar oud kunnen blijven. Voor de oudere kinderen is er zondagsschool tijdens het grootste deel van de dienst, wat effectief een kindernevendienst is.

Een oplossing voor in dit topic genoemde problemen zou trouwens kunnen zijn dat er een deel van de kerk is waar de gezinnen met jonge kinderen zitten, de snelafgeleide mensen kunnen dan ergens anders zitten en vanuit het kindergedeelte is het minder storend om even de kerk uit te gaan voor bijvoorbeeld een plasje.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Wat betreft die collectezang ben ik het met je eens. In Zeeland zijn er nog een flink aantal gemeenten waar er aan de uitgang wordt gecollecteerd. En dat vind ik inderdaad ook veel handiger. Helaas gebeurt dat hier in de gemeente niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Wat betreft die collectezang ben ik het met je eens. In Zeeland zijn er nog een flink aantal gemeenten waar er aan de uitgang wordt gecollecteerd. En dat vind ik inderdaad ook veel handiger. Helaas gebeurt dat hier in de gemeente niet.
Ik denk, maar dat kan ik mis hebben, dat Parsifal de dienst der offerande bedoeld. Oftewel, de collecte vindt plaats tijdens het voorspel. Na de collecte gaat de gemeente pas zingen.

Alle collectes bij de uitgang houden lijkt mij niet wenselijk. De inzameling mag horen bij de eredienst, dus tussen votum en zegen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw
Berichten: 11592
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Wat betreft die collectezang ben ik het met je eens. In Zeeland zijn er nog een flink aantal gemeenten waar er aan de uitgang wordt gecollecteerd. En dat vind ik inderdaad ook veel handiger. Helaas gebeurt dat hier in de gemeente niet.
Bij ons gebeurt beide. En in de gemeente die je benoemt toch ook wel? Ik ken er eigenlijk geen met enkel een uitgangscollecte.
Zeeuw
Berichten: 11592
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Wat betreft die collectezang ben ik het met je eens. In Zeeland zijn er nog een flink aantal gemeenten waar er aan de uitgang wordt gecollecteerd. En dat vind ik inderdaad ook veel handiger. Helaas gebeurt dat hier in de gemeente niet.
Ik denk, maar dat kan ik mis hebben, dat Parsifal de dienst der offerande bedoeld. Oftewel, de collecte vindt plaats tijdens het voorspel. Na de collecte gaat de gemeente pas zingen.

Alle collectes bij de uitgang houden lijkt mij niet wenselijk. De inzameling mag horen bij de eredienst, dus tussen votum en zegen.
Bij ons is de uitgang voor kerkvoogdij. De collecte tijdens de dienst voor kerk, diaconie etc etc.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kind en kerk

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Zijn er ook zaken waar jij je niet aan stoort :jongle ?
Ik stoor me niet aan een preekstem, of aan dominees die 'ouderwets' praten, in de tale Kanaäns. Maar goed, ik denk dat we daar elkaar wel de hand in kunnen geven, toch?
Kinderen die bewegen, naar het toilet moeten en naar de crèche lopen: natuurlijk gedrag. Een preekstem: onnatuurlijk gedrag.

Dan vind ik het opvallend dat je je wel stoort aan het natuurlijk gedrag van een kind en niet aan het onnatuurlijk gedrag van een predikant.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kind en kerk

Bericht door GGotK »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Zijn er ook zaken waar jij je niet aan stoort :jongle ?
Ik stoor me niet aan een preekstem, of aan dominees die 'ouderwets' praten, in de tale Kanaäns. Maar goed, ik denk dat we daar elkaar wel de hand in kunnen geven, toch?
Kinderen die bewegen, naar het toilet moeten en naar de crèche lopen: natuurlijk gedrag. Een preekstem: onnatuurlijk gedrag.

Dan vind ik het opvallend dat je je wel stoort aan het natuurlijk gedrag van een kind en niet aan het onnatuurlijk gedrag van een predikant.
Het zou in deze discussie toch niet moeten gaan wat wij natuurlijk of onnatuurlijk vinden, maar om eerbied en ontzag en het centraal stellen van God en Zijn Woord in de kerk. Dus ik ben het in deze met Jantje eens. Dit geldt tevens ook over zijn mening over de zaak in een ander topic waarbij de doopdienst een soort van familiehappening wordt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Zijn er ook zaken waar jij je niet aan stoort :jongle ?
Ik stoor me niet aan een preekstem, of aan dominees die 'ouderwets' praten, in de tale Kanaäns. Maar goed, ik denk dat we daar elkaar wel de hand in kunnen geven, toch?
Kinderen die bewegen, naar het toilet moeten en naar de crèche lopen: natuurlijk gedrag. Een preekstem: onnatuurlijk gedrag.

Dan vind ik het opvallend dat je je wel stoort aan het natuurlijk gedrag van een kind en niet aan het onnatuurlijk gedrag van een predikant.
Het zou in deze discussie toch niet moeten gaan wat wij natuurlijk of onnatuurlijk vinden, maar om eerbied en ontzag en het centraal stellen van God en Zijn Woord in de kerk. Dus ik ben het in deze met Jantje eens. Dit geldt tevens ook over zijn mening over de zaak in een ander topic waarbij de doopdienst een soort van familiehappening wordt.
Hoe zou het gegaan zijn met de kinderen die om de Heere Jezus gestaan hebben, de discipelen dachten er igg net zo over als Jantje en GGotk, wegwezen met die kinderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kind en kerk

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:Hoe zou het gegaan zijn met de kinderen die om de Heere Jezus gestaan hebben, de discipelen dachten er igg net zo over als Jantje en GGotk, wegwezen met die kinderen.
:nonnon begrijpend lezen is ook een kunst...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:Hoe zou het gegaan zijn met de kinderen die om de Heere Jezus gestaan hebben, de discipelen dachten er igg net zo over als Jantje en GGotk, wegwezen met die kinderen.
:nonnon begrijpend lezen is ook een kunst...
?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kind en kerk

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Hoe zou het gegaan zijn met de kinderen die om de Heere Jezus gestaan hebben, de discipelen dachten er igg net zo over als Jantje en GGotk, wegwezen met die kinderen.
:nonnon begrijpend lezen is ook een kunst...
?
Waaruit blijkt dat?
Plaats reactie