Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Van welk kerkgenootschap ben je (doop)lid?

Gereformeerde Gemeenten
29
23%
Ger. Gem. in Ned.
14
11%
Oud Ger. Gem.
0
Geen stemmen
Oud Ger. Gem in Ned
3
2%
Vrij Oud Ger Gem
0
Geen stemmen
Protestantse Kerk in Nederland
23
18%
Herst. Hervormde Kerk
21
17%
Christelijke Gereformeerde Kerken
20
16%
Overig
9
7%
Thuislezer
6
5%
 
Totaal aantal stemmen: 125

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef: Uitspreken dat anderen wel denken dat ze even de geboden kunnen houden, is geen beoordelen, maar een hard oordeel. Vervolgens ook aangeven dat er vroeger van alles wel gebeurde en nu niet meer, is het verdacht maken van het werk van de Heere. Alsof dat aan tijd en plaats geboden is.
Wat je voorstaat is dan voor mij het steeds iets vinden van anderen. Ipv het werk van de Heere groot te maken en niet steeds in de (andere) mens te blijven eindigen.
En dat je 'ellende over je heen krijgt alleen om je geen concessie wens te doen aan de waarheid' is naast de waarheid. Niemand zal jou aanvallen of ellende aandoen als je de waarheid voorstaat. Maar het gaat er wel om of het Gods waarheid is, of je eigen waarheid.
Juist!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door -DIA- »

Opmerking van algemene aard: een groepsvorming die zich tegen de behoudende leer keert en als een mond spreekt wordt waargenomen. Ik merk het steeds meer dat gelijkgezinden, zowel van de ene als van de andere kant een groep gaan vormen. Elkaar bevestigend en vaak de overhand hebbende over wat de behoudende kerken en de belijders ervan spreken. Eenheid lijkt in elk geval verder weg dan ooit. Ergens voelt een groep zich in een hoek gedrukt, en dat wellicht niet eens zozeer met opzet. Maar het zij wel opgemerkt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 jul 2020, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:
Bezorgd schreef:Dit blijft een goed artikel, als het om de hoofdbedekking gaat.

Twee jaar geleden viel het me nog niet zo op, maar in dit artikel staat het al: zeker in de huidige gender discussie is het weer actueler dan ooit, een hoed als mooi bijbels symbool voor een christenvrouw tegenover het seculiere gelijkheidsdenken.

https://www.mklaassen.net/artikelen/hoed-en-rand-2/
En toch, en toch...
Ik weet het niet meer...
Misschien ben ik nu toch van "mijn geloof/gehoorzaamheid aan de mensen" afgevallen.
En droeg ik, eerlijk gezegd, tot op heden, ook, mijn hoofdbedekking voor "de mensen" én omdat "het zo hoort" AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Tijdens de afgelopen 4 maanden heb ik in mijn omgeving niemand gezien met hoofdbedekking tijdens kerkdiensten.
Hoorde weleens van iemand dat je waar de zegen werd uitgesproken je hoofdbedekking moet dragen.
Ik persoonlijk vind dat al niet kloppen want een ouderling of diaken die een preek voorleest of een kandidaat legt ook de zegen niet op de gemeente en thuis beleef je ook de hele kerkdienst mee én krijg je de zegen mee maar zet je ook niets op je hoofd (ik spreek voor mezelf)
Heeft niemand hier de behoefte om hier (normaal, zonder gehakketak) om te reageren?

Ik zat gisterenmorgen in mijn pyama onder een dekentje te kijken /luisteren naar de kerkdienstAfbeelding

En speciaal alleen voor de zondag kleren?
Dat vind ik echt overdreven!
Ik draag dezelfde kleding naar de kerk als dat ik naar de markt ga.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Heeft niemand hier de behoefte om hier (normaal, zonder gehakketak) om te reageren?

Ik zat gisterenmorgen in mijn pyama onder een dekentje te kijken /luisteren naar de kerkdienstAfbeelding

En speciaal alleen voor de zondag kleren?
Dat vind ik echt overdreven!
Ik draag dezelfde kleding naar de kerk als dat ik naar de markt ga.
Ik draag naar de kerk andere kleding dan naar de markt. Maar ik draag dan wel weer dezelfde kleding naar de kerk en naar het werk. Thuis in nette kleding op de bank gaan zitten voelt voor mij geforceerd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Orchidee »

Dat snap ik dan weer wél
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Tiberius »

Het ging hier niet zozeer over pyama's, dekentjes of nette kleding, maar over of hoofdbedekking essentieel is tijdens de eredienst.
Jantje vindt in sommige gevallen wel, in andere gevallen niet. Dat vind ik niet consequent. Dan leg je de Bijbel uit naar eigen believen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [3]

Bericht door Delftenaar »

Naar de kerk draag ik ook dezelfde kleding als naar het werk. Op het werk hoef ik nooit een pak te dragen, dat hoeft m.i. naar de kerk ook niet. Mits het wel netjes is.
Persoonlijk heb ik daarom een hekel om in spijkerbroek naar de kerk te gaan (want dat is voor vrije tijd), maar andere kerkgangers denken daar soms anders over. Een en ander komt dicht bij karakter en daarmee persoonlijke smaak.

Zolang we elkaars keuzes vrijlaten en het fatsoenlijk is hangt het ook af van iemands karakter. In mijn gedachte zie ik een informeel gemeentelid voor me. Die persoon in pak wringt. Omgekeerd zie ik een tegenovergesteld gemeentelid voor me. Die persoon in spijkerbroek en t-shirt wringt ook. Bij beiden past iets niet.

Laten we naar de kerk netjes komen, maar ook op de manier die bij ieder afzonderlijk persoon past.
Plaats reactie