POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 105

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door gallio »

DDD schreef:Wat bedoel je met 'dit soort'?

Taalkundig lijkt het op mijn bijdrage te slaan, maar dat past niet helemaal in je betoog.
Dat kan kloppen. Ik heb vandaag moeite om goed Nederlands te typen.

Ik bedoelde postings waarin een dergelijke enquête bij voorbaat onbetrouwbaar genoemd wordt als de uitkomsten hen niet bevallen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik vind het erg spijtig dat het gesprek over de leugen is verstomd, en dat de moderatoren nog niet hebben gereageerd op het idee om (al dan niet voortaan) de namen van de stemmers na een zeker aantal stemmen bekend te maken.

Anders dan sommige anderen, vind ik de gesprekken op Refoforum namelijk soms wel heel verrijkend. Ik lees soms dingen waar ik geen idee van had. Maar dan is het wel belangrijk dat er niet teveel mensen zijn die het met de waarheid niet nauw nemen.

Bovendien zijn er mensen die zo sterk overtuigd zijn van hun eigen ideeën, dat zij een dergelijke enquête bij voorbaat onbetrouwbaar vinden als de uitkomsten hen niet bevallen.
Als ze hem achteraf onbetrouwbaar vinden, is het niet goed. Als ze bij voorbaat de enquête onbetrouwbaar vinden is het ook niet goed. Kortom, de enquête moet gewoon betrouwbaar zijn volgens jou... :)

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar een reacties van de mods op de suggestie om namen van stemmers openbaar te maken bij voldoende stemmen. Ik zou hier wel bij willen zeggen dat dit vooraf bij een poll gemeld moet zijn, of in ieder geval vooraf bekend moet zijn.
-
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door DDD »

Ik had het niet over jou, maar over mensen die een onwelgevallige uitkomst bij voorbaat onbetrouwbaar lijken te vinden.

Waarom vind je dat vooraf duidelijk moet zijn dat je naam geopenbaard wordt? Met meer dan 20 stemmen is toch niet herleidbaar wat je hebt gestemd?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Ik had het niet over jou, maar over mensen die een onwelgevallige uitkomst bij voorbaat onbetrouwbaar lijken te vinden.

Waarom vind je dat vooraf duidelijk moet zijn dat je naam geopenbaard wordt? Met meer dan 20 stemmen is toch niet herleidbaar wat je hebt gestemd?
Jij kent de forummers nog niet. Sommigen gaan dan een groot vel papier op tafel plakken, maken pionnetjes met de namen van de stemmers er op, en gaan dan op het papier de stemresultaten tekenen in een groot diagram. En dan maar schuiven met de poppetjes. En de zoekfunctie van het forum gebruiken, om te achterhalen wat iemand ooit gezegd heeft.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Bertiel »

Dodo schreef: Jij kent de forummers nog niet. Sommigen gaan dan een groot vel papier op tafel plakken, maken pionnetjes met de namen van de stemmers er op, en gaan dan op het papier de stemresultaten tekenen in een groot diagram. En dan maar schuiven met de poppetjes. En de zoekfunctie van het forum gebruiken, om te achterhalen wat iemand ooit gezegd heeft.
Satire hoop ik?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Dodo »

Bertiel schreef:
Dodo schreef: Jij kent de forummers nog niet. Sommigen gaan dan een groot vel papier op tafel plakken, maken pionnetjes met de namen van de stemmers er op, en gaan dan op het papier de stemresultaten tekenen in een groot diagram. En dan maar schuiven met de poppetjes. En de zoekfunctie van het forum gebruiken, om te achterhalen wat iemand ooit gezegd heeft.
Satire hoop ik?
Nou, eigenlijk denk ik dat sommigen echt spitten om te achterhalen wie iemand is of waar hij/zij woont. Dat schijnt enorm belangrijk te zijn.
Maar misschien overdreef ik wel een klein beetje... :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door refo »

Dodo schreef:
Bertiel schreef:
Dodo schreef: Jij kent de forummers nog niet. Sommigen gaan dan een groot vel papier op tafel plakken, maken pionnetjes met de namen van de stemmers er op, en gaan dan op het papier de stemresultaten tekenen in een groot diagram. En dan maar schuiven met de poppetjes. En de zoekfunctie van het forum gebruiken, om te achterhalen wat iemand ooit gezegd heeft.
Satire hoop ik?
Nou, eigenlijk denk ik dat sommigen echt spitten om te achterhalen wie iemand is of waar hij/zij woont. Dat schijnt enorm belangrijk te zijn.
Maar misschien overdreef ik wel een klein beetje... :)
Die indruk heb ik ook wel, ja.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
DDD schreef:Ik had het niet over jou, maar over mensen die een onwelgevallige uitkomst bij voorbaat onbetrouwbaar lijken te vinden.

Waarom vind je dat vooraf duidelijk moet zijn dat je naam geopenbaard wordt? Met meer dan 20 stemmen is toch niet herleidbaar wat je hebt gestemd?
Jij kent de forummers nog niet. Sommigen gaan dan een groot vel papier op tafel plakken, maken pionnetjes met de namen van de stemmers er op, en gaan dan op het papier de stemresultaten tekenen in een groot diagram. En dan maar schuiven met de poppetjes. En de zoekfunctie van het forum gebruiken, om te achterhalen wat iemand ooit gezegd heeft.
Hahahahaha....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Ik vind het erg spijtig dat het gesprek over de leugen is verstomd, en dat de moderatoren nog niet hebben gereageerd op het idee om (al dan niet voortaan) de namen van de stemmers na een zeker aantal stemmen bekend te maken.
Dat is nergens zichtbaar.
Volgens mij had ik al eerder gezegd, maar wij kunnen alleen zien wanneer iemand ingelogd is geweest, niet of hij gestemd heeft en ook niet wat hij gestemd heeft.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door DDD »

O dat is spijtig. In ieder geval blijkt uit het andere draadje dat er nog heel wat PKN-leden zijn op het forum. Dus ik denk dat ik mij daarin vergiste.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

In de afgelopen maanden zag ik dat in steeds meer kerken vrouwen een (semi)ambtelijke taak krijgen.
Diaken (maar dat wordt dan anders genoemd en ze zitten niet in de k.r. bank), preekregelaar, scriba, stervensbegeleiding.

In hoeverre is het dan nog houdbaar om hen uit de k.r. te weren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door eilander »

Mara schreef:In de afgelopen maanden zag ik dat in steeds meer kerken vrouwen een (semi)ambtelijke taak krijgen.
Diaken (maar dat wordt dan anders genoemd en ze zitten niet in de k.r. bank), preekregelaar, scriba, stervensbegeleiding.

In hoeverre is het dan nog houdbaar om hen uit de k.r. te weren?
Het zal wel een kleinere stap zijn, dat ben ik met je eens. Maar het blijft wel een principiële wissel die dan zou omgaan. Hopelijk is dat toch nog wel een behoorlijke drempel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:In de afgelopen maanden zag ik dat in steeds meer kerken vrouwen een (semi)ambtelijke taak krijgen.
Diaken (maar dat wordt dan anders genoemd en ze zitten niet in de k.r. bank), preekregelaar, scriba, stervensbegeleiding.

In hoeverre is het dan nog houdbaar om hen uit de k.r. te weren?
Als we ons op de bijbel baseren, en niet op "wat de maatschappij vind", dan is "houdbaar" zelfs een understatement.

Als we de maatschappij belangrijker vinden als trouw aan Gods woord, dan is het inderdaad niet houdbaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:In de afgelopen maanden zag ik dat in steeds meer kerken vrouwen een (semi)ambtelijke taak krijgen.
Diaken (maar dat wordt dan anders genoemd en ze zitten niet in de k.r. bank), preekregelaar, scriba, stervensbegeleiding.

In hoeverre is het dan nog houdbaar om hen uit de k.r. te weren?
Als we ons op de bijbel baseren, en niet op "wat de maatschappij vind", dan is "houdbaar" zelfs een understatement.

Als we de maatschappij belangrijker vinden als trouw aan Gods woord, dan is het inderdaad niet houdbaar.
Waarom zou een vrouw niet preekregelaar mogen zijn ? 'zelfs'in de HHG van Genemuiden is dat zo.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:In de afgelopen maanden zag ik dat in steeds meer kerken vrouwen een (semi)ambtelijke taak krijgen.
Diaken (maar dat wordt dan anders genoemd en ze zitten niet in de k.r. bank), preekregelaar, scriba, stervensbegeleiding.

In hoeverre is het dan nog houdbaar om hen uit de k.r. te weren?
Als we ons op de bijbel baseren, en niet op "wat de maatschappij vind", dan is "houdbaar" zelfs een understatement.

Als we de maatschappij belangrijker vinden als trouw aan Gods woord, dan is het inderdaad niet houdbaar.
Waarom zou een vrouw niet preekregelaar mogen zijn ? 'zelfs'in de HHG van Genemuiden is dat zo.
Daar heb ik geen mening over. Mits de verantwoording voor de prediking die er gebracht word in de gemeente bij de ouderlingen ligt, en daar duidelijkheid over bestaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie