POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 105

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Dodo »

Adje schreef:
Hollander schreef:Ik ben voor een zo zuiver mogelijke scheiding tussen de ambten onderling, maar ook tussen de kerkelijke ambten en taken die aan gemeenteleden uitbesteed kunnen worden. Blijkbaar wordt dat eind 2019 als moeilijk denken betiteld. Bij het uitnodigen van predikanten kúnnen zoveel redenen zijn om wel/niet uit te nodigen, dat dit het ambtsgeheim kan raken. Dat is echt verstrekkender dan een geselecteerde lijst te overhandigen aan een willekeurig (capabel) gemeentelid. Daarbij kúnnen ook bij het afspreken van preekbeurten nog inhoudelijke, kerkelijke zaken worden besproken, waarmee je wederom het ambtsgeheim zou kúnnen raken. Nogmaals, het gaat hier over het regeren van de kerk, dat is een taak voor de ouderlingen.
Preekbeurten worden al ver van te voren geregeld. Het lijkt mij heel bijzonder dat ver van te voren kerkelijke en inhoudelijke zaken besproken moeten/kunnen worden. Een preekbeurtenregelaar kan m.i. goed predikanten benaderen om preekbeurten vast te leggen, een scriba kan tijdig contact opnemen met een gastpredikant om inhoudelijke zaken door te spreken.
Bij ons is dat ook de taak van de preekregelaar. Die spreekt door of het een bijzondere dienst is (doop, Avondmaal), wat de gang van zaken is bijvoorbeeld bij het zingen (al dna geen Weerklank bijvoorbeeld), en alles wat verder nuttig is. Wel zo efficiënt om dat meteen door te spreken.
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben het wel met evjl eens, in de bijbel hebben vrouwen meer taken in de gemeente dan tegenwoordig het geval is. Bezinning op dit punt kan wat mij betreft geen kwaad.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

FlyingEagle schreef:Ik ben het wel met evjl eens, in de bijbel hebben vrouwen meer taken in de gemeente dan tegenwoordig het geval is. Bezinning op dit punt kan wat mij betreft geen kwaad.
Ik weet niet waaraan ik dan moet denken, maar zonder inzet van vrouwen zou in onze gemeente ongeveer als enige nog de preek en de collecte doorgang kunnen vinden. Ietwat overdreven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Adje »

Dodo schreef:
Adje schreef: Preekbeurten worden al ver van te voren geregeld. Het lijkt mij heel bijzonder dat ver van te voren kerkelijke en inhoudelijke zaken besproken moeten/kunnen worden. Een preekbeurtenregelaar kan m.i. goed predikanten benaderen om preekbeurten vast te leggen, een scriba kan tijdig contact opnemen met een gastpredikant om inhoudelijke zaken door te spreken.
Bij ons is dat ook de taak van de preekregelaar. Die spreekt door of het een bijzondere dienst is (doop, Avondmaal), wat de gang van zaken is bijvoorbeeld bij het zingen (al dna geen Weerklank bijvoorbeeld), en alles wat verder nuttig is. Wel zo efficiënt om dat meteen door te spreken.
Wij hebben een eigen predikant, die doet in principe de bijzondere diensten. Wel worden gegevens over gebruik HSV en Weerklank doorgegeven. HSV wordt door iedere gastpredikant gebruikt, Weerklank niet. Wie één en ander doorgeeft aan een gastpredikant weet ik niet. Maar dit soort zaken kunnen heel goed door een preekregelasr doorgegeven worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door huisman »

Hollander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik ben het wel met evjl eens, in de bijbel hebben vrouwen meer taken in de gemeente dan tegenwoordig het geval is. Bezinning op dit punt kan wat mij betreft geen kwaad.
Ik weet niet waaraan ik dan moet denken, maar zonder inzet van vrouwen zou in onze gemeente ongeveer als enige nog de preek en de collecte doorgang kunnen vinden. Ietwat overdreven.
Zonder de inzet van vrouwen zou er bij ons nooit geen doopdienst meer zijn. (1 Timotheüs 2:15)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Bonny »

huisman schreef: Zonder de inzet van vrouwen zou er bij ons nooit geen doopdienst meer zijn. (1 Timotheüs 2:15)
Dubbele ontkenning... dus wel een doopdienst?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door huisman »

Bonny schreef:
huisman schreef: Zonder de inzet van vrouwen zou er bij ons nooit geen doopdienst meer zijn. (1 Timotheüs 2:15)
Dubbele ontkenning... dus wel een doopdienst?

Scherp opgemerkt. Moet zijn nooit een doopdienst
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Scherp opgemerkt. Moet zijn nooit een doopdienst
En waarom is dat? Omdat ze kinderen baren, baby's de kerk in brengen of op de kinderen passen tijdens de dienst?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Susan »

huisman schreef:
Hollander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik ben het wel met evjl eens, in de bijbel hebben vrouwen meer taken in de gemeente dan tegenwoordig het geval is. Bezinning op dit punt kan wat mij betreft geen kwaad.
Ik weet niet waaraan ik dan moet denken, maar zonder inzet van vrouwen zou in onze gemeente ongeveer als enige nog de preek en de collecte doorgang kunnen vinden. Ietwat overdreven.
Zonder de inzet van vrouwen zou er bij ons nooit geen doopdienst meer zijn. (1 Timotheüs 2:15)
Wat heeft dit met een dopen te maken?

Er staat: "... Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.

De zij in vers 15 is Eva. Het woordje zij staat in enkelvoud. Eva had Gods gebod overtreden en zich daarmee de doodstraf op de hals gehaald. Toch zal zij niet omkomen in het toekomstige oordeel. Het moederschap van Eva zou een teken van leven worden, dat ze mocht doorgeven aan de volgende generaties. Eva mocht de weg banen voor de geboorte van de Messias en dat Kind zou haar redden. Als moeder van de mensheid zou Eva óók moeder worden van Maria en zo van Christus. Vergelijk Galaten 4:4 en Openbaring 12:5.

De overgang van enkelvoud in het eerste gedeelte van vers 15 naar meervoud in het andere gedeelte markeert het onderscheid tussen de ene moeder (Eva) en de vele kinderen. Het zijn Eva's dochters, die moeten blijven in geloof, liefde. (Indien zij blijven.... staat in het Grieks in het meervoud.

Met een ingetogen leven kunnen de vrouwen in de gemeente laten zien dat ze het gebod van God niet willen overtreden zoals hun moeder Eva deed, maar dat zij blijven volharden (menein; vergelijk 2 Tim. 3:14) in geloof, liefde en heiliging.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

Susan schreef:
huisman schreef:
Hollander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik ben het wel met evjl eens, in de bijbel hebben vrouwen meer taken in de gemeente dan tegenwoordig het geval is. Bezinning op dit punt kan wat mij betreft geen kwaad.
Ik weet niet waaraan ik dan moet denken, maar zonder inzet van vrouwen zou in onze gemeente ongeveer als enige nog de preek en de collecte doorgang kunnen vinden. Ietwat overdreven.
Zonder de inzet van vrouwen zou er bij ons nooit geen doopdienst meer zijn. (1 Timotheüs 2:15)
Wat heeft dit met een dopen te maken?
Het zal met het baren van die kinderen te maken hebben Susan. ;)
En zonder die vrouwen is er ook geen schone kerkvloer en schone wc. In de meeste schoonmaakgroepen zitten vrijwel alleen maar dames.
Die kant emancipeert het nog niet op. Ook tijdens het koffiedrinken zag ik dat.
De vrouwen maken de koffie, zetten de kopjes klaar en schenken in. Komt geen man aan te pas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Susan schreef:
huisman schreef:
Hollander schreef:Ik weet niet waaraan ik dan moet denken, maar zonder inzet van vrouwen zou in onze gemeente ongeveer als enige nog de preek en de collecte doorgang kunnen vinden. Ietwat overdreven.
Zonder de inzet van vrouwen zou er bij ons nooit geen doopdienst meer zijn. (1 Timotheüs 2:15)
Wat heeft dit met een dopen te maken?
Het zal met het baren van die kinderen te maken hebben Susan. ;)
En zonder die vrouwen is er ook geen schone kerkvloer en schone wc. In de meeste schoonmaakgroepen zitten vrijwel alleen maar dames.
Die kant emancipeert het nog niet op. Ook tijdens het koffiedrinken zag ik dat.
De vrouwen maken de koffie, zetten de kopjes klaar en schenken in. Komt geen man aan te pas.
Dan ben ik vast als man heel erg geëmancipeerd in m'n gezin. Afbeelding
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Dan ben ik vast als man heel erg geëmancipeerd in m'n gezin. Afbeelding
Ongetwijfeld, maar ik zie op dit soort gelegenheden echt niets anders.
Alles verloopt nog heel traditioneel, ondanks het zogenaamde emancipatie-wij-doen-alles-samen-beleid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hendrikus »

Bonny schreef:
huisman schreef: Zonder de inzet van vrouwen zou er bij ons nooit geen doopdienst meer zijn. (1 Timotheüs 2:15)
Dubbele ontkenning... dus wel een doopdienst?
Klassiekertje. Boer Koekoek zei het al: "Voorzitter, ik krijg ook nooit geen beurt!" ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb deze lezing geluisterd, geleerd.
Maar ik heb toch een bijsmaakje aan deze lezing.
Heeft iemand deze al geluisterd ?
https://www.youtube.com/watch?v=U2JbaXZ2qPc
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Ik heb deze lezing geluisterd, geleerd.
Maar ik heb toch een bijsmaakje aan deze lezing.
Heeft iemand deze al geluisterd ?
https://www.youtube.com/watch?v=U2JbaXZ2qPc
Ik heb het verslag in het RD gelezen, en niet de hele lezing beluisterd zeg ik eerlijk.

Ik heb er ook een bijsmaak van (naar aanleiding van de samenvatting). Het geeft me grote zorgen dat positiebepalende figuren als ds Van der Belt hier zo relativerend over spreken.

Ik wilde wel dat er in onze gezindte meer waren als dr De Vries, die een echt gefundeerd antwoord in deze tijd geven, zonder inhoudelijk water bij de wijn te doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie