POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 105

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Waarom zou een vrouw niet preekregelaar mogen zijn ? 'zelfs'in de HHG van Genemuiden is dat zo.
De kerkenraad is verantwoordelijk voor de predikanten met hun preken die op de kansel staan.
Wanneer grijpen ze in? En hoe? Als blijkt dat er iemand op de kansel staat die daar eigenlijk niet hoort te staan?
Wij hadden jarenlang een oudere man die prekenregelaar was. Hij belde de predikanten op en dat was altijd een persoonlijk gesprek. De man vertelde mij dat hij er een biddende zaak van maakte, welke predikant hij zou bellen voor wanneer.
Ik denk dat nu een predikant gemaild wordt? En wordt overlegd op die datum kan ik?
Een min of meer zakelijk afspraak dus.
Of zie ik het te overgeestelijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Wij hadden jarenlang een oudere man die prekenregelaar was. Hij belde de predikanten op en dat was altijd een persoonlijk gesprek. De man vertelde mij dat hij er een biddende zaak van maakte, welke predikant hij zou bellen voor wanneer.
Ik hoop dat er nog meer van zulke preekregelaars zijn in de lande. Hoewel er ook een puur administratieve kant aan zit, vind ik het een voorbeeld hoe met deze materie om te gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Waarom zou een vrouw niet preekregelaar mogen zijn ? 'zelfs'in de HHG van Genemuiden is dat zo.
De kerkenraad is verantwoordelijk voor de predikanten met hun preken die op de kansel staan.
Wanneer grijpen ze in? En hoe? Als blijkt dat er iemand op de kansel staat die daar eigenlijk niet hoort te staan?
Wij hadden jarenlang een oudere man die prekenregelaar was. Hij belde de predikanten op en dat was altijd een persoonlijk gesprek. De man vertelde mij dat hij er een biddende zaak van maakte, welke predikant hij zou bellen voor wanneer.
Ik denk dat nu een predikant gemaild wordt? En wordt overlegd op die datum kan ik?
Een min of meer zakelijk afspraak dus.
Of zie ik het te overgeestelijk?
In confessionele kring gaat dat tegenwoordig heel gemakkelijk via de beschikbaarheidskalender http://www.beschikbaarheidskalender.nl/ ... =3&tabid=5
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Ambtenaar »

En een vrouw zou dat niet zo kunnen doen zoals @Mara beschrijft?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Wij hadden jarenlang een oudere man die prekenregelaar was. Hij belde de predikanten op en dat was altijd een persoonlijk gesprek. De man vertelde mij dat hij er een biddende zaak van maakte, welke predikant hij zou bellen voor wanneer.
Ik hoop dat er nog meer van zulke preekregelaars zijn in de lande. Hoewel er ook een puur administratieve kant aan zit, vind ik het een voorbeeld hoe met deze materie om te gaan.
Ik ontmoette iemand die preekregelaar bleek te zijn in haar gemeente en zij ging gewoon via alfabetische volgorde.
Ze kon me niet eens vertellen wat het verschil was tussen dominee A en dominee P.
In de PKN en de CGK zijn die verschillen erg groot, zoals jij ook weet.
Dan krijg je de ene week, in ons geval, een BhP predikant en de andere week een uiterst linkse GKv/CGK ds.
In de PKN is dat "gevaar" ook aanwezig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Waarom zou een vrouw niet preekregelaar mogen zijn ? 'zelfs'in de HHG van Genemuiden is dat zo.
De kerkenraad is verantwoordelijk voor de predikanten met hun preken die op de kansel staan.
Wanneer grijpen ze in? En hoe? Als blijkt dat er iemand op de kansel staat die daar eigenlijk niet hoort te staan?
Wij hadden jarenlang een oudere man die prekenregelaar was. Hij belde de predikanten op en dat was altijd een persoonlijk gesprek. De man vertelde mij dat hij er een biddende zaak van maakte, welke predikant hij zou bellen voor wanneer.
Ik denk dat nu een predikant gemaild wordt? En wordt overlegd op die datum kan ik?
Een min of meer zakelijk afspraak dus.
Of zie ik het te overgeestelijk?
In confessionele kring gaat dat tegenwoordig heel gemakkelijk via de beschikbaarheidskalender http://www.beschikbaarheidskalender.nl/ ... =3&tabid=5
Onze kerk doet dit ook.
Maar goed ik snap wel als je bijv tot de PKN/CGK behoort dat je dit niet doet
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: In de PKN is dat "gevaar" ook aanwezig.
Ik zie het niet als gevaar. Wisseling van spijze doet eten, nietwaar?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:En een vrouw zou dat niet zo kunnen doen zoals @Mara beschrijft?
Ik zeg niet dat ze het niet kan. Een vrouw kan ook ouderling zijn, bij wijze van spreken, daar gaat het niet om.
Het gaat om de bijbelse invulling van de ambten. En dat komt hierdoor steeds meer onder spanning te staan.
Een preekregelaar en een scriba waren van oudsher ambtelijke taken die tot de k.r. behoorden!!
Net als stervensbegeleider.
Ik was al terughoudend om een k.r. lid in vertrouwen te nemen, maar zou dat dan helemaal zijn. Er zit iemand te notuleren die niet geroepen is tot het ambt.
Het zal mij niks verbazen als dit in onze gemeente ook allemaal zo gaat binnenkort, want wij hebben een tekort aan mannen (die tijd beschikbaar hebben).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: In de PKN is dat "gevaar" ook aanwezig.
Ik zie het niet als gevaar. Wisseling van spijze doet eten, nietwaar?
Ja joh, de ene week wordt je gewaarschuwd voor de gevaren van de moderne media en de zondag daarna vertelt de dominee enthousiast dat hij samen met zijn vrouw naar The Passion heeft zitten kijken en hoe mooi dat was.
Ik ga hier niet van eten hoor. Mijn trek is dan geheel over.
Laatst gewijzigd door Mara op 28 dec 2019, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: In de PKN is dat "gevaar" ook aanwezig.
Ik zie het niet als gevaar. Wisseling van spijze doet eten, nietwaar?
Is eetbare spijze als deze vergiftigd is ?
Zure melk is niet te drinken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: In de PKN is dat "gevaar" ook aanwezig.
Ik zie het niet als gevaar. Wisseling van spijze doet eten, nietwaar?
De ene keer ds. M. Baan op de kansel, en de week later ds. van der Kaaij (die de historiteit van Jezus loochent) zie jij als geen gevaar, maar als een welkome afwisseling? (hebben tegelijkertijd of net na elkaar in verschillende PKN gemeenten in dezelfde Veluwse plaats gestaan)

Want dat kan er gebeuren als je alle PKN-predikanten uitnodigt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ja joh, de ene week wordt je gewaarschuwd voor de gevaren van de moderne media en de zondag daarna vertelt de dominee enthousiast dat hij samen met zijn vrouw naar The Passion heeft zitten kijken en hoe mooi dat was.
Ik ga hier niet van eten hoor. Mijn trek is dan geheel over.
Ik vind dat juist verrijkend en dwingt jezelf tot nadenken. Je kunt natuurlijk voor zoete koek slikken dat er grote gevaren schuilen in het gebruik van moderne media of juist dat het vanzelfsprekend is om naar The Passion te kijken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door DDD »

Ik ben het daar wel mee eens, maar ik weet ook van iemand met ASS die juist vanwege verschillen in prediking horendol werd. En dat nota bene in de GG, waarin de verschillen in belangrijke onderwerpen relatief beperkt zijn, met uitzondering van de feitelijk baptistische richting misschien.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: De ene keer ds. M. Baan op de kansel, en de week later ds. van der Kaaij (die de historiteit van Jezus loochent) zie jij als geen gevaar, maar als een welkome afwisseling? (hebben tegelijkertijd of net na elkaar in verschillende PKN gemeenten in dezelfde Veluwse plaats gestaan). Want dat kan er gebeuren als je alle PKN-predikanten uitnodigt.
In de PKN is het verschil groter dan in de CGK, zo verbeeld ik me. Ik pleit in de PKN niet voor een aselecte keuze, er is desondanks voldoende mate van variatie mogelijk zonder grenzen te overschrijden.

Overigens heb ik van de één catechisatie gehad en was de ander mijn buurman.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Het regelen van preekbeurten hoort bij het regeren van de kerk en zodoende komt die taak een vrouw niet toe.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie