POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Wat zing je regelmatig in je gezin?

Nee, we zingen niet regelmatig in ons gezin
8
23%
Ja, we zingen regelmatig, psalmen
8
23%
Ja, we zingen regelmatig, vrije liederen
4
11%
Ja, we zingen regelmatig, psalmen en vrije liederen
15
43%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door J.C. Philpot »

* Zingen jullie regelmatig in het gezin?

Als het antwoord nee is:
* Zou je het wel willen?
* Wat zijn de belemmeringen of andere redenen om het op dit moment niet te doen?

Als het antwoord ja is:
* Wat zingen jullie in het gezin (psalmen / vrije liederen)? Welke berijmingen en bundels? Wat voor soort vrije liederen?
* Op welke momenten zingen jullie in het gezin?
* Zonder of met begeleiding? Indien van toepassing, wat voor begeleiding?
* Kost het moeite om het erin te houden of gaat het vanzelf?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door parsifal »

We zingen een hoop voor de baby. Elly en Rikkert, Engelstalige kinderliedjes en bijvoorbeeld Getty hymns voor kinderen en mijn vrouw zingt aardig wat in het Indonesisch met hem.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door -DIA- »

Telt het spelen van psalmen ook? Daar mijn stem het meer en meer begeeft, zal zingen niet meer zo vlot gaan.
Maar ik klim nog graag achter het orgel, en speel meest psalmen, maar ook wel enkele geestelijke liederen.
Denk bij gezangen vooral aan 'oude gezangen', die vaak te vinden zijn in de 19 gezangen van de Gereformeerde Kerken en
de bundel van 1938 van de NHK.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door Mannetje »

Op zondagmiddag zingen we met het gezin. De jongste kiest eerst, die kent inmiddels een paar kinderliederen en een aantal psalmen. Wij hebben een paar van die boekjes met een psalmversje en een plaatje per pagina. Daar zoekt hij vaak wat in op.
Daarna gaan we verder van jong naar oud, veelal psalmen, een enkel lied, met name rond heilsfeiten.
Psalmen zingen we isoritmisch, berijming 1773.


Bij het naar bed brengen zingen we met de jongste een aantal liederen/psalmen en met de oudere kinderen de Psalm voor school, als ze die moeten leren.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door Maanenschijn »

Als gezin zingen we op zondagavond. We zingen meestal wel gestructureerd, bijvoorbeeld een liederenboek (Toonhoogte, Johan de Heer, Hervormde bundel 1938, etc.) op volgorde. Niet alle liederen, maar die we kennen of willen leren. Nu zingen we de psalmen van Meeuse door, begonnen bij psalm 1, nu bij 104. Als we het goed hebben uitgerekend kost het ons ongeveer 2,5 jaar om bij 150 te zijn.
Rond de feestdagen zingen we liederen die bij die tijd passen.

We zingen met piano begeleiding. heel soms orgel, maar meestal piano. Ritmisch.

Onze kinderen (thuis wonende) zijn 20, 19, 18, 15 en 9. De oudste drie zijn jongens. Het zingen geeft geen discussie ze doen zonder morren mee. Maar om nu te zeggen dat het uit volle borst gaat..... niet echt.

Na het zingen doen wij als ouders en kinderen op volgorde (iedere week een ander) een gebed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door KGPHP »

Regelmatig zingen we met het gezin bij het orgel.
Vooral op de zondagen.
Psalmen, Johannes de Heer en Opwekking.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door HersteldHervormd »

Zingen doen we bijna nooit. Wel vaak liederen en koralen spelen. Dan speel ik op het orgel en mijn moeder en vriendin op de dwarsfluit. Gisteren nog :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door Arja »

Ik zing wel eens als ik alleen ben.

Vroeger zongen we veel. Ik hoor nu nog wel eens iemand (mee)zingen in huis. Na een half uurtje vraag of de muziek wat zachter kan omdat het niet altijd mijn genre is.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:Telt het spelen van psalmen ook? Daar mijn stem het meer en meer begeeft, zal zingen niet meer zo vlot gaan.
Maar ik klim nog graag achter het orgel, en speel meest psalmen, maar ook wel enkele geestelijke liederen.
Denk bij gezangen vooral aan 'oude gezangen', die vaak te vinden zijn in de 19 gezangen van de Gereformeerde Kerken en
de bundel van 1938 van de NHK.
Ja telt ook mee. Mijn stem begeeft het ook, klinkt anders dan toen ik jong was. Dan is het fijn om op die manier te "zingen". Door een psalm te spelen. Of iets anders.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door eilander »

Zondagmiddag een vast moment bij het orgel. Isoritmische psalmen in berijming van 1773 (meestal), soms Meeuse of Datheen. Daarnaast uit bundel van Joh. de Heer of de gele zangbundel. En af en toe voor de kleintjes een versje dat ze op school leren (Eens brachten de moeders, etc.)
Verder bij het naar bed brengen van de jongere kinderen een psalm (van school of zondagschool).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door J.C. Philpot »

Mijn vrouw zingt 's morgens de schoolpsalm met de kinderen. Daarnaast zingen we onregelmatig 's zondags en na de bijbelmomenten na het eten. Meestal psalmen. Heel af en toe een lied, bijvoorbeeld mijn lievelingslied "Ik heb slechts 1 houvast". Ik zou er echter wat meer regelmaat in willen brengen.

We zijn alleen niet zo zelf-musicerend. Mijn vrouw oefent psalmen spelen op cijfers op het harmonium. Maar veel verder komen we nog niet. De oudste hoopt wel op orgelles te gaan. Ik ben benieuwd of dat aanslaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door -DIA- »

Ik kan niets invullen. Mijn situatie staat er niet bij.
Alles begint met 'we', meervoud dus.
Ik kan alleen maar iets invullen war met 'ik' begint.

Misschien een idee voor een polletje te zijner tijd?
Uit hoeveel mensen bestaat je gezin/woonsituatie
Hoeveel zouden er alleen wonen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zing met mijn moeder altijd nadat we gegeten hebben. Psalmen niet ritmisch. Soms een Op Toonhoogte

Ik zing ook wel eens liederen van youtube. Zoals ontwaakt gij die slaapt.

In de kerk hebben we af en toe zingen rond het orgel en zingen we diverse liedrn
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Ik kan niets invullen. Mijn situatie staat er niet bij.
Alles begint met 'we', meervoud dus.
Ik kan alleen maar iets invullen war met 'ik' begint.

Misschien een idee voor een polletje te zijner tijd?
Uit hoeveel mensen bestaat je gezin/woonsituatie
Hoeveel zouden er alleen wonen?
Van mij mag je als 1persoonsgezin de poll invullen, hoor! ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: POLL | (Wat) zingen we in het gezin?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ik zing met mijn moeder altijd nadat we gegeten hebben. Psalmen niet ritmisch. Soms een Op Toonhoogte

Ik zing ook wel eens liederen van youtube. Zoals ontwaakt gij die slaapt.

In de kerk hebben we af en toe zingen rond het orgel en zingen we diverse liedrn
Snap ik wel, maar spreekt men dan over een 1-persoonsgezin? Of een eenmansgemeenschap?
\
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie