Kerktijden

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerktijden

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:En DDD wat vind jij van 3x kerkdienst op een zondag ?
Ik ben blij dat ik daarmee niet ben opgegroeid. In mijn ervaring weten de meeste predikanten al geen twee behoorlijke preken op een zondag te schrijven.

Al moet ik zeggen dat daar ook wel uitzonderingen op zijn en dat dat ook is op te lossen met ruildiensten.

Ik ben dus niet voor meer dan twee diensten per zondag en ik zou het ook prima vinden als de tweede dienst een zangdienst is. Het is mijn ervaring dat het vaak zo is: hoe meer predikanten het belang van de leerdienst onderstrepen, hoe minder er in hun preken te leren valt.

Overigens vind ik twee diensten per zondag wel mooi, omdat het daarmee een aparte dag blijft. Toch vind ik niet dat je twee diensten moet beleggen als mensen alleen komen om de anderen niet teleur te stellen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerktijden

Bericht door Erskinees »

Je gedraagt je niet als stof en as, zeker niet voor een nieuwkomer.
Ik hoor deze predikant graag en vind het juist een mooie recensie van Bezorgd. De bediening der verzoening kwam in de zin van het aanbod in deze preek inderdaad niet voor. Dat heeft hij goed gehoord. Dat kan ook niet altijd.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 06 aug 2019, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Zeeuw
Berichten: 11586
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerktijden

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
merel schreef:

Klinkt eerlijk gezegd best druk. Tussendoor moet namelijk ook nog het eten gekookt en rommel opgeruimd worden om weer op een draf naar de volgende dienst te gaan.
Uiteindelijk gaat iedereen 2x. Dan is het toch veel rustiger om dat tegelijk te doen?
Dat kan dus niet, omdat we hier een peutertje hebben en een voor wie half negen naar bed echt nog te laat is.

We hoeven zelden op een draf naar de kerk, eind van de dag is alles opgeruimd en we eten nog warm ook.
Ik vind het knap Mannetje. In mijn vorige kerk is het 9.30, 14.00 en 18.00 uur kerk. Dat betekent rond 9.10 uur weg, rond 11.20 thuis. Koffie drinken, zeg tot iets over 12, direct aansluitend eten. Rond 13.40 weg, 15.45 thuis, wat eten, wat praten, 17.40 weer weg, 19.50 thuis. Hoe je in die tijd rustig al die gezinsmoment van zingen, rusten en praten inbouwt is voor mij best een raadsel. Dan vind ik de huidige tijden van 9.30 en 16.00 meer helpen echt een rust- en gezinsdag te houden.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerktijden

Bericht door merel »

Dodo schreef:
Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:
merel schreef:

Klinkt eerlijk gezegd best druk. Tussendoor moet namelijk ook nog het eten gekookt en rommel opgeruimd worden om weer op een draf naar de volgende dienst te gaan.
Uiteindelijk gaat iedereen 2x. Dan is het toch veel rustiger om dat tegelijk te doen?
Dat kan dus niet, omdat we hier een peutertje hebben en een voor wie half negen naar bed echt nog te laat is.

We hoeven zelden op een draf naar de kerk, eind van de dag is alles opgeruimd en we eten nog warm ook.
Nee Mannetje, het bestaat niet dat iemand met een jong gezin positief staat t.o.v. drie diensten. Dat kan echt niet, Mannetje. De Dodo's en merels zullen je het wel vertellen.
Dodo vertelde dat het haar niet beviel, drie diensten. Ik heb geen mening over Mannetje. Of, dat heb ik wel, ik bewonder de gestructureerdheid. Ik kreeg en krijg dat niet voor elkaar.
En ook merel had geen oordeel, maar stelde een vraag.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Kerktijden

Bericht door Augustienus »

Erskinees schreef:Je gedraagt je niet als stof en as, zeker niet voor een nieuwkomer.
Ik hoor deze predikant graag en vind het juist een mooie recensie van Bezorgd. De bediening der verzoening kwam in de zin van het aanbod in deze preek inderdaad niet voor. Dat heeft hij goed gehoord. Dat kan ook niet altijd.
Prediking is per definitie bediening der verzoening en kan daar niet los van gezien worden, elke preek is dat dus. Wel kan het per preek verschillen waar het accent op ligt, als de tekst daar aanleiding toe geeft.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerktijden

Bericht door merel »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:En DDD wat vind jij van 3x kerkdienst op een zondag ?
Ik ben blij dat ik daarmee niet ben opgegroeid. In mijn ervaring weten de meeste predikanten al geen twee behoorlijke preken op een zondag te schrijven.

Al moet ik zeggen dat daar ook wel uitzonderingen op zijn en dat dat ook is op te lossen met ruildiensten.

Ik ben dus niet voor meer dan twee diensten per zondag en ik zou het ook prima vinden als de tweede dienst een zangdienst is. Het is mijn ervaring dat het vaak zo is: hoe meer predikanten het belang van de leerdienst onderstrepen, hoe minder er in hun preken te leren valt.

Overigens vind ik twee diensten per zondag wel mooi, omdat het daarmee een aparte dag blijft. Toch vind ik niet dat je twee diensten moet beleggen als mensen alleen komen om de anderen niet teleur te stellen.
Eens! Ik verbaas mij sowieso wel over het krampachtig vasthouden aan 2 of 3 diensten. Wat mij betreft wordt de hele morgen ingeruimd voor 1 lange dienst met tussendoor koffie en thee en daarna weer verder. Dat voorkomt m.i. veel gehaast op zondag.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerktijden

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Die preekjas heeft hij van zijn nieuwe gemeente gekregen.

Oke, dat wist ik niet. Het ziet er ouderwets uit.
Maar goed, het gaat om de inhoud.
Er worden mooie dingen gezegd in de preek. Dat het zuurdesem zo dichtbij ons is in de vorm van Gods Woord.
En dat dat zuurdesem zomaar in ons hart van meel gebracht kan worden.
Hij waarschuwde voor de gedachte die onder ons heerst dat er een heel bijzonder iets plaats moet vinden.
Hij gaf ook aan dat er veel reformatorische zwaarheid en degelijkheid kan zijn wat het zuurdesem mist.

De mogelijkheid werd gewezen. Wijst zelfs op de eenvoudigheid hoe de Heere soms werkt.
Het viel me op dat hij ruimte gaf voor verschillende wegen,
Maar het lijkt alsof de prediker soms vergeet dat juist de prediking de bediening der verzoening is.
Hoewel, hij zegt wel dat een kind zomaar net als Samuel een woord in een preek horen kan, en bekeerd de kerk uit kan gaan.
Anderzijds wees hij later wel weer een weg dat het gewoon lange tijd duurt voor dat er een doorbraak komt.
'Je gaat echt niet de volgende keer aan het Avondmaal"
Dat vond ik tegenstrijdig en eigenlijk ook wat onbijbels.
Jammer zijn de vele verhaaltjes.
Opzich wel mooi om te horen, maar een preek moet je gebruiken voor woordverkondiging, denk ik dan.
Hoewel het ook wel mooi was dat hij zo wees op het gezegend sterven van ds Paul en ds Blok.
Hij eindigde overigens met een mooie regel uit een gezang.
Maar toch, eerlijk, ik was positief verrast.
Ik wil hier liever niet verder op in gaan. Het doet me wel goed dat er toch geluisterd is. Toch vind ik het een beetje verwarrend wat hier wordt gezegd. En ik denk dat dit ook komt omdat er weinig zulke preken te beluisteren zijn. Er niet iets gezegd wat tegenstrijdig is. Het moet niet uit het verband gerukt worden. Verhaaltjes.... Tja... maar dan hoor je wel eens wat uit de praktijk. Ik lees ook van Paulus hoe hij meerdere malen zijn bekering heeft verteld als hij ter verantwoording werd geroepen. En dat legde beslag: Gij beweegt mij bijna een christen te worden. Zoals gezegd, ik ga er niet verder op in, omdat dit de het stichtelijke kan wegnemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerktijden

Bericht door eilander »

Een serie berichten weggehaald, die met name over personen ging.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Kerktijden

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:Naar de kerk kun je ook in de week:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/2175 ... Video=true
Fijn dat de (tv) dienst te downloaden is.
19:30 in NL is bij ons 10:30; een preek ga je niet zomaar onder werktijd beluisteren.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerktijden

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:Naar de kerk kun je ook in de week:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/2175 ... Video=true
Fijn dat de (tv) dienst te downloaden is.
19:30 in NL is bij ons 10:30; een preek ga je niet zomaar onder werktijd beluisteren.
Is de preek echt nog te downloaden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerktijden

Bericht door DDD »

Dat kun je ook zelf controleren, DIA. Dat hoef je niet te vragen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerktijden

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat kun je ook zelf controleren, DIA. Dat hoef je niet te vragen.
Ja, meneer... :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerktijden

Bericht door DDD »

Zo hoor ik het graag, Jantje!
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Kerktijden

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:Naar de kerk kun je ook in de week:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/2175 ... Video=true
Fijn dat de (tv) dienst te downloaden is.
19:30 in NL is bij ons 10:30; een preek ga je niet zomaar onder werktijd beluisteren.
Is de preek echt nog te downloaden?
Jahoor, maar ik verwacht wel dat hij morgen verwijderd is.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerktijden

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:Naar de kerk kun je ook in de week:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/2175 ... Video=true
Fijn dat de (tv) dienst te downloaden is.
19:30 in NL is bij ons 10:30; een preek ga je niet zomaar onder werktijd beluisteren.
Is de preek echt nog te downloaden?
Jahoor, maar ik verwacht wel dat hij morgen verwijderd is.
Mp4 bestand is redelijk zwaar zo te zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie