Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)

Bericht door KGPHP »

Bezorgd schreef:Ik snap nooit waarom er bij een begrafenis van een predikant opeens allerlei andere predikanten het woord moeten voeren.
Bij een gemeentelid is dat er toch ook maar één?
Ik vind het ook altijd overdreven.
Aan de andere kant is een predikant wel een publiek figuur.
En als een oud minister-president overlijdt, dan zijn er vaak ook allerlei belangrijke figuren en meerdere toespraken.
Toch zou het van eenvoud getuigen als we hier in kerkelijke kring niet aan mee zouden doen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Mee eens. We moeten oppassen dat predikanten niet op een te hoog voetstuk staan. Eerbied en achting is goed, maar verafgoding niet. Dat is echt een probleem binnen de reformatorische kerken. Ik weet niet van wie de uitspraak is "een veertje heeft nog wind nodig om op te stijgen, maar een dominee niet".
Ik ben ook altijd verbaasd over de overlijdensadvertenties. Stonden na het overlijden van Ds. Blok ook advertenties in de krant van consulentgemeentes. Stel dat alle consulentgemeentes die hij ooit heeft gehad een advertentie zouden plaatsen, dan werd de krant 10 pagina's dikker. Ik heb ooit (jaar of 15 geleden) een artikel gelezen van L.M.P. Scholten waarin hij de vele advertenties verafschuwde.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

crossmountain schreef:Mee eens. We moeten oppassen dat predikanten niet op een te hoog voetstuk staan. Eerbied en achting is goed, maar verafgoding niet. Dat is echt een probleem binnen de reformatorische kerken. Ik weet niet van wie de uitspraak is "een veertje heeft nog wind nodig om op te stijgen, maar een dominee niet".
Ik ben ook altijd verbaasd over de overlijdensadvertenties. Stonden na het overlijden van Ds. Blok ook advertenties in de krant van consulentgemeentes. Stel dat alle consulentgemeentes die hij ooit heeft gehad een advertentie zouden plaatsen, dan werd de krant 10 pagina's dikker. Ik heb ooit (jaar of 15 geleden) een artikel gelezen van L.M.P. Scholten waarin hij de vele advertenties verafschuwde.
Kranten hebben het zwaar in deze digitale tijden. Het RD zou blij zijn met al die advertenties.
Maar je hebt gelijk, het gaat helemaal nergens over als alle gemeenten waar iemand ooit consulent is geweest een overlijdensadvertentie zouden gaan plaatsen.
~~Soli Deo Gloria~~
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

Hendrikus schreef:
crossmountain schreef:Mee eens. We moeten oppassen dat predikanten niet op een te hoog voetstuk staan. Eerbied en achting is goed, maar verafgoding niet. Dat is echt een probleem binnen de reformatorische kerken. Ik weet niet van wie de uitspraak is "een veertje heeft nog wind nodig om op te stijgen, maar een dominee niet".
Ik ben ook altijd verbaasd over de overlijdensadvertenties. Stonden na het overlijden van Ds. Blok ook advertenties in de krant van consulentgemeentes. Stel dat alle consulentgemeentes die hij ooit heeft gehad een advertentie zouden plaatsen, dan werd de krant 10 pagina's dikker. Ik heb ooit (jaar of 15 geleden) een artikel gelezen van L.M.P. Scholten waarin hij de vele advertenties verafschuwde.
Kranten hebben het zwaar in deze digitale tijden. Het RD zou blij zijn met al die advertenties.
Maar je hebt gelijk, het gaat helemaal nergens over als alle gemeenten waar iemand ooit consulent is geweest een overlijdensadvertentie zouden gaan plaatsen.
Zo erg was het niet. Het was er maar één. Misschien twee.
En daar weet ik de achtergrond niet van. Wel weet ik dat er een gemeente is waar in het verleden grote problemen waren geweest. De consulent die toen met veel tact en wijs beleid de boel weer op de rit heeft gekregen, voor die predikant is bij diens overlijden en advertentie geplaatst. Maar niet bij de andere inmiddels overleden consulenten van die gemeente. En zo kan dat ook hier van toepassing zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het waren de gemeenten Herkingen, Middelharnis en Ouddorp, 3 dus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Christa
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 mei 2010, 22:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Christa »

crossmountain schreef:Mee eens. We moeten oppassen dat predikanten niet op een te hoog voetstuk staan. Eerbied en achting is goed, maar verafgoding niet. Dat is echt een probleem binnen de reformatorische kerken. Ik weet niet van wie de uitspraak is "een veertje heeft nog wind nodig om op te stijgen, maar een dominee niet".
Ik ben ook altijd verbaasd over de overlijdensadvertenties. Stonden na het overlijden van Ds. Blok ook advertenties in de krant van consulentgemeentes. Stel dat alle consulentgemeentes die hij ooit heeft gehad een advertentie zouden plaatsen, dan werd de krant 10 pagina's dikker. Ik heb ooit (jaar of 15 geleden) een artikel gelezen van L.M.P. Scholten waarin hij de vele advertenties verafschuwde.
Wat is er nog over van soberheid als er 6 predikanten 'moeten' spreken bij een begrafenis. Het is een familie aangelegenheid, dat is helder. Maar vanwaar wordt er zodanig onderscheid gemaakt tussen predikant en willekeurig gemeentelid?
Om maar te zwijgen over de hijgerige zoektocht van enkelingen om te weten wie er gaat spreken en waar de dienst inclusief toespraken te beluisteren is.

Ben het eens met de bovenstaande forummer. Verafgoding ligt op de loer.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Christa schreef:
crossmountain schreef:Mee eens. We moeten oppassen dat predikanten niet op een te hoog voetstuk staan. Eerbied en achting is goed, maar verafgoding niet. Dat is echt een probleem binnen de reformatorische kerken. Ik weet niet van wie de uitspraak is "een veertje heeft nog wind nodig om op te stijgen, maar een dominee niet".
Ik ben ook altijd verbaasd over de overlijdensadvertenties. Stonden na het overlijden van Ds. Blok ook advertenties in de krant van consulentgemeentes. Stel dat alle consulentgemeentes die hij ooit heeft gehad een advertentie zouden plaatsen, dan werd de krant 10 pagina's dikker. Ik heb ooit (jaar of 15 geleden) een artikel gelezen van L.M.P. Scholten waarin hij de vele advertenties verafschuwde.
Wat is er nog over van soberheid als er 6 predikanten 'moeten' spreken bij een begrafenis. Het is een familie aangelegenheid, dat is helder. Maar vanwaar wordt er zodanig onderscheid gemaakt tussen predikant en willekeurig gemeentelid?
Om maar te zwijgen over de hijgerige zoektocht van enkelingen om te weten wie er gaat spreken en waar de dienst inclusief toespraken te beluisteren is.

Ben het eens met de bovenstaande forummer. Verafgoding ligt op de loer.
Hoeveel sprekers vind jij maximaal toegestaan om niet in de categorie verafgoding te vallen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik zou zeggen maximaal 5. :OO3
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Ik zou zeggen maximaal 5. :OO3
Met een tijdslimiet?
Sommige mensen kunnen de punt niet vinden, maar plaatsen steeds een komma.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

Christa schreef:Verafgoding ligt op de loer.
Ik vind het ook niet persé nodig dat er zoveel predikanten spreken. Maar ik wil daar niet direct het label 'verafgoding' op plakken. Als het over de overledene gaat, is het verafgoding. Maar als ik het verslag lees, ging het in dit geval over God. Dan kan het wel veel zijn, maar geen verafgoding.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Is het trouwens zo dat bij gewone gemeenteleden het aantal toespraken tot een bepaald aantal beperkt is dan? Volgens mij gaat daar in beginsel de familie over. Al moet de dominee natuurlijk wel de juiste tijd kunnen inruimen.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Is het trouwens zo dat bij gewone gemeenteleden het aantal toespraken tot een bepaald aantal beperkt is dan? Volgens mij gaat daar in beginsel de familie over. Al moet de dominee natuurlijk wel de juiste tijd kunnen inruimen.
De familie bepaalt dat en is dus verantwoordelijk. Ik neem aan dat eea van tevoren is afgestemd. Zowel bij gewone gemeenteleden als bij dominees.
Men mag een begrafenis zo inrichten als men zelf wil.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:
DDD schreef:Is het trouwens zo dat bij gewone gemeenteleden het aantal toespraken tot een bepaald aantal beperkt is dan? Volgens mij gaat daar in beginsel de familie over. Al moet de dominee natuurlijk wel de juiste tijd kunnen inruimen.
De familie bepaalt dat en is dus verantwoordelijk. Ik neem aan dat eea van tevoren is afgestemd. Zowel bij gewone gemeenteleden als bij dominees.
Men mag een begrafenis zo inrichten als men zelf wil.
Volgens mij kiest de dominee de liturgie bij een begrafenisdienst.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat denk ik niet hoor, althans niet standaard. Er zijn in veel gemeenten wel richtlijnen voor rouwdiensten in kerken, en in veel gevallen zal de predikant melden wat er gezongen wordt. Maar het is een familiebijeenkomst, en als je daar psalm 100 wilt zingen, dan is dat in veel gevallen akkoord, ook al zou de dominee die psalm zelf niet uitkiezen. Sommige kerken hebben nog aanvullende regels voor een rouwdienst in de kerk of in een zaal van de kerk. Ik weet wel dat in veel GG bij rouwdiensten in de kerk geen gezangen mogen worden gezongen, dus dezelfde liedkeuze is als bij de zondagse eredienst. In andere GG mag zelfs helemaal niet worden gezongen bij een rouwdienst in de kerk. Dat is wel uitzonderlijk, voor zover ik weet.

Er zijn ook kerken waar de overledene buiten moet blijven staan omdat God een God van de levenden is en niet van de doden. Ik neem aan dat er dan een begrafenisdienaar bij blijft waken, dat mag ik tenminste hopen. Zo heeft iedere plek zijn eigen eigenaardigheden. Begrafenisgewoonten zouden nog wel een afzonderlijk draadje waard zijn. Daar ben ik eigenlijk helemaal niet zo erg van op de hoogte. Je ziet wel eens staan ''Geen toespraken" maar ik heb nooit bedacht dat dat een kerkelijke richtlijn zou kunnen zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GGBeroopingswerk schreef:
Hendrikus schreef:
crossmountain schreef:Mee eens. We moeten oppassen dat predikanten niet op een te hoog voetstuk staan. Eerbied en achting is goed, maar verafgoding niet. Dat is echt een probleem binnen de reformatorische kerken. Ik weet niet van wie de uitspraak is "een veertje heeft nog wind nodig om op te stijgen, maar een dominee niet".
Ik ben ook altijd verbaasd over de overlijdensadvertenties. Stonden na het overlijden van Ds. Blok ook advertenties in de krant van consulentgemeentes. Stel dat alle consulentgemeentes die hij ooit heeft gehad een advertentie zouden plaatsen, dan werd de krant 10 pagina's dikker. Ik heb ooit (jaar of 15 geleden) een artikel gelezen van L.M.P. Scholten waarin hij de vele advertenties verafschuwde.
Kranten hebben het zwaar in deze digitale tijden. Het RD zou blij zijn met al die advertenties.
Maar je hebt gelijk, het gaat helemaal nergens over als alle gemeenten waar iemand ooit consulent is geweest een overlijdensadvertentie zouden gaan plaatsen.
Zo erg was het niet. Het was er maar één. Misschien twee.
En daar weet ik de achtergrond niet van. Wel weet ik dat er een gemeente is waar in het verleden grote problemen waren geweest. De consulent die toen met veel tact en wijs beleid de boel weer op de rit heeft gekregen, voor die predikant is bij diens overlijden en advertentie geplaatst. Maar niet bij de andere inmiddels overleden consulenten van die gemeente. En zo kan dat ook hier van toepassing zijn.
Daar komt nog eens bij dat het ene geval het andere niet is. Onze gemeente heeft vele jaren een hulpconsulent gehad. Hij preekte naar ik inschat 20 zondagen per jaar, waarvan alle feestdagen. Hij doopte en nam de belijdenis af, was er op gemeenteavonden en weet ik wat niet al. De beste man had er nog een halve baan bij in zijn emeritaat, bij wijze van spreken.

Ik zou het absurd vinden als de kerkenraad in zijn geval geen advertentie zou zetten, al heb ik er niets over te zeggen.
Plaats reactie