Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:
J.C. Philpot schreef:
gallio schreef: De RCNA gebruikt dezelfde psalter. Je denkt allicht aan de OGG van Salford die de vertaalde psalms van de Canadian Reformed Churches gebruikt.
Ik heb weleens gezocht of ik deze Book of praise van de Canadian Reformed Churches kon bestellen, maar er was geen optie tot verzending buiten Noord Amerika.
Ik heb hem als pdf. Belangstelling?
Dank voor je aanbod. Ik heb hem ook in pdf, en op psalmboek.nl (helaas niet in de app) staat hij ook.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Erskinees »

Terri schreef:
Amstelodamense schreef:https://m.youtube.com/watch?v=oKuMX5rTVb8

Dit vind ik zo’n mooie uitvoering van Psalm 130, qua tekst maar ook de muziek. Benieuwd of jullie dit ook mooi vinden.

Vind psalm 130 altijd al een erg aansprekende psalm, deze uitvoering is voor mij wel heel bijzonder
Indrukwekkend mooi!
Overigens heeft dit koor meer bijzonder mooie uitvoeringen.
Prachtig. Ik merk dat de Psalmen mij de laatste tijd sowieso meer raken als er eens een wat andere melodie (en een normaal Nederlandse tekst) wordt gebruikt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Amstelodamense »

Terri schreef:
Amstelodamense schreef:https://m.youtube.com/watch?v=oKuMX5rTVb8

Dit vind ik zo’n mooie uitvoering van Psalm 130, qua tekst maar ook de muziek. Benieuwd of jullie dit ook mooi vinden.

Vind psalm 130 altijd al een erg aansprekende psalm, deze uitvoering is voor mij wel heel bijzonder
Indrukwekkend mooi!
Overigens heeft dit koor meer bijzonder mooie uitvoeringen.
Ja he! Welke uitvoeringen vind jij mooi van dit koor? Ga ik die ook eens luisteren.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Amstelodamense »

Erskinees schreef:
Terri schreef:
Amstelodamense schreef:https://m.youtube.com/watch?v=oKuMX5rTVb8

Dit vind ik zo’n mooie uitvoering van Psalm 130, qua tekst maar ook de muziek. Benieuwd of jullie dit ook mooi vinden.

Vind psalm 130 altijd al een erg aansprekende psalm, deze uitvoering is voor mij wel heel bijzonder
Indrukwekkend mooi!
Overigens heeft dit koor meer bijzonder mooie uitvoeringen.
Prachtig. Ik merk dat de Psalmen mij de laatste tijd sowieso meer raken als er eens een wat andere melodie (en een normaal Nederlandse tekst) wordt gebruikt.
Klopt! Wat ik bij deze melodie ook zo mooi vind: hoewel geheel anders dan de oorspronkelijke melodie van Psalm 130, toch een soort van connectie.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Terri »

Amstelodamense schreef:
Terri schreef:
Amstelodamense schreef:https://m.youtube.com/watch?v=oKuMX5rTVb8

Dit vind ik zo’n mooie uitvoering van Psalm 130, qua tekst maar ook de muziek. Benieuwd of jullie dit ook mooi vinden.

Vind psalm 130 altijd al een erg aansprekende psalm, deze uitvoering is voor mij wel heel bijzonder
Indrukwekkend mooi!
Overigens heeft dit koor meer bijzonder mooie uitvoeringen.
Ja he! Welke uitvoeringen vind jij mooi van dit koor? Ga ik die ook eens luisteren.
Er staat inmiddels al veel van hen op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=MaBpa5jNBwM

https://www.youtube.com/watch?v=mL8IvRFHH9Q

https://www.youtube.com/watch?v=LZ4zZveKZNM

En als je liever alleen psalmen luistert:
https://www.youtube.com/watch?v=LZ4zZveKZNM

En dit is een 2 uur durende impressie van psalmen en achtergrond
https://www.youtube.com/watch?v=3S-HdvDHfVI&t=3411s
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door J.C. Philpot »

Terri schreef:
Amstelodamense schreef:https://m.youtube.com/watch?v=oKuMX5rTVb8

Dit vind ik zo’n mooie uitvoering van Psalm 130, qua tekst maar ook de muziek. Benieuwd of jullie dit ook mooi vinden.

Vind psalm 130 altijd al een erg aansprekende psalm, deze uitvoering is voor mij wel heel bijzonder
Indrukwekkend mooi!
Overigens heeft dit koor meer bijzonder mooie uitvoeringen.
Psalm 130 heeft bij mij ook een bijzondere plaats.

Ik heb de uitvoering die hier genoemd worden ook al meerdere malen beluisterd in het verleden. Het is een mooie uitvoering, maar toch kan de moderne verwoording (Als U niets dan zonden zag / Heer, mijn God / Wie bleef in leven? Maar U wilt nu / Juist vergeven, dus verdient U / Diep ontzag), mij minder raken als de klassieke verwoordingen en de diepgang daarvan (dat is hoe ik het persoonlijk ervaar, maar ik besef me dat niet iedereen het daar mee eens zal zijn).

Ik hou bijvoorbeeld van de verwoording van de Scottisch Psalter van 1650:

https://www.youtube.com/watch?v=yETRxtY ... annel=Kiat

1 Lord, from the depths to thee I cried.
2 My voice, Lord, do thou hear:
Unto my supplication's voice
give an attentive ear.

3 Lord, who shall stand, if thou, O Lord,
should'st mark iniquity?
4 But yet with thee forgiveness is,
that feared thou mayest be.

5 I wait for God, my soul doth wait,
my hope is in his word.
6 More than they that for morning watch,
my soul waits for the Lord;

I say, more than they that do watch
the morning light to see.
7 Let Israel hope in the Lord,
for with him mercies be;

And plenteous redemption
is ever found with him.
8 And from all his iniquities
he Isr'el shall redeem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef: Psalm 130 heeft bij mij ook een bijzondere plaats.

Ik heb de uitvoering die hier genoemd worden ook al meerdere malen beluisterd in het verleden. Het is een mooie uitvoering, maar toch kan de moderne verwoording (Als U niets dan zonden zag / Heer, mijn God / Wie bleef in leven? Maar U wilt nu / Juist vergeven, dus verdient U / Diep ontzag), mij minder raken als de klassieke verwoordingen en de diepgang daarvan (dat is hoe ik het persoonlijk ervaar, maar ik besef me dat niet iedereen het daar mee eens zal zijn).

Ik hou bijvoorbeeld van de verwoording van de Scottisch Psalter van 1650:

https://www.youtube.com/watch?v=yETRxtY ... annel=Kiat

1 Lord, from the depths to thee I cried.
2 My voice, Lord, do thou hear:
Unto my supplication's voice
give an attentive ear.

3 Lord, who shall stand, if thou, O Lord,
should'st mark iniquity?
4 But yet with thee forgiveness is,
that feared thou mayest be.

5 I wait for God, my soul doth wait,
my hope is in his word.
6 More than they that for morning watch,
my soul waits for the Lord;

I say, more than they that do watch
the morning light to see.
7 Let Israel hope in the Lord,
for with him mercies be;

And plenteous redemption
is ever found with him.
8 And from all his iniquities
he Isr'el shall redeem.
Erg mooi, alleen is voor mij het Engels niet zo vertrouwd, dus mis ik dan juist de 'diepte'.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door -DIA- »

Ben ik nu de enige die dit niet mooi vindt? Ik zie mensen die, zo het lijkt, niet beseffen wat ze zingen. In ieder geval zie ik ze niet uit de diepten van ellenden (binnenkamer). Zij presenteren iets als een soort kunst wat mensen moet treffen, en in feite stellen deze musici zichzelf centraal. Het doet me ook ergens denken aan wat we wel eens gezien hebben in jongerenavonden van Jij daar! of Heartcry. Je komt voor je er erg in hebt in dergelijke kringen. Ik denk niet dat ik hier veel medestanders heb, maar ik kan het niet anders zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Herman »

Ik herken je gevoel van onbehagen, maar ik zie geen reden om conclusies te trekken over musici en hun emoties. Niettemin voel ik me door deze uitvoering niet wezenlijk geraakt, omdat de tekst te ver afstaat van 1773 en de SV.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:Ik herken je gevoel van onbehagen, maar ik zie geen reden om conclusies te trekken over musici en hun emoties. Niettemin voel ik me door deze uitvoering niet wezenlijk geraakt, omdat de tekst te ver afstaat van 1773 en de SV.
Eens!

Ik ken zelf wel een andere versie van Psalm 130. Die begint als volgt: 'Uit de diepten, Heer', roep ik tot U.'
Hier een orgelbewerking van Peter Wildeman daarover: https://www.youtube.com/watch?v=cBk5YTiZBPg. Ik kan helaas geen uitvoering met koor vinden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ben ik nu de enige die dit niet mooi vindt? Ik zie mensen die, zo het lijkt, niet beseffen wat ze zingen. In ieder geval zie ik ze niet uit de diepten van ellenden (binnenkamer). Zij presenteren iets als een soort kunst wat mensen moet treffen, en in feite stellen deze musici zichzelf centraal. Het doet me ook ergens denken aan wat we wel eens gezien hebben in jongerenavonden van Jij daar! of Heartcry. Je komt voor je er erg in hebt in dergelijke kringen. Ik denk niet dat ik hier veel medestanders heb, maar ik kan het niet anders zien.
Triest, deze reactie. Meteen weer klaarstaan met een oordeel over de intenties van de musici, zonder ze te kennen. Maar ja, er zijn kringen waar dat aan de orde van de dag is...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ben ik nu de enige die dit niet mooi vindt? Ik zie mensen die, zo het lijkt, niet beseffen wat ze zingen. In ieder geval zie ik ze niet uit de diepten van ellenden (binnenkamer). Zij presenteren iets als een soort kunst wat mensen moet treffen, en in feite stellen deze musici zichzelf centraal. Het doet me ook ergens denken aan wat we wel eens gezien hebben in jongerenavonden van Jij daar! of Heartcry. Je komt voor je er erg in hebt in dergelijke kringen. Ik denk niet dat ik hier veel medestanders heb, maar ik kan het niet anders zien.
Triest, deze reactie. Meteen weer klaarstaan met een oordeel over de intenties van de musici, zonder ze te kennen. Maar ja, er zijn kringen waar dat aan de orde van de dag is...
Inderdaad een voorbarige reactie van DIA, heeft alles te maken met kwestie van herkenning. Enfin met je opmerking over de kringen waar dat aan de orde van de dag is begeef je je ook op dezelfde weegschaal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ben ik nu de enige die dit niet mooi vindt? Ik zie mensen die, zo het lijkt, niet beseffen wat ze zingen. In ieder geval zie ik ze niet uit de diepten van ellenden (binnenkamer). Zij presenteren iets als een soort kunst wat mensen moet treffen, en in feite stellen deze musici zichzelf centraal. Het doet me ook ergens denken aan wat we wel eens gezien hebben in jongerenavonden van Jij daar! of Heartcry. Je komt voor je er erg in hebt in dergelijke kringen. Ik denk niet dat ik hier veel medestanders heb, maar ik kan het niet anders zien.
Triest, deze reactie. Meteen weer klaarstaan met een oordeel over de intenties van de musici, zonder ze te kennen. Maar ja, er zijn kringen waar dat aan de orde van de dag is...
Inderdaad een voorbarige reactie van DIA, heeft alles te maken met kwestie van herkenning. Enfin met je opmerking over de kringen waar dat aan de orde van de dag is begeef je je ook op dezelfde weegschaal.
Welnee, ik geef slechts aan dat ik de opmerking van DIA wel kan plaatsen, juist omdat ik zijn kring ken.
DIA daarentegen kent de musici en hun intenties niet, maar heeft er wel een oordeel over.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ben ik nu de enige die dit niet mooi vindt? Ik zie mensen die, zo het lijkt, niet beseffen wat ze zingen. In ieder geval zie ik ze niet uit de diepten van ellenden (binnenkamer). Zij presenteren iets als een soort kunst wat mensen moet treffen, en in feite stellen deze musici zichzelf centraal. Het doet me ook ergens denken aan wat we wel eens gezien hebben in jongerenavonden van Jij daar! of Heartcry. Je komt voor je er erg in hebt in dergelijke kringen. Ik denk niet dat ik hier veel medestanders heb, maar ik kan het niet anders zien.
Triest, deze reactie. Meteen weer klaarstaan met een oordeel over de intenties van de musici, zonder ze te kennen. Maar ja, er zijn kringen waar dat aan de orde van de dag is...
Inderdaad een voorbarige reactie van DIA, heeft alles te maken met kwestie van herkenning. Enfin met je opmerking over de kringen waar dat aan de orde van de dag is begeef je je ook op dezelfde weegschaal.
Welnee, ik geef slechts aan dat ik de opmerking van DIA wel kan plaatsen, juist omdat ik zijn kring ken.
DIA daarentegen kent de musici en hun intenties niet, maar heeft er wel een oordeel over.
Ik heb dan wat vragen waarom je spreekt over zijn kring. Bedoel je dan zijn kerkelijke gemeente, jullie burgelijke gemeente? Of doel je meer op de sociale omgeving van DIA?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Hendrikus schreef: Welnee, ik geef slechts aan dat ik de opmerking van DIA wel kan plaatsen, juist omdat ik zijn kring ken.
DIA daarentegen kent de musici en hun intenties niet, maar heeft er wel een oordeel over.
Ik heb dan wat vragen waarom je spreekt over zijn kring. Bedoel je dan zijn kerkelijke gemeente, jullie burgerlijke gemeente? Of doel je meer op de sociale omgeving van DIA?
Hendrikus zal hier niet antwoorden, zo kennen we hem hier goed. Hij zal inderdaad de bevindelijke kringen bedoelen, en mocht het toch anders zijn, laat hij me dan corrigeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie