Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Hendrikus schreef: Welnee, ik geef slechts aan dat ik de opmerking van DIA wel kan plaatsen, juist omdat ik zijn kring ken.
DIA daarentegen kent de musici en hun intenties niet, maar heeft er wel een oordeel over.
Ik heb dan wat vragen waarom je spreekt over zijn kring. Bedoel je dan zijn kerkelijke gemeente, jullie burgerlijke gemeente? Of doel je meer op de sociale omgeving van DIA?
Hendrikus zal hier niet antwoorden, zo kennen we hem hier goed. Hij zal inderdaad de bevindelijke kringen bedoelen, en mocht het toch anders zijn, laat hij me dan corrigeren.
Speak for yourself, het is nogal onbehoorlijk om zaken voor een ander in te vullen.
Maar het gedrag van DIA is nogal symptomatisch voor zijn kerkelijke gemeente, kan ik je verzekeren.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Hendrikus schreef: Welnee, ik geef slechts aan dat ik de opmerking van DIA wel kan plaatsen, juist omdat ik zijn kring ken.
DIA daarentegen kent de musici en hun intenties niet, maar heeft er wel een oordeel over.
Ik heb dan wat vragen waarom je spreekt over zijn kring. Bedoel je dan zijn kerkelijke gemeente, jullie burgerlijke gemeente? Of doel je meer op de sociale omgeving van DIA?
Hendrikus zal hier niet antwoorden, zo kennen we hem hier goed. Hij zal inderdaad de bevindelijke kringen bedoelen, en mocht het toch anders zijn, laat hij me dan corrigeren.
Speak for yourself, het is nogal onbehoorlijk om zaken voor een ander in te vullen.
Maar het gedrag van DIA is nogal symptomatisch voor zijn kerkelijke gemeente, kan ik je verzekeren.
Okey, nu gaat het duidelijk worden. Helaas herken ik dat gedrag niet zozeer in zijn kerkelijke gemeente. In het licht van een en ander begrijp ik jouw opmerking wel. Ik spreek voldoende muzikale mensen waaronder mensen uit jullie woonplaats om dit te kunnen stellen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef: Okey, nu gaat het duidelijk worden. Helaas herken ik dat gedrag niet zozeer in zijn kerkelijke gemeente. In het licht van een en ander begrijp ik jouw opmerking wel. Ik spreek voldoende muzikale mensen waaronder mensen uit jullie woonplaats om dit te kunnen stellen.
Jij hebt het van horen zeggen. En mensen kunnen heel mooi praten, terwijl er ondertussen van alles mis is.
Als je dat aan den lijve ondervindt, prik je wel door al die mooie verhalen heen.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door DDD »

Maar is het niet een generalisatie om dat over een gehele gemeente te zeggen?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef: Okey, nu gaat het duidelijk worden. Helaas herken ik dat gedrag niet zozeer in zijn kerkelijke gemeente. In het licht van een en ander begrijp ik jouw opmerking wel. Ik spreek voldoende muzikale mensen waaronder mensen uit jullie woonplaats om dit te kunnen stellen.
Jij hebt het van horen zeggen. En mensen kunnen heel mooi praten, terwijl er ondertussen van alles mis is.
Als je dat aan den lijve ondervindt, prik je wel door al die mooie verhalen heen.
Blijf maar dicht bij jezelf als het gaat om van alles wat mis is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door -DIA- »

Ik begrijp nog niet wat u, Hendrikus, mijn plaatsgenoot, en oud-gemeentelid bedoelt. Is het dan niet zo, zoals zo vaak bleek, dat ik gewend ben dat als je doorvraagt je meestal geen antwoord krijgt? Deze ervaring bedoelde ik, vooral als het om geestelijke zaken gaat. Over muziek weet je vanzelf veel meer dan ik, maar ik heb wel een uitgesproken mening over wat kerkmuziek is en wat ik niet vindt passen. Dat is niet nieuw, maar dat is zoals er altijd in de reformatorische kerken gedacht werd. Ter verduidelijking: In een kerk moet naar mijn (en dat was toch de reformatorische wijze van denken?) het Woord centraal staan. Als muziek niet aansluit bij het Woord, of als het door klank of melodie afleidt van het Woord is dat niet zoals we als reformatorische gezindte beleden en wilden. Vooral voor hen die niet ongevoelig voor muziek zijn, kan muziek afleiden van het eigenlijke doel: het Woord. Ik dacht dat u me hierin kon volgen. Een beetje respect voor degenen die niet met alles meekunnen lijkt me niet verkeerd, vooral als het forum ook een duidelijke grondslag heeft: in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Ik zal er niet verder op ingaan. Maar als u mij duidelijker kunt zeggen wat u precies bedoelde zou ik wel fijn vinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door eilander »

Die Rijssense rotonde geloof ik nu wel. Laten we a.u.b. teruggaan naar psalmgezang dat het hart raakt.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Die Rijssense rotonde geloof ik nu wel. Laten we a.u.b. teruggaan naar psalmgezang dat het hart raakt.
Als u in en rond Rijssen wat bekend bent is dit een mooie uitdrukking: Het wemelt hier namelijk van de rotondes. Een plaatselijke krant schreef eens van Rijssen: Een infrastructuur als New York! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Henk J »

Omdat we het toch over psalm 130 hadden, bij deze de versie uit Japan: https://www.youtube.com/watch?v=UCiaqWuahH0
Van de psalmen-cd van Masaaki Suzuki. Met name die begeleiding van de luit vind ik prachtig, de wrange klanken passen echt bij deze psalm.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Amstelodamense »

Terri schreef:
Amstelodamense schreef:
Terri schreef:
Amstelodamense schreef:https://m.youtube.com/watch?v=oKuMX5rTVb8

Dit vind ik zo’n mooie uitvoering van Psalm 130, qua tekst maar ook de muziek. Benieuwd of jullie dit ook mooi vinden.

Vind psalm 130 altijd al een erg aansprekende psalm, deze uitvoering is voor mij wel heel bijzonder
Indrukwekkend mooi!
Overigens heeft dit koor meer bijzonder mooie uitvoeringen.
Ja he! Welke uitvoeringen vind jij mooi van dit koor? Ga ik die ook eens luisteren.
Er staat inmiddels al veel van hen op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=MaBpa5jNBwM

https://www.youtube.com/watch?v=mL8IvRFHH9Q

https://www.youtube.com/watch?v=LZ4zZveKZNM

En als je liever alleen psalmen luistert:
https://www.youtube.com/watch?v=LZ4zZveKZNM

En dit is een 2 uur durende impressie van psalmen en achtergrond
https://www.youtube.com/watch?v=3S-HdvDHfVI&t=3411s
Prachtige muziek!
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door GGotK »

Ik luister o.a. graag naar het volgende zestal. Zeer waarschijnlijk niet geheel volmaakte zang in het gehoor van met name de vakmensen, maar toch aansprekend en puur/authentiek.

https://www.youtube.com/watch?v=g1dfBmJ2cCE&t=90s
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door eilander »

Hier e.e.a. geknipt i.v.m. off-topic.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Die Rijssense rotonde geloof ik nu wel. Laten we a.u.b. teruggaan naar psalmgezang dat het hart raakt.
Als u in en rond Rijssen wat bekend bent is dit een mooie uitdrukking: Het wemelt hier namelijk van de rotondes. Een plaatselijke krant schreef eens van Rijssen: Een infrastructuur als New York! :)
Als dat waar is dan kom ik er verloopig niet. Als je in New York geweest ben dan weet je wel waarom.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door Johannes S »

Henk J schreef:Omdat we het toch over psalm 130 hadden, bij deze de versie uit Japan: https://www.youtube.com/watch?v=UCiaqWuahH0
Van de psalmen-cd van Masaaki Suzuki. Met name die begeleiding van de luit vind ik prachtig, de wrange klanken passen echt bij deze psalm.
Klinkt mooi..
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt... (Psalm 18 vers 15, berijmd)

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef:Ik luister o.a. graag naar het volgende zestal. Zeer waarschijnlijk niet geheel volmaakte zang in het gehoor van met name de vakmensen, maar toch aansprekend en puur/authentiek.

https://www.youtube.com/watch?v=g1dfBmJ2cCE&t=90s
De meneer links onderin heeft er wel erg veel zin in :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie